italo disco (electro)

38 posts, 2 pages, 9,348 views

Avatar
#1 • • flexx Guest
eksyin vahingossa tänne sivuille ja huomasin, et forumissa on ollut puhetta italo discosta. kuulun itse siihen alkuperäiseen "italo sukupolveen" ja olisin kiinnostunut kuuleen, onko suomessa "nuorisoo", joka diggaa ko. musiikkia; keski-euroopassa on meneillään pieni italo-underground-hype... mites meillä täällä suomessa?

KING-O
Avatar
#2 • • Kalle Karvanen Guest
Kyllähän meitä friikkejä löytyy :) Juuri nyt soi Fred Venturan Lost In Paris :)

Vaikka en (valitettavasti) ole sitä sukupolvea joka on elänyt nuoruutensa silloin italon kulta-aikana enkä oikein enää nuorisoakaan, niin pakko kyllä todeta että hyvä italo tippuu kovaa ja korkealta. Mahdollisuuksien mukaan koitan myös soitella sitä seteissäni, mutta se on hiukan samanlainen ongelmalapsi kuin electrokin, eli se joko toimii täysillä tai sitten ei ollenkaan.

Itse en tiedä Keski-Euroopan "italo hypestä" juurikaan mitään, mutta veikkaisin että moinen voi osittain johtua jonkinlaisesta electroclash boomin jälkeisestä valveutumisesta, kun jengi on alkanut kaivamaan syvemmältä ja tajuamaan että kappas, eipä ne Gigolo/Lasergun yms. lafkat julkaisseetkaan täysin omiin ideoihin pohjautuvaa matskua. Mitenkään ei myöskään pidä vähätellä I-F/CBS/Clone yms Hollanti akselin vuosien varrella tekemää työtä jolla on varmasti saatu "käännytettyä" monia ihmisiä italon pariin.

Mielestäni Suomessa tilanne on aikalailla tiettyjen pienten piirien harrastusta. Nyt kun alkaa miettimään niin aika monella dj:llä kyllä on italoa, mutta ne kaikkein harvinaisemmat levyt taitaa Suomessa löytyä keräilijöiltä. Tietyt hitit taitaa olla melkein kaikilla, mutta tosiaan tuota harvinaisempaa matskua vain harvoilla. Osa italoistahan on ihan perkeleen kiven alla ja vaikka italo käsittääkseni olikin Suomessa suosittua 80-luvun alussa ja puolessa välissä niin levyjä tänne ei kuitenkaan kulkeutunut missään massiivisissa erissä. Lisäksi nykyisin hinnat alkavat olemaan aika korkealla ebayssä ja vastaavissa myyntihärpäköissä.

Helvetin hyvää musiikkia kuitenkin vaikka tietty komiikkakerroin siihen sisältyykin.
Avatar
#3 • • MikkiHiiri Guest

Itse en tiedä Keski-Euroopan "italo hypestä" juurikaan mitään, mutta veikkaisin että moinen voi osittain johtua jonkinlaisesta electroclash boomin jälkeisestä valveutumisesta, kun jengi on alkanut kaivamaan syvemmältä ja tajuamaan että kappas, eipä ne Gigolo/Lasergun yms. lafkat julkaisseetkaan täysin omiin ideoihin pohjautuvaa matskua



Heh. Mietin tota samaa just joskus vuosi sitten. Electroclash ja electrohouse kun on osin aika italovaikutteista. Kyllä mullekin hyvä italo tippuu vielä, lähinnä bassosoundiensa takia ;)
Avatar
#4 • • flexx Guest
käsittääkseni toi keski-euroopan (lähinnä saksa ja hollanti) "uus italo buumi" alkoi pitkälti parista mixaus-cdstä, jotka sisälsi noita 80-luvun alun italo-electro juttuja. ilokseni oon kuitenkin huomannut, et vähitellen kiinnostus tollasta klassisempaakin italo soundia kohtaan on lisääntynyt (itse kun oon ihan puhtaasti ton melodisemman puolen suosija).

oon tos menneinä vuosina järkännyt parit italo bileet tampereella (ilman julkista mainostusta) ja oon jälleen hautomas samantyyppistä ideaa; italopainotteiset kasaribileet esiintyjän kera. löytysköhän tän "uuden sukupolven" keskuudesta asiasta kiinnostuneita?

olisin myöskin kiinnostunut kuuleen mikä teille nuoremmille (itsellä mittari jo yli 35) kolahtaa italossa? sais tulla hyvinkin yksityiskohtasia kommentteja.

KING-O
Avatar
#5 • • mranta Guest

oon tos menneinä vuosina järkännyt parit italo bileet tampereella (ilman julkista mainostusta) ja oon jälleen hautomas samantyyppistä ideaa; italopainotteiset kasaribileet esiintyjän kera. löytysköhän tän "uuden sukupolven" keskuudesta asiasta kiinnostuneita?



jos vanha jaksaa niin saa tulla morjestaan 28.1. tänne, tampereella tietty. lupasin jo soittaa boogie ja italiasaundia loppuillasta. omienkin alan diskojen järjestäminen on ollut tässä jo pidempään mietinnässä niin ei varmaan pahitteeksi olisi yhteistuumintakaan
Avatar
#6 • • Ryvon DJ Guest

Osa italoistahan on ihan perkeleen kiven alla ja vaikka italo käsittääkseni olikin Suomessa suosittua 80-luvun alussa ja puolessa välissä niin levyjä tänne ei kuitenkaan kulkeutunut missään massiivisissa erissä.




Itse asiassa jotkut lähteet mainitsevat että italoa tuli Suomeen kaiken kaikkiaan suhteellisen paljon, pääasiassa Lahti-Tampere-akselille (Epe's, Original recs), ja pitkälle 80-luvun loppuun ja 90-luvun alkuun sai blokattua paljon levyjä, harvinaisiakin useita kappaleita, koska eivät olleet menneet kaupaksi. Kuitenkin parin nimeltä mainitsemattoman harrastajan ratsattua koko Suomen läpi ja about kaikkien old school tiskijukkien levystöt, ei levyjä taida enää tosiaan löytyä, eh heh ;)


käsittääkseni toi keski-euroopan (lähinnä saksa ja hollanti) "uus italo buumi" alkoi pitkälti parista mixaus-cdstä, jotka sisälsi noita 80-luvun alun italo-electro juttuja.



Joo, ja pitkälti samojen roistojen :) pyörittämät nettiradiot (pure italoradioiden ohella) levittää wanhan italon sanomaa kaiken muun kummallisen diskon ja kokeellisen musan ohella. Sitten oma lukunsa on tämä jenkkijätkien -akselilla Chicago-Detroit-New York-
fanaattisuus tiettyjä 82-84 nimikkeitä kohtaan, jotka ovat tai olivat pitkään halpaa peruskauraa Euroopassa, mutta jenkeissä halutumpia.



...oon jälleen hautomas samantyyppistä ideaa; italopainotteiset kasaribileet esiintyjän kera. löytysköhän tän "uuden sukupolven" keskuudesta asiasta kiinnostuneita?




Suomessa ei ole todella "pure" italobileitä järjestetty koskaan, muuta kuin ehkä sun bileet. Siis sellaisia bileitä, missä soi pelkästään italodisko, eikä esim. elektro tai kasari Hollantisoundi ja seassa muutama italo.

Onhan se taloudellinen itsemurha ja erittäin marginaalinen juttu Suomessa pitää klubi-ilta jossa selektio olisi edes 85% sitä todellista italoa. Olisi vaan ***keleen hienoa jos koko illan täyttäisi kerrankin hienot melodiat ja mureat bassolinjat höystettynä dramaattisilla vokaaleilla :happyroll:

T: Ryvon a.k.a. Jim P.
Avatar
#7 • • flexx Guest
hmmm... mr. JIM P. ;o)... asiahan voitais kenties järjestää, mut kyl se sit vaatis tän koko italo-piirin yhteistyötä. mä kyllä saisin järkättyy kaiken muun esiintyjiä myöten, paitsi en ehkä tarpeeks jengiä. siinä tarvittaiskin tehokasta puskaradioo mainonnan ohella... ja sitä, et tää suomen italojengi tosiaan haluis ne bileet = tulis paikalle no matter what... asenteella.

ALBERT ONE keikalla musa oli kokolailla pure italoo, mut GAZEBO-bileet oli ihan harkitusti "italo-painotteiset kasaribileet". kyllähän se sais vanhan sydämmenkin tykyttään, kun soitettas vaan oikeen kunnon italoo (italo electro included)... 1982-87...

K
Avatar
#8 • • Kalle Karvanen Guest

Kuitenkin parin nimeltä mainitsemattoman harrastajan ratsattua koko Suomen läpi ja about kaikkien old school tiskijukkien levystöt, ei levyjä taida enää tosiaan löytyä, eh heh ;)



Paskiaiset! :) No ei vaiskaan, kyllähän noita aina joskus tulee vastaan. Esim. joitain vuosia sitten tuli törmättyä hillittömään läjään hurrien Beat Box julkaisuja ja originaalia matskua tyyliin Many Records, Time, Crash, Memory/Mem Records jne, joista piti tietenkin poistaa parhaimmat :) Samasta mestasta lähti mukaan myös Chicago housea ja discoa. Mutta tosiaan aika kiven alla ovat kunnon italot nykyisin Suomessa.

Suomessa ei ole todella "pure" italobileitä järjestetty koskaan, muuta kuin ehkä sun bileet. Siis sellaisia bileitä, missä soi pelkästään italodisko, eikä esim. elektro tai kasari Hollantisoundi ja seassa muutama italo.



En tiedä puhutteko isommista kaupallisesta bileistä mihin olisi tarkoitus roudata joku originaali stara vai bileistä ylipäänsä, mutta 2004 vuoden lopussa (18.12.2004) Turussa oli puhtaat italobileet. Nimi taisi olla Suomen Moroderit tjms. Soittamassa silloin oli Mono Junk, George Spruce yms. sankareita. Jos muistan oikein niin tuolla ei tullut muuta kuin italoa ja nämä olivat yhdet sellaiset bileet mitkä ainakin itselleni ovat syöpyneet mieliin varmasti ikuisiksi ajoiksi. Itse paikka (paikallinen juottola, ei kuitenkaan täysi räkälä, eikä myöskään mikään menomesta :) oli jo valmiiksi sellainen koominen muovi/neonvalo helvetti sisustukseltaan että olisi jo muutenkin ollut helppoa kuvitella olevansa jossain ihan muualla kuin Suomen Turussa 2000-luvulla, mutta se musiikki ja fiilis... Lattialla oli koko illan ajan porukkaa tanssimassa ja itse musiikki oli pelkkää voittaja-ainesta. Näistä jos jostain jäi hyvä mieli pitkäksi aikaa ja jokainen joka oli paikalla voi kertoa saman.

Ideana tuollaisten bileiden järkkäys ei ole ollenkaan huono, mutta tosiaan nuo kaupalliset realiteetit ovat hieman ongelmallisia, varsinkin kun nykyisin ei mene mitenkään muutenkaan loistavasti bilerintamalla (lähinnä sopivien paikkojen puutteen vuoksi).
Avatar
#9 • • flexx Guest
no, tässä voidaan puhua ihan kummanlaisista bileistä tahansa; voidaan järjestää kaupalliset, jonne roudataan esiintyjä tai pari italiasta tai sit voidaan pitää sisäpiirin bileet matalammalla profiililla.

jos halutaan esiintyjä/jiä, niin kulujen kattamiseks täytyy bileisiin saada enemmän väkee. ihan pienimuotoiset levynsoittobileet onkin sit erittäin helppo järjestää... esim. täällä asikkalassa (lahden lähellä) se käynee varsin helposti... levyjäkin olis aikas paljon lähellä :o)

kommentoikaa!

KIMMO
Avatar
#10 • • Ryvon DJ Guest
Live-esiintyjä bileet sellaisenaan ilman persnettoa ei näillä Suomen italodiggarimäärillä taida onnistua, muuten kuin ehkä kesällä ja asiallisessa paikassa. Mukana oltava tietenkin pari-kolme DJ:tä.
Joku välimuoto alkuun voisi olla DJ-bileet niin, että pääesiintyjä olisi joku asiansa hyvin osaava ja hyvät levyt omistava ulkomainen heebo, tyyliin Savino tai vastaava. DJ:t taitavat kuitenkin italopiireissä vielä toistaiseksi soittaa halvemmalla kuin live-aktit?
Avatar
#11 • • flexx Guest
joo... toi vieraileva DJ olis ihan hyvä idea. SAVINO saadaan varmasti paikalle, jos vaan kulut maksetaan (liput ja hotelli). siittä on vaikee italo-dj:tä paremmaks pistää :o)

jos hommaisin ALBERTin tai esim. FRED VENTURAn, kulut nousee heti pikkusen... puhumattakaan GAZEBOsta. tietty GAZEBOlla vois saada paikalle muutakin porukkaa kun italo-ihmisiä, mut sit myös soitettavan musan tulee sisältää myös muuta, ei pelkkää pre italoo.

edelleen kaipaan kommentteja useammilta henkilöiltä... olisko kiinnostusta jonkinmoiseen tapahtumaan... voin kyl järkätä.
Avatar
#12 • • kaisamaisa Guest
Ei nyt piti stalkkerinkin rekisteröityä..

Mä nyt oon ihan pihalla kaikesta, mut sen verran huomannut että siitä kun ite aloin italoa kuunnella 16-vuotiaana (siit on nyt about 7 vuotta, ja vanhemman original italosukupolven sugadaddyn avustuksella se lähti, ja vaikken mikää ex-pertti ole niin ihan innokas italo-pertti silti) on kuulijakunta ainakin jotensakin laajentunut. Meinaan just tätä oman ikäluokan porukkaa. Italo on melkeen jopa cool. Ei ollu silloin ku soitin Den Harrow'ta kasetilta penkkareissa.

Italossa parasta on avaruussoundit ja lehmänkellot. Iha vaan sellaset kivat synalinkutukset, turhaan mitään hienostella, tehää vaa reippaasti musaa rakkaudesta niihin pörinöihin ja uilutuksiin.

Niin että jos profiloitte ne bileet oikein ja keskitytte tähän cool-aspektiin ni ihan varmana jengiä tulee - ainaki minä ja yks toinen tyttö. Tää on IN just nyt eikä pari vuotta sitten, ehottomasti. Mullekin järkytys ollut et Gazebon tai Albert Onen olis voinut nähdä. Iha itkettää.

Nii, muute oon tällane synapop/kasarihenkilöitymä, etten oikeen tiedä mitä tällä foorumilla kuvittelen tekeväni :) Sivistyväni ehkä.

t.kaisu
Avatar
#13 • • flexx Guest
loistavaa! tässä kun pidetään ahkerasti keskustelua yllä, niin josko saadaan enemmänkin italo ihmisiä "ulos koloistaan" :o) se on kyl kiva kuulla, et tätä musaa kuuntelee jokunen nuorempikin, eikä vaan me muumiot.

muistan kun 85 ostin ekan italoplättyni... siihen aikaan se oli aika cool, mut jo jokunen vuosi myöhemmin mua pidettiin kummajaisena kun soittelin italoitani. ulkomailta löysin sit ihmisiä, jotka ymmärsi ko. musiikin päälle (ja lopulta myös suomestakin muutamia). viime vuosiin saakka italo on ollut täysin underground musaa, jota on kuunnellut vaan tosi marginaalinen poppoo. nyt kuitenkin (etenkin saksassa ja hollannissa)monet nuoremmanpolven dj:t on alkanut soitella vanhoja italoita ja jostain levyistä maksetaan tähtitieteelisiä summia esim. ebayssä.

ongelmana meillä täällä suomes on, et italoo ei juurikaan kuule soitettavan missään. uskoisin, et jotkut vanhat italot kolahtais myös nuoremmille kuuntelijoille, jos niitä vaan jossain kuulis... onhan kuitenkin kyseessä musiikkilaji, joka on ollut yhtenä tienviitoittajana nykydiscollekin. nyt vielä kun kasarijutut näyttää muutenkin "nostavan päätään".

eli samalla vetoomus teille, jotka soittelette clubeissa ym; sillon tällön muutama italo settiin väliin ja mielummin toistaen jotain tiettyjä plättyjä... ihmiset kun tuppaa diggaan sitä, mitä kuulee useemmin ja mikä kuulostaa tutulta.

pitää kypsytellä tota bileasiaa...

KING-O
Avatar
#14 • • cop2cop Guest
terve kimmo!

fred ventura suomeen! viime kesänä kuuntelin radiosta kun mies veti hollannissa keikan LIVENÄ (siis syntikoiden, ei taustanauhan kera) ja mm. semmoset hitit kuin The Years ja Fokewulf 190:n Body Heat pisti kyllä kylmät väreet viikoks päälle...
Avatar
#15 • • flexx Guest
joo, uskallan melkein luvata et onnistuu, mikäli jengi tosissaan haluu bileet MR. VENTURAn kans. puhuin asiasta 1.5 vuotta sitten ko. herran kans ja hän sano, et periaattees ok, kunhan ajankohta sopii hänen aikatauluihinsa. kun saatas kerättyy 70-100 innokasta, niin sekin jo periaattees riittäs.

mranta: oon tulos tampesteriin ens viikonloppuna, joten periaattees voisin tulla käymään bileissä (?)... pystytkö kertoon tarkemmin? oon ollut pois tampereelta jo neljä vuotta ja täytyy myöntää, et vähä pudonnu kyydistä mitä tulee tohon yölliseen elämään.

K
Avatar
#16 • • mranta Guest

joo, uskallan melkein luvata et onnistuu, mikäli jengi tosissaan haluu bileet MR. VENTURAn kans. puhuin asiasta 1.5 vuotta sitten ko. herran kans ja hän sano, et periaattees ok, kunhan ajankohta sopii hänen aikatauluihinsa. kun saatas kerättyy 70-100 innokasta, niin sekin jo periaattees riittäs.



Ventura Suomeen RY
tuolla nimellä lähtee kyllä heti parikin kourallista tuttuja liikenteeseen

mranta: oon tulos tampesteriin ens viikonloppuna, joten periaattees voisin tulla käymään bileissä (?)... pystytkö kertoon tarkemmin? oon ollut pois tampereelta jo neljä vuotta ja täytyy myöntää, et vähä pudonnu kyydistä mitä tulee tohon yölliseen elämään.

K



heh, ei tampere neljässä vuodessa hirveesti ole muuttunut :) telakalle vaan lauantaina (28.1.) ja alakerrassa nykimään hiasta djtä clone:n hupparissa. alkuun tulee varmaan jatsit ja diskot mut jos pojat antaa niin loppuillasta sit jo tän topicinkin mukaista saundia
tapahtumalinkki
Avatar
#17 • • flexx Guest
ok :o) kyseleppäs hiljalleen kavareiltas, et kuinka moni olis ihan aikuisten oikeesti kiinnostunut aiheesta. vois olla ihan kova yhdistelmä toi FRED & ISO-ALBERT... jos vaikuttas hyvältä ja jengillä olis kiinnostusta, voisin soittaa ALBERTille ja kysästä. se kyl sit voi esittää asiaa eteenpäin uncle-FREDille.

joo, katotaan jos tulisin poikkeen telakalla... ainakin pikasesti.

K
Avatar
#18 • • Kalle Karvanen Guest



Ventura Suomeen RY
tuolla nimellä lähtee kyllä heti parikin kourallista tuttuja liikenteeseen



\o/

Jos jotain konkreettista alkaa tapahtumaan niin uskoisin että Turun suunnasta löytyy myös asiasta kiinnostuneita sekä tarvittaessa apua.
Avatar
#19 • • twilight Guest
Sain tossa Kimmolta infoo, että tällä foorumilla liikuskelee italosta kiinnostuneita ihmisiä, joten ei muuta kuin rekisteröitymään. Hieno homma, että vielä löytyy "uusiakin" italon ystäviä. Itselläni on käynyt mielessä, että tämä juttu kuolee sukupuuttoon Suomesta viimeisten dinosaurusten myötä. Mutta vielä on toivoa...
Joo, tosiaan Fred Ventura voisi olla oiva esiintyjä, jos jonkinoloiset pippalot sattuisi järjestyy. Vahinko ettei Savage tee keikkaa. Hän olisi ollut yksi hyvä vaihtoehto ja varmaan yksi tunnetuimmista artisteista.
Avatar
#20 • • flexx Guest
MOI KAIKKI!

olin tossa just jutuissa herra VENTURAn kans ja periaatteessa kaikki ok suomen keikan suhteen; herra lupas tulla ja luultavasti päästään sopuisaan ratkaisuun myös kustannuspoliittisista asioista.

nyt vaan pitäs sit alkaa miettiin bileitä; mitä missä milloin???

helpointa mulle olis järjestää bileet asikkalassa (lahdesta 25km). saisin todennäköisesti tilan järkättyy ilmaseks, mahd. myös artistin majoituksen, pystysin järkkään edulliset majoitukset myös bileväelle tarpeen vaatiessa ja olis sit musiikitkin lähellä.

nyt TARVITSEN TEIDÄN KOMMENTTEJA! saisitteko kavereita mukaan, olisko asikkala ok, minkälaista tapahtumaa toivositte ja mikä ajankohta olis paras????

p.s. onko jengi tietoinen, et toukokuun alussa on mega italo-bileet MANTOVAssa... ollan lähössä ainakin pienellä porukalla käymään. lisätietoja multa.

KIMMO