musa,sen teko ja levitys

24 posts, 2 pages, 5,632 views

Avatar
#21 • • Tempo Guest

darkfr:
niin ja tosta mikseristä sen verran että todellakin, sinne saa musaansa mutta kritiikin taso siellä on usein aika olematonta, rakentavaa palautetta siellä on vaikea saada ellei sitten satu saamaan biisiään hyvin esillä, mutta siellä todellakin on aika helppoa hukkua harmaaseen massaan niinkuin joku jo totesikin tuossa aikaisemmin.



Ei sitä kritiikkiä sieltä tule, vaikka biisit olisivatkin esillä. Kehuja tai haukkuja. Rakentava kritiikkiä saa vain tietyiltä aktiivikäyttäjiltä. Yleensäottaen mikseristä ja plattarista:

Jos kappaleet ovat edes jonkinverran laadukkaita, eikä niitä tule 1 biisi per päivä plattarin foorumille, niin silloin niihin voi jopa saada palautetta. Plattari on kuitenkin aika sisäsiittoista ja uudet artistit usein jäävät vain yhteen kommenttiin, jos siihenkään ja kuunteluja ei tule kovin monta biisille. Plattarin genrepurismi on myös alkanut ärsyttämään, mutta siltähän ei voi välttyä, koska joidenkin vain täytyy päästä pätemään (kun ei muutakaan sanottavaa keksi biisistä) suomen asiantuntevimmalla(?) foorumilla. Palautetta tulee, hyvää pääasiassa, mutta yleensä kommentoidaa jotain kohtaa, mistä ei itse pidetty, mutta ei vaivauduta sen enempää perustelemaan sitä tai antamaan korjausehdotuksia. Eli rakentavaa kritiikkiä saa vähän.

Mikseriin taas saa työntää vaikka mitä sontaa. Niitä kuunnellaan vain, jos ne jotenkin saa ensin esille. ”Artisti maksaa” periaatteella toimiva mainostuslaatikko toimii ihan oikeasti ja biisi saa kuunteluja ja usein myös kommentteja. Palautetta mikseristä saa paljon enemmän ja helpommin kuin plattarilta, mutta kommenttien taso on yleensä ”UIDDU:.. tää o hjuva!!11,” ”aivan sairaan hieno”, ” kuole paska.. et sä mitään osaa!!” TAI joissain tapauksissa (harvemmin), saat kunnon palautetta. Vielä harvempaa on saada rakentavaa palautetta, kuitenkin enemmän kuin plattarilta.

Nämä olivat siis vain minun kokemuksia k.o. paikoista, joista plattarilla olen roikkunut 2 vuotta ja mikserissä puoli vuotta. Jollain muulla saattaa olla erilaiset. Yhteenvetona: rakentava palautetta on vaikea saada, mikä on ikävää aloittelevalle artistille.
dB

Posts: 1,318

#22 • • dB Digital Beat Music

Tempo:
---
darkfr:
niin ja tosta mikseristä sen verran että todellakin, sinne saa musaansa mutta kritiikin taso siellä on usein aika olematonta, rakentavaa palautetta siellä on vaikea saada ellei sitten satu saamaan biisiään hyvin esillä, mutta siellä todellakin on aika helppoa hukkua harmaaseen massaan niinkuin joku jo totesikin tuossa aikaisemmin.

---


Ei sitä kritiikkiä sieltä tule, vaikka biisit olisivatkin esillä. Kehuja tai haukkuja. Rakentava kritiikkiä saa vain tietyiltä aktiivikäyttäjiltä. Yleensäottaen mikseristä ja plattarista:

Jos kappaleet ovat edes jonkinverran laadukkaita, eikä niitä tule 1 biisi per päivä plattarin foorumille, niin silloin niihin voi jopa saada palautetta. Plattari on kuitenkin aika sisäsiittoista ja uudet artistit usein jäävät vain yhteen kommenttiin, jos siihenkään ja kuunteluja ei tule kovin monta biisille. Plattarin genrepurismi on myös alkanut ärsyttämään, mutta siltähän ei voi välttyä, koska joidenkin vain täytyy päästä pätemään (kun ei muutakaan sanottavaa keksi biisistä) suomen asiantuntevimmalla(?) foorumilla. Palautetta tulee, hyvää pääasiassa, mutta yleensä kommentoidaa jotain kohtaa, mistä ei itse pidetty, mutta ei vaivauduta sen enempää perustelemaan sitä tai antamaan korjausehdotuksia. Eli rakentavaa kritiikkiä saa vähän.

Mikseriin taas saa työntää vaikka mitä sontaa. Niitä kuunnellaan vain, jos ne jotenkin saa ensin esille. ”Artisti maksaa” periaatteella toimiva mainostuslaatikko toimii ihan oikeasti ja biisi saa kuunteluja ja usein myös kommentteja. Palautetta mikseristä saa paljon enemmän ja helpommin kuin plattarilta, mutta kommenttien taso on yleensä ”UIDDU:.. tää o hjuva!!11,” ”aivan sairaan hieno”, ” kuole paska.. et sä mitään osaa!!” TAI joissain tapauksissa (harvemmin), saat kunnon palautetta. Vielä harvempaa on saada rakentavaa palautetta, kuitenkin enemmän kuin plattarilta.

Nämä olivat siis vain minun kokemuksia k.o. paikoista, joista plattarilla olen roikkunut 2 vuotta ja mikserissä puoli vuotta. Jollain muulla saattaa olla erilaiset. Yhteenvetona: rakentava palautetta on vaikea saada, mikä on ikävää aloittelevalle artistille.


platinumista voin olla aivan samaa mieltä, enimmäkseen käyttäjäryhmä on genrepuristeja jotka odottavat matskun olevan jo levy-yhtiöille demovalmista ja kritiikkiä on turha sieltä hakea, ainakaan rakentavaa sellaista. Mikserissä on turha hakea palautetta ellei sitten mainosta kännykkämainoksella mutta palautetta on todella vaikea saada aika ajoin. Itse en ole aloitteleva artisti mutta kommentteja saa tosi harvoin ellei tosiaa ole tunkemassa puolivalmiita tekeleitään sinne. Palautepyyntöjä kyllä satelee usein ja vaikka antaisin palautetta niin jotkut käyttäjät itsekkäästi eivät suostu antamaan sitten omista biiseistä palautetta vaikka sitä kuinka mainostaisi.
Jos englanninkieli sujuu edes jonkin verrran niin kannattaa tsekata esim. www.funender.com joka on usa:lainen nettimusafoorumi. Porukka siellä on aika heterogeenistä ja ystävällistä. Rakentavaa palautetta saa joka mahdolliseen genreen ja uutena siellä ovat juuri nuo genrefoorumit rock, electronica yms. joissa kyseisen genren artistit saavat tarkempaa palautetta biiseistä. Yleisempää palautetta biiseistä saa music artists of all genres osiolla. Kyseisellä sivulla ainakin muutama suomalainen käyttäjä tällä hetkellä. Voin itse suositella sivua, olen yksi foorumin ensimmäisistä jäsenistä ja se on ollut toiminnassa jo muistaakseni vuodesta 2001.
darkfr

Posts: 232

#23 • • darkfr d:play
juu no mä oon joskus aikasemmin hengaillut vuoden mikserissä ja plattarissa tod. satunnaisesti eli tuo ns. käytännön tieto plattarista for example on aika vähäistä, on vaan sattunut kuulemaan aika paljon plattarista juttua, negatiivistä ja positiivistä.

ja juu on kyllä totta todellakin että onhan niitä muitakin foorumeita kuin ne suomalaiset. ja luultavasti myös ns. kansainväliset foorumit ovat kokoluokassaan aika eri tasolla kuin nämä suomen hommelit, eli niitä kannattaa tsekkailla. itse en oo tällähetkellä aktiivinen jäsen muis ulkomaalaisboardeis ku t.nu:ssa (trance.nu siis) mutta sekin foorumi nyt sattuu painottumaan johonkin aivan muualle kuin itse musan tekemiseen.

edelleenkin painotan sitä että kannattaa opetella tuntemaan dj:itä koska jokatapauksessa suomessa (ainakin mun käsityksen mukaan) on kuitenkin imo sellainen suhtkoht hyvä "verkosto" et jos joku diggailee ja jopa soittaa sun tekeleitä niin on ihan hyvät mahikset että se saattaa sit jopa levitäkkin levynpyörittelijöiden keskuudessa, toisaalta tää on sit se "harder way to push through" koska asiantuntevien dj:itten laatuvaatimukset ei ole aivan sieltä huonoimmasta päästä.

on olemassa myös yksi keino lisää elikkä ne remiksaus skabat, sillä tavalla saattaa saada helpostikin nimeään esille jos sattuu remiksaamaan jonkun tunnetumman artistin biisin ja menestymään sillä skabassa (ei edes tarvitse välttämättä voittaa koko
skabaa, riittää et saat saundis kuuluviin noin suurinpiirtein).

--
4/4

armed_ahmed

Posts: 35

#24 • • armed_ahmed armed_ahmed
ei kantsi tehdä ollenkaan musaa. muut tekee jo, eikä nekään oo kovin hyviä. jos teet levyn, oot tyhmä, mutta jos myyt levyn, oot neero. silleen on helpointa ku myy muitten levyjä tai siis että ihmisethän unohtavat autostereoihinsa aina kaikenlaista, mutta kirjaston levyjä ei kannata myydä, paitsi jos ne on jonkun muun nimellä lainattuja. niin divarissa tai levykaupassa voi myydä omakustanteisia (ei kirjastoperäisiä) levyjä, jolloin kantsii olla paku ja diilata ug-ravejen ovella kasetteja.

--
korvat soi vieläkin.