Yamaha RM1x vai Korg Emx1?

19 posts, 1 page, 4,409 views

Avatar
#1 • • Techo80 Guest
Kumpi kannattas hankkia RM1x vai Korg emx1, jos meinaan tehä teknoo, trancea, dancee ym....?
Avatar
#2 • • Daniel Braun Guest

Kumpi kannattas hankkia RM1x vai Korg emx1, jos meinaan tehä teknoo, trancea, dancee ym....?


Ei kumpaakaan... :D
Softalla pääset IMO paremmin alkuun.
Ok, itse olin aikoinaan vannoutunut rautamies, mutta softa nykyisellään taipuu niin paljon helpommin käyttöön.
Ja hintakaan ei esim Reasonilla tms (itse käytän Ableton Live:ä) ole mikään mahdoton.

Jätä suosiolla molemmat härpättimet väliin, ei tuu olemaan niin tuskaista... ;)
Jos noista pitää kuitenkin jompikumpi ottaa niin riippuu ihan siitä mitä laitteeltasi haluat.
RM1X on vanhaa rautaa soundillisesti, mutta rautasequna hakkaa monet 10-0.
Korg ihan pätevän kuuloinen, mutta sequ ei (mutu tietoa, en oo pahemmin käyttänyt, perustuen er/es kokemuksiin) ei niin toimiva.
Siis jos nyt ulkoista muuta rautaa käytät myös.
Kumpikaan ei kovinkaan pitkälle riitä yksikseen...
Avatar
#3 • • punaParta Guest
meillä on käytössä tuo rm1x, passeli meidän tarpeisiimme eli yammu ohjaa kolmea syntikkaa ja yhtä sämpleriä - muuta sillä ei sitten oikeen tehdäkkään eli pikkuhiljaa ollaan siirtymässä tietokone pohjalle.

Eli jos aiot jomman kumman hankkia niin varaudu lisäkustannuksiin sillä rajoitukset tulevat vastaan erittäin nopeasti yhdellä rauta vehkeellä. Itse suosittelen kokeilemaan softaa (esim. Ableton live, Reason, FL Studio, Cubase), jos vaikka löytyisi joku mieleinen. Ja pakettiin kaveriksi Midi koskettimisto (esim. M-Audio, Cme, Novation jne.) näillä pääsee jo hyvin alkuun.

Todella harvat käyttävät enää pelkästään rautaa, koska siinä ei ole mitään etua softaan nähden.
Avatar
#4 • • whuf. Guest


Todella harvat käyttävät enää pelkästään rautaa, koska siinä ei ole mitään etua softaan nähden.


Paitsi soundi.
Vaikka se ei pädekkään aina kaikkiin laitteisiin... kehnojakin löytyy. Hardissekkarisynissa hyvät puolet on musta ainakin se simppeliys ja tekemisen suoraviivasuus. Niin ja tietenkin myös paljon edullisempi hinta ja liikuteltavuus.
Musta tohon alkuperäseen kysymykseen paras vastaus olis että eti soundidemoja valmistajien sivuilta ja yritä ettiä musaliikkeistä niitä laitteita. Pystyt vähän vertailemaan kumpi kuulostaa paremmalta ja ehkä jopa sitä kumpi on mukavempi käyttää. Foorumeilta et löydä vastausta pulmaas.

Jos jostain syystä haluat sitten kuitenkin softapuolelle mennä niin suosittelen mielummin aluks kokeilemaan jotain ilmasia softia kun noita lähemmäs tonnin hintasia sekkareita.
Avatar
#5 • • xybo Guest


Todella harvat käyttävät enää pelkästään rautaa, koska siinä ei ole mitään etua softaan nähden.



Latency / sync ongelmat softa/raudan kanssa toki on olemassa, että mielummin sitten kokonaan softaan kuin sekaisin. (paitsi jos ne saa säädettyä / jaksaa säätää kuntoon).
Avatar
#6 • • master bator Guest

Todella harvat käyttävät enää pelkästään rautaa, koska siinä ei ole mitään etua softaan nähden.



Juu näinhän se on tainnut pikkuhiljaa mennä siihen suuntaan. Mua ihmetyttää vaan se, että jengi jaksaa paasata siitä kuinka softalla voi tehdä kaiken ja rautaa ei enää tarvitse mihinkään, mutta toisaalta dj:t soittaa suurimmaksi osaksi vielä vinyyliä. Voisihan nyt dj-setitkin rakentaa jollain abletonilla valmiiksi keikkaa varten ja väännellä sit lämpimikseen vaikka läppärin kontrollerista filtteriä silloin tällöin. No ei mutta sehän olisi tietenkin ihan naurettavaa touhua.

Mun mielestä on aivan loistava juttu, että softilla voi tehdä nykyään vaikka mitä ja että ei tarvitse sijoittaa useita tuhansia euroja studioon jos se hands-on-fiilis ei ole niin tärkeää. Esimerkiksi mulle se on tärkeää, koska tuotantotyylini on melko live-orientoitunut. Tärkeintähän on se, että kehittelee sellaisen setupin, joka soveltuu parhaiten omaan tuotantotyyliin. Ei sen puoleen, en ymmärrä sitä toistakaan ääripäätä eli sitä, että kaiken pitää olla vanhaa ja analogia.

Ja sitten mikä tää juttu on, että tyyppi tulee kysymään kahdesta vaihtoehdosta kumpi olisi parempi ja vastataan, että "ei kumpikaan, osta jotain muuta"? Suunnilleen sama asia jos Keltaisessa Pörssissä olisi ilmoitus, että ostetaan lehmä, jengi soittelis sille, että "Mitä sä ny lehmää oot ostamassa? Osta sika! Niitä saa valmiiksi säkissäkin!"

En myöskään ymmärrä Danielin kommenttia Electribe-sarjan sequista. Niissä on näppärimmät ja helppokäyttöisimmät sequt mihin olen ikinä törmännyt. Eihän ne mitään työasemasekkareita ole, mutta ei niitä sellaisiksi ole tarkoitettukaan. Tuolla logiikalla mm. TR-909:n sekkarin pitäis olla täys paska, mutta kovasti sitä olen kuullut kehuttavan. En muista montaakaan tilannetta, jossa olisi minkä tahansa Electriben kanssa tarvinnut plärätä manuaalista ratkaisua ongelmaan ja mulla on sitä sarjaa ollut kaiken kaikkiaan viisi masiinaa, joista yhden olen myynyt pois.

Sen sijaan RM1X:n sequ ja käyttis ovat imo täysin kelvottomia. Bulkilta ostin viime vuonna moisen ja se sai aika pikaisesti uuden omistajan. Siinä on kaikki toiminnot jotenkin niin kiven alla, että ainakaan mua ei kiinnostanut tutustua siihen kovinkaan läheisesti. Ja ne pädit... Voi Jeesus miten hyvä kosketusherkkyys, kun niitä saa suunnilleen hakata vasaralla, että ottavat toimiakseen ja se on niissä ihan tyyppivika, eikä kyse ollut mistään kovassa käytössä rähjääntymisestä.

Abletonistakin latasin jonkun demoversion, kun siitä on niin kovasti ollut viime aikoina puhetta missä milloinkin. Muutaman minuutin ihmettelyn jälkeen totesin, että ei jaksa kiinnostaa. Ehkä kokeilen joku toinen päivä uudemman kerran, ehkä en.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaan, että noista kahdesta ehdottomasti EMX-1, jos vaan käytettävyys menee polyfonian edelle. Jos haluat sekavan käyttiksen, keskivertoja ja mitäänsanomattomia soundeja sekä kunnon kiroilusessiota, on siinä tapauksessa RM1X oikea vaihtoehto ;)
Avatar
#7 • • bulk Guest

Latency / sync ongelmat softa/raudan kanssa toki on olemassa, että mielummin sitten kokonaan softaan kuin sekaisin. (paitsi jos ne saa säädettyä / jaksaa säätää kuntoon).



Nykyään kun softan latenssit alkaa pyörimään alle sadassa samplessa, niin asia ei ole niin iso juttu, mutta jos on pakko pyörittää jollain b-luokan kortilla, niin sitten suosittelen myös joko-tai -ratkaisua.


..


Jos noista kahdesta laitteesta pitäisi valita, niin RM1X on kyllä paljon monipuolisempi sekkariltaan, joten itse valitsisin sen. Soundikitti on kohtuullisen käyttökelpoinen, vaikka toi jamahan awm2-synteesi onkin jo vähän ikääntynyt. Koneella pääsee ihan kokonaan alkuun ja vaikka jatkaisikin laajentumista softan puolelle, niin tota voi edelleen käyttää 16-parttisena moduulina. Lisäksi noiden hinnat käytettynä on painuneet niin alas, että parilla saturaisella ei oikein saa muuta vastaavaa kuin noita korkkeja, joista itse en kovin perusta.

Kannattaa ostovaiheessa tarkistaa, että noi jamahan potikat toimii, etenkin ne näytön alla olevat on alttiita hajoamaan kovassa käytössä.
Avatar
#8 • • the Atonalizer Guest


Todella harvat käyttävät enää pelkästään rautaa, koska siinä ei ole mitään etua softaan nähden.


Paitsi soundi.
Vaikka se ei pädekkään aina kaikkiin laitteisiin... kehnojakin löytyy. Hardissekkarisynissa hyvät puolet on musta ainakin se simppeliys ja tekemisen suoraviivasuus.



Tosta, et rauta sekkaria on helpompi käyttää on pakko olla eri mieltä, etenkin jos käyttäjä ei oo ikinä ennemmin käyttänyt mitään musagearia. Henkilökohtasesti en osaa vieläkään käyttää esim. noita rolandin-sekkareja, vaikka käytössä on ollut parikin laitetta (mm. mc-303). Korg:n sekkari (kokeiltu: ES-1) oli huomattavasti simppelimpi, mut en lähtis silti tekee yhtään mitään tosissaan noitten kanssa. Ei oikeen kiinosta opetellakkaan, kun opettelun aikana oon tehny jo pari biisiä Cubasella tai vastaavalla. Ja saundiinhan ei sekkari luonnolisesti vaikuta mitenkään. Se, et aidot analogi-/hybridisynät kuulostaa paremmalta on maku- ja käyttötarkoituskysymys IMO. Jotta vältytään, et joku nyt sekoo siihen analogin paremmuuden todisteluun, niin sanottakoon, et kyllähän ne saundaa paremmalle.

Vastatakseni threadin alottajan kysymykseen: osta softaa ja kunnon äänikortti (vaik EMU:n 1212m) jos sekkaria tarviit. Mielestäni huomattavasti parempi alotuspaketti kun kumpikaan noista mitä meinasit. Kun saa kokonaisia biisejä valmiiks heti kun vaan osaa. Toisin ku vaikka pelkällä Korgilla; koneen rajotteet tulee heti vastaan (max. 3 raitaa + rummut on vähä nihkeesti meikästä). Itelläni olis varmaan konemusajutut loppunu alkuunsa paskojen saundien takia, jos oisin ton Jammun ostanu niinku joskus back in the day olin tehdä.

Ja niinkun tossa jo sanottinkin, et saundi erottaa softan ja raudan, ni ostaa sitä analogirautaa sit siihen softapaketin lisäks kun osaa tehdäkkin sillä jotain. Mitään analogimallintavaa rautaa ei kandee ostaa, kun se tietokone osaa pyörittää kyllä sen softan omineenkin.
Avatar
#9 • • master bator Guest

Mitään analogimallintavaa rautaa ei kandee ostaa, kun se tietokone osaa pyörittää kyllä sen softan omineenkin.



Niin just. Mitään musaakaan ei kannata tehdä kun muut tekevät sitä jo ihan tarpeeksi muutenkin. Siis mitä pointtia tehdä itse musaa, kun se ei kuitenkaan kuulosta yhtä hyvältä kuin iso osa jo levytetystä materiaalista? Miksi soittaa oikeasti livenä, kun playback menee ihmisiin ihan täydestä?

Olisikohan kuitenkin se fiilis, joka ratkaisee?
Avatar
#10 • • the Atonalizer Guest

Mitään analogimallintavaa rautaa ei kandee ostaa, kun se tietokone osaa pyörittää kyllä sen softan omineenkin.



Niin just. Mitään musaakaan ei kannata tehdä kun muut tekevät sitä jo ihan tarpeeksi muutenkin. Siis mitä pointtia tehdä itse musaa, kun se ei kuitenkaan kuulosta yhtä hyvältä kuin iso osa jo levytetystä materiaalista? Miksi soittaa oikeasti livenä, kun playback menee ihmisiin ihan täydestä?

Olisikohan kuitenkin se fiilis, joka ratkaisee?



No, kyllä meikä oon fiilikseen päässy ihan vst-synien ja midi-kiipparin kanssa, tietysti jos on paska äänikortti, niin sehän ei onnaa. Kyllä siinä jätkän *insert va-synth here* on sitä latenssia ihan samalla tavalla kun hyvässä tietokonepohjasessa systeemissä. Noin liveä ajatellen esim. 3-vst synää+ parit effut per synä, niin semmonen 1ghz:n pc pyörittää 5ms latenssilla yksimättä ihan ok. Kunhan ei oo äänikorttina mikään m-audio 2001 mallinen usb-lelu. Noin kymmenen keikkaa takana tollasessa systeemillä. Se fiiliksestä.

Mitä liveen tulee (sitähän en tossa edellisessä postissa käsitelly ollenkaan), niin esim. toi rm1x on ymmärtääkseni oiva "performance sequencer", niinku esim. mc-303. Ja siihenhän saa importattua sekvenssit disketiltä .mid-fileinä, mikä on aikamoinen plussa esim. EMX:ään verrattuna. En kyllä usko, että kovinkaan moni täällä soittaa matskuaan 100% livenä eli osa tulee jonkin sortin taustanauhalta (sekkarista midinä tai audiona) joka tapauksessa. Kyl noi "groove"-orientoituneet laitteet on kuitenkin loppupeleistä aika leluja ainakin saudillisesti ja workflowta biisin kirjoitusvaiheessa ajateltuna.

Vielä tarkentaakseni: Miksi ostaa paskaa synää kun voi ostaa hyvän synän? Onko järkevää hommata sellanen synä joka näyttää paperilla vitun hyvältä, mut saundit on niin lussut, et ei voi käyttää kun johonkin omiin luonnosdemoihin (Novation k-station)? Oisko nekin rahat voinu käyttää oikeesti käyttökelposeen synään?

Ja lopuksi vielä painottaakseni: Näähän, niinku sanoin jo aiemmin, on pitkälti makuasioita. Jos jonkun mielestä vaik se k-station on hyvän kuulonen ni vapaasti ostaa vaan sellasen (studiolla on ollu semmonen vuodesta 2003 ja viimeeks käytetty kyseisenä vuonna edellämainituista syistä). Virus ja Jp-80x0 on varmaan ihan hyviä syniä, mut mielummin ostasin samalla rahalla vaikka sen uuden Moogin tai pari käytettyä Junoa. Kun viruksen (z3ta) ja jp:n (vaik superwave) voi hommaa softana puol ilmaseks. Kuulemani mukaan ne ei kuulosta ihan samalta, mut saudi on kuitenkin käyttökelponen. En siis oo mikään puristi tyyliin "85 alotin käyttää tätä synää x ja mikään sen jälkeen ei oo kuulostanu niin hyvältä ku se", vaan ihan kuuntelemalla olen todennut. Eli makuasioita.
Avatar
#11 • • bulk Guest

Virus ja Jp-80x0 on varmaan ihan hyviä syniä, mut mielummin ostasin samalla rahalla vaikka sen uuden Moogin tai pari käytettyä Junoa. Kun viruksen (z3ta) ja jp:n (vaik superwave) voi hommaa softana puol ilmaseks. Kuulemani mukaan ne ei kuulosta ihan samalta, mut saudi on kuitenkin käyttökelponen. En siis oo mikään puristi tyyliin "85 alotin käyttää tätä synää x ja mikään sen jälkeen ei oo kuulostanu niin hyvältä ku se", vaan ihan kuuntelemalla olen todennut. Eli makuasioita.



Sä et oikeasti voi olla kovin tosissasi verratessasi noita softia (z3ta&superwavea) Virukseen ja Jp80x0:aan?

Tai siis, onhan ne kaikki digitaalisten algoritmien päällä pyöriviä juttuja, mutta siihen ne yhteneväisyydet oikeastaan loppuukin...

Ja mä käytän kohtuullisen paljon myös VST-syntikoita, mutta noi kaksi on kyllä hyödyttömimmästä päästä. Sensijaan Viruksella on paljonki käyttöä, JP:tä en valitettavasti omista, mutta testannut olen, eikä toi superwave todellakaan kuulosta lähellekään samalta kuin se.
Avatar
#12 • • master bator Guest

No, kyllä meikä oon fiilikseen päässy ihan vst-synien ja midi-kiipparin kanssa .... Se fiiliksestä.



Don't get me wrong, kyllä mä ymmärrän, että joku voi päästä fiiliksiin softatyöskentelyllä ja kunhan on sinut oman setuppinsa kanssa, on mun mielestä kaikki hyvin. Se ei silti muuta sitä asiaa, että esimerkiksi minä en saa mitään kiksejä sellaisesta työskentelytavasta. Mä saan fiilarit mun lelugroovetuotteista, suhisevasta Behringerin mikseristä ja piuhojen vetämisestä paikasta toiseen :heart:

Kyl noi "groove"-orientoituneet laitteet on kuitenkin loppupeleistä aika leluja ainakin saudillisesti ja workflowta biisin kirjoitusvaiheessa ajateltuna.



Niin no... Tuo "workflow" riippuu varmaan aika paljon musatyylistäkin. Veikkaisin, että sä teet jotain sen tyylistä musaa, jossa rakenteen pienimmilläkin yksityiskohdilla on erityisen suuri merkitys? Siis että fillit/nostatukset/dropit/whatever menee just tietyllä tavalla? Silloinhan on tietysti tärkeää, että voi viilailla biisiä hyvin yksityiskohtaisesti.

Itse teen kuitenkin aika minimalistista ja looppipohjaista teknoa, jonka työstämisessä pääsen melkeinpä parhaimpiin tuloksiin laittamalla nauhoituksen päälle ja vetämällä biisin fiilispohjalta purkkiin. Jos menee pieleen, otan uusiksi. Samalla tulee treenattua live-keikkojakin varten :) Tosin on tullut tässä viime päivinä kasattua biisejä koneella, koska olen tehnyt vähän toisentyylistä musaa paria projektia varten, mutta loopit on edelleen lelulaatikoista peräisin.

Soundeista myös sen verran, että en ole ainakaan vielä kyllästynyt EMX:n pörinään. Eihän noista groovemasiinoista saa suoraan mitään miljoonastudion soundeja, mutta jos tekee muutaman kikkakolmosen, niillä tekee vaikka mitä. Se riippuu myös siitä miten niitä käyttää.

Eli makuasioita.



No niitähän nämä :)
Avatar
#13 • • Daniel Braun Guest
Tää on näköjään menny taas täksi tappeluski mihin kaikki rauta/softa keskustelut menevät.
Jokaiselle varmaan löytyy oman laisensa tapa tehdä musiikkia, toiselle se on softa toiselle vain rauta.

Mutta esim just noissa rautasynissa/sequissa on tilanne se että jokainen diggaa erilaisista vermeistä.
Esim just vertailuna Korgit ja toi RM1X.
Sequt on täysin erilaiset.
Jollekulle Yammu on paras, toiselle Korgin vermeet.

Mut en mä silti tänäpäivänä musanteon alkuun kenellekään suosittelis rautaa ostamaan.
Kuitenkin pieneltä näytöltä tihrustaminen on niin eri asia kuin tietokoneen ruudulta katseleminen ja opettelu.
No, jokainen tyylillään.
Itse aloitin raudalla, ja omallatavallaan se kaduttaa... :/
Paljon tietysti oppi kantapään kautta, mutta...
Avatar
#14 • • bulk Guest

Tää on näköjään menny taas täksi tappeluski mihin kaikki rauta/softa keskustelut menevät.



Tää ei edes ollu rauta/softa -keskustelu. :D
Avatar
#15 • • master bator Guest

Tää on näköjään menny taas täksi tappeluski mihin kaikki rauta/softa keskustelut menevät.



Itsepähän sen lahjakkaasti aloitit ;) Eikä tässä mitään tappelua ole mun mielestä syntynyt vaan ihan tervettä keskustelua aiheesta, joka lähti sivuraiteille heti ensimmäisestä replystä alkaen.

Mut en mä silti tänäpäivänä musanteon alkuun kenellekään suosittelis rautaa ostamaan.
Kuitenkin pieneltä näytöltä tihrustaminen on niin eri asia kuin tietokoneen ruudulta katseleminen ja opettelu.



Se pieni näyttöhän onkin gearissa tärkein asia :laugh: Olisikohan vaan vähän helpompaa vääntää ihan oikeaa potikkaa ja ihmetellä mitä tapahtuu kuin etsiä toimintoja jostain valikoiden syövereistä ;) Eipä EMX:n kanssa tarvitse ainakaan paljoa näyttöä tihrustaa. Ja joo... On midikiipparit ja kontrollerit, mutta niidenkin säätäminen vaatii jonkun verran tietoutta.

Joka tapauksessa mä olen aika pitkälti korviani myöten täynnä tätä aihetta, mutta en vaan voinut vastustaa houkutusta väitellä asiasta. Mulle on ihan sama miten jengi biisinsä pyöräyttää, mutta tuollainen asenne, että oma tuotantotyyli on parempi kuin joku toinen, on mun mielestä suoraan sanottuna perseestä.
Avatar
#16 • • dj daniel Guest
Osta se EMX ihmeessä!! :eek: Hemmetin hyvät syteesit siinä.
Avatar
#17 • • the Atonalizer Guest


Mut en mä silti tänäpäivänä musanteon alkuun kenellekään suosittelis rautaa ostamaan.
Kuitenkin pieneltä näytöltä tihrustaminen on niin eri asia kuin tietokoneen ruudulta katseleminen ja opettelu.
No, jokainen tyylillään.


Just tätä meinasin itsekkin. Tais tulla vähän pitkästi vaan puhuttua. Vähän hämärää kun tuntuu, että täällä kun sanoo kuka vaan mitä vaan, niin homma menee vähän provoilun puolelle. Tai no... ihmiset ottaa vähän turhan intohimoisesti kantaa asioihin. Siin viel joku hermostuu. Ite yritin vaan antaa neuvoja alottelijalle. Homma menee kuitenki seuraavalla tavalla: "Fighting in the internet is like the paralympics: Even if you win, you still look like a retard".
Avatar
#18 • • bulk Guest


Siin viel joku hermostuu. Ite yritin vaan antaa neuvoja alottelijalle.



Heh jos viittaat muhun, niin sä puhuit kyl muuten asiaa, mutta toi noiden VST-lelujen vertaus ei menny ihan kohalleen. Z3ta on ihan wavetable-synteesiin perustuva, kun taas Virusta puhtaampaa VA:ta ei ole. Superwave on lähempänä JP:tä kuin edeltävät toisiaan, mutta sekin on aika kaukana vielä.

Mm. tosta K-stationista mä oon sun kanssa aika samaa mieltä

Näitä nettikeskusteluja pitää lukea vähän apinasuodatuksen läpi ja kaikki ei tarkoita aina sanoa niin pahasti kuin äkkilukemalta saattaa tuntua.


Mulla muuten tuli topikkiin paras idea:

OSTA MOLEMMAT. :D
Avatar
#19 • • the Atonalizer Guest

Heh jos viittaat muhun, niin sä puhuit kyl muuten asiaa, mutta toi noiden VST-lelujen vertaus ei menny ihan kohalleen. Z3ta on ihan wavetable-synteesiin perustuva, kun taas Virusta puhtaampaa VA:ta ei ole. Superwave on lähempänä JP:tä kuin edeltävät toisiaan, mutta sekin on aika kaukana vielä.



Jätin tarkotuksella pois ketä tarkotan, mut en jätkää, lähinnä noin yleisesti. Virusta ja jp:tä, en oo koskaan käyttäny, tiedän tosin miltä ne kuulostaa, ja vähän saman tyyppistä saudia on lähteny. Tiedät varmaan paremmin ku minä.
Se rauta va-synien disauttelu johtuu lähinnä siitä, et jos alottelija poistaa jonkun kyseisentyyppisen synän, niin veikkaan, et heti ei oo se kallein ostoslistalla (virus tai vastaava, mil vaik tekeekin jotain) vaan lähinnä just se k-station. Siinä menee rahat hukkaan ja vitutus aiheuttaa musiikin vääntämisen loppumisen alkuunsa.
Itse omistan Clavian MicroModularin testailin sen saudeja tossa pari päivää sit ja huomasin, et VST-synistä saa "luonnollisemman" kuulosta saudia, pettymys oli suuri. Vielä kun tossa *oli* vielä muutama vuosi sitten hyvä mallinnus ja nykyään kuulostaa tolta, niin luottamus ei oo korkee tohon va-menoon. Näyttää vanhenevan nopeesti noi, kustannustehokkaampaa hoitaa se puoli softalla jos kerta pitää vaihtaa gearia ku paitaa IMO. Voihan tota micromodularia käyttää vaik sit laulusäröihin ja vocoderiin livenä.
Korg Prophecy taas kuulosti yllättävän pätevältä ikäänsä nähden (ja muutenkin), vissiin riippuu aika paljon soittimesta tämäkin.