Pltnmin virallinen kuntosalitopic

39 posts, 2 pages, 6,275 views

#1 • • Edited sauce Guest
Mitenkäs, kuinka moni Plattarilla harrastaa kunto/punttisalia jotakuinkin säännöllisesti, millaisella ohjelmalla ja miksi? (Ja tämähän on sitten ihan eri asia kuin "urheiletko" -topic!)

Itse on tullut käytyä nyt vuoden verran sellainen 3-4 kertaa viikossa. Ohjelma on ollut nelijakoinen (rinta/ojentaja, selkä, hauis, jalat) kuitenkin niin, että käytännössä 4. päivä eli jalat on jäänyt tekemättä viimeiset 6kk :scared: . Mikäköhän siinä on, että ne jalat aina jää?

Alunperin aloitin käynnin pakosta kun selkä ei vaan kestä löhöilyä / istumatyötä. Lisäksi kun paino meni yli 100kilon, oli aika ruveta tekeen jotain muutakin ku kuunteleen trancee :D ! Sittemmin reenaamisesta on alkanut muodostua pieni pakkomielle. Harmittaa jos ja kun jää käymättä salilla lähinnä töiden takia.

Lisää myöhemmin, jos tuntuu, että aiheesta syntyy muutakin keskustelua kuin vittuilua à la Plattari(tm).
#2 • • _U Guest
Itse teen fysioterapiaopintojen ohella personal trainerin ja yksilöohjaajan hommia, ja täytyy kyl myöntää, et aika vähän on tullut itse treenattua punttia viime aikoina. Säännöllisesti tulee kyl treenattua viikoittain, mut ei niin paljon kuin ennen. No, kyl sitä viel ehtii. Jännä, kun harrastuksesta tulee osa työtä, niin ei jaksa enää niin paljon harrastaa ;)

Toimiiks sulle toi rinta/ojentaja? Mitä sä treenaat ohjelmassasi: kestävyyttä, voimaa, massaa etc? Ainakin jos vedät voimaa tai massaa, niin rinta/ojentaja ei yleensä toimi, koska tehdessäsi rintaa, teet myös töitä ojentajilla, ja kun pääset treenaamaan ojentajia, ne ovat jo aika väsyneet, vaikka sitä ei välttämättä tunne. Kestävyyttä ja nopeutta treenatessa tuo pari toimii bueno, mut massa/voima-treenissä ei yleensä futaa, mut hyvä jos sulle toimii!

EDIT: ja mielipiteeni tuohon jalkakysymykseen:
reisilihakset, pakarat ovat ihmisen suurimpia lihaksia ja niitä treenatessa sen myös tuntee, ainakin seuraavina päivinä. Lantion seutua, reisiä, pakaroita, yleensäkin koko alavartaloa joutuu käyttämään jatkuvasti, ja jos sitä kuormittaa viel treenillä lisää, se saattaa olla psykologisesti vastenmielistä, koska paikat tuntuvat koko ajan moukaroiduilta ja juuri sen tähden treenaajat eivät yleensä pidä jalkojen harjoittamisesta. Toinen mielenkiintoinen pointti on, että "eihän jalkoja tarvitse treenata, jos pyöräilen päivittäin jne.". Ei välttämättä tarvitsekaan, mutta riippuu tavoitteista.
#3 • • sauce Guest

Toimiiks sulle toi rinta/ojentaja?

Ei toimi :angry: Itseasiassa tossa oli pieni ajoitus+logiikkavirhe, johtuen siitä, että ohjelmani on nyt syksyn ollut muutostilassa. Eli olen kokeillut erilaisia vaihtoehtoja. Näin siksi, että kehitys tuntui kesänjälkeen pysähtyneen ja jopa hiukan ottaneen takapakkia. Niinpä sitten tänään kokeilin tuota rinta/ojentaja komboa about heti postauksen jälkeen. Ja vituiksihan se meni, eli kun rinta oli tehty ja oli ojentajien vuoro, niin eihän sitä jaksanut edes neljäsosaa siitä mitä silloin kun tehnyt ojentajat hartijoiden jälkeen (mikä oli siis tapanani ennen tämänpäivän epäonnistunutta kokeilua). Alkuperäinen jakoni, se mihin kiltisti nyt palaan, on hauis, rinta, hartija/selkä/ojentaja, (jalat) ;D Tässä "virallisessa" ohjelmassani mua vaan hiukan häiritsee se, että tuntuu ettei hartijat/selkä kehity juur lainkaan. Meinaan vaan, että onkohan siinä liikaa samalle päivälle.

Mitä sä treenaat ohjelmassasi: kestävyyttä, voimaa, massaa etc?

Massaa mulla on omasta takaa vielä vaikka muille jakaa, ja kestävyydelle ja nopeudelle ei ole käyttöä ainakaan hirveästi eli voisin kai sanoa, että tavoitteeni on saada lihakset kondikseen jotta jaksaa arkea ts. istua editissä.

EDIT: ja mielipiteeni tuohon jalkakysymykseen:...

Tossa on vinha perä. Meinaan vaan, että jotenkin se, että käveleminen on tuskaisaa, on inhottavampaa kuin esim. se, ettei saa vaikka takkia päälle kun rintalihakset kinnaa vastaan kivusta:D

Itse teen fysioterapiaopintojen ohella personal trainerin ja yksilöohjaajan hommia, ja täytyy kyl myöntää, et aika vähän on tullut itse treenattua punttia viime aikoina...

Mitenkä sitten, kun teet noita pers.treenaajan hommia, niin ilmeisesti et siinä samalla touhua mukana vaan niinkus kierrät laitteilla mukana ja opastat vai kuinka? Vai teetkö ohjelmia vai mitä se on? Meinaan vaan, että tossa duunissa oma kroppa on varmaan jonkinsortin käyntikortti ettei sitä voi vaan ruveta vetään pitsaa ja lihoo :D
#4 • • tumpsi Guest
paja.gif
#5 • • ville Guest

paja.gif

Ibizapaja!

Salilla tulee käytyä 2-3 krt viikko. Kesällä pelkkää punttia, koska pyöräilen töihin ja se hoitaa hyvin peruskunnon. Talvella tarkoitus olisi yks ohjattu tunti, yks kerta jalkoja ja yks kerta ylävartaloa. Jos tulee käytyä vaan kaks kertaa niin ohjattu tunti tippuu yleensä pois.

Painoilla teen oikeastaan 100% alle 8 sarjoja suurilla painoilla. Pienillä painoilla en oikein viitsi tehdä kun homma alkaa jossain välissä mennä rasvanpoltoksi ja kun ei ole rasvaa mitä polttaa niin aika turhaa.

Mä oon huomannut, että ainakin itsellä salimotivaatioon vaikuttaa tosi paljon paikka jossa käy. Oma mesta on esport center tapiolassa jossa fasiliteetit on kyllä aika hyvin kohdallaan. Eristyisesti lämmittelynä diggaan 400m sisäjuoksuradasta. Lisäksi laitteet on laadukkaita, selkästi parempia kuin otaniemen bluefitnessisssä jossa aiemmin kävin.
#6 • • sauce Guest

Mä oon huomannut, että ainakin itsellä salimotivaatioon vaikuttaa tosi paljon paikka jossa käy. Oma mesta on esport center tapiolassa jossa fasiliteetit on kyllä aika hyvin kohdallaan. Eristyisesti lämmittelynä diggaan 400m sisäjuoksuradasta. Lisäksi laitteet on laadukkaita, selkästi parempia kuin otaniemen bluefitnessisssä jossa aiemmin kävin.

Joo, toi on kyllä hiljaa tosi. En tosin ole vielä missään 100% viihtynyt. Turussa tuli aloitettua GYM2000 -salilla jossa oli kyllä ihan ok vehkeet, mutta lämmittelymahdollisuudet oli aikas olemattomat ja venyttelypaikkoja ei oikeastaan ollenkaan. Niin ja suurimpana miinuksena ehkä lujaa soiva hevi, välillä raikasi sillä volyymillä että peitti napeista tulevan trancen. Sitten vaihdoin turun Motivukseen, Centrumiin. Siellä oli puitteet kohdallaan, muttamutta, jos ja kun oikein punnersi, tunsi kyllä tyttöjen katseet. Toisaalta, puolensa siinäkin että tytöt suosii jotain salia... Helsingin Simonkadun Motivus oli vehkeiltään Turkua heikompi, mutta tunnelma oli varsinkin alakerrassa parempi. Siellä ehkä kävisin, jos ei olisi maantieteellisesti mulle väärässä paikassa. Nyt käynyt heinäkuusta asti tossa lLikuntamyllyssä joka on kieltämättä halpa (18e/kk) mutta ei kovin hyvä. Vehkeet on ränsistyneitä, painoja puuttuu, väkeä on 3-4 x liikaa ja välilä suorituspaikkoihin jengiintyy teinejä. Kyllä siellä ohjelman saa tehtyä, kunhan ei vaadi liikoja.

Maaliskuussa muutetaankin sitten Länsi-Vantaalle ja sieltä pitäisi löytää joku kohtuuhintainen sali, tai sitten alan käymään Eiran Idealfitillä, mihin duunista saa jotain alennusta. Vinkkejä tai kokemuksia noista alueista/paikasta?
#7 • • Hansu Guest

Nyt käynyt heinäkuusta asti tossa lLikuntamyllyssä joka on kieltämättä halpa (18e/kk) mutta ei kovin hyvä. Vehkeet on ränsistyneitä, painoja puuttuu, väkeä on 3-4 x liikaa ja välilä suorituspaikkoihin jengiintyy teinejä. Kyllä siellä ohjelman saa tehtyä, kunhan ei vaadi liikoja.

Mäkin oon käynyt tuolla epäsäännöllisen säännöllisesti viimeisen parin vuoden ajan. Hinta on tosiaan halpa (kertamaksu 2e) ja hallista löytyy paaaljon muutakin, mm. sisäyleisurheilu"stadion", sulkkis- ja koriskenttiä yms., ja toi kuntosalikin oli aiemmin ihan ok. Viime aikoina väkimäärä tuntuu kuitenkin lisääntyneen eksponentiaalisesti, edes suht aikaisin aamulla (klo 8 jälkeen) ei aina ole kunnolla tilaa. Eniten perseestä on kuitenkin ne lukutaidottomat mulkvistit, jotka eivät yksinkertaisesti tajua ottaa painoja pois laitteista kun ovat niissä lopettaneet. Seinillä lukee monessa paikassa kissankokoisilla kirjaimilla asiasta, mutta ei, nämä idioottit jättävät kerta toisensa jälkeen painot paikoileen ja sepä vasta onkin ihanaa kun kaltaiseni ei-niin-kovin-lihaksikas naisihminen joutuu poistamaan laitteesta ensin 80 kg painoja ennen kuin voi aloittaa oman suorituksena :angry:
#8 • • sauce Guest

nämä idioottit jättävät kerta toisensa jälkeen painot paikoileen ja sepä vasta onkin ihanaa kun kaltaiseni ei-niin-kovin-lihaksikas naisihminen joutuu poistamaan laitteesta ensin 80 kg painoja ennen kuin voi aloittaa oman suorituksena :angry:

Joo, samaa on kironnut toi mun avop. Kuulemma enemmän sääntö kuin poikkeus, että painot on vehkeissä valmiina. Mä en sitä huomaa eikä se haittaa, oikeastaan säästää vaivalta, mutta kun sääntöjä on, pitäisi niitä noudattaa. Seuraava on aavistuksen asiaton kommentti, mutta saattaa olla jopa totta, eli tosta kävijäkunnasta tuskin kaikki ymmrätää niitä kissankokoisia kirjaimia. Senverran kansainvälinen on meininki. Mikä ei tosin ainakaan mua haittaa :laugh:
#9 • • Salla Guest
mua harmittaa ihan sairaasti elämäni pahin virhe. kun huomasin kesäkuussa että on koko ajan hyvä ilma, ajattelin: no en mä nyt lähde puskemaan punttia sisään jos on näin hyvä ilma. Sitte ku hyvät ilmat jatkui ja jatkui ja jatkui, huomasin etten ollut käyny salilla kertaakaan kesä-syys välisenä aikana. Nyt kun taas vaihtoehtoisesti on ollut todella paljon epäsäännöllisiä työaikoja ja pitkiä keikkapäiviä, ei salille ole ollut mitään motivaatiota lähteä. Tosi nihkee fiilis siitä, mutt on koko ajan poikki ettei oo jaksanut välittää omasta harmistumisesta edes.

Nyt huomaan vielä nillittäväni kaverin puutteesta, mikä ei haitannut ennen yhtään. Avopuolisoa ei kiinnosta pätkääkään sali vaan ihan muut lajit niin eipä saa kaveria siitäkään ja tulee jäätyä himaan mielummin.
Kotona on tullut treenattua pohjille vähän sitä varten ett kun sinne salille taas menee niin ei oo ihan rampa sen jälkee viikon.

Salin taso ym yleisilme kyllä vaikuttaa tosi paljon. Koska olen niin epäsäännöllinen kävijä ollut niin en ole viitsinyt ostaa kausikorttia yksityiselle salille. Olen käynyt Töölön uimahallin ja mäkelänrinteen salilla. Mäkelänrinne on ainakin nihkeen täynnä aina ja aukeaa vasta klo 16. Töölö on ihan jees ja chilli mesta, laitteetkaan ei oo paskimmasta päästä.

edit: piti lisätä vielä lisäravinteista sen verran, että itse tykkään salilla käydessä käyttää, eipähän tarvi huolehtia ja alkaa laskeskelemaan ruoan ravintopitoisuuksista kun vetää maltoa ja protskua sopivassa suhteessa ennen ja jälkeen. Sen enempää en ole kyllä lähtenyt hifistelemään noiden lisäravinteiden kanssa.
#10 • • ville Guest

Nyt huomaan vielä nillittäväni kaverin puutteesta, mikä ei haitannut ennen yhtään. Avopuolisoa ei kiinnosta pätkääkään sali vaan ihan muut lajit niin eipä saa kaveria siitäkään ja tulee jäätyä himaan mielummin.

Kaveri on kyllä tärkeä.... esim. me käydään vaavun kanssa aina kahdestaan ja vaikka toista ei huvittaisi niin toinen haluaa kuitenkin lähteä. Tämä johtaa tilanteeseen, jossa me ei koskaan jätätä salia väliin perusteella "kun ei jaksa".

Motivaationa suosittelen, että käy salilla jossa on paljon ohjattuja tunteja. Kun salilta löytyy esim spinning-, combat- ja pumptunteja ei miespuolisetkaan voi valittaa: "mulle ei oo mitään sopivaa, mä en muijatunneille mene". Ohjattua tuntia tehokkaampaa tapaa liikkua ei kuitenkaan ole olemassa....
#11 • • Taedium Guest
Varoituksen sana voimaa treenaaville:

Tuli käytyy tos Mosan punttiksella 4-5 kertaa viikos. Kaks-kolme päivää selkää ja käsii, kaks päivää jalkoi ja vatsaa. (Vatsa tarvii pidempään palautumiseen.) Oli halpis kortti ja rajatonta käydä.

Sit muutin Irlantiin, jossa ei ollu a) punttisalii lähellä b) ne mitä oli, ihan törkeen hintasii.

Söin uppopaistettua irkkusafkaa - ruokahalu sama ku treenatessa, mutta ei tullu käytettyy sitä safkaa ku ei treenannu. Kaljamaha alko kertyy jo kolmen kuukauden jälkeen.

Eikä oo vieläkään poissa.

Jos treenaatte, älkää lopettako ku seinään. Tai sit saatte sil tsygällä sohii ihan älyttömästi et saa kulutuksen pysyy ees jotenki suhteessa siihen syömiseen.

Pitäs taas keksii jostain läheltä joku hyvä sali. Emmä sellane hyppyjumppatyyppi ole. Lihasmassaa vaa!

Eikä tullu syötyykä mitää lisäjuttuu. Lisäprotskuu joskus, mut yleensä dekstroosi + kreatiinihässäkkä. Ei mitää herkkua, mut emmä mitää suklaamansikkabanaaniproteiinihärdellejäkään juo. Muuten hoidin lihalla, munalla, juustolla ja ruisleivällä ton ravinnonsaannin. Ja pari bissee, sekä sokerillista.

Muuten hyvä safkaaminen, mut treenin jälkee hard-sporttia tai muuta juomaa jossa on paljon sokereita, mielellään lyhkäsempii ku ruokosokeri. Sit nippu ruisleipiä johon lihaa, munaa ja juustoo. Kyl se toimi, eikä ollu heikotuspakotus jälkee. Pari bissee hetulaa - ykkönen/alkoholitonkin käy - ja avot on hyvä olo.

Hyvin kasvo.

Muuten sit eri päivinä kaik' lihasryhmät läpi. Maastaveto on selkäpäivänä oikee loistava. Oppii hengittääkki, ku se käyttää jalan, käsien ja selän kaikkii lihaksii, ni tulee toi hapen tarvekki...
Ja käsipäivän päätteeks penkiltä pyramidi, ni se on siinä.
#12 • • Bio Guest
Salilla olen käynyt 3krt/vkossa parin vuoden ajan. Mulla ei ole mitään tarkkaa ohjelmaa, mut sitä on oppinu jo tekee tietyt liikesarjat. Yritän vaihtaa aina ohjelmaa n. 3kk välein: vaihdella eri lihasten liikesarjoja ja yhdistellä niitä, lisäks tehdä välillä lyhyeitä toistoja isommilla painoilla ja välillä pitkiä pienemmillä. Sillee et se oli mahdollisen monipuolista. Aika hyvin alussa ainakin oppi seuraamalla kokeneempia ja kyselemällä niiltä. Pakkotoisto.com foorumilla on hyvää tietoa jos halua kokeilla eri ohjelmia tai painonpudotusta ym.

Ite käyn Turussa Motivuksessa, joka on ihan ok paikka. Hieman pintaliito-meininkiä, mut laitteet on ihan riittävät. Eikä oo hirveen kallis paikka.

edit: niijoo.. onks porukalla hyviä ideoita miten venyttää alaselkää? Hiukan vaikeeta saada kunnon venytys. Ite venytän "aitajuoksijan"-asennossa (vastakkainen käsi suoran jalan päähän) tai sit seisoma-asennossa laittaa kädet maahan jalat suorina.
#13 • • ville Guest

onks porukalla hyviä ideoita miten venyttää alaselkää? Hiukan vaikeeta saada kunnon venytys. Ite venytän "aitajuoksijan"-asennossa (vastakkainen käsi suoran jalan päähän) tai sit seisoma-asennossa laittaa kädet maahan jalat suorina.

Esportissa on roikkumisteline jossa roikkuu pää alaspäin. Se on aika tehokas varsinkin kun puhaltaa kehukot tyhjiksi, kannattaa katsoa ettei salilta löydy tällaista.

Toinen erittäin hyvä on suuri jumppapallo. Istuu pallon päälle pallon etuosaan ja menee makaamaan selälleen pallon päälle. Mitä pidemmälle rullaa takapuolelta ylöspäin, sitä paremmin venyttää.
#14 • • _U Guest

edit: niijoo.. onks porukalla hyviä ideoita miten venyttää alaselkää? Hiukan vaikeeta saada kunnon venytys. Ite venytän "aitajuoksijan"-asennossa (vastakkainen käsi suoran jalan päähän) tai sit seisoma-asennossa laittaa kädet maahan jalat suorina.

Erittäin selkeät ja hyvin havainnollistetut venyttelyohjeet pdf-filuna.
http://www.mobilat.fi/opas.php

Venyttelystä kannattaa muutenkin muistaa, että ennen treeniä vain alle 10sekunnin venytyksiä, kevyitä ja tunnustelevia, koska muuten lihas pitenee ja ominaisuudet heikkenevät treenin kannalta. Välittömästi treenin jälkeen ei tulisi koskaan venytellä, koska varsinkin rankan treenin jälkeen lihas vielä supistelee ja on täynnä tavaraa, ja jos sitä lähtee venyttämään pitkästi se voi tulehtua tai jopa revetä. Vasta noin tunnin, kahden päästä yli 30sek venyttelyt. Toki jos on krampin vaara treenin jälkeen, voi taas tehdä alle 10sekunnin tunnustelevia, kevyitä venytyksiä, mutta ei muuten.
#15 • • Funkatronik Guest

Varoituksen sana voimaa treenaaville:

Tuli käytyy tos Mosan punttiksella 4-5 kertaa viikos. Kaks-kolme päivää selkää ja käsii, kaks päivää jalkoi ja vatsaa. (Vatsa tarvii pidempään palautumiseen.) Oli halpis kortti ja rajatonta käydä.

Sit muutin Irlantiin, jossa ei ollu a) punttisalii lähellä b) ne mitä oli, ihan törkeen hintasii.

Söin uppopaistettua irkkusafkaa - ruokahalu sama ku treenatessa, mutta ei tullu käytettyy sitä safkaa ku ei treenannu. Kaljamaha alko kertyy jo kolmen kuukauden jälkeen.

Eikä oo vieläkään poissa.

Älä valita, sinullahan on isot lihakset ja kaljamaha, eli olet fyysisesti täydellinen mies!
#16 • • Taedium Guest

sinullahan on isot lihakset

Ei o. Ne surkastuu ku ei tee mitään.
#17 • • Hansu Guest

nämä idioottit jättävät kerta toisensa jälkeen painot paikoileen ja sepä vasta onkin ihanaa kun kaltaiseni ei-niin-kovin-lihaksikas naisihminen joutuu poistamaan laitteesta ensin 80 kg painoja ennen kuin voi aloittaa oman suorituksena :angry:

Joo, samaa on kironnut toi mun avop. Kuulemma enemmän sääntö kuin poikkeus, että painot on vehkeissä valmiina. Mä en sitä huomaa eikä se haittaa, oikeastaan säästää vaivalta, mutta kun sääntöjä on, pitäisi niitä noudattaa. Seuraava on aavistuksen asiaton kommentti, mutta saattaa olla jopa totta, eli tosta kävijäkunnasta tuskin kaikki ymmrätää niitä kissankokoisia kirjaimia. Senverran kansainvälinen on meininki.

Sama on tullut joskus itsellekin mieleen, mutta jo jonkin aikaa asiaa seuranneena olen kyllä tullut siihen tulokseen, että tällaista idiotismia harrastavat niin suomalaiset kuin ulkomaalaisetkin, miehet ja naiset. Tänään viimeksi todistin omin simmuin, kuinka eräs tumma poika kiltisti poisti painoja laitteesta samalla kun hänen suomalainen kollegansa tyynesti marssi pois painojensa luota... Ja vaikka seinillä ei lukisi ollenkaan ko. asiasta, minusta jo pelkät hyvät tavat ja ajattelevaisuus muita salin käyttäjiä kohtaan saavat automaattisesti tyhjentämään laitteen siltä poistuttaessa, vai luulevatko nämä henkilöt todellakin, että se seuraavana vuorossa oleva hintelä tyttö haluaa myös nostaa 120 kiloa rautaa kuten hän itse juuri teki?! :mad:

Odotan innolla Kontulan uimahallin ja sen yhteydessä olevan kuntosalin peruskorjauksen valmistumista ensi keväänä. Siippani mukaan siellä oli ainakin ennen hyvä meininki, ei painoidiootteja ja jonoja ei juuri koskaan.
#18 • • Bio Guest

Erittäin selkeät ja hyvin havainnollistetut venyttelyohjeet pdf-filuna.
http://www.mobilat.fi/opas.php

Kiitti linkist! Ei olekaan ikinä tollanen venytysliike tullu mieleen :)

Toinen erittäin hyvä on suuri jumppapallo. Istuu pallon päälle pallon etuosaan ja menee makaamaan selälleen pallon päälle. Mitä pidemmälle rullaa takapuolelta ylöspäin, sitä paremmin venyttää.

Tätäkin pitää kokeilla. Kuitenkin kierin heti pois pallon päältä :D
#19 • • happosepi Guest

edit: niijoo.. onks porukalla hyviä ideoita miten venyttää alaselkää?

Tehokkain keino on varmaan roikkua sellaisista nilkkakoukuista pää alaspäin? Ei oo tullut testattua kylläkään.

Mä ostin tämmösen. Vähän kallis, mutta on osoittautunut ihan toimivaksi. Venyttää nimenomaan alaselkää aika hyvin. Kun vaan muistais/jaksais aina käyttää :) Suosittelen!