Lempäälässä avautuu perjantaina ostosjätti, joka vastaa neljää Koskikeskusta tai kahdeksaa Stock-
mannia. Juhlan jälkeen koittaa arki, ja koko hankkeen suurin arvoitus ratkeaa: mikä saa miljoonat tavoi-
tellut kuluttajat alkuhuuman jälkeen palaamaan Marjamäkeen?
Lempäälän uusi jättiostoskeskus Ideapark viettää avajaisiaan perjantaina 1.12. Viikkoa ennen h-hetkeä
Marjamäellä käy vilske. Osa liikkeistä on jo lähes valmiina ottamaan asiakkaat vastaan, joihinkin vasta
tuodaan tavaroita ja osassa seinät eivät ole vielä pystyssä. Kiinteistöpäällikkö Jorma Vuorisen puhelin
soi jatkuvasti. Kaikilla on hänelle asiaa. -"Aamulla seitsemältä puhelut alkavat, ja vasta kymmenen aika-
an illalla alkaa rauhoittua. Mutta saa näin viimeisillä viikoilla soidakin, kunhan saadaan asiat eteenpäin",
hän sanoo.
Lasten ja nuorten kulttuurikeskuksessa Pii Poossa kaikki on vielä alkutekijöissään. Seinistä vain osa
on pystyssä, ja sähkötyöt ovat kesken. Moni voisi luulla, ettei Pii Poo valmistu avajaisiin mennessä.
Vuorinen ei kuulu heihin. -"Minä en epäillyt tätä hanketta koskaan. Haastetta valmisteluiden loppuun
saattamisessa on, mutta niin on ollut koko Ideaparkissa. Ja näin pitkällä ollaan jo.
Moni muu on epäillyt kalusteyrittäjä Toivo Sukarin ja teollisuussuvun vesan Toni Virkkusen yhteisen
hengentuotteen järkevyyttä. Kun hanke sai tuulta alleen, lähikunnissa alettiin pelätä moottoritien varren
jättiläisen vaikutuksia liike-elämään. -"Ideapark on kuitenkin niin iso hanke, että se varmasti muotoilee
ostovirtoja uudella tavalla", sanoo maakuntakaavoitusjohtaja Pertti Fagerlund Pirkanmaan liitosta.
Vaikutusarvioiden mukaan Ideapark vaikuttaa voimakkaimmin vieressä olevan Lempäälän keskustan
liikkeiden toimintaan. Toisaalta kunnassa toivotaan, että Ideaparkin tuoma asiakasvirta koituisi myös
Lempäälän hyväksi. Hyöty ei kuitenkaan tule itsestään. -"Jos kunnan läpi kulkee moottoritie, ei se auto-
maattisesti tuo kuntaan vierailijoita, mutta se antaa siihen hyvän mahdollisuuden. Lempäälän täytyy
järjestää Ideaparkin palveluiden oheen järjestelmällisesti jotain ekstraa", Fagerlund neuvoo.
Ideapark-suunnitelmiin on suhtauduttu hyvin varauksellisesti Lempäälän naapurikunnissa. Tampere
huomautti sen kiristävän selvästi kilpailua. Valkeakoski ja Toijala kantavat huolta omasta ja Lempäälän
palveluverkostosta. Valkeakosken kaupungin mielestä kaavahanke on niin mittava, että se vaikeuttaa
kiinteistö- ja kaupallisen alan ennakoitavuutta Etelä-Pirkanmaalla ja Tampereen kaupunkiseudulla.
Pelot eivät ole ihan tuulesta temmattuja. Ideaparkista tulee yksi Pohjoismaiden suurimmista kauppakes-
kuksista 104 000 neliömetrillään. Liiketilaa on neljän Koskikeskuksen tai kahdeksan Tampereen Stock-
mannin verran -"Ihan varmasti Ideapark heijastuu Tampereen liike-elämään, mutta nopeasti vaikutukset
tasaantuvat", arvelee Tampereen elinkeinojohtaja Eero Ottila.
Ideaparkin omistajat Sukari, Virkkunen ja Jarmo Viitala uskovat ostoskeskuksensa houkuttelevan asi-
akkaita muualtakin kuin Pirkanmaalta, jopa Helsingistä asti. Samaan uskoo myös Ottila. Hän on varma,
että vaikutukset yltävät Tampereelle asti. Ideaparkin lopullinen vaikutus Pirkanmaalla voidaan arvioida
vasta vuoden kuluttua, kun uutuuden viehätys alkaa karista ja kävijämäärä vakiintuu.
Ideaparkiin odotetaan vuosittain kahdeksan miljoonaa kävijää. Suurin ryntäys sukeutuu luultavasti heti
joulumyynnin aikana. Ideaparkista on puhuttu tiiviisti kolme vuotta, joten uteliaita varmasti riittää. Su-
urin haaste onkin saada asiakkaat tulemaan uudestaan. "-Ajattele suomalaista huonekalukauppaa. My-
ymälät ovat toistensa läheisyydessä, mutta siirtyessäsi liikkeestä toiseen joudut aina siirtämään autoasi
toiseen parkkipaikkaan. Me halusimme helpottaa tätä ja siirsimme kaikki toimijat saman katon alle",
Virkkunen selittää.
Ideaparkiin tulee 30 000 neliömetrin verran vaatekauppoja ja saman verran huonekaluliikkeitä. Noin
20 000 neliötä täyttyy tavarataloista. Loput noin 10 000 neliötä on varattu ravintolapalveluille, pienille eri-
koisliikkeille ja käsityöläisille. Ideaparkissa on tuttujen nimien lisäksi joitain harvinaisuuksia. Muiden
muassa Tommy Hilfigerin oma myymälä ja italialaisia merkkituotteita alennuksella myyvä Signature
Outlet ovat ensimmäiset laatuaan Suomessa.
Virkkunen uskoo, että ihmiset tulevat Ideaparkiin ostoksille kaukaakin. "-Onhan tänne nopeampi tulla
moottoritietä pitkin kuin kiertää ruuhkassa kehäkolmosta. Varmasti ihmiset tajuavat, kuinka paljon hel-
pompaa on tehdä ostokset täällä kuin muualla, ja haluavat tulla tänne yhä uudelleen".
Lähde: Aamulehden Asiat 26.11.06
www.ideapark.fi
Iso kuva: http://www.kopernikus.biz/indexkuva_Ideapark.jpg