IDEAPARK - kaupunki on lähes katettu

83 posts, 5 pages, 15,223 views

Avatar
#21 • • tumpsi Guest
~80% suomalaisista asuu alle 200km päässä ideaparkista, siinä on kyllä markkinarakoa varmasti monelle, mut enpä tiedä onko ihan noin monelle.
jostainhan ne tonne menevät asiakkaat on pois, toivottavasti ei ainakaan tampereen pienistä erikoisliikkeistä, koska niitä on muutenkin liian vähän.
Avatar
#22 • • JussiS Guest

esim eikös se vaateliike Mango ole Suomen ensimmäinen?



en tietenkään voi olla ihan varma kaikista niistä naisten rättiliikkeistä mihin vaimoke komentaa mukaan, mut eiks tollanen nyt tosta helsingin ydinkeskustasta löydy.


Turussa on ainakin.

Tosiaankin, eihän toi sinänsä tarjoa mitään uutta ja ihmeellistä. Huonekalukaupat on yleensä aika hyvin ryhmitelty siten, että yhdellä parkkipaikalla voi käydä useammassakin kerralla, ja tuskin muutkaan liikkeet myy mitään niin ihmeellistä etteikö sitä olisi muissakin vastaavan kokoisissa myymälöissä.

Toi vaatemerkkilista on aika hyvän oloinen, tosin epäilen että suurimmalta osalta merkkejä on tarjolla n. 2 eri vaatekappaletta, eikä suuria valikoimia löydy.

Jotenkin mä oon muutenkin kovasti vastaan tätä ajatusmaailmaa, että koitetaan siirtää johonkin jumalan selän taakse kokonainen kaupungin keskusta. Tollanen kompleksi tosiaan ei tiedä kauhean hyvää Tampereen seudun erikoisliikkeille. Nää kun on vähän niinku automarkettien seduloita - vain suurimmilla ketjuilla on varaa pistää pulju pystyyn tuonne.
Avatar
#23 • • Daniel Braun Guest

~80% suomalaisista asuu alle 200km päässä ideaparkista, siinä on kyllä markkinarakoa varmasti monelle, mut enpä tiedä onko ihan noin monelle.
jostainhan ne tonne menevät asiakkaat on pois, toivottavasti ei ainakaan tampereen pienistä erikoisliikkeistä, koska niitä on muutenkin liian vähän.


Asuu varmaan :)
Mut ei se tarkoita sitä että tosta tulis toimiva kauppakeskus...

Kyllä useimmat ovat sen verran mukavuudenhaluisia etteivät lähde ajamaan sitä 200km kaupakeskukseen, varsinkin jos ajatellaan vähän isompia ostoksia kuten kalusteet ja suuremmat elektroniikkalaitteet...
Avatar
#24 • • ville Guest

Kyllä useimmat ovat sen verran mukavuudenhaluisia etteivät lähde ajamaan sitä 200km kaupakeskukseen, varsinkin jos ajatellaan vähän isompia ostoksia kuten kalusteet ja suuremmat elektroniikkalaitteet...



En kyllä olisi tästä ihan varma...

Keskisellä taitaa olla joku 6 miljoonaa asiakasta vuosittain. Ikeaan matkustetaan jopa puoli päivää. Moniin kauppakeskuksiin tehdään turistibussimatkoja. Kaupunkien rajalla olevat ostoskeskukset vetää jengiä pidemmänkin matkan päästä. Välillä tuntu siltä, että about jokaisessa yli 30 000 asukkaan kaupungissa on kaupungin ulkopuolelta löytyvä Citymarket vs Prisma taistelutanner jota vahvistaa ehkä alko, k-rauta, mäkki, teknikset tmv jne. Kaikki kertoo siitä, että jengi on valmis matkustamaan....

Niin masentavaa kun se onkin, niin monille lapsiperheille tollaset "ostosparatiisit" on tapa viettää aikaa. Aamulla liikkeelle, syödään ravintolassa, hoidetaan lasta lastenhuoneessa, pistetään 7v kakara lapsiparkkiin tai leikkimään leluliikkeen standille, itselle katsotaan jotain hemmottelujuttuja ja tietysti mennään tekemään niitä "suuria ostoksia". Ehkä käydään leffassa. Eihän sitä tarvii mennä kuin vaikkapa itä-keskukseen tai selloon, niin voi nähdä, miten ostoskeskuksesta on tullut monelle toinen olohuone. Esim. keskustassa näin ei oikein voi tehdä, sillä yhteistä "oleskelutilaa" ei ole, pelkkää liiketilaa tai sitten katua.

Uskoisin, että juuri noissa isommissa ostoksissa lähdetään pidemmälle "vertailemaan hintoja ja katsomaan vaihtoehtoja". Siinä voi helposti perustella sohvan tai television ostopäätöstä, koska oli käynyt katsomassa monta vaihtoehtoa ja muutenkin valmistautunut siihen, että tänään ostaa tavaraa. Lisäksi suurempi tavara on monesti jokatapauksessa sellaista joka ostetaan kotiinkuljetuksella, joten on ihan sama, ostaako tavaran 1km vai 100km päästä.
Avatar
#25 • • milo Guest
Kunnollisia levyjä tuolta ei taida saada. Avajaisissa ajattelin poiketa, kun ei tästä pyörällä hirveän kauaa polkaise paikalle. Voi sitten naureskella ruuhkassa istuville autoilijoille, joita on kuitenkin vain yksi per auto. Ja olen ajanut autolla lähes 200km ostamaan huonekaluja, Tampereella kun ei ole vielä Ikeaa, tuota opiskelijan uusien huonekalujen mekkaa.
Avatar
#26 • • djkopernikus Guest
Juttelin tänään töissä henkilön kanssa, joka on menossa ohjaamaan liikennettä perjantaina. Kuulemma odotetaan n. 50 000 ihmistä. Mielenilmaisuja on kuulemma jo pari tulossa ja pommiuhkiin on varauduttu myös. Tosin, jos jälkimmäinen käy toteen, niin kaaos on väistämätön. Uskon kuitenkin, että kaikki sujuu hyvin. Liikenne on se suurin kysymysmerkki alkuun.
Avatar
#27 • • JussiS Guest

Uskon kuitenkin, että kaikki sujuu hyvin. Liikenne on se suurin kysymysmerkki alkuun.


Äsken juttelin kaverin kanssa, joka oli hälytetty eilen paikalle korjailemaan Puolalaisten työntekijöiden jälkeä... Jos kaveria on uskominen, niin suurin kysymysmerkki lienee se, saadaanko rakenteet ja muut kuntoon ajoissa.
Avatar
#28 • • master bator Guest

Uskon kuitenkin, että kaikki sujuu hyvin. Liikenne on se suurin kysymysmerkki alkuun.


Äsken juttelin kaverin kanssa, joka oli hälytetty eilen paikalle korjailemaan Puolalaisten työntekijöiden jälkeä... Jos kaveria on uskominen, niin suurin kysymysmerkki lienee se, saadaanko rakenteet ja muut kuntoon ajoissa.



Legendaarista :king: Tuo tilanne taitaa olla rakennusalalla kyllä enemmänkin sääntö kuin poikkeus.
Avatar
#29 • • yana Guest

Kyllä useimmat ovat sen verran mukavuudenhaluisia etteivät lähde ajamaan sitä 200km kaupakeskukseen, varsinkin jos ajatellaan vähän isompia ostoksia kuten kalusteet ja suuremmat elektroniikkalaitteet...



En kyllä olisi tästä ihan varma...

Keskisellä taitaa olla joku 6 miljoonaa asiakasta vuosittain. Ikeaan matkustetaan jopa puoli päivää. Moniin kauppakeskuksiin tehdään turistibussimatkoja. Kaupunkien rajalla olevat ostoskeskukset vetää jengiä pidemmänkin matkan päästä. Välillä tuntu siltä, että about jokaisessa yli 30 000 asukkaan kaupungissa on kaupungin ulkopuolelta löytyvä Citymarket vs Prisma taistelutanner jota vahvistaa ehkä alko, k-rauta, mäkki, teknikset tmv jne. Kaikki kertoo siitä, että jengi on valmis matkustamaan....



kantava idea tassa mestassa onkin etta kasvatetaan tuota matkailuostosmarkkina-aluetta pohjoiseen pain ja vedetaan niista lisaksi se pikkuinen tampereen etelapuolen marginaali. samoin turun suuntaan menee motari jota pitkin paasee tonne katevammin kuin helsinkiin. . nain ihan taskulaskinnakokulmasta.

helsingista ei taida olla, eika odotettu, hirveampaa tunkua. usko talouskasvuun naytta kuitenkin olevan hyva ton projektin vetajilla, ja kovasti koittavat tehda osansa etta pyorat pyorivat.
Avatar
#30 • • :t:c: : : Guest
Kyl siitä tulee niin kipee et kandee lähtee varmaan kauempaakin... Lämmöllä muistelen jenkkien mega-malleja missä kyl viihty päivän vaikka ikkunashoppaillen :)

Mestahan on oikeesti kyl aivan törkeen kokoinen ja featuring paljon kaikkee mitä täältä päin puuttuu, esim. Sin City :D Toys R'us mainosti kans tos just ps2 kauppaa 70€, mikä ei o pahempi sekään. Noh, perjantaina tulee kyl liikahdettua sinne vaik olis mikä, ihan saleen :)(:

Ja joo, lähinnähän toi tulee kilpaileen pirkanmaan asukkaiden ostovoimalla, ihan turha sieltä helsingistä huudella mitään :)
Avatar
#31 • • Hugo Guest

Alkuun voi olla melkoinen hässäkkä, mutta mitä sitten onkaan puolenvuoden päästä.


Kävi sama mielessä. Esim. kauppakeskus Sellon 'huikeiden' avaijaisten jälkeen 2005, jotkin kaupat eivät olleet edes vielä valmiita (Rizzo, Sportland) ja ennen 1-vuotispäiviä oli ainakin silmämääräisesti jo 5 sulkeneet ovensa (Rizzo, Sportland :D, joku kukkakauppa, joku kauppa k-kengän ja jonkun kaupan välistä jne.) Sattuneesta syystä tuolla käy lähes joka arkipäivä :panic: niin on tullut seurattua tilannetta siinä sivussa...

Mutta onhan tossa Lempäälän megamall:issa kyllä ideaa :cool: Lykca til !!
Avatar
#32 • • Roz Guest
Noh, jos niitä puoteja on se lähemmäs toistasataa (?) niin liekö se nyt kovin suuri ihme olisi, jos sieltä muutama putoaa aika pian kelkasta.
Avatar
#33 • • Loopy Guest
Vaimokkeen kanssa tulee usein suunnattua Veskaan vaateostoksille. Samalla reissulla saa hommattua vaatteet molemmille, eikä eri liikkeiden välillä pomppoileminen ole hankalaa.

Jotenkin kun tarkoituksena on tosissaan niiden vaatteiden hankkiminen on tuo helpompaa kuin keskustan "laajalle" alueelle levittäytyneet liikkeet.

Lisäksi kun autolla tuonne ajelee alle sen ajan mitä bussilla menisi keskustaan (omalla autolla tulee harvemmin mentyä keskustaan parkkiongelmien/-maksujen vuoksi. Toisaalta tuonne Ideaparkiin ei ole juurikaan pitempi matka ajallisesti.

Tuolta vaikuttaisi löytyvän erinäisiä liikkeitä laajemmalla skaalalla ja uskon että tuolla tulee vietettyä muutama hetki esim alennusmyyntien aikoihin. Samoin jos uutta kalustetta pitäisi hankkia, niin vertailu lienee tuolla helpompaa, vaikkakin huonekaluliikkeet ovat jo keskittyneet Tampereella kahteen erilliseen rykelmään.


Summa summarum: varmasti tulee käytyä Ideaparkissa ja luultavammin käytettyäkin sen palveluita muutamia kertoja vuodessa.
Avatar
#34 • • Hansu Guest

Ideapark onkin Suomen ensimmäinen liikekaupunki. :D

Ens vuoden puolella on mahdollista shoppailujen lomassa käydä vaikka uimahallissa uimassa tai hiihtoputkessa hiihtämässä. Jos ei ehdi kaikkea päivässä kokea niin voi majoittautua hotelliin. :cool:


Vantaan Jumbohan on kovaa vauhtia menossa samaan suuntaan. Nykyisen Jumbon taakse on jo jonkun aikaa rakennettu uutta osaa (siis tämän uusimman lisäyksen jälkeen), johon tulee muistaakseni hotelli, leffateattereita, kylpylä jne, siis jonkinlainen "kulttuurikeskus". Ideana oli kai houkutella sinne myös ulkomaisia lentomatkustajia, kentälle kun on vain muutaman kilometrin matka. Tuo Jumbon ympäristö on kyllä niin ankean luontaantyöntävä (kehä 3 + teollisuusalue), etten tajua miten kukaan haluaisi lähteä sinne varta vasten lomailemaan.

Nämä kehäteiden kauppakeskukset on kyllä todellakin rakennettu vain ja ainoastaan autoille. Olen töissä ihan Jumbon vieressä ja siellä tulee joskus käytyä ostoksilla, ja bussilla pääseekin ihan kivasti Jumbosta pois, pysäkit ovat lähellä. Mutta piha-alueet... niiden suunnittelussa ei ole alkuunkaan ajateltu jalankulkijoita. Meiltä töistä tullessa esimerkiksi joutuu kävelemään valtavien parkkipaikkojen ja parkkihallien läpi, kun mitään varsinaisia jalankulkuväyliä ei ole muutamaa suojatietä lukuun ottamatta. Kesällä kun liikuin pyörällä en myöskään meinannut millään löytää pyörätelineitä. Sääliksi käy viehättävän Kartanonkosken asukkaita, kun lähin maitokauppa on Jumbon Prisma, ja sinne pitäsi kävellä parkkipaikkojen läpi rattaiden ja kiljuvien lasten kanssa...
Avatar
#35 • • tumpsi Guest

Kyl siitä tulee niin kipee et kandee lähtee varmaan kauempaakin... Lämmöllä muistelen jenkkien mega-malleja missä kyl viihty päivän vaikka ikkunashoppaillen :)

Mestahan on oikeesti kyl aivan törkeen kokoinen ja featuring paljon kaikkee mitä täältä päin puuttuu, esim. Sin City :D Toys R'us mainosti kans tos just ps2 kauppaa 70€, mikä ei o pahempi sekään. Noh, perjantaina tulee kyl liikahdettua sinne vaik olis mikä, ihan saleen :)(:

Ja joo, lähinnähän toi tulee kilpaileen pirkanmaan asukkaiden ostovoimalla, ihan turha sieltä helsingistä huudella mitään :)


poista mulle ps2? (en kerkee ite sinne perjantaina) :)
Avatar
#36 • • djkopernikus Guest
Kymmenet liikenteenohjaajat opastavat Ideaparkiin saapuvia
(Lempäälän-Vesilahden Sanomat 30.11.06)


Jos haluaa välttää ruuhkassa ajamisen, pysäköinnin ja parkkialueelta kävelemisen, kannattaa Ideapar-
kin avajaisiin matkata linja-autolla. "- Joukkoliikenne on avajaisviikonloppuna varmaankin sujuvin väli-
ne tulla paikan päälle, ja suosittelenkin sen käyttämistä. Normaalin linja-autoliikenteen lisäksi avajais-
viikonloppuna ajaa ilmaisbusseja", kertoo Ideaparkin toimitusjohtaja Timo Laine.

Ilmaiskuljetukset lähtevät avajaisviikonloppuna tunnin välein Lempäälän linja-autoasemalta sekä Pirk-
kalasta, Kangasalta ja Tampereelta. Myös ilmaiset paluukuljetukset ajetaan IP:sta. Avajaishulinoiden jäl-
keen ilmaiset bussikuljetukset loppuvat, mutta normaalit linja-autovuorot jatkavat matkalaisten kuljetta-
mista. Lempäälän ja IP:n välillä bussit kulkevat maanantaistam perjantaihin noin puolen tunnin välein.
Ensimmäinen vuoro lähtee IP:n suunnasta aamulla seitsemän aikaan, ja liikenne jatkuu kello yhdeksä-
än asti illalla. Lauantaisin bussit kulkevat tunnin välein.

Moottoritieltä IP:iin tuleva liikenne ohjataan avajaisvkonloppuna ohi normaalin sisäänajorampin Marja-
mäentien kautta. Normaalista poikkeavaa ja pidempää sisäänajoreittiä käytetään siksi, että vältettäisiin
jonojen muodostuminen moottoritielle asti. Normaalisti käytössä oleva, seututieltä IP:iin johtava ramppi
pidetään avajaisissa suljettuna tavalliselta liikeenteeltä. Rampin kautta opastetaan vain linja-autot, tak-
sit ja tavarantoimittajat. Avajaisvkonloppuna liikennettä ohjaa 60-70 henkilöä.

"- Liikenteenohjaus on hyvin järjestelmällistä, eikä kukaan pääse vapaasti ajamaan avajaisissa. Opaste-
et ja liikenteenohjaajat opastavat IP:iin saapujan yleiseltä tieltä omaan pysäköintiruutuun asti", kertoo
liikenteensuunnitteluyksikön päällikkö Jouni Lehtomaa Ramboll OY:stä. Avajaisiin saapuvat eivät voi
itse valita pysäköintiruutuaan, vaan parkkialueet täytetään järjestelmällisesti suunnitelman mukaan.
IP:n pysäköintialue on jaettu sisäänkäyntien mukaisesti neljään eri alueeseen ja ne vielä pienempiin
alueisiin. Oman auton sijainti kannattaa painaa visusti mieleen, jotta ajokkinsa löytää pois lähtiessä.

Ideaparkinkadun itäpuolelle on tehty varaparkkitilaa noin kaksi hehtaaria. Näitä alueita täytetään tarvit-
taessa, jos varsinaiselle pysäköintialueelle alkaa muodostua jonoja sekä varsinaisen pysäköintialueen
ollessa täynnä. Liikekaupungin pysäköintiruutuihin mahtuu vara-alueineen lähes 4000 ajoneuvoa.
-" Odotamme, että kaikki paikat ovat avajaisissa lähes täynnä. Nämä eivät ole mitkään normaalit kaup-
pakeskuksen avajaiset, vaan niinkuin messutapahtuma", sanoo Lehtomaa.

Runsaasti linja-autovuoroja Ideaparkiin

Länsi-Suomen lääninhallitus on myöntänyt linjaliikennelupia neljälle liikennöitsijälle, joiden vuorot aja-
vat IP:n kautta joulukuun alusta lähtien. Maanantaista perjantaihin ajettavia vakiovuoroja on noin 50
vuoroa suuntaansa ja lauantaisin noin 30 vuoroa suuntaansa. Lisäksi Tampere-Valkeakoski-Helsinki
pikavuorot pysähtyvät läheisellä pikavuoropysäkillä. Lähikuntien lisäksi vuoroja liikennöidään aina Hel-
sinkiä, Turkua, Kankaanpäätä ja Forssaa myöten. Osa vuoroista on kokonaan uusia ja osa on toteutet-
tu aikataulu- ja reittimuutoksin. Vuorojen tarkoituksena on palvella asiakkaiden lisäksi myös IP:ssa
työssäkäyviä ihmisiä.

IP:n reittikartta -> http://www.kopernikus.biz/IP.jpg
Avatar
#37 • • monomies Guest
tosi mielenkiintosta. onks sul koperniikus paljonki rahaa kiinni tässä spektaakkelissa?
Avatar
#38 • • Hugo Guest
:D
Avatar
#39 • • zAo Guest


Ideaparkin avajaisissa jopa 50 000 kävijää
Avajaispäivänä perjantaina Ideaparkissa kävi 10 000 ihmistä jo kolmen ensimmäisen tunnin aikana. Täysi kymmenentuhatta oli täynnä kello 13 mennessä. Iltapäivän tilanteen perusteella koko avajaispäivän kävijämääräksi ennakoitiin lähes 50 000.


http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/4192.shtml
Avatar
#40 • • Edited :t:c: : : Guest
kävin ja ostin pirtelön.. oli kyllä vitusti jengiä!

Ihan kuulilta vaikuttikin, vaikkei itseä kiinnostavia liikkeitä ollu ku ehkä yks... mut sekin sit sellanen vähän prompi; timbalandin myymälä :)

edit:

tumpisi sori jäi ny pleikkari ohisektoriin :]