Vinyylien ja muiden analogisten tallenteiden digitointi

43 posts, 3 pages, 10,375 views

Avatar
#1 • • Oliver Guest
Olisi tarkoitus digitoida tuhannen kappaletta vinyyleitä ja muunlaisessakin muodossa olevaa analogista tallenneääntä (c-kasetti, videonauha...) kovolle mahdollisimman laadukkaalla äänenlaadulla. Ennenkuin alan tähän suht isoon projektiin, niin pitäisi saada asiantuntijoilta kommenttia pariin kysymykseen. Olen digitoinu jonkun verran vinyylejä tässä vuosien varrella ja sitten editoinut wavvit Goldwavella, eli tiedän hommasta jotain. Kokoonpano on:

-SL-1200MK2
-Stanton 500 AL-2 / Stanton 680
-Intimidation Blue / Gemini PMX-2001 esivahvistimena
-pöytätietokoneessa integroitu Realtekin AC97 audiopiiri
-suojaamaton perus RCA-letku kullatuin liittimin

Sitten kysymyksiin:

Kannattaisiko hommaan hankkia laadukkaampi äänikortti? Kokeilin digitoida "nollasignaalia" tuolla Realtekilla ja kun sitten Goldwavella tarkistin jälkeä, niin molemmissa kanavissa oli 0,02:n offsettiä (asteikolla -1:stä 1:een), ja kun nostin volumea 800%, niin signaalikäyrä oli jo melko rosoinen. Kone on maadoittamattomassa pistorasiassa, vaikuttaako se mitään noihin taustasuhinoihin (koneen rungossahan on vissiinkin 115 voltin jännite)? Olisiko esim. koneen ulkopuolella digitoimisen tekevä USB-äänikortti parempi kuin pci?

Muutaman vinyylin digitoin ja näyttäisi myös siltä, että signaalikäyrässä nollatason alapuolella on hitusen "voimakkaammat aallot" kuin nollatason yläpuolella (eli siis alapuolella huippuarvojen keskiarvo on jossain -0.8:ssa ja yläpuolella 0.75:ssä).

Saisiko noin satasen budjetilla parempaa äänenlaatua? Vaikuttaako laadukkaampi äänikortti vain pienempinä häiriöinä vai muuttuuko ääni jotenkin "upeammaksi" samalla??? Ehdotuksia äänikorteista?

Ja onko mitään hyötyä digitoida vinyyliä yli 44kHz:n näytteenottotaajuudella?

Äänen TOISTO-ominaisuuksilla ei ole niin merkitystä, kun nykyisellä stereolaitteistolla hifilaatua on kumminkin ihan turha hakea, mutta tulevaisuutta ajatellen olisi järkevää tehdä jo nyt mahdollisimman hyvää jälkeä...

Niin ja yritin toki etsiä searchilla vanhoja ketjuja, mutta en löytänyt ihan täysin vastaavaa ketjua... joten peace moderaattorit :hearts:
Avatar
#2 • • JussiS Guest

Kannattaisiko hommaan hankkia laadukkaampi äänikortti? Kokeilin digitoida "nollasignaalia" tuolla Realtekilla ja kun sitten Goldwavella tarkistin jälkeä, niin molemmissa kanavissa oli 0,02:n offsettiä (asteikolla -1:stä 1:een), ja kun nostin volumea 800%, niin signaalikäyrä oli jo melko rosoinen. Kone on maadoittamattomassa pistorasiassa, vaikuttaako se mitään noihin taustasuhinoihin (koneen rungossahan on vissiinkin 115 voltin jännite)? Olisiko esim. koneen ulkopuolella digitoimisen tekevä USB-äänikortti parempi kuin pci?


Äänikorttien suurimmat erot on lähinnä A/D - D/A -muuntimissa, ja veikkaan että AC97:ssa tuskin on mikään paras muunnin tuohon hommaan... Pistorasioiden vaikutus tuskin on oleellinen, niin kauan kuin häiriöääniä ei kuulu. Ulkoisen ja sisäisen äänikortin ero tuskin on oleellinen.

Muutaman vinyylin digitoin ja näyttäisi myös siltä, että signaalikäyrässä nollatason alapuolella on hitusen "voimakkaammat aallot" kuin nollatason yläpuolella (eli siis alapuolella huippuarvojen keskiarvo on jossain -0.8:ssa ja yläpuolella 0.75:ssä).


Saattaa johtua neulastakin.

Saisiko noin satasen budjetilla parempaa äänenlaatua? Vaikuttaako laadukkaampi äänikortti vain pienempinä häiriöinä vai muuttuuko ääni jotenkin "upeammaksi" samalla??? Ehdotuksia äänikorteista?


Turkinpa tulee kuultavaa eroa. Väittäisin kuitenkin että tässä tapauksessa olennaisinta on neulojen ja rasioiden laatu. Ainakaan omasta mielestäni Stantonin 500 ei ole hifineulaa lähelläkään. Oikeastaan kaikki dj-käyttöön tarkoitetut neulat kannattanee unohtaa. Caro varmaankin on oikea ihminen kertomaan parhaat neula/rasia soundit.

Loppujen lopuksi, siirrettäessä vinyyliltä soundia tietokoneelle, harvoin mitään kuultavaa eroa tulee tietokonepuolta parantamalla. Suurimmat lenkit tossa on kuten sanottua, neulat, rasiat ja esivahvistin. Aina löytyy kultakorvia, jotka väittävät erottavansa 1000e/m ja 500e/m kaiutinpiuhojenkin eroja, mutta mikäli laitteisto toimii oikein (ei häiriöi merkittävästi jne), ei merkittäviä eroja synny.
Avatar
#3 • • R Guest


Saisiko noin satasen budjetilla parempaa äänenlaatua? Vaikuttaako laadukkaampi äänikortti vain pienempinä häiriöinä vai muuttuuko ääni jotenkin "upeammaksi" samalla??? Ehdotuksia äänikorteista?


Turkinpa tulee kuultavaa eroa. Väittäisin kuitenkin että tässä tapauksessa ..



imo. kannattaa osta joku m-audio2496 tms. väittäsin kuulevani eron ac97 ja ton välillä:)
Avatar
#4 • • xybo Guest
Kannattaa ehdottomasti hankkia parempi kortti. Esim m-audoi 2496 ei ole lähellekkään riittävä hyvään soundiin. Laitoin joku 800 vinyyliä mp3:seks ennkuin hankin mpc 4000 (samplerin), vertailin eroja äänikortilla ja samplerilla tehtyihin mp3:siin. Samplerilla (jossa kunnon muuntimet), soundi säilytti origilaanin potkun ja kaikenpuolin muutenkin valovuoden parempi soundi. Eli prosessi alkoi alusta. =)
Avatar
#5 • • aleksivirta Guest
xybo, oliks sulla sit just 2496 koneessa mihin vertailit?
Avatar
#6 • • Roz Guest
Nii, sitä kanssa mietin, kun 2496:ssa on kuitenkin aikas hyvä soundi.
Avatar
#7 • • R Guest
eihän toi 2496 mikään uber-uberhifi ole, mutta jos budjetti on 100e
mulle seon kyllä riittävä:)
Avatar
#8 • • xybo Guest
Joo. 2496 vertailuna. Se o ihan hyvä ja halpa peruskortti. Mutta vinyylin tallentamiseen ainakaan minulle se ei riittänyt, pitäs olla paremmat muuntimet.
Avatar
#9 • • bulk Guest
Jos tarkoituksena on tallentaa satoja tai tuhansia nyylejä, niin kandee oikeasti panostaa mahdollisimman hyvään muuntimeen (+ tietty muihinkin kamoihin). Kandee sitten vaikka lainata tai vuokrata tolla satasella joku kuunnollinen purkki.

Jos ite olisin tekemässä satoja/tuhansia tunteja töitä tollaseen operaatioon, niin en varmasti tekisi sitä sellaisilla vehkeillä, että jäisi varaa epäillä, olisiko homman sittenkin voinut hoitaa paremmin.
Avatar
#11 • • aleksivirta Guest
joo ei se 2496 mitään superhifiä liene vaikka ihan terve saundi onkin. mpc:tä en oo kuullut...

toinen juttu mikä tuli mieleen on se et mpc4k:ssa on kuitenkin se sisäänrakennettu levarivahvis, jos 2496:n perässä on paskempi niin se tekee jo varmasti jonnin verran laatueroa lisää :-)
Avatar
#12 • • Oliver Guest
Kiitoksia kommenteista. Ehkä sitä olisi järkevintä ostaa hyvälaatuinen elliptinen neula rasioineen ja tuollainen 2496. Eiköhän nuo parantaisi systeemin äänenlaatua jo aika hyvin.

Kalliimpia vehkeitä on varmaankin meikeläisen tapauksessa turha hankkia. EQ ja äänenvoimakkuudet tulee käytännön syistä kuitenkin säädettyä ohjelmallisesti, eikä sellainen taida kuulua hifisoundiin pyrkivän toimintatapoihin... Enkä minä levyjäkään kumminkaan jaksa alkaa sen enempää pesemään, kun ei vinyylin rahina ole koskaan minua häirinnyt, joten pientä kohinaa ja rutinaa sekaan jäisi kumminkin.
Caro²

Posts: 5,301

#13 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Mielenkiintonen kommentti tuo xybon m-audio ei ole riittävän hyvä. Kiinnostais kovasti, että mitä RIAA-muunninta xybo käytti levyjä koneelle vetäessä. Saa meinaan olla jo melkosen hyvä (dj-)mikseri jos m-audion 2496 muodostuu pullonkaulaksi soundin suhteen.

Dj-äänirasioista paras vaihtoehto äänenlaadun suhteen olisi Gradon Dj200i, mutta koska ko. rasialla on hintaa päälle 100e, niin se kannattaa jättää hyllyyn ja valita pikkuveli Grado Dj100i. Molemmissa on soundi enemmän kuin kohdallaan. Stanttonin rasioita en veisi lähellekään kiekkoja jos tarkoitus on tallentaa vinyylit digitaaliseen muotoon - ne rasiat soi kahdella sanalla sanoen päin helvettiä. Stanttonin 500/680-askien paras puoli on, että kaikki levyt soi samalla tavalla. Ihan sama soitatko vanhaa ja kulunutta prässiä tai uutta ja hyvin prässättyä.

Budjettiäänikortiksi vastoin xybon ehdotusta valitsisin kyllä sen m-audion 2496:n. Samaan hintaan (~90e?) ei ainakaan kovin montaa parempaa ole (toisaalta, onhan tuo m-audio jo hieman iäkäs).

Sitten se RIAA-muunnoksen osuus. Voit unohtaa mikserivalikoimasta Behringerit, numarkit, Omnitronicit, Geminit, American Audiot, Pioneerit (joo, ihan oikeesti). Paras vaihtoehto olisi saada joku ulkoinen (edullinenkin) RIAA-muunnin levarin jatkeeksi. Jos saat joltain kaverilta lainaksi Allen&Heathin niin soundi on saletisti parempi kuin millään em. merkin yhdelläkään mallilla. Muita toimivia vaihtoehtoja voisi olla Formula Sound, Denonin tiskit (muutamat on ainakin soineet ihan ok). Jotkut ovat kehuneet Ranen Empathin soundia, omat kokemukset ovat taas aivan päinvastaiset (erottelee kyllä hiton hyvin, mutta soundi on raakaa kuin raastinraudalla revittäis).

Tiivistettynä sii:

Teknari + Grado dj100i
Erillinen RIAA-muunnin tai Allen&Heath, Formula Sound, Denon
m-audio 2496 (xybo voinee ehdottaa samassa hintaluokassa parempaa)

EDIT: Äänirasiassa pystyt säästämään, jos saat joltakulta kaverilta lainaksi esm Ortofon Elektron - Shure Whitelabel voisi myös olla ihan ok - vaikka buustaakin bassopäätä.

Kanavaerottelu ja sterokuvan laajuus jää gradolle kyllä molemmilla em. askeilla ihan kuusnolla jälkeen.
Avatar
#15 • • R24 Guest
Mä sain frendiltä ihme setin lainaan. Stantonin RIAA muunnin filtereillä ja Ortofonin kalibrointi vinyyli. Stanton olisi muuten jees, mutta vola pitää säätää kanavakohtaisesti pikku ruuvarilla. En kovin montaa levyä jaksanut äänittää. Soundi on kyllä vähän neutraalimpi kuin mun Formulasound 80 mikserissä. Kalibrointivinyylillä olisi kohina raitoja joilla voi testata neulan kallistuskulmia tms. mut en hirveesti niistä tajua.

Mites on teknarin soundi muuten?
Olen käsittänyt ettei se ole parhaasta päästä ja hyvät hifi levarit soisi paremmin.
Avatar
#16 • • xybo Guest

Mielenkiintonen kommentti tuo xybon m-audio ei ole riittävän hyvä. Kiinnostais kovasti, että mitä RIAA-muunninta xybo käytti levyjä koneelle vetäessä. Saa meinaan olla jo melkosen hyvä (dj-)mikseri jos m-audion 2496 muodostuu pullonkaulaksi soundin suhteen.

Budjettiäänikortiksi vastoin xybon ehdotusta valitsisin kyllä sen m-audion 2496:n. Samaan hintaan (~90e?) ei ainakaan kovin montaa parempaa ole (toisaalta, onhan tuo m-audio jo hieman iäkäs).

Teknari + Grado dj100i
Erillinen RIAA-muunnin tai Allen&Heath, Formula Sound, Denon
m-audio 2496 (xybo voinee ehdottaa samassa hintaluokassa parempaa)



Ymmärsit asian yllättävän väärin. M-Audio on varmasti luokassaan yksiparhaita ellei paras. Siksi itsekkin sen ostin aikoinaan. Halpa ja vitun loistokas kortti. Mun pullonkaula oli enemmänkin mixeri kun äänikortti.

PC-> M-Audio 2496 -> DJM-600 -> Teknari
oli alkuperänen kompo ja soundi oli suorastaan karmiva.

PC -> MPC4000 - Teknari
oli uusi ja aleksivirta tajusi asian. mpc:n oma levarivahvis+muuntimet on se joka tekee tuon aivan valvtavan eron.

Eli caro. skarppausta nyt.

-- xybo
Avatar
#17 • • sonni Guest
täh, eikös tuo djm-600 tee sen valtavan eron?)
Avatar
#18 • • näköradiomies Guest
mitä järkee ylipäätään ryhtyä moiseen hommaan? vinyylithän on ihania
Avatar
#19 • • xybo Guest

täh, eikös tuo djm-600 tee sen valtavan eron?)



jep.
Avatar
#20 • • xybo Guest

mitä järkee ylipäätään ryhtyä moiseen hommaan? vinyylithän on ihania



Lähinnä, että voi kuunnella levyjä duunissakin. :) Ja vähentää levyjen kulumista.