Piirtopöydät

7 posts, 1 page, 2,285 views

#1 • • Villa Guest
En ainakaan löytänyt aiheeseen liittyvää topiccia joten.. :)

Haluaisin tiedustella noista piirtopöydistä, esim. mitkä ovat suurimmat erot Wacomin ja Trustin välillä? Trustin A4-piirtopöydän saa vähän halvemmalla, kun Wacomin A5-pöydän. Onko erot suuretkin? Kyseessä on kuitenkin esimmäinen piirtopöytäni, joten tarkoitus olisi löytää suht halpa, mutta sellainen, mikä on vielä käytössä vuosienkin jälkeen.

Piirtopöytää olen harkinnut lähinnä sen takia, kun hiirellä ei saa millään tarkkaa jälkeä menettämättä hermojaan. Ohjelmista tähän asti olen tullut toimeen vanhalla Paintshop Pro:lla. Flyerien, logojen ja muun grafiikan tekeminen kiinnostaa, joten samalla joku voisi kertoa hyvän vektorigrafiikkaohjelman? Corel Draw vs. Adobe Illustrator?
#2 • • zAo Guest
Itselläkin käynyt mielessä piirtopöydän hankkiminen, mutta ei ole
vaan koskaan tullut hankittua. Wacomin jotain pöytää olen joskus
kokeillut ja se oli kyllä ihan kiva.

Illustrator on ehdottomasti paras vektoreihin. Piirtopöydän kanssa Painter
on käsittääkseni hyvä työkalu, jos haluaa tehdä vaikka kuvituksia. Joku
saattaa tykätä Freehandista, mutta en tiedä onko sitä enää järkeä lähteä
opettelemaan, kun ei sitä kai enää kehitetä...
#3 • • Nefertete Guest
Wacomin pöytään tuskin ainakaan petyt. Trustin pöydästä en ole kuullutkaan, joten siitä on vaikea mitään sanoa. Itselläni on Wacomin Graphire A6-koossa (maksoi alle 100e uutena) ja haaveilen Intuos A5 widesta tähän 20" imacin kaveriksi. Tällä A6:llakin pärjään kyllä mainiosti, mutta se riippuu aivan piirtotekniikasta. Toiset "huitoo kuin heinämiehet" ja sitten on tälläisiä minun kaltaisia nyhertäjiä. =)

Kynää käytän kaikkeen ja hiirtä ainoastaan silloin kun syön (tai juon :P) koneen ääressä. Ohjelmista Corel Drawia en ole käyttänyt, ja Illustrator on kyllä parempi (imo) kuin Freehand vektoreissa. Flabojen/julisteiden taittoon sitten InDesign. Ja tosiaan Corel Painter on myös tosi kiva ohjelma piirtämiseen.
#4 • • djsakke Guest
Toi wacomin A6 on aivan liian pieni omassa kaytossa fotarissa valokuvaeditoinnissa. sil voi nysvata kaikkea pienta mutta mitaan isoa ei, kun se loppuu kesken.
#5 • • eGrind Guest
Itse olen pari vuotta sitten tilannut netistä tabletin, taisi olla yksi ensimmäisistä mitä tuli vastaan. Merkkiä sillä ei ollut kun katsoo tuota laatikkoa, mutta erittäin hyvä se on, paljon on tullut käytettyä, tosin kynän muovinen pää on alkanut kulua inhottavasti kun on piirtänyt vain yhdellä puolella terää.

Itse käytän vectoreihin flashiä (ihan piirtämiseenkin, tosin siinä eivät kaikki vectorit aina näyttäydy toivotulla tavalla), ja olen kuullut paljon hyvää inkscapesta, joka on ilmainen, ja kelpo ohjelmalta vaikuttaa.

Tilanteessasi ostaisin Trustin piirtopöydän, suurempi, eikä niillä mitään merkittäviä eroja ole, about 1200 paine-tasoa jne.
#6 • • sauce Guest
Ehdottomasti Wacom; kotona on wanhahko Graphire 3tms ja töissä Intuos3 A5 Wide. Muiden valmistajien kyniä mitä olen satunnaisesti kokeillut on ero kuin yöllä ja päivällä. Jopa Graphiren ja Intuosin välillä on älytön ero (intuosin eduksi tottakai). Kun vielä otetaan huomioon, että Wacom-kynä ei tarvitse virtaa toimiakseen, on peli selvä.
#7 • • Lachesis Guest
Tuli jokin aika sitten hankittua edullisesti käytetty Wacom Intuos2 A6, johon olen ollut varsin tyytyväinen. Valokuvaeditointiin tää on ollut aivan riittävän iso. Voisin kyllä kuvitella, että piirtämiseen tarvitsisi isompaa, varsinkin jos piirtoliike lähtee kyynärpäästä.

Jos piirtää, niin paineentunnistustasojen määrällä voi olla väliä. Trusteissa 512, Intuos:ssa 1024. En oo tosin itse tarvinnut juurikaan, joten en osaa sanoa onko ero kuinka merkitsevä.