Ootko asunut siellä? Saksassa vuoden viettänyt ystäväni on tuosta asiasta juurikin toista mieltä. Että jäykkyys ja virallisuus siellä nimenomaan ei tuota tulosta. Itse olen hyvää ja ystävällistä palvelua saanut Saksassa, mutten mitään virallista siellä olekaan toimittanut.
En ole asunut. Paljon aikaa viettänyt kyllä. Yhden auton ostanut. Muutto sinne on kyllä harkinnan alla.
Auton rekisteröinnit ja muut, niin Saksan byrokratia iski. Jossain 4 paikassa piti 7 eri otteeseen käydä, mutta esimerkiksi Hollannin byrokratiasta poiketen kaikki toimi kuin kellopeli. Kaikki toimi niin, että ekaan paikkaan kertomaan entisen omistajan paperi mukana, että tää auto on myyty, sitten toiseen toimistoon ensimmäisestä saadun paperin kanssa ja he VÄLITTÖMÄSTI tiesivät mistä on kyse, kun saivat paperin handuunsa.
Olisi homma hoitunut parissa tunnissa, jos olisi jaksanut käydä kaikki läpi putkeen, mutta laiskuudesta johtuen meni vähän seuraavallekin päivälle. Ne paikatkaan eivät olleet Amsterdamista poiketen eri puolilla kaupunkia, vaan lähellä toisiaan. Ja kun paperin sai toisesta toimistosta, he kertoivat mihin seuraavaksi pitää mennä näyttämään tätä lappua, vaikka ensimmäisestä mestasta oli jo saanut koko rekisteröintiruljanssin tiedot etukäteen. Ei tarvinnut onkia niitä tietoja millä sen auton saa rekisteröityä.
Paljon paperisotaa, mutta siinä neuvotaan ja jos kaikki tekee sen virallisen kaavan kautta, sujuu kaikki nopeasti. Shum shum vaan.
Entäs sitten autolla ajo? Ah, kun siellä osaavat ajaa. Vaan on pakkokin. Yksikin virhe autobahnilla ja kilometrin kolari... Siellä ei ole niitä idiootteja, jotka ajaa nopeeta kaistaa hidastaen muita, vaan nopeella kaistalla ajetaan nopeesti. Jos ei, niin kyllä se poliisi tulee kertomaan melko pian, että annetaampas muiden mennä ohi jos ei halua hurjastella.
Samoin kaupungissa ruuhka-aikana ajo on miellyttävää, kun siellä toimii yksikaistaiseksi muuttuessa vetoketjusysteemi, siellä vilkulla tekee jotain - kun näytät vilkkua, tilaa tulee.
Töykeää palvelua en ole saanut - tai no tossa kuukausi sitten kun Kölnissä oli jotkut karnevaalit ja sinne eksyin samaan aikaan - oli pakko päästä kaupungista pois mahd.pian. Niin kaveria odottelin juna-aseman viereisessä pubissa, hyvää Weiss-olutta juoden, niin vaikka tilasin saksaksi ja kysyin missä vessa on saksaksi, niin tarjoilija vastasi minulle englanniksi missä se vessa on. Mistä se tiesi, että ymmärrän englantia? En ollut sanonut sanaakaan englanniksi, vaan saksaa puhuin kun Saksassa kerran ollaan. Olen suomalainen, joten suomi sujuu paremmin. Jos se halus puhua ulkomaankieliä, niin ois vastannu suomeksi. Tai sitten ois voinu olla olettamatta niitä kieliä ja puhua sitä kieltä mitä minä hälle puhuin. Niinkuin maan paikallista kieltä.
Yllätyn joka kerta kun palvelu sujuu englanniksi. Eihän sitä voi olettaa. Mutta että kysymättäkin vastaavat englanniksi... Millä sitä saksaa oppii jos ei puhumalla?