Aiotko äänestää vai nukkua? - Vaalit 2007

28 posts, 2 pages, 3,232 views

#1 • • Ihokas Guest
Tämä olkoon sitten se virallinen vaalitopiikki.

Nyt ei kysytä puoluekantaa vaan yksinkertaisesti sitä aikooko jengi mennä huomenna (tai siis luultavammin lukiessasi tätä: tänään sunnuntaina) äänestämään? Huomatkaa myös kysymyksen aikamuoto, siitä ei kannata välittää, jos on vaikka käynyt äänestämässä jo ennakkoon.

Vaaleista voi toki halutessaan kommentoida ihan mitä huvittaa. :happyroll:

Luulisi että tällainen viime hetken vaaliketju voisi säästyä pahimmalta nettivaalipropagandalta. :scared:

Itse aion äänestää, olen käynyt äänestämässä kaikissa vaaleissa äänioikeuden saatuani (eli ennen ajanlaskun alkua) ja tulen näillä näkymin tekemään niin myös tulevaisuudessa. Mutta täytyy myöntää että tällä kertaa harkitsin tosissani ensimmäistä kertaa väliin jättämistä tai tyhjän äänestämistä, sen verran nykyinen "systeemi" on alkanut turhauttamaan. :|

Bonuskysymyksenä voisi kysyä sitä vaikuttaako sää äänestyskäyttäytymiseesi? Sunnuntaiksi on kaiketi luvattu räntäsadetta.
#2 • • Daniel Braun Guest
Nukun.
Muuten vaihtoehto olisi tyhjän äänestäminen.
Valitettavasti ei vaan o ketään ketä äänestää...

BTW: eniten vituttaa koko vaaleissa että tuntuu että kisaillaan vaan sillä kenellä on eniten laittaa massia mainontaan blaa blaa.
Monilta menee ohi ne parhaimmat ehdokkaat itselleen kun vaan mieleen jää ne kovalla rahalla mainoskampaniansa tehneet pyrkyrit.
Okei, onhan vaalit periaatteessa kansanedustajaehdokkaiden työnhakukampania jossa yritetään itsestään saada paras kuva ja jäädä kaikkien mieleen.
Mut silti, ei vois enempää etoa se että toi vaan ei o tasapuolista.
Onhan se helppoa entisenä kansanedustajana tai muuta rahakasta virkaa pitävänä päästä eduskuntaan kun on varaa sijoittaa mainontaan kun taas ne joilla olis ehkä eniten sitä asiaa ja näkemystä joutuvat tyytymään todella pieneen mainosbudjettiin...
#3 • • _U Guest

Nukun.

Aika julmaa, jos kaikki ajattelisivat noin. Silloin sinne menisivät tosiaan ne, kenellä on eniten rahaa jne., ja asioihin ei voitaisi vaikuttaa edes sen vertaa, mitä äänestämisellä voidaan.

Aion äänestää, tottakai. Ehdokas oli vaikea löytää, mut jokuhan sieltä on poimittava, jolla on järkevän tuntuisia ajatuksia ja ideoita.
#4 • • P.Korhonen Guest

BTW: eniten vituttaa koko vaaleissa että tuntuu että kisaillaan vaan sillä kenellä on eniten laittaa massia mainontaan blaa blaa.
Monilta menee ohi ne parhaimmat ehdokkaat itselleen kun vaan mieleen jää ne kovalla rahalla mainoskampaniansa tehneet pyrkyrit.

Niinhän se on aina ja joka asiassa, parhaiten PR:n hoitavat menestyy. Onneks ei tarvii enää katella 5 metrin välein niitä kylttejä ja julisteita.

En siis äänestä.
#5 • • Ihokas Guest

Nukun.

Aika julmaa, jos kaikki ajattelisivat noin. Silloin sinne menisivät tosiaan ne, kenellä on eniten rahaa jne., ja asioihin ei voitaisi vaikuttaa edes sen vertaa, mitä äänestämisellä voidaan.

Aion äänestää, tottakai. Ehdokas oli vaikea löytää, mut jokuhan sieltä on poimittava, jolla on järkevän tuntuisia ajatuksia ja ideoita.

Juu... itse äänestän juuri tästä syystä. Nukkuvien puolueessa on aika paljon ihmisiä joilla juuri olisi syytä äänestää.

Ehdokasta en ole edes juurikaan katsonut, äänestän puoluetta, eipä tarvi "oikealla" ehdokkaalla päätään liiemmälti vaivata.
Caro²

#6 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Löysin itse oman ehdokkaan (toisen puolueen riveistä jota normaalisti kannatan) ihan sillä, että tein IRC-Gallerian vaalikoneen. Laitoin kaikkiin muihin kohtiin "Ei merkitystä minulle" paitsi niihin, jotka oli itselleni tärkeitä (lähinnä seuraavalla vaalikaudella). Löytyi peräti kaksi kappaletta 100% sopivuudella olevia ehdokkaita. Näistä kahdesta valitsin nuoremman ja paremman näköisen.. eikun siis, nuoremman ja enemmän opiskelijoiden asioista perillä olevan :D

Katsoin toki myös mitä ko. henkilö vastasi muihin kohtiin ja tsekkasin ko. henkilön kotisivuilta ajatuksia. Ihan sopivalta vaihtoehdolta vaikutti :)
#7 • • insertxox Guest
Odottelen nettiäänestys mahdollisuutta! Sitten vasta äänestän.
#8 • • akir0 Guest
Äänestämään. Ehdokas ei tosin oo vieläkää tiedos. Ja puoluekin vähän epäselvä ku SDP on menny ryvettämään ittensä.
#9 • • vl Guest
Kävin viime torstaina äänestämässä. Eka kerta kun saa tälläiseen lystiin osallistua. Ehdokkaan löytämisen kanssa ei mitään ongelmia ollut, kun lähinnä puolueelle ääni meni.. Vaikkakin hyvin itselleni sopivan ehdokkaan löysinkin.
#10 • • LindaGP Guest
Olen ennakkoäänestänyt.
#11 • • tumpsi Guest
mäki äänestin ennakkoon.
säälittävää et jengi jättää äänestämättä.
#12 • • Daniel Braun Guest

Mitä säälittävää siinä on?
Jos mä en löydä sopivaa ehdoskasta, enkä halua vaan rahalla maksettua kampaniaa äänestää sekä mielestäni toi "äänestin puoluetta" on niin paska peruste äänestämiselle niin mitä vaihtoehdoksi jää?
Olla näppärä ja antaa ääni tyhjälle tai tuhertaa äänestyslippuun aku ankka tai batman.
Rok rok.
#13 • • _U Guest

Mitä säälittävää siinä on?
Jos mä en löydä sopivaa ehdoskasta, enkä halua vaan rahalla maksettua kampaniaa äänestää sekä mielestäni toi "äänestin puoluetta" on niin paska peruste äänestämiselle niin mitä vaihtoehdoksi jää?
Olla näppärä ja antaa ääni tyhjälle tai tuhertaa äänestyslippuun aku ankka tai batman.
Rok rok.

Kyl nyt sen verran pitäis ajatella vastuutaan ja muitakin, et äänestää, jos meinaa elää hyvinvointivaltiossa. Ja aina joku ehdokas löytyy, joka vastaa omaa ajatusmaailmaansa vaikka edes etäisesti.

On itsekästä ja välinpitämätöntä olla äänestämättä vedoten esimerkiksi esittämiisi syihin. Hassua. Ei äänestä, ja sitten kuitenkin ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja valittaa epäkohdista...
#14 • • djsakke Guest
kavin muuten aanestamassa juuri hetki sitten.
#15 • • Daniel Braun Guest

On itsekästä ja välinpitämätöntä olla äänestämättä vedoten esimerkiksi esittämiisi syihin. Hassua. Ei äänestä, ja sitten kuitenkin ottaa kantaa yhteiskunnallisiin asioihin ja valittaa epäkohdista...

Edelleenkin, olen kyllä hakenut noita ehdokkaita, tsekkaillu vaalikoneita jne jne.
Mutta itselleen toimivaa ehdokasta ei o eteen tullut.
Puoluetta en äänestä kun se on mulle ihan yks sama mistä puolueesta ehdokas tulee.
Joten, mieluummin nukun kuin raapustan sen aku ankan sinne lippuun.
Tota mä en o koskaan ymmärtänyt että pidetään soveliaampana äänestää tyhjää kuin "nukkua"...
#16 • • _U Guest

Tota mä en o koskaan ymmärtänyt että pidetään soveliaampana äänestää tyhjää kuin "nukkua"...

Eiköhän se ole sama asiaa äänestää tyhjää kuin "nukkua". Yhtä turhaa. Eihän sitä "oikeaa" ehdokasta ole edes olemassa. Jos kaikki ajattelisivat kuin sinä, kaaoshan siitä tulisi. Eduskuntaehdokkaat kuitenkin pyrkivät tekemään hyvää ja muuttamaan asioita parempaan suuntaan. Se on eri asia, tapahtuuko niin, mutta lähtökohtaisesti siihen täytyy uskoa. Ja jos jättää äänestämättä kertomiesi verukkeiden takia, niin miksi edes haluta muutosta parempaan suuntaan? Jos kerran on mahdollisuus demokraattiseen äänestykseen, niin tottakai se täytyisi käyttää. Vaikka sitten äänestämällä sellaista, jonka on jo tiennyt tekevän eduskunnassa paljon hyvää kuluneella kaudella, mutta joka ei muuten nappaa.

On itsekästä ja erittäin välinpitämätöntä tehdä vaaleista ja äänestyksestä itselleen liian henkilökohtaista jättää äänestämättä. Mitä haittaa siitä on, jos äänestät jotain, joka lupaa tai on jo tehnyt paljon hyviä asioita?
#17 • • pie Guest
Oon äänestänyt jokaisissa eduskunta-, presidentti-, Eu-parlamentti- ja kunnallisvaaleissa siitä lähtien kun äänestysoikeuden sain, joten täytyy taas lähteä kohta vaikuttamaan ;)

Äänestämättä jättäminen on mielestäni ihan vitun urpoa. Just niillä, jotka jättää äänestämättä tuntuis olevan eniten syytä äänestää. Luulisi, että asiat kiinnostaa. Ja jos ei sitä ehdokasta meinaa löytyy niin äänestäkää sit paskoista vaihtoehdoista sitä vähiten huonoa tai äänestäkää vaikka tyhjää mielipiteenä siitä, ettei oo sopivaa ehdokasta.

Ja kyllä sinne eduskuntaan pääsee myös pienemmällä rahamäärällä kampanjoivia. Markkinoida voi paljon ilmaiseksikin omien tekemisten ja muun näkyvyyden kautta. Ja oikeastaan omalla tekemisellä ehdokkaat markkinoivatkin itseään eniten, varsinaiset rahalla maksetut mainokset ovat siihen oikeastaan vain lisäboostausta ja tunnettuuden lisäämistä.
#18 • • sauce Guest
Kävin äänestämässä ja autopesussa. Kummassakin ajatus sama, vanhasta paskasta olisi päästävä eroon.
#19 • • _U Guest

Kävin äänestämässä ja autopesussa. Kummassakin ajatus sama, vanhasta paskasta olisi päästävä eroon.

Toi oli hyvä! :D
#20 • • Hansu Guest

Puoluetta en äänestä kun se on mulle ihan yks sama mistä puolueesta ehdokas tulee.

Tätä mä en kyllä oo ikinä tajunnut. Kyllä puolueilla vielä nykyisinkin on eroja, ainakin pienemmillä puolueilla. Ja kun ehdokas on jonkin tietyn puolueen listoilla, hän mitä todennäköisimmin toteuttaa kyseisen puolueen oppeja tavalla tai toisella eduskuntakautensa aikana, joten mielestäni puolueella todellakin on väliä. Itse olen aina äänestänyt ensi sijassa puoluetta ja vasta toissijaisesti ehdokasta ja niin tein tänäänkin muutama tunti sitten.