cd vaiko vinyyli tms kysymyksiä

36 posts, 2 pages, 5,061 views

Avatar
#1 • • Harper Guest
On pitkään kiinnostanu dj touhu,ja on tullu ajatelleeksi hankkia kamat himaan harjoteltavaksi.

Mutta on muutamia kysymyksiä jotka tulee eteen.

Eli kumpi cd vai vinyyli.

Ehkäpä toi vinyyli kiinostas enemmän mutta kun suoraveto levarit maksaa taas hieman liikaa,ja hihnaveto on taas niin surkea ettei se tule kysymykseen.

cd saattais olla parempi vaihtoehto kun noita levyjäkin löytäs paremmin.
Eli jos vois kertoa molempien plussia ja miinuksia vaikkakin se on oma mielipide.
Mikseri pitäs olla sellane että siinä olis niitä herkkuja jonkunverran.Ja että mikä erottaa battlemikserin ja "tekno"mikserin ominaisuuksillaan.
Katellu olen noita DJ IN A BOX paketteja mutta ne kaikki on noita hihnavetosia mitä olen nähnyt.

Käytettynä ostaminen olisi se paras vaihtoehto kaipa mutta minkä merkkinen?

Ja jos joku voisi kertoa vähän kaikkea muutakin informaatiota miksailuun liittyvää ja kamoihin liittyvää jutskaa niiin olis ihan hyvä.

Lukenu pariin kertaa läpi mr-dj.org aloittelijan osion ja katellu netistä kaikenlaista muuta informaatiota tohon dj touhuun liittyvää joo.
Avatar
#2 • • Daniel Braun Guest
Ettei tämä(kin) topic mene viinyyli vs cd sodaksi, niin jatketaan niissä monissa topiceissa jotka löytyypi haun avulla, eikös?

Sama se on millä treenailet, kunhan laitteet on siihen oikeesti sopivat.
Merkkejä on monia, malleja samoin ja jokainen vannoo jonkun nimeen.

Lue enemmän sitä mr-dj.orgia niin vois avautuu vähän helpommin...
Täältä tuskin tulee irtoamana lopulta mitään opettavaista tekstiä paljoakaan.
Jos mä neuvoisin, ni sanoisin et osta teknarit ja soittokelpoinen mikseri (alkuun pääset vaikka berhringerillä jos budjetti ei muuta salli), cd puolella luottaisin pioneeriin.

Noi mikserijaot on välillä enemmän kauppojen jakoja :)
Mut yleisesti battle sekoitin on enemmän skräbämikseri ja noi muut enemmän ja vähämmän biititmiksaukseen.
Mut ristiinkin ne käyp jotenkuten ;)
Avatar
#3 • • gerry Guest
Joo, no turhaa mitään formaattisotaa on aloittaa. Ei ole oikea eikä väärää formaattia, varsinkin nykyään ku on paljon mp3 julkaisuja ja promosoittoa.

Itseäni kierolla tavalla kiinnostaa soitella mp3sia Ranella, vaikka oon pitkään vastustellu läppärilt soittamista.... Rane vaikuttais olevan kyl aika kingi.


Mut kuten Daniel tuos jo tiivistikin niin mr-dj sivuil on hyviä neuvoja. Mitään yleispäteviä neuvoja tosin on hyvin vaikea antaa:)
Avatar
#4 • • MikkiHiiri Guest

Itseäni kierolla tavalla kiinnostaa soitella mp3sia Ranella, vaikka oon pitkään vastustellu läppärilt soittamista.... Rane vaikuttais olevan kyl aika kingi.



Joo no Rane Serato Scratch nyt poikkeaa läppärisoitannassa aika reippaasti Ableton yms feikki-liveistä, koska siinä soitellaan oikeesti niillä vinyyleillä, musa vaan tulee koneelta. Loisto laite toi Serato Scratch. En panis pahaks jos se boksi löytys defaulttina joka bileistä. Läppäri vaa kiinni ja antaa vinyylin laulaa.
Avatar
#5 • • Daniel Braun Guest
Serato kyl kiinnostais itseänikin.
Tai sit stanttonin versio kyseisestä aiheesta.
Mut, toisaalta.
Mihin mä tota tarvisin?
Ei mulla oo koneella mitään "überherkku" promoja joita voisin soitella ja warea en tue blaa blaa... :)
Avatar
#6 • • Harper Guest
Kuinka kauan kestää OIKEESTI tollaset hihnavetoset,kun sitä joka paikassa haukutaan?
Avatar
#7 • • Daniel Braun Guest

Kuinka kauan kestää OIKEESTI tollaset hihnavetoset,kun sitä joka paikassa haukutaan?


Ei pelkästään se kestävyys vaan se hemmetin ontuva tuntuma.
ÄLÄ ikinä osta hihnavetoista dj käyttöön!
Vitutuksen saan helpomminkin.

Näihin juttuihin kyllä pätee se että halvalla kyllä saa mutta saa kyllä samalla vitutuksen kun ei soitto suju kun on alla paskat/toimimattomat laitteet.
Riittävästi rahaa kiinne niin saa juuri sellaiset soittimet jotka on oikeesti tehty sitä dj soittoa varten.
Avatar
#8 • • MikkiHiiri Guest

Tai sit stanttonin versio kyseisestä aiheesta.



Luin et Final Scratchin teko ja support ois lopetettu, eli ei kantsi sitä ostaa ainakaan siinä tapauksessa.
Avatar
#9 • • gerry Guest


Joo no Rane Serato Scratch nyt poikkeaa läppärisoitannassa aika reippaasti Ableton yms feikki-liveistä, koska siinä soitellaan oikeesti niillä vinyyleillä, musa vaan tulee koneelta.



Joo, Ableton ei oo biittimiksausta nähnytkään.... Kauan yritin repiä siitä miksaamisen iloa ees jollaki tapaa mut turhaan:D Livenä asia erikseen, mut DJ työkaluksi siitä ei ole, sanokoot muut mitä sano!


Serato kyl kiinnostais itseänikin.
Tai sit stanttonin versio kyseisestä aiheesta.
Mut, toisaalta.
Mihin mä tota tarvisin?
Ei mulla oo koneella mitään "überherkku" promoja joita voisin soitella ja warea en tue blaa blaa... :)



Se on Final Scratch ja perustuu Native Instrumentsin traktoriin. Makukysymyksiä mutta minusta traktor on syvältä, ... Se on jotenkin sekava (liikaa asiaa pienel näytöl) ja en muutenkaan pidä NI tuotteista. Rane on taas selkeä ja toimiva.

Itse aloin soittamaan ämppäreit Bay Sity Stompersin keikoil ku toinen osapuoli opasti miten näppärä on tehdä vaikka soittolistoja ym. jolloin ihastuin juuri siihen yksinkertaisuuteen. On niin helppoa tehdä joku alustava soittolista valmiiksi jo himassa jolloin saa jonkinlaisen mielikuvan miltä setti kuullostaa ja miten sitä voi hioa esiintymisajan mukana. Ja tietenkin mitä biisejä ja kuin paljon mahtuu mukaan jolloin saa kaikki suosikit varmasti mukaan;) Myös b2bäkit onnistuvat törkkäämäl USB tikun tai i podin kiinni koneeseen jossa on biisejä joita itse haluaa soitella.

Käytössämme on Virtual DJ jota ohjataan CD soittimil.


Toisaalta pidän taas CD:formaattia luotettavanamppana (jos se häviää, naarmuuntuu tms. on helppo polttaa toinen). Kummassaki on kyl puolensa:)

Onhan noit kopioit muitaki, mm. m-audiolt tuli oma versio ja Numarkki on julkaisemas (ellei ole jo julkaissut) oman.

PS. Rane oli aika hyvin esillä myös tuos MTV music Awardsissa muutama päivä sitten jossa illan DJ veivas sitä ahkerasti;)

PS2. Ai FS teko ois lopetettu?? :confused: Erikoinen päätös kyl mikäli totta... *askahan se oli, mut oli sil kuitenkin varmaan suuri käyttäjäkunta. Aika vittumoist jos enää ei saa noit aikakoodattuja levyjä sille sillä noi on kuitenkin kulutustavaraa...
Avatar
#10 • • B.C.S. Guest
Missäs lukee et FS oltais lopettamassa?

http://www.stantondj.com/v2/news_fs2_support.asp - ei tue tuota


Nojo, meil on käytössä keikoilla Virtual dj softa, joka
toimii siis samalla periaatteella kuin rane tai fs, hinta
vaan on huomattavasti edullisempi. Jotain pieniä bugeja
on vielä tos, mut koko ajan on menossa tuokin softa
parempaan päin. Me ohjataan tuota softaa aikakoodatuilla
cdr-levyilla.Ilmaiseksi saa haettua valmistajan sivuilta aika-
koodin ja polttaa cd:r:lle vaikka. Suunnitelmissa on ollut
ostella aikakoodatut vinyylikin vielä kaveriksi...

Vinlyyli tai cd on taas ihan makuasia, vaikkakin toimivan
cd-setupin saa halvemmalla kuin vinyyli-setupin. Nykysin
myöskin suuri osa julkaisuista tulee pelkästään mp3:na
ja siten vinyylin etumatka ainoana konemusiikkia tarjoavana
formaattina ei ole niin vahva, kuin ennen. Vinyylin
soittaminen taas on coolimpaa. ;) Tjoo tätä ei varmaan pysty
kukaan sanomaan, mikä on paras sulle.

Moni on lopettanut soittamisen alkutekijöihinsä, kun on ostanut
heti alkuun paskat soittimet, joilla ei pysty vaan soittamaan -
josta seuraa masennus ja sit myydään levyt ja soittimet
50eurolla. "tää oliki paska harrastus" :)


hieman hajanaista ajatustoimintaa täs nyt, oli mut 2centin verran
tavaraa

(edit: gerry näemmä jos kerkes postaillaki jotain + url)
Avatar
#11 • • Daniel Braun Guest
Gerry: mitä ihmeen soittolistoja?
Ei vaan voi ymmärtää sitä että valmistellaan etukäteen joku bilesetti.
Mulla on menny se aina enemmän niin että napataan laukkuun jotakin.
Sen verran tietyst tulee mietittyä et onko ottamasssa mukaan minkä tyylistä kamaa (nitkumpaa, teknompaa vai housempaa) mut mitään soittolistoja/järjestyksä etukäteen mietitä!
Sähän voit vaik opettaa apinan miksaamana ne 10 biisiä peräkkäin ja kuullostaa ihan hemmetin hyvältä, mut iskeppäs se soittamaan yks tuntematon...
Mun mielestä dj:n on osattava lukea lattiaa ja soitettava fiiliksen mukaan eikä minkään biisilistojen.
Ok, ehkä se kostautuu kun tunninkin settiin tulee varattua yleensä nelisenkymmentä levyä, selkä kiittää :D
Mut on se ainakin improvisoitu ja elävä...

Mp3 on formaattina mulle joten niin kaukainen.
Ei vaan vois kuvitella soittavan dataa pelkällä softalla.
Serato/FS tms olis just se passeli, mut silloin tuleekin kysymys et mitä soittaisin?
Omaa tuotantoa on vähän, koneelta löytyy kyllä paljon hyvää musiikkia joka vaan on suurin osa kotimaisten tuottajien demobiisejä jne jne.
Ja itunes shopin kautta ostetut ei oiken skulaa noissa :(

Ja toisaalta, on se paljon mukavampaa metsästää kaks vuotta jotain levyä ja saada se ylihintaan ostettua omaan hyllyyn :D
Avatar
#12 • • Loopy Guest
Kyl toi Serato / Final Scratch on alkanut yleistymään isojenkin poikien parissa.

Hawk soittaa keikkansa Seratolla ja käsittääkseni PvD soittaa Ableton / Serato yhdistelmällä omansa.

Itse omistan niin vinyylisoittimet kuin CD-soittimetkin. Mun käsittelyssä kuitenkin CD-soittimet tottelevat kuria paremmin, vaikka vinyyli onkin juuri niin tarkka kuin oma käsi pitchiä säädettäessä.

En ole mieltynyt vinyyleihin mp3:sia soitettaessa, mutta aikakoodatut CD:t sekä Serato (vast) voisi olla näppärä yhdistelmä.

Jos vaikka Lahdessa pääsis joskus testaamaan.
Avatar
#13 • • B.C.S. Guest

Gerry: mitä ihmeen soittolistoja?
Ei vaan voi ymmärtää sitä että valmistellaan etukäteen joku bilesetti.



No totaha on dj:t tehny jo vuosikymmeniä, ei pitäs olla
uusi juttu ollenkaan. Sama se et laitatko mp3:t laukkuun(*)
tiettyyn järjestykseen tai vinyylit laukkuun tiettyyn
järjestykseen. Mp3:sia vaan on on tuhansia sitten
arkistossa, josta sit voi setin aikana valkkailla jne.


(edit: * = virtuaalilaukku aka soittolista.)
Avatar
#14 • • Daniel Braun Guest

Gerry: mitä ihmeen soittolistoja?
Ei vaan voi ymmärtää sitä että valmistellaan etukäteen joku bilesetti.



No totaha on dj:t tehny jo vuosikymmeniä, ei pitäs olla
uusi juttu ollenkaan. Sama se et laitatko mp3:t laukkuun(*)
tiettyyn järjestykseen tai vinyylit laukkuun tiettyyn
järjestykseen. Mp3:sia vaan on on tuhansia sitten
arkistossa, josta sit voi setin aikana valkkailla jne.


(edit: * = virtuaalilaukku aka soittolista.)


Kun siinähän se just onkin, ei niitä sinne laukkuun järjestykseen tarvi laittaa.
Sä varmaan viel teippaisitkin levysi, soittaisin setin 100 kertaa läpi ja keikkapaikalla lopulta soittaisin playback keikan taustanauhalta...
Avatar
#15 • • B.C.S. Guest

Sä varmaan viel teippaisitkin levysi, soittaisin setin 100 kertaa läpi ja keikkapaikalla lopulta soittaisin playback keikan taustanauhalta...



Onko sulla joku lakikirja jossain, mitä levyille voi tehdä?
Levyjäki on mm. teippailtu vuosikymmenia, levyjä on harjoitus-
mielessä soitettu myöskin hyvin pitkään. Ehkä kotkassa soitetaan
playbackina Oakenfoldin lisäksi. Ei tiedä tosiaan.
Avatar
#16 • • Daniel Braun Guest

Sä varmaan viel teippaisitkin levysi, soittaisin setin 100 kertaa läpi ja keikkapaikalla lopulta soittaisin playback keikan taustanauhalta...



Onko sulla joku lakikirja jossain, mitä levyille voi tehdä?
Levyjäki on mm. teippailtu vuosikymmenia, levyjä on harjoitus-
mielessä soitettu myöskin hyvin pitkään. Ehkä kotkassa soitetaan
playbackina Oakenfoldin lisäksi. Ei tiedä tosiaan.


Ei ole :/
On teipattu toki...
Kyllä mullakin on joissakin levyissä etiketissä merkki nopeuttamaan puolen valintaa.
Mut mä viittasin enemmänkin siihen että miksi kukaan itseään kunnioittava soittaja rakentaisi settinsä alusta loppuun etukäteen?
Tiedän, ja uskon että sinäkin tiedät ja ymmärrät mitä tarkoitan, että näin tekee jotkin soittajat.
Siksi mulla särähti korvaan toi "soittolistat".

Mut joo.
Tämä tästä.
Mutt, yhteen asiaan voisit vastata...
Mihin/millä ihmeen logiikalla sä kirjoitit ton viimeisen lauseen?
Ei taas voi ymmärtää...
Avatar
#17 • • MikkiHiiri Guest

Missäs lukee et FS oltais lopettamassa?

http://www.stantondj.com/v2/news_fs2_support.asp - ei tue tuota



Mjoo sattunu kait väärinkäsitys. Ilmeisesti vain Native Instruments on lopettanut tuotteen tuen, ei kai sitten muuta.
Avatar
#18 • • Darude Guest


mitä ihmeen soittolistoja?


Haha, hyvästä trollista pisteet himaan!
Avatar
#19 • • nipa Guest


Rane vaikuttais olevan kyl aika kingi.



näinhän ne Vintiöissä sanoo
sori känni offtopic
Avatar
#20 • • gerry Guest

Gerry: mitä ihmeen soittolistoja?
Ei vaan voi ymmärtää sitä että valmistellaan etukäteen joku bilesetti.
Mulla on menny se aina enemmän niin että napataan laukkuun jotakin.
Sen verran tietyst tulee mietittyä et onko ottamasssa mukaan minkä tyylistä kamaa (nitkumpaa, teknompaa vai housempaa) mut mitään soittolistoja/järjestyksä etukäteen mietitä!
Sähän voit vaik opettaa apinan miksaamana ne 10 biisiä peräkkäin ja kuullostaa ihan hemmetin hyvältä, mut iskeppäs se soittamaan yks tuntematon...
Mun mielestä dj:n on osattava lukea lattiaa ja soitettava fiiliksen mukaan eikä minkään biisilistojen.
Ok, ehkä se kostautuu kun tunninkin settiin tulee varattua yleensä nelisenkymmentä levyä, selkä kiittää :D
Mut on se ainakin improvisoitu ja elävä...



Ööääh.... Luulis et sulle olis "soittolista" tuttu (mokomas deejjii;))? Kylhän jonkinlaisen soittolistan laatiminen on jo vanha juttu. Tuskin kukaan laittaa randomilla biisejä soimaan jolloin tulos on täydellinen sillisalaatti. Joku tekee soittolistan niin et latoo levyt tietys järjestykses pakkiin toinen taas ämppärit tietys järjestyksessä soittolistalle. Jos raahaisin keikkapaikalle 50 levyä mitkä ei oo missään järjestyksessä mul kestäis niin kauan harkita et mitähän soittaisin seuraavaks ettei mitään rajaa... Setistä tulisi sitäpaitsi aika sekava joka on täynnä hätäisiä vaihtoja:)

Jos raahaan ne 50 levyä niin laitan ne siihen järjestykseen mitä soitan, mut paska, mullahan on silloin jo soittolista. :confused:

Toisaalta on ihan samaa laskeeko mun skenepisteet nyt sun silmissä mutta ainakin itse ajan takaa sitä et yleisöllä ois kivaa, samoin itselläni ja saan soitettua kaikki ne viisut joita haluan, hätiköimättä. Enpä usko et kenenkään tarvii mitään todistella muille et "olenpa kova jätkä ku heitän randomilla biisejä soimaan". Sitäpaitsi soittolista ei todellakaa tarvii olla lopullinen! Ei väsyneenä himas laatittu setti välttämättä noin toimi, mutta on hyvä jos on edes joku ALUSTAVA runko josta voi aina hiukan poiketa mutta johon palata ja mikä pitää draivin yllä. Samapa sitten mitä formaattia soittaa. Läppäril nyt on vaan helppo rakentaa monen paikan setit olettaen et saman illan aikana täytyy rientää vielä muualle ja on kaksi tuntia vähemmän soittoaikaa. Näin mielestäni myös settien laatu pysyy hyvänä kun ne on edes jotenkin mietitty!

Olenpahan kokeillu jopa niin et teet vaik i tunesil listan ja jaan sen kahtia, jolloin poltan parittomat biisit CD1:selle ja parilliset CD2:selle, näin on koko illan show vaan kahdella levyllä;) Se on vaan epävarma kikka sillä kaikki soittimet eivät toista RW:levyjä jotka ovat ylivoimaisia tuos. Ja toiseksi sillon on kuitenkin aika sidottu siihen listaan joka ei välttämättä oo hyvä juttu.

Ainakin tällähetkellä omat DJ setit soitan ja rakennan vanha-aikaisesti levyista, B.C.Stompersin setit taas ämppäriltä.

Makukysymyksiä mut itsepähän kysyit mikä ihmeen soittolista, vastasin omasta mielestä aika perusteellisesti;)