Digitaalikamerat / kuvaus

856 posts, 43 pages, 427,952 views

patis

Posts: 1,158

#1 • • Edited patis 10
Olen omistanut tässä n. kuukauden päivät Canon powershot A70 -kameran. Ja olen ollut varsin tyytyväinen hankintaani.

Kuitenkin tässä on tullut myös huomattua ettei se kuvaus perkule olekaan niin helppoa kuin voisi äkkisiltään olettaa. Varsinkin bileissä olosuhteet saattavat olla kuvauksen kannalta varsin hankalat. Siksi toivoisinkin tänne kuvaukseen liittyviä vinkkejä ja keskustelua yleisesti digikameroista.


[muokattu 18.6.2003 20:32]
Avatar
#2 • • Dorka Guest
...aika vaikean kysymyksen heitit. Taidan olla saman tyylinen _amatööri_ itsekkin, mutta tärkeintä taitaa olla yksinkertainen asia eli mielenkiintoiset kuvakulmat ja _sommittelu_.

Sitten, kun on kyseessä digikamera kannattaa räpsiä niitä kuvia minkä kerkiää, kyllä silloin aina joku niistä onnistuu *vink*

Toinen mitä itse en ota on _poseerauskuvat_ eli tilanne kuvia minkä kerkiää, mutta mitä enemmän ihmisiä sitä helpommin jonkun ilme ei ole julkaisukelpoinen joten niinden ottaminen on kovin vaikeeta.

...kolmas vielä on kuvien editoiminen, editoin itse kuvia 5-15min joita pistän nettiin ja pelkästään tällä saadaan oma kiva kuviin lisää *plur*

http://www.dorka.tv/03/08/index.htm
Late

Posts: 3,441

#3 • • Late team Lasse
Mun sielmään hienoja kuvia..

Ois tarkotus hankkia A60 joten aika sopviaan ajankohtaan ilmestyi tämä keskustelu. *joo*

btw. osaako joku kertoa kuinka paljon se häviää tolle A70:lle? Eroa ei kai pitäis olla muussa kun megapixeleissä (3.2 vs. 2.0).
patis

Posts: 1,158

#4 • • patis 10

Late:

Ois tarkotus hankkia A60 joten aika sopviaan ajankohtaan ilmestyi tämä keskustelu. *joo*

btw. osaako joku kertoa kuinka paljon se häviää tolle A70:lle? Eroa ei kai pitäis olla muussa kun megapixeleissä (3.2 vs. 2.0).



Megapikseleiden lisäksi A60:llä ei saa otettua 640x480 videokuvaa, ainoastaan 320x240.

Muutenhan nuo taitavat olla identtiset ominaisuuksiltaan.
ezzy

Posts: 8,060

#5 • • ezzy Droid-pappa
Hassua miten tuli naureskeltua faijan kuvausinnostukselle vajaa kymmenen vuotta sitten ja nyt olen itse totaalisen addiktoitunut valokuvaaja. Pari vuotta vasta kuvanneena, joista nyt viimeiset 7kk Canon Powershot G3:lla, kuvaaminen on osoittautunut todella terapeuttiseksi ja kehittäväksi harrastukseksi.

Vinkkejä on paha antaa muita kuin, että miettikää tarkkaan kameran hankintaa ja suosittelen manuaalisilla säädöillä (niissä on myös mahdollisuus täysautomaattiseen kuvaamiseen, jos pelkää manuaalisäätöjä) varustettua kameraa, koska mielenkiinto tulee säilymään pidempään, kuin täysautomaattisella räpsykameralla. Canon Powershot A70 on varmaankin tällähetkellä parhaan hinta/laatu-suhteen omaava täysmanuaalinen kamera hintaluokassa alle 400. Tuplahintaisista voin suositella Canon Powershot G3:sta varauksetta ihan kaikkeen käyttöön. *joo* Käytettynä jo varmaan todella edukkaasti (alle 500e) saatava edelinen malli, G2 on myös mitä mainioin laite.

Mun tuotoksia on tsiigailtavissa osoitteessa www.nitecity.tk ja kokoelma karttuu kokoajan ja sivutkin pitäisi uusia .*nukkuu*

Luonto- yms. kuvat löytyy täältä:

http://nitecity.kicks-ass.org/misc/april/
http://nitecity.kicks-ass.org/misc/may/
http://nitecity.kicks-ass.org/misc/june/

[muokattu 14.6.2003 16:09]
patis

Posts: 1,158

#6 • • patis 10
Olen täysin samalla kannalla tuon täysmanuaalisuuden kanssa Ezzyn kanssa.

Esim. eilisistä Mosso kuvista ei varmasti olisi onnistunut sitäkään vähää, mikä nyt onnistui, ilman manuaalisia valotus ja aukko säätöjä.

Sinänsä opin kyllä nyt viimeistään ettei iso400 kannata hirveästi käyttää, sen verran paha rakeisuus iskee kuviin.

[muokattu 14.6.2003 16:25]
Avatar
#7 • • Dorka Guest
Iso rakeisuus niin riippuu kamerasta, mikä kalliimpi yleensä sen pienempi ”kohina”. *vink*
kuu

Posts: 1,174

#8 • • kuu tyttttö
Olen harkinnut paljon ostaisinko digikameran.Ainoa este on nyt raha.Hobby Hallista saisi ihan hyviä kameroita.Se hyvä puoli siinä paikassa on se, että ne voi maksaa osamaksulla.Mutta nyt ei ole kyllä siihenkään varaa.

Minulla on sonyn järjestelmäkamera, joka maksoi maltaita.Se on älyttmän hyvä, paitsi siinä ei ole niitä dihikameroiden ihanuutta, että näkisi heti ne kuvat ja ei voi ottaa huonoa otoksia pois.Mutta kyllä sillä pärjää.

[muokattu 16.6.2003 11:18]

--
köh köh

Late

Posts: 3,441

#9 • • Late team Lasse
En oikeen ole osannut päättää ostaako A60 vai A70, Varasin nyt sitten A70, ei kai tässä muu auta kun antaa palaa.*hih*

[muokattu 17.6.2003 23:06]
Lost-Soul

Posts: 3,107

#10 • • Lost-Soul los pallos
No itse tuli tyttöystävän kanssa ostettuu ixus v3. Siitä löytyy kyl ihan tarpeeksi ominaisuuksii tälläselle perus kuvaajalle, eikä tarvi kokoajan olla vaihtamassa paristoja ku toimii akulla. No turhaa tähän noita ominaisuuksii luetella, eiköhän jokainen osaa käydä kattomassa ne itse.. Mut nyt alkaa sit mun kuvailut

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

Mark

Posts: 7,311

#11 • • Mark d a n c e m a c h i n e s
menkää kattomaan ”asiantuntijoiden” vinkkejä http://villevaavu.org sivulle...*justjoo*

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

Late

Posts: 3,441

#12 • • Late team Lasse

Mark:
menkää kattomaan ”asiantuntijoiden” vinkkejä http://villevaavu.org sivulle...*justjoo*



Kävin tuon lukemassa ja täytyy todeta että ihan hyviä neuvoja siellä oli. Mutta ominaisuudet mitä siellä suositeltiin ottamaan huomioon oli sen tyyppisiä että kameraa josta moiset ”suositeltavat ominaisuudet” löytyy, maksaa alk. 1000 *justjoo*

[muokattu 18.6.2003 08:19]
[Nuclear]

Posts: 5,855

#13 • • [Nuclear] el aprendiz
Itelläni Minolta Dimage XT. Näppärä räpsimiskamera ku aika kompaktin kokonen ja tulee hyvin mukana paikkaan jos toiseenkin taskussa. Sit ku kuvausolosuhteet alkaa vaikenemaan, niin loppuu ton kameran ominaisuudetkin. Kynttilänvalossa otetuista kuvista tulee todella epäselviä ja rakeisia vaikka kamera on tasolla eli ei pitäis heilua juuri yhtään.

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Jone

Posts: 8,258

#14 • • Jone Archibald Haddock

patis:
Kuitenkin tässä on tullut myös huomattua ettei se kuvaus perkule olekaan niin helppoa kuin voisi äkkisiltään olettaa.



Hienoa, on hauskaa havaita että joku on havahtunut huomaamaan tämän. Yleisesti ottaen kaiken maailman pallopäät kuvittelevat että valokuvaus on jotain point'n'shoot-juttua, mistä se vähänkin vakavammin harrastettuna on todella kaukana.

patis:
Varsinkin bileissä olosuhteet saattavat olla kuvauksen kannalta varsin hankalat.



True true, jo se että huomaat ja tunnustat tämänkin kertoo mielestäni siitä että susta saattaa vielä tulla vakavasti otettava harrastajakuvaaja. Bileissä kuvaaminen on usein eri asioista johtuen hyvinkin haastavaa, mutta myös palkitsevaa juuri sen takia; Kun onnistuu, tietää tehneensä töitä sen eteen.

patis:
http://koti.mbnet.fi/patis2/index.htm



Aika perussettiä. Mikään nyt ei erityisesti häiritse useimmissa kuvissa, mutta ei niiden joukossa myöskään ollut mitään erityisen mieleenjäävää. Oikeastaan kaikissa kuvissa vallitseva tasainen valo oli mielestäni aika tylsä.

Mut joo, etten nyt vaan sanoisi turhan pahasti niin täytyy sanoa että noiden samplejen perusteella vaikutat ihan kehityskelpoiselta harrastajalta. Keep on practising. *vink*
Jone

Posts: 8,258

#15 • • Jone Archibald Haddock

Dorka:
...aika vaikean kysymyksen heitit. Taidan olla saman tyylinen _amatööri_ itsekkin, mutta tärkeintä taitaa olla yksinkertainen asia eli mielenkiintoiset kuvakulmat ja _sommittelu_.



”Mielenkiintoiset” kuvakulmat ja onnistunut sommittelu eivät pelasta mitään jos kuva on muuten teknisesti täysin paska. Hyvä kuva on sitä kokonaisvaltaisesti ja tähän vaikuttaa mainitsemiesi asioiden lisäksi todella moni muu.

Dorka:
Sitten, kun on kyseessä digikamera kannattaa räpsiä niitä kuvia minkä kerkiää, kyllä silloin aina joku niistä onnistuu *vink*



No ei mun mielestäni ihan noinkaan nyt kannata tehdä. Jos ei osaa asiaansa pennin vertaa niin tuhat otosta ei sitä muuta mihinkään ja vaikka muuttaisikin niin digiräpsijät, jotka pitävät itseään mestarivalokuvaajina perustuen siihen että ovat vahingossa saaneet yhden kelvollisen ruudun tarpeeksi kauan räpsittyään ovat mielestäni valokuvauksen harrastajien pohjasakkaa.
ilarip

Posts: 731

#16 • • ilarip
Asiasta en kovinkaan paljoa tiedä vaikka reilun puoli vuotta olen omistanut Canon Digital Ixus 330 kameran, ja olen räpsinyt fotoa nini bileissä kuin muuallakin.

Ekat kuvat kemuissa menivät suht päin helvettiä, johtuen lievästi siitä että oli kamera oli ekaa kertaa käytössäni. Toki myös ekalta kerralta klubitukseen eksyi erään todella piukean tapauksen kuvam, mikä onnistui jokseenkin loistavasti katsojien mielestä.

Pikku hiljaa hommaa rupesi tajuamaan hommaa helpottavia tekijöitä esim, että valotusaikoja voi säätää \”vau\”. Kokeilemalla rupesi jonkinlaista tulosta tulemaan. Kukaan ei erityisemmin neuvonut yhtään mitään.

Lopputulos on kuitenkin aika kieroa johtuen siitä että, toiset omaavat photosopin niin hyvin että saavat random kuvasta loistavan näköisen.

Kyllä taitaa tämäkin harrastus olla aika pitkälti välineharrastus. ( huom. \”mun kuvat on paskoja koska mul o paska kamera\” \”sun kuvat o hyvii ku sul o kunno kamera\” EI ole sanomani. )

Kyseisessä hommassa mielestäni tulee olla tietynlaista näkemystä. Mielestäni omistan enemmän näkemystä kuin taitoa käyttää kameraa.

Huom, täys IMO postaus!
ezzy

Posts: 8,060

#17 • • ezzy Droid-pappa

Late:

Kävin tuon lukemassa ja täytyy todeta että ihan hyviä neuvoja siellä oli. Mutta ominaisuudet mitä siellä suositeltiin ottamaan huomioon oli sen tyyppisiä että kameraa josta moiset ”suositeltavat ominaisuudet” löytyy, maksaa alk. 1000 *justjoo*


suositeltavin ominaisuuslienee manuaalisuus ja Canon powershot A70 on edukkain täysmanuaalinen digitaalikamera. ja ihan laadukaskin. ja hintaa on alle 400
Late

Posts: 3,441

#18 • • Late team Lasse

ezzy:
suositeltavin ominaisuuslienee manuaalisuus ja Canon powershot A70 on edukkain täysmanuaalinen digitaalikamera. ja ihan laadukaskin. ja hintaa on alle 400



Olen tullut samaan tulokseen >> n. 1½ viikkoa ja Canon A70 minun. *joo*

En tiedä kuinka sitä jaksaa odottaa että saa sen käsiinsä ja voi ruveta treenaamaan ja tutustumaan.
Olen kyllä niin käsi kameroiden kanssa että voi olla että siinä vierähtää hetki ennenkun minulta tullaan näkemään asiallisia kuvia (jos niitä edes joskus opin ottamaan), *hih*

Löytyykö muuten jostain jotain selkeetä ohjeistusta kameran tekniikasta ja miten eri asiat vaikuttaa toisiinsa. Esim tiedän että aukko vaikuttaa valotukseen mutta that's it! *justjoo* Ois tosiaan mielenkiinotista oppia tuntemaan nuo asiat, olisi varmasti helpompi päästä sinuiksi kameran kanssa.
E: Tarkoitan siis ohjeita/tietoja ”kielellä” jota tyhmempikin ymmärtää. *vink*

[muokattu 18.6.2003 21:22]
ezzy

Posts: 8,060

#19 • • ezzy Droid-pappa

Late:

Löytyykö muuten jostain jotain selkeetä ohjeistusta kameran tekniikasta ja miten eri asiat vaikuttaa toisiinsa. Esim tiedän että aukko vaikuttaa valotukseen mutta that's it! *justjoo* Ois tosiaan mielenkiinotista oppia tuntemaan nuo asiat, olisi varmasti helpompi päästä sinuiksi kameran kanssa.
E: Tarkoitan siis ohjeita/tietoja ”kielellä” jota tyhmempikin ymmärtää. *vink*



Kirjasto. tai sitten google *pahis*

ja pientä tiedonmurusta:
käytännössä aukko(aperture) vaikuttaa siis valon määrään kennolle sekä myös syvysterävyyteen eli mitä suurempi aukko (eli pieni F-arvo), niin sitä heikompi on syvyysterävyys eli kaukana olevat asiat ovat blurreja ja lähellä olevat teräviä. ja sama siis käänteisenä. terävyyden määrä riippuukin sitten ihan käytössä olevasta kamerasta :)

[muokattu 18.6.2003 21:29]
Avatar
#20 • • Dorka Guest

Jone:
Dorka:
Sitten, kun on kyseessä digikamera kannattaa räpsiä niitä kuvia minkä kerkiää, kyllä silloin aina joku niistä onnistuu *vink*

---


No ei mun mielestäni ihan noinkaan nyt kannata tehdä. Jos ei osaa asiaansa pennin vertaa niin tuhat otosta ei sitä muuta mihinkään ja vaikka muuttaisikin niin digiräpsijät, jotka pitävät itseään mestarivalokuvaajina perustuen siihen että ovat vahingossa saaneet yhden kelvollisen ruudun tarpeeksi kauan räpsittyään ovat mielestäni valokuvauksen harrastajien pohjasakkaa.


No en mä nyt ihan meinannu et räpsitään mitä keretään, mutta yleensä hauskimmat ”tilannekuvat” missä ihmiset liikkuvat ja joita on paljon ei mestari kuvaajakaan saa yhdellä otoksella semmosta missä kaikilla on hyvä ilme ja hyvä tilanne. Vaan näistä saa räpsiä todella monta ennen, kun joku kolahtaa kohdalle.

Haluaisin nähdä ammattilais kuvaajan joka ottaa pari kuvaa tytöstä ja sanoo asiakkaalle, että siinä. Teknisesti kuvat voivat olla loistavia, mutta tuskin tytön ilme juuri noissa kahdessa kuvassa on parasta mitä tytöstä saa irti. Jos olet noin hyvä kuvaaja niin taidat olla rahoissa ja kuuluisa *pahis*