crc - kasetti [sivutuote-acidia]

29 posts, 2 pages, 4,187 views

Avatar
#21 • • Zeraf Guest

Onhan siinä nyt iso ero onko kyseessä 7 kuudestoistaosanuotin vai 7 kahdeksasosanuotin pituinen tahti.


Juu, ero on tahdin pituudessa ja iskujen määrässä, jos tempo on sama. Tarkastelun keskiössä oli kuitenkin osoittaa oikea kolkin rikkonaisen tahdin _suhde_ perkussioiden tasatahtiin, eikä verrata tahtien pituuksia tai iskujen määrää keskenään, koska niillä ei ole tarkasteltavan asian, 'häröefektin', kannalta merkitystä. Toisin sanoen: Kun esim. haitsuluuppi jaetaan kahdeksaan osaan, niin kolkkiluupin seuratessa samaa kahdeksanosaista jakoa, se lähtee jo seitsemännen iskun jälkeen uudelle kierrokselle kun haitsuluuppi lähtee uudelle kierrokselle vasta kahdeksannen iskun jälkeen. Näin ollen kolkki kiertää joka luupin jälkeen yhden iskun haitsuluuppia edelle, jolloin kolkkiluupin lähtöpiste muuttuu koko ajan suhteessa haitsuluupin lähtöpisteeseen. Näin tilanne elää koko ajan tuottaen ns. 'häröefektin'.

Ja ei kukaan käytä varsinkaan mitään 8/8 merkintää.


Mä käytän, ja esimerkiksi mun syna. ;)

Tilaustoive: Tehkää joku vaihteeksi kokonaisuudessaan 7/8 osatahtiteknoa, eikä aina sitä samaa vanhaa 8/8 ...okei 4/4 osatahtiteknoa, pliiz. :heart: Saadaan enemmän nytkettä, ja kintaista lähtevää tekno-jazz rutsausta. :heart: Kaiken lisäksi dj:t tykkää yhdyttää sitä tasatahtiteknoon. :mad:
Avatar
#22 • • näköradiomies Guest
no eiks se 3/4kin oo aivan sama asia loppujen lopuks? pitää olla aina vaan tarttumas pikkuasioihin. mä oon tottunut sanomaan tuommosta kolkki riffiä 3/4seks ja jos sulla zeraf on joku ongelma sen kanssa ni voit vaikka miettiä otatko asiat liian vakavasti kenties
Avatar
#23 • • master bator Guest

Tilaustoive: Tehkää joku vaihteeksi kokonaisuudessaan 7/8 osatahtiteknoa, eikä aina sitä samaa vanhaa 8/8 ...okei 4/4 osatahtiteknoa, pliiz. :heart: Saadaan enemmän nytkettä, ja kintaista lähtevää tekno-jazz rutsausta. :heart: Kaiken lisäksi dj:t tykkää yhdyttää sitä tasatahtiteknoon. :mad:



Miksu varmaan arvostaa tätä offtopicin jatkamista, mutta mutta...

Mä kyllä nostan hattua sille, joka saa 7/8 tahtilajissa menevän teknobiisin toimimaan millään lailla. Se on yksinkertaisesti niin järjetön, että mä en keksi ainakaan miten se voisi toimia. 7/4 mä voisin vielä jotenkin sulattaa, mutta 7/8 ?! Jossain IDM:ssä voisi kaikessa omituisuudessaan toimia, mutta teknossa... Eih... Mun mielestä kaiken maailman paskat trioliteknoviritelmät kertoo jo sen, että ei teknossa yksinkertaisesti toimi mikään muu kuin 4/4. Se, että kannattaako basarit aina laittaa tasaisesti vaan joka iskulle ja haikat niiden väliin, on sitten oma lukunsa.

Toi idea on mun mielestä vähän samaa luokkaa ku joku, että downtempoa pitäis tehdä 160bpm nopeudella. Se ei vaan natsaa... Tai vaikka siitä tulisikin jotain mahtavaa, ei sitä voisi ainakaan enää määritellä downtempoksi. Tai mene vaikka selittämään jollekin blackmetal-bändille, että niiden pitäis laittaa supersahakiksuarpeggioita niiden biiseihin... Minkälainen luulisit vastaanoton olevan?

Edit: Tosiaan onhan trioliteknokin 4/4, mutta idea tuli varmaankin selväksi :D
Avatar
#24 • • crc Guest
eiks trioli oo 4/3? :)
Avatar
#25 • • master bator Guest

eiks trioli oo 4/3? :)



No siis... Jos lähtökohtana on 4/4, ei trioli muuta sitä varsinaista tahtilajia mihinkään. Siinä ainoastaan tulee sellainen muutos, että triolinuotin pituus on 2/3 "tavallisesta" nuotin pituudesta. Eli jokainen isku jakaantuu kolmeen pienempään osaan neljän sijasta tai vastaavasti jokaisen kahden iskun tilalle tulee kolme iskua. Toisaalta jos koko biisi menee sillä tavalla niin voisihan sitä ajatella myös, että siinä olisi tahtilajina 12/8 tai 6/8. Riippuu ehkä vähän biisistä miten sen tulkitsee.
Avatar
#26 • • Zeraf Guest

no eiks se 3/4kin oo aivan sama asia loppujen lopuks?

Ei.

Mä kyllä nostan hattua sille, joka saa 7/8 tahtilajissa menevän teknobiisin toimimaan millään lailla.

Haluaisinkin julistaa niin sanotusti kisan - jonka ei tarvitse olla liian vakamielinen - siitä, kuka saa 7/8 -osatahtiteknon toimimaan parhaiten, niin, että teknon 'henki' ja 'sielu' säilyy mahdollisimman hyvin. Olisi kiintoisaa kuulla yrityksiä aiheesta, sillä yritys myös välittyy usein biisissä aitona, ja hyvänä fiiliksenä. :heart: Milloin aloitetaan, ja milloin kisa päättyy? Voidaan perustaa sille oma topikki tonne demo-osastolle. Mun puolesta kisa voisi alkaa vaikka huomenna äitienpäivän kunniaksi ja voisin kokeilla itsekin tuoda korteni kekoon heti kun löytyy sopiva aikarako istuutua työstämään. Uutta ei synny, jos ei edes yritä. ;)
Avatar
#27 • • Zeraf Guest

Ja ei kukaan käytä varsinkaan mitään 8/8 merkintää.


Mä käytän, ja esimerkiksi mun syna. ;)


Pahoittelen offtopicin jatkamista ja antamaani väärää informaatiota lainaamaani lausahdukseeni liittyen . 8/8 tahtilajin sijasta käytänkin lähestulkoon aina vakio 4/4 tahtilajia, vaikka synassani toki 8/8 tahtilajin valitsemismahdollisuus onkin. Pahoittelen oikosulkua, muistelin jostain syystä, että synan oletustahtilaji oli 8/8 tai jotain vastaavaa. :( Ja kaikkia varmaan kiinnosti... ;)
Avatar
#28 • • aleksivirta Guest
tätä pitikin joskus kommentoida että hyvält kuulostaa, tietty räyhäkkyys ja särmä tosiaan puuttuu mut vähän tänne päin oleva acidsaundi on itelle mieleen.

7/8? eihän siin mitään ongelmaa kuhan tempo on tarpeeks iso ja jättää taktisesti sen verran nuotteja väliin että se ei kuulosta ihan liian tökkivältä. jos siis lähdetään siitä että basari on vaan jokasen tahdin ykkösellä eikä ykkös- ja nelosiskuilla :-)
Avatar
#29 • • borg nagar Guest

Haluaisinkin julistaa niin sanotusti kisan - jonka ei tarvitse olla liian vakamielinen - siitä, kuka saa 7/8 -osatahtiteknon toimimaan parhaiten, niin, että teknon 'henki' ja 'sielu' säilyy mahdollisimman hyvin.



Vitusti varmaan osanottajia tullu tähän kisaan. Muuten ihan hyvä idea, mutta lähtökohdiltaan kun on lähtenyt siitä, että kuka on oikeassa jostaki vitun 1800-luvulta periytyvästä pianonsoittonuotin rytmityksen näkemyksestä... niin ei vittu mikä threadi. Sörssi on kovin.