SLAM IT!
LAUNCH PARTY 7.4.2006
DJ FRESH : ESPACE FROM PLANET MONDAY TOUR @ Club Helsinki
Kun puhutaan 2000 luvusta ja elektronisesta musiikista, on yksi tekijä ja yksi nimi jota ei voida sivuuttaa, Dj Fresh.
Fresh ponnahti Bad Company kokoonpanolla 1999 suuren massan tietoisuuteen raidalla 'The Nine' joka on sittemmin rikkonut kaikki drum'n'bassin myynti ennätykset, ja mm. valittu kaikkien aikojen parhaaksi d'n'b raidaksi 130,000 ihmisen voimin drum&bass areneella.
`One of the most exciting dance acts to emerge in the new millennium.' (Muzik Magazine '01)
'Best Producer of 2003 & 2004' (Knowledge Magazine)
'Top ten 10 in The world' (Knowledge Magazine)
Freshin tarina alkoi joka tapauksessa jo aikoja ennen Bad Companyn täydellistä menestystarinaa, ja se on täynnä jopa hollywood leffaan sopivia juustoisimpia koukkuja. Freshin matka musiikkiin alkoi jo hämmästyttävässä viiden vuoden iässä jolloin hän opetteli omatoimisesti soittamaan pianoa. Muista lapsista poiketen jo nuorena hän mielummin sävelsi omia simppeleitä melodioita sen sijaan että olisi soittanut toisten kappaleita. jo muutamien musiikinteoria tuntien jälkeen hän totesi että ei ollut kiinnostunut muusta kuin omista sävellyksistä.
Jo varhain ennen teini-ikää oli Fresh tajunnut musiikin ja teknologian rajattomat mahdollisuudet. Johtuen jo silloisesta ankarasta itsekritiikistä ja tyytymättömyydestä omiin taitoihinsa hän päätti koko nuoruutensa keskittyä näihin kahteen elämänsä "pakkomielteeseen", ja niiden kehittämämiseen.
1991 oli Freshille käänteentekevä vuosi. Se oli se vuosi, kun hän ensimmäisen kerran kuuli Breakbeat Hardcorea, joka silloin valtasi koko brittien saaren ja sen kaikki klubit. Hän tajusi löytäneensä selvän suunnan jokseenkin siihen aikaan epäsovinnaiselle tavalle tehdä musiikkia tietokoneella ja syntetisaattoreilla.
Hardcore genre ruokki Freshin luovuutta enemmän kuin yhdellä tavalla. Fresh ei ollut ainoastaan ymmällään sekä otettu teknologiasta saadusta hyödystä ja taidosta. vaan suurimman vaikutuksen teki hohdokas, eufdoorinen olotila ja koko musiikkiyhteisöstä huokuva roturajojen yli menevä yhteenkuuluvuus, joka oli täydessä ristiriidassa silloisen tiukan koulukasvatuksen kanssa. Tämä ristiriita oli se, joka johti Freshin risteykseen ja pakotti hänet tekemään yhden elämänsä vaatimmista päätöksistä. Hänen piti Joko valita polku, joka oli häntä varten kotona päätetty tai kuunnella sydämmensä ääntä ja valita musiikki. Välittämättä
vanhempiensa painostuksesta, Fresh päätti valita sydämmensä äänen. Päätös, jonka vaikutuksesta ei edes Fresh voinut vielä tietää ..
Freshin tie drum'n'bassiin alkoi Lontoon piraattiradioasemien kautta kuten Scandal ja asianmukaisesti nimetty Fresh FM. Siellä hän tutustui MC Mooseen, joka pian huomasi Freshin
poikkeukselliset Tuottajan lahjat ja pyysikin Freshiä auttamaan albuminsa tuottamisessa.
Albumi projektin yhteydessä Moose tutustutti Freshin toiseen tulokkaaseen, Vegasiin. Sama intohimo, näkemys ja ideat ajoivat miehet tuottamaan rytmejä yhdessä. Pian syntyikin 'Otto's Way', joka sai täyden tuen mm. Goldielta & Grooveriderilta. Samaan aikaan Fresh tuotti vielä Absolutely Zero nimellä 'Colours Of Noise' raidan Renegade Hardwaren albumille, ja tämän tuotoksena Fresh tutustui Maldiniin ja D-bridgeen.. Bad Company oli valmis syntymään. Miesten ensimmäinen yhteistuotos "The Code 1" nousi heti bbc:n radio 1 drum'n'bass chartin ykköstilalle.
Pian B-C Recordsin muodostumisen jälkeen kollektiivin "The Nine" räjäytti pankin totaalisesti. Legenda oli syntynyt. The Ninen jälkeen miehet jatkoivat siitä mihin jäivä. Seuraava pommi oli 'Pulse' raita, joka julkaistiin Grooveriderin Prototype merkillä. Kyseinen julkaisu saavutti sen vuoden numero 1 paikan eniten myyneenä 12" singlenä. 'The Pulse' oli totaalisen innovatiivinen raita, joka monien mielestä muutti drum'n'bassin suunnan lopullisesti.
Bad Companyn 'The Nine' äänestettiin drum'n'bass arenan kaikkien aikojen parhaaksi drum'n'bass biisiksi.
Jokainen Bad Companyn biisi joka julkaistiin B-C Recordsilla nousi vaatimattomasti BBC:n radio 1 Drum'n'bass Chartin ykkössijalle.
2003 Saavutettuaan käytännössä kaiken mitä drum'n'bassissa voi saavuttaa, Freshistä tuntui, että hänen oli aika siirtyä soolo uralle, ja tutkia omaa potentiaaliaan tuottajana sekä dj:nä. Ensimmäinen soolo tuotos 'Mo Fire', nousi brittilistalla sijalle 21, ja sai aikaan suuren säpinän.
Siitä seurasi kosketus Andy C:n RAM recordsiin, ja ensimmäinen EP ramille.
Nyt vuonna 2006, monta albumia, ja monta paalupaikkaa myöhemmin tuntuu kuin Fresh olisi vasta alkutaipaleella! Miehen Immortal / Daylight 2 julkaisu tekee tuloaan, ja on varmasti yksi tämän vuoden parhaita julkaisuja.
Myös Freshin 'Breakbeat Kaos'- levymerkki yhteistyössä Adam F:n kanssa on tällä hetkellä yksi drum'n'bass scenen vaikuttavimpia, sekä isoimpia levymerkkejä. Breakbeat Kaosin viime vuosi huipentui Pendulumin 'Hold Your Colours' albumiin, joka jää historian kirjoihin, sekä herättää tunteita ja ajatuksia vielä monien vuosien päästä.
KALEB :
Kalle Wahlberg, alias Kaleb löysi tiensä drum'n'bassiin 1996 kaverinsa mixteippien kautta. Muutamaa vuotta myöhemmin hän päätti kokeilla biisien tuottamista itse, ratkaisu joka kannatti. 1999 hän osti saksofonin ja löysikin itsensä hetkeä myöhemmin erinäisistä funk ja jazz bändeistä. Näiden kautta on Kalebin raitoihin tullut paljon syvyyttä ja vaikutteita nimenomaan jazzista, funkista, housesta, hip hopista, discosta.. Ehdottomasti suomalaisen drum'n'bassin eliittiä.
DJ-setissä soundi liikkuu rennoista tunnelmista synkkiin säveliin ja riitasointuihin.
Kalebin julkaisuja on voinut spotata lafkoilta kuten : midnight sun, defunked, phuturistic bluez, blusaphir, blindside, invader, exogenic breaks.
Kaleb on saanut Soulfuel laatuluokitus tarran.
CONTOUR :
Contourin musiikillinen nerous, ja melodioiden värjäilevä taito juontaa juurensa vuosien taakse hänen ollessa 10 vuotias jolloin hän aloitti kitaran soiton ja säveltämisen. Contour on soittanut kitaraa monissa bändeissä, mutta ei kokenut sitä puhtaasti siksi oikeaksi jutuksi.
Miehen omin sanoin hän on tällä hetkellä tripillä etsimässä sitä juuri oikeata orgaanista soundia! Musiikinteoriaa normaalein keinoin Contour ei varsinaisesti ole opiskellut, vaan hänellä on ollut hyvä opettaja joka vei hänet kaiken essentiaalisen soundin lähteille, mutta antoi hänen löytää itse ne oikeat asiat. "ehdottomasti jazz on opettanut kaiken harmoniasta, mutta rytmit ja ideat niihin tulevat hip hopista".
Contour on ollut ahkerana viimeisen parin vuoden aikana ja puskenut soundia lafkoilta kuten : Jerona Fruits, Blindside, Cymbalism, Media, Rubiks, Midnight Sun ja Blu Saphir. Tämän lisäksi tulossa kohta Metaphor, Planetfunk, Downbeat merkeiltä.
Leimattu myös Soulfuel laatuluokitus tarralla!
PINBALL:
Ehdottomasti Suomen paras virolainen drum'n'bass DJ, jonka tyylitieto on kohentunut huomattavasti vuodesta 1998 jolloin löi kädet ja jalat yhteen Dicen kanssa. Miehen levyselektio jättää monet rannalle, ja usein totaalisen alasti vieläpä. Ja kun puhutaan musadiggarista on tämä se mies, genre ajattelu ei päde. Selektori sen kaikessa tarkoituksessa! Soulfuelin luottopakki, ei pelaa kahteen maaliin.
DICE :
Mies monen onnistuneen ja epäonnistuneet projektin takana! Tällä hetkellä pyörittää Pinballin kanssa Soulfuel brändiä, joka ulottuu radio-ohjelmista (bassoradio, R2) aina bileisiin, mixteippeihin ja viikonloppu sekoiluun josta ei koskaan puhuta arkipäivinä. Soitellut levyjä aktiivisesti vuodesta 1999 mm, Saksassa, Virossa, erittäinkin hämärissä olosuhteissa Goalla ja ajoittain jopa Suomessakin. Julkaissut levyjä mm. Moving Shadow, Formation, Defunked, Mangofunk levymerkeillä.
Eli Slam It! tuo kehiin ehdottoman tiukan line-upin, aina kotimaan kovimmista pelimiehistä brittiensaaren ehdottomaan eliittiin.
Ei suositella missaamaan näitä kemuja.
k-18
22-04
10 egee ineen. [/img][/b]