Asiakaspalvelu kaupungeissa

16 posts, 1 page, 3,087 views

Avatar
#1 • • Bio Guest
Tätä asiaa oon jo miettinyt jonkun aikaa ja kuulla mitä mieltä muut ovat.

Ootteko huomannut että muissa kaupungeissa ihmiset ja etenkin asiakaspalvelu (esim. ravintolat, joukkoliikenne, tapahtumat) on ystävällisempää. Kerran menin Helsinkiin moikkaamaan yhtä tuttua, joka antoi meno-ohjeet hänen luo. Siinä piti bussilla mennä, mutta mulla ei ollut mitään havaintoa missä piti jäädä pois, joten kysyin bussikuskilta voiko tämä ilmoittaa kun ollaan sillä kadulla. Menin istumaan taaemmas, kun etupää bussista oli täynnä. Kun tultiin oikealle paikalle, kuski pysäytti ja sanoi etummaisille ihmisille et "voitteko sanoa tuolle tyypille taakse, että tässä pitää jäädä pois", ajattelin et olipas hyvää palvelua, vaikka olin jo valmiina jäämään aikasemmin pois bussista, kun kuitenkaan kuski ei olisi muistanut minun pyyntöä.

Kuukausi sitten oli Tampereella koulutuksessa ja siellä menin tauolle syömään mäkkäriin. Myyjä hymyili palvellessaan ja kohtelias, aterian sain heti ja kun lähdin, myyjä vielä toivotti hyvää päivänjatkoa.. olin et wtf? täällä päin mäkkäri/hesemyyjät on niin elämäänsä kyllästyneen näköisiä..

Johtuukohan se siitä että puheestani kuulee et olen turkulainen, ja ihmiset alkaa sääliä mua ja siks auttavat :D Onko muilla samantapaisia kokemuksia?
Avatar
#2 • • Lara C Guest
Ulkopaikkakuntalaisilta ihmisiltä tulee usein hirveästi kiitosta hyvästä palvelusta ja iloisesta ilmeestä ja käytöksestä.
Ehkä se johtuu siitä, että ulkopaikkakuntalaisena katselee asioita eri silmällä?
Avatar
#3 • • . Guest
tai sit siitä et ne sun kotipaikkakuntalaiset tuntee sut... :scared:
Avatar
#4 • • sixtus Guest


Johtuukohan se siitä että puheestani kuulee et olen turkulainen, ja ihmiset alkaa sääliä mua ja siks auttavat :D



Kyllä sen on pakko toi olla.
Avatar
#5 • • Taedium Guest

Johtuukohan se siitä että puheestani kuulee et olen turkulainen, ja ihmiset alkaa sääliä mua ja siks auttavat

Eikös kouluissakin opeteta kohteliaisuussääntöinä, että oven avaukset ja bussissa paikan antaminen on kohteliasta raskaina oleville, kehitysvammaisille, vanhuksille ja turkulaisille?

No siis vakavammin ottaen, olen kyllä huomannut, että hyvä/huono kohtelu on aika paljon paikastakin kiinni, mutta joka kaupungissa saa molempia.

Amsterdamissa kun ensiksi ilmoittaa kaupassa, ettei ole englantilainen ja toisekseen, että asuu täällä eikä ole turisti, niin saa kohtuupalvelua. Hollanniksi moikkaaminen parantaa palvelua. Muutoin tulee tyly kohtelu aj yrittävät huijata rahat. (On halvempaa tilata hollanniksi, kuin englanniksi.)

Englannissa ja Irlannissa on kaupungeissa elämäänsä kyllästynyttä tarjoilijaa joka pubissa, baarissa ja ravintolassa, kaupat ja muut julkiset asiakaspalvelutehtävät mukaanlukien. Pakottavat varmaan asiakaspalvelutyöhön haluamattomia töihin sellaisiin tehtäviin. Maaseutu on parempi. Voi jopa hymy herua jos oikein laskee leikkiä kassaneidin kanssa.

Saksan palvelusta tykkään. Ei huonoja kokemuksia. Se että ne on vähän jäykkiä ja virallisia kaikessa mitä tekevät tuottaa myös tulosta.

Italiakin on pienemmissä mestoissa erittäin ystävällinen. Varokaa brittein saaria, myös sitä pienempää. Siellä ei ole käsitettä "asiakaspalvelu".
Avatar
#6 • • Bio Guest
Juu, onhan se totta et kohtelu on kans paikasta kiinni. Tää on vaan mietityttänyt mua jo kauan aikaa, kun usein näin tapahtuu muualle kuin kotikaupungissa.

Ulkomailla en oo hirveesti käynyt. Kerran oon tehnyt sellasen laskettelureissun, jossa mentiin bussilla Ranskaan ja kierreltiin siinä samalla Euroopan maita. Saksassa tosiaan oli hyvää palvelua, puhuivat hyvin englantia ja olivat ystävällisiä. Ranskassa taas se vähän vaihteli, jotkut olivat aika töykeitä ja puhuivat vaan omaa kieltään, jotkut taas tervehtivät kadulla hymyillen :) Ehkä huonointa palvelua sain Sveitsissä, jossa parissa paikassa myyjät olivat vihaisia kun puhuin englantia.
Avatar
#7 • • _U Guest
Elämää ei ole KehäKolmosen ulkopuolella, on vain pelkkiä maalaiskyliä ja juntteja. Nimim. Ennakkoluuloinen Savolainen
Avatar
#8 • • djkopernikus Guest

Tätä asiaa oon jo miettinyt jonkun aikaa ja kuulla mitä mieltä muut ovat.

Ootteko huomannut että muissa kaupungeissa ihmiset ja etenkin asiakaspalvelu (esim. ravintolat, joukkoliikenne, tapahtumat) on ystävällisempää. Kerran menin Helsinkiin moikkaamaan yhtä tuttua, joka antoi meno-ohjeet hänen luo. Siinä piti bussilla mennä, mutta mulla ei ollut mitään havaintoa missä piti jäädä pois, joten kysyin bussikuskilta voiko tämä ilmoittaa kun ollaan sillä kadulla. Menin istumaan taaemmas, kun etupää bussista oli täynnä. Kun tultiin oikealle paikalle, kuski pysäytti ja sanoi etummaisille ihmisille et "voitteko sanoa tuolle tyypille taakse, että tässä pitää jäädä pois", ajattelin et olipas hyvää palvelua, vaikka olin jo valmiina jäämään aikasemmin pois bussista, kun kuitenkaan kuski ei olisi muistanut minun pyyntöä.

Kuukausi sitten oli Tampereella koulutuksessa ja siellä menin tauolle syömään mäkkäriin. Myyjä hymyili palvellessaan ja kohtelias, aterian sain heti ja kun lähdin, myyjä vielä toivotti hyvää päivänjatkoa.. olin et wtf? täällä päin mäkkäri/hesemyyjät on niin elämäänsä kyllästyneen näköisiä..

Johtuukohan se siitä että puheestani kuulee et olen turkulainen, ja ihmiset alkaa sääliä mua ja siks auttavat :D Onko muilla samantapaisia kokemuksia?



Sinulla on tässä tapauksessa käynyt hyvä tuuri. Varmasti törmäät vittumaisiin palveluhenkilöihin kun oikeaan rakoon tuppaat menemään. Mutta, onhan se siistiä ja saa hyvälle mielelle kun homma toimii ja immeiset on mukavia, mutta tosiaan tämän asian ääripäitäkin sitten löytyy, odota vain... Saksassa olen tavannut happamia palveluhenkilöitä muutaman kerran. Yhdessä tapauksessa ravintolaruokailu meinasi saada huonon päätöksen kun meikäläisellä ei ollut tasarahaa, ja kerran postissa akka katsoi ja kerjäsi vihaisella katseella "dankea" kun sen unohdin sanoa. Aika lailla itsestä tuntuu, että jos olen itse ystävällinen niin tätä on myös vastapuoli, eli taitaa näin porukka ajatella kun töihin aamulla tulee ja töitä paiskii. "Joo ootpa muuten kivan -itun happaman näkönen, olen muuten sitten minäkin".
Avatar
#9 • • Hugo Guest

Saksassa olen tavannut happamia palveluhenkilöitä muutaman kerran.



Hah :D Mulle riitti keissi silleen, öö, 5 tähden hotellissa Berliinin keskustassa kun ravintolan "tarjoilija" (tai mikä lie häröilijä olikaan) ei osannu englantia edes sen vertaa että olis sanonu että missä se aamupala on (tms). Voi jeesus!!! Suomessa englannin alottavat opiskelijat osaavat varmasti ainakin auttavasti neuvoa missä mennään - siis jonkun parin opiskelutunnin jälkeen (JET SET :heart: )
Avatar
#10 • • Daniel Braun Guest
Varmaankin toi "isompien paikkakuntien asiakaspalvelun ystävällisyys" voip johtua ihan niinkin yksinkertaisesta asiasta että työnhakijoita on isoilla paikkakunnilla paljon enemmän ja karsinta täten kovempaa kuin pienissä kyläpahasissa.
Vaikka tilanne: Itäkeskuksen H&M hakee myyjää sekä Kouvolan H&M hakee myyjää samaan työtehtävään/osastolle.
Kumpaan tulee enemmän hakijoita?
Millä todennäköisyydellä henkilö joka pääsee "parhainpana" Kouvolan vaateputiikiin töihin olisi päässyt Itiksen vastaavaan paikkaan?

Okei.
Oli ehkä huono esimerkki.
Mutta toi esille sen mitä tarkoitin.
Avatar
#11 • • Bio Guest
Noni, onhan tässä muutkin kertonut kokemuksistaan, vaikka alussa näytti että koko topikki menee dissailuksi. Tää asia on vaan mietityttänyt kauan ja päätinpä sit lopultakin laittaa topikin asiasta.

Sellainen tuli kanssa mieleen omasta työpaikasta, jossa yli puolet asiakkaista on ruotsalaisia ja osa norjalaisia sekä tanskalaisia. Melkein kaikki olettavat, että heitä palvellaan heidän kielellä, tai no Ruotsin kielellä. Vaikka Suomi onkin kaksikielinen maa, ottaa se silti päähän, kun harva suostuu puhumaan englantia.. esim. norjalaisten ja tanskalaisten puhe on välillä niin puuroa, että siitä ei oikein meinaa saada mitään selvää. Miettii vaan, et suomalainen ei varmaan saisi palvelua omalla kielellään Ruotsissa.
Avatar
#12 • • tumpsi Guest

Vaikka Suomi onkin kaksikielinen maa

Miettii vaan, et suomalainen ei varmaan saisi palvelua omalla kielellään Ruotsissa.


ruåtsis ei oo kahta kiältä kato
Avatar
#13 • • Taedium Guest

Vaikka Suomi onkin kaksikielinen maa

Miettii vaan, et suomalainen ei varmaan saisi palvelua omalla kielellään Ruotsissa.


ruåtsis ei oo kahta kiältä kato

Eiks viittomakieli ole virallinen kieli Ruotsissa?

Siis:
Suomi - suomi ja (suomen) ruotsi
Ruotsi - (riikin) ruotsi ja ruotsin viittomakieli

:confused:
Avatar
#14 • • Lara C Guest

Saksan palvelusta tykkään. Ei huonoja kokemuksia. Se että ne on vähän jäykkiä ja virallisia kaikessa mitä tekevät tuottaa myös tulosta.


Ootko asunut siellä? Saksassa vuoden viettänyt ystäväni on tuosta asiasta juurikin toista mieltä. Että jäykkyys ja virallisuus siellä nimenomaan ei tuota tulosta. Itse olen hyvää ja ystävällistä palvelua saanut Saksassa, mutten mitään virallista siellä olekaan toimittanut.

Huonoin asiakaspalvelu johon olen ikinä törmännyt oli Latviassa. Tuli käytyä pari kuukautta sitten. Siellä yllättävää oli se, miten naisia asiakkaina kohdellaan toisten naisten toimesta. Hotellin yökerhossa esim. palvelua sai odottaa minuuttitolkulla vaikka tarjoilijaneiti tasan huomasi baaritiskillä raha kädessä notkuvan naisihmisen, eikä muita asiakkaita ollut. Tytöllä oli tärkeämpää tekemistä -jutella kaverin kanssa, tanssia ja laulaa parhaillaan soivaa biisiä. Vaihtorahoja sai odottaa melkein yhtä kauan -typy esitti taas pari säkeistöä. Samaan kohteluun törmäsi missä tahansa. Naista katsotaan kuin halpaa makkaraa ja palvelua saa jos saa. Miesten saamasta palvelusta en tiedä, mutta aika töykeää oli.
Avatar
#15 • • Taedium Guest

Ootko asunut siellä? Saksassa vuoden viettänyt ystäväni on tuosta asiasta juurikin toista mieltä. Että jäykkyys ja virallisuus siellä nimenomaan ei tuota tulosta. Itse olen hyvää ja ystävällistä palvelua saanut Saksassa, mutten mitään virallista siellä olekaan toimittanut.

En ole asunut. Paljon aikaa viettänyt kyllä. Yhden auton ostanut. Muutto sinne on kyllä harkinnan alla.

Auton rekisteröinnit ja muut, niin Saksan byrokratia iski. Jossain 4 paikassa piti 7 eri otteeseen käydä, mutta esimerkiksi Hollannin byrokratiasta poiketen kaikki toimi kuin kellopeli. Kaikki toimi niin, että ekaan paikkaan kertomaan entisen omistajan paperi mukana, että tää auto on myyty, sitten toiseen toimistoon ensimmäisestä saadun paperin kanssa ja he VÄLITTÖMÄSTI tiesivät mistä on kyse, kun saivat paperin handuunsa.

Olisi homma hoitunut parissa tunnissa, jos olisi jaksanut käydä kaikki läpi putkeen, mutta laiskuudesta johtuen meni vähän seuraavallekin päivälle. Ne paikatkaan eivät olleet Amsterdamista poiketen eri puolilla kaupunkia, vaan lähellä toisiaan. Ja kun paperin sai toisesta toimistosta, he kertoivat mihin seuraavaksi pitää mennä näyttämään tätä lappua, vaikka ensimmäisestä mestasta oli jo saanut koko rekisteröintiruljanssin tiedot etukäteen. Ei tarvinnut onkia niitä tietoja millä sen auton saa rekisteröityä.

Paljon paperisotaa, mutta siinä neuvotaan ja jos kaikki tekee sen virallisen kaavan kautta, sujuu kaikki nopeasti. Shum shum vaan.

Entäs sitten autolla ajo? Ah, kun siellä osaavat ajaa. Vaan on pakkokin. Yksikin virhe autobahnilla ja kilometrin kolari... Siellä ei ole niitä idiootteja, jotka ajaa nopeeta kaistaa hidastaen muita, vaan nopeella kaistalla ajetaan nopeesti. Jos ei, niin kyllä se poliisi tulee kertomaan melko pian, että annetaampas muiden mennä ohi jos ei halua hurjastella.

Samoin kaupungissa ruuhka-aikana ajo on miellyttävää, kun siellä toimii yksikaistaiseksi muuttuessa vetoketjusysteemi, siellä vilkulla tekee jotain - kun näytät vilkkua, tilaa tulee.

Töykeää palvelua en ole saanut - tai no tossa kuukausi sitten kun Kölnissä oli jotkut karnevaalit ja sinne eksyin samaan aikaan - oli pakko päästä kaupungista pois mahd.pian. Niin kaveria odottelin juna-aseman viereisessä pubissa, hyvää Weiss-olutta juoden, niin vaikka tilasin saksaksi ja kysyin missä vessa on saksaksi, niin tarjoilija vastasi minulle englanniksi missä se vessa on. Mistä se tiesi, että ymmärrän englantia? En ollut sanonut sanaakaan englanniksi, vaan saksaa puhuin kun Saksassa kerran ollaan. Olen suomalainen, joten suomi sujuu paremmin. Jos se halus puhua ulkomaankieliä, niin ois vastannu suomeksi. Tai sitten ois voinu olla olettamatta niitä kieliä ja puhua sitä kieltä mitä minä hälle puhuin. Niinkuin maan paikallista kieltä.

Yllätyn joka kerta kun palvelu sujuu englanniksi. Eihän sitä voi olettaa. Mutta että kysymättäkin vastaavat englanniksi... Millä sitä saksaa oppii jos ei puhumalla?
Avatar
#16 • • phear Guest
Tuosta Saksan palvelusta kun oli puhe, niin itse olen sitä kyllä melko hyvänä pitänyt kotosuomeen verrattuna.

Autohommat ja kaupungin virastoshitit oli kyllä aika synkeitä, mutta kyllä sielläkin kuitenkin hymyiltiin ja ymmärrettiin, jos me ei ymmärretty.

Ainoa paha oli työvoimatoimisto, josta sai niin ultravittumaista palvelua että. Mutta toisaalta, kusettamassahan me tavallaan siellä oltiinkin ja ne tiesi sen, joten ei ihme.

Mun mielestä kyllä yleisesti ottaen palvelun taso on aina tapauskohtaista (jos jotain alue-eroja on, ovat ne melko minimaalisia IMO). Olen saanut ihan yhtä hyvää tai huonoa palvelua niin Helsingissä, Berliinissä kuin Hartolassakin.

Tallinna taitaa olla ainoa kaupunki, jossa en ole koskaan kohdannut hyvää palvelua, muualla Virossa kyllä.