Tuota 420ex:ää ei nykysellään kannata hankkia jos vaan on 430ex:ää tarjolla. Eikä 420ex:stä kannata kyllä paljoa yli satasta maksaa missään tapauksessa :)
Käytettyä 430ex:ää pitäs irrota semmoseen 170euroon. Erot 420ex:ään on siinä, että 430:n saa säädettyä manuaalisesti, 420 toimii pelkästään kameran oman automaattisen valonmittauksen (TTL, tai ETTL) pohjalta. 430ex on muistaakseni myös tehokkaampi ja sisältää monipuolisemmat säätömahdollisuudet (kun taas 420ex on oikeastaan vaan "kameran kiinteän salaman isompi versio").
Mulla 430ex.
Sopivan edukkaasti sain käytettynä, kunto käytännössä "kuin uusi"
Ainut narina ehkä toi muovinen salaman kenkä, 430ex II olis metallinen, senkin kyllä irtoaa halvimmillaan uutena about 230,-
Mä kaipaisin taas keinoa saada salama irti kamerasta.
st-e2 ikävän kallis, käytettynäkin siinä 130,- kieppeillä.
Halpoja radiotriggereitä saa 20-30,- mut laatu on mitä on ja salama sen jälkeen vain manuaalisena käytössä.
Toi Canonin langallinen on turhan lyhykäinen ja modaamaan ei viittis.
Vaihtoehtoja?
joo tuli ostettua sitten se Canon 300D ja hyvältä tuntuu käyttää ja kädessä... osa niistä uusista malleista on vaan liian pieniä mun räpylään.
nyt sitten vaan sijoittaan optiikkaan. ainoa oikeastaan minkä tarvisin olis laajakulma. Sigmalta saa vissiin ihan ok hintaan? Mitä suosittelette, paljonko maksaa?
Skenemursu, 2.1.2009 04:35:
ainoa oikeastaan minkä tarvisin olis laajakulma. Sigmalta saa vissiin ihan ok hintaan? Mitä suosittelette, paljonko maksaa?
Jos haluaa pidemmän valotusajan, kuin kamerassa olevan 30 sekuntia, niin pystyykö BULB-moodissa jotenkin "huijjaamaan" / tekemään tuon jotenkin toisin ettei laukaisinta tarvitse pitää pohjassa?
Hitchhiker, 16.1.2009 21:51:
Jos haluaa pidemmän valotusajan, kuin kamerassa olevan 30 sekuntia, niin pystyykö BULB-moodissa jotenkin "huijjaamaan" / tekemään tuon jotenkin toisin ettei laukaisinta tarvitse pitää pohjassa?
Lankalaukaisin lukituksella?
Muutenkin fiksu pitkillä valotusajoilla...
Daniel Braun, 16.1.2009 22:18:
--- Hitchhiker, 16.1.2009 21:51:
Jos haluaa pidemmän valotusajan, kuin kamerassa olevan 30 sekuntia, niin pystyykö BULB-moodissa jotenkin "huijjaamaan" / tekemään tuon jotenkin toisin ettei laukaisinta tarvitse pitää pohjassa?
---
Lankalaukaisin lukituksella?
Muutenkin fiksu pitkillä valotusajoilla...
Hetken jo ollut mietinnässä kyseinen laite (tuosta optiosta en tiennyt), en tiedä minkälaisia mahdollisuuksia tähän EOS 400 on saatavilla (tarvitsee varmaankin käydä kyselemässä asiantuntevasta liikkeestä lisää laitteiden ominaisuuksista).
Hetken jo ollut mietinnässä kyseinen laite (tuosta optiosta en tiennyt), en tiedä minkälaisia mahdollisuuksia tähän EOS 400 on saatavilla (tarvitsee varmaankin käydä kyselemässä asiantuntevasta liikkeestä lisää laitteiden ominaisuuksista).
---
---
---
Myös peilin liike saattaapi aiheuttaa epäterävyyttä, liian hepponen jalusta ja just toi laukaisimen painamisen pieni liike.
Peilin lukitsemistakin on tullut kokeiltua, sekään ei riitä kun on käytössä pitkä putki (75-300) ja tällöin olisi kyllä tuo mainitsemasi lankalaukaisin täysin aiheellinen (tosin voisihan sitä vaikka jalustaan kiinnittää hiekkapussin lisäämään alas päin suuntautuvaa painoa ).
Peilin lukitsemistakin on tullut kokeiltua, sekään ei riitä kun on käytössä pitkä putki (75-300) ja tällöin olisi kyllä tuo mainitsemasi lankalaukaisin täysin aiheellinen (tosin voisihan sitä vaikka jalustaan kiinnittää hiekkapussin lisäämään alas päin suuntautuvaa painoa ).
Jalustalta kyllä ja tullut huomattua pitkillä valotusajoilla laukaisimen vaikutus kuvaan, kun pienikin liike näkyy.
Olekko kokeillu ajastimella? Sillon kuvaan vaikuttaa enää peilin ylös tärähtäminen. Se ei kyllä enää näy pitkässä valotusajassa. Peilin tärähdys (0.1s) on sen verra lyhyt ja pimeä ajanjakso esm 3sekunnin valotuksessa, ettei se enää näy. Enemmän varmaan vaikuttaa paska jalusta ja pienikin tuuli. Jos kamera pääsee pieneen huojuntaliikkeeseen eikä jalusta estä huojuntaa, niin se on avot.
Osaltaan saattaa myös sotkea putken omaa epäterävyyttä liike-epäterävyyteen. En tiedä millä aukoilla kuvaat, mutta käytännössä putket piirtää terävintä kuvaa pari aukkoa himmennettyän (eli perustele on tarkimmillaan jossain f6.3-8 välissä). Pisin syväterävyys sitten tietty on pienimmilllä aukoilla, mutta sillon kuva on jo auttamatta pehmeää (varsinkin halvoilla putkilla).
EDIT: Jos ite otan esm pitkän valotusajan kuvaa, niin käytän lankalaukasinta ja jalustaa. Laukasimeen voin ohjelmoida vaikka 99h valotusajan, jos siltä tuntuu - tai sen voi ohjelmoida laukomaan 5sekunnin välein kuvia 15 ruutua, tms mitä vaan tommosta vekkulia. Sekunti on laukasimessa pienin yksikkö (eli ei saa ampumaan puolen sekunnin välein - ellet sitte laita kameraan sarjakuvausta ja säädä sitä kahteen kuvaan per sekunti - mikäli semmosta optiota kamerassa on).
Birgie, 16.1.2009 22:49:
Mä haluisin ostaa jonku kivan suht pienikokoisen ja helppokäyttöisen kameran että sais edes jotain elämää tallennettua. Vinkkejä?
Täyttää kaikki mainitsemasi kriteerit ja ovat suht edullisia. Hinta vaihtelee Verkkokauppa.com:issa n. 150 - 300 joten siitä vain valitsemaan omalle kukkarolle sopiva malli. Ominaisuuksiltaan nuo ovat aika samaa luokkaa.
Tuo ajastimen käyttö ei ole tullut mieleenkään (oishan sitä tietenkin voinut ajatella hieman loogisemmin), aukon kokoa tulee vaihdeltua aika laajallakin alueella. Putket nyt on mitä on eli: canonin oma kitti-putki EFS 18-55 ja sigman 70-300 (kyllähän näillä nyt alkuun jotenkin pärjää?). Ja jalustana toimii SLIK:in sprint pro gm. Kamerahan oli tosiaan EOS400.