POST YOUR DIPPIKASTIKE!

20 posts, 1 page, 5,451 views

Avatar
#1 • • Herman Prime Guest
Hei nyt tarttee pikaseen joitain hyvii vinkkejä dippikastikkeiden suhteen. Dipattavana ihan perus sipsejä ja sit jotain porkkanoita ym rehuja... Kermaviiliin siis mielellään.

Alotan itse yhdellä:

-Kermaviilii tölkki(doh)
-Valkozipalijauhetta 1tl
-suolaa ½tl
-yrttimaustetta reilusti (2-3tl)
-oreganoo 2-3tl
-sitruunapippurii 1½tl

sopii loistavasti raikkaana kastikkeena esim kasviksiin
Avatar
#2 • • insertxox Guest
Ihan perus caesar kastike sopii myös muuhun kuin romaine salaatin päälle.

Majoneesia
Sitruuna hilloa tai marmeladia
Raastettua parmesaania
Anjovista filettä
Valkosipulia
Worchestershire-kastiketta

Tarvitset aineet, sauvasekottimen ja kulhon (tuoppi käymyös)

1.
Kuori valkosipulit
Lisää ne kulhoon
Lisää anjovisfileet
Sitten Worchestershire-kastiketta maun mukaan mutta ei paljon
2.
Tee sauvasekottimellasi niistä tahnamainen (hummus).
Tarkista suola.
3.
Lisää sitruuna hillo/marmelaadi (ei mehua koska hillo/marmelaadi ovat tehty kuoresta missä on enemmän makua kuin mehussa.)
Mutta mehukin käy äärimmäisessä hätätapauksessa.
4.
Lisää raastettu parmesaani
5.
Lopuksi lisäät majoneesin joko itse Vatkattun tai The Real

Lopuksi tarkista suola ja pippuri.

Voit dipautella sitä vaikka grillatulle ulkofileen kanssa.
Tai ranskalaisiin ja niin..
Dippailaan :D
Avatar
#3 • • Tapi T Guest
½l maustamatonta jogurttia
1 purkki creme fraichea
1 valkosipulinkynsi
1 punainen tuore chili
1tl sitruunan kuorta
pari oksaa persiljaa
mustapippuria
suolaa
sokeria

1. Valuta jogurttia muutama tunti esim. suodatinpaperilla vuoratussa siivilässä.

2. Ryöppää valkosipulia n. 5min ja jäähdytä se kylmässä vedessä, jotta kypsyminen loppuu. Kasta myös persiljaa nopeasti kuumaan veteen ja huuhtele heti kylmällä. Em. käsittely saattaa vaikuttaa turhalta, mutta valkosipulin maku ja persiljan rakenne pehmenevät näin ja lopputuloksesta tulee smoothimpi.

3. Yhdistä kaikki aineet ja anna makujen tasoittua tunti jääkaapissa.
Avatar
#4 • • Salla Guest
riippuu kuinka paljon haluaa dippiä, mutta
-1-2dl maustamatonta majoneesia.
-1-2 rkl currya
-1 prk ananasmurskaa (mieluiten valutettuna ettei tule vetistä dippiä)

ihan perus dippi toimii myös:
-1 prk kermaviiliä
-1-2 rkl pestoa


Tietty intialainen raita on myös hyvä dippi:
-1 prk kermaviiliä
-puolikas kurkku raastettuna (+ valutettuna)
-niin monta valkosipulinkynttä kuin haluaa ja maistuu
-mustista pippuria
-ripaus suolaa
-minttua jos löytyy, toimii ilmankin
Avatar
#5 • • drS Guest
LAITA VOI SULAMAA... SULATA VOI JOTAI 10MINSAA, ETTÄ SE O 2000% ASTEISTA... KAADA SULA VOI MUNAN PÄÄLLE. :---DDDD
Avatar
#6 • • Roz Guest
Mun mielestä yksi ihmiskunnan suurimmista menetyksistä on se, että Taffelin tsatsiki-dippi tuntuu poistuneen markkinoilta. Tilalle on vissiin tullut joku hikinen tilli tjsp ei yhtä hyvä maku. Perskeles. Ei kai sit auta kuin tehdä itse.
Avatar
#7 • • Daniel Braun Guest
Dipin mä joko teen suoraan pussista tai nakkaan kulhoon kermaviilin ja sekaan mausteita maun mukaan.
Usein tulee laitettua valkosipulia, jeeraa, paprikaa, pippuria, chiliä jne jne.
Avatar
#8 • • Karo Guest
Paras dippikastike syntyy näin: :o c==3
Avatar
#9 • • Figure Guest
Mitäköhän siinä Taco Housen ristikkoperunoiden mukana tulevassa dipissä on aineksia? Kermaviiliä ainaski, mut mitä se punanen pitää sisällään?
Avatar
#10 • • Uinajainen Guest
Suola-/maustekurkku -> vodka
Avatar
#11 • • Kaino Guest

Suola-/maustekurkku -> vodka



you savolainen bastard.
Avatar
#12 • • akir0 Guest
Purnukka kermaviiliä -> puoltoista ruokalusikallista sweet thai chili kastiketta -> teelusikallinen grillimaustetta -> teelusikallinen makeahkoa curryä -> sekoita, anna maustua jääkaapissa ja nauti

Toimii oivasti sekä sipsien, lihapullien, että tortillojen kanssa.
Avatar
#13 • • Loopy Guest

Purnukka kermaviiliä -> puoltoista ruokalusikallista sweet thai chili kastiketta -> teelusikallinen grillimaustetta -> teelusikallinen makeahkoa curryä -> sekoita, anna maustua jääkaapissa ja nauti


Menee kokeiluun. Pitää vaan muistaa sitten kun seuraavan kerran on dipille tarvetta.
Avatar
#14 • • akir0 Guest

Purnukka kermaviiliä -> puoltoista ruokalusikallista sweet thai chili kastiketta -> teelusikallinen grillimaustetta -> teelusikallinen makeahkoa curryä -> sekoita, anna maustua jääkaapissa ja nauti


Menee kokeiluun. Pitää vaan muistaa sitten kun seuraavan kerran on dipille tarvetta.



Mitat on sit aika perstuntumalta, eli en itse käytä mittavälineitä vaan heittelen suoraan purkista mausteet sekaan.

[edit] toki vaikuttaa myös paljon se, että millaisia ko. mausteet on. chilikastikkeita ja curryja kun on tulisuudeltaan laidasta laitaan. samoin kuin tietysti makujakin
Avatar
#15 • • Uinajainen Guest

Suola-/maustekurkku -> vodka



you savolainen bastard.



You Sauvolainen, me savolainen. Let's make a rubber Tarzan.
Avatar
#16 • • ville Guest
mitä vaan, kunhan ei oo niitä ällöjä valmisjuttuja.

kannattaa muuten myös varoa sitä että laittaa sitruunapippuria, jauhelihamaustetta tmv seoksia. Noissa usein on suolaa jopa yli 50% ja siten saa helposti aika tujun annoksen suolaa jos noita käyttää ...

perusyhdistelmät toimii tällaisessa aina hyvin. Kaikkeen voi/pitää laittaa aina mukaan pikkusen valkosipulia ja paljon mustapippuria:

yritit-snadisti tomaattia (ketsuppi vaikka)-sitruuna-sokeria

tomaatti-paprika-jeera-chili-sitruuna-sokeri

jeera-korianteri-inkivääri-chili-kurkuma (=curry)

Usein kannattaa lisätä kans ihan snadisti jotain makeaa (esim sokeria tai makea maustekastike), muuten tulee helposti liian hapanta jos sekä mausteissa, että chipseissä on liikaa suolaa.

ja laihiksellä tietysti kevytkermaviili :)
Avatar
#17 • • Tapi T Guest

kannattaa muuten myös varoa sitä että laittaa sitruunapippuria, jauhelihamaustetta tmv seoksia.


:panic:

Mun mielestä lähes kaikki valmismausteet ovat aika perseestä, mutta sitruunapippurille ei löydy edes kilpailijoita. Se ei edes maistu sitruunalle ja sen aiheuttama happamuus ja esanssinen maku tekee about kaikesta ruoasta todella epämiellyttävän.

Sitruunapippuri kannattaa korvata mustapippurilla ja raastetulla sitruunan kuorella. Mun mielestä sitruunan maku on pohjimmiltaan aika hienostunut ja sen paras aromi on ehdottomasti kuoressa. Se kannattaa pestä kuumalla vedellä ja pesuaineella ennen raastamista, sillä muiden sitrushedelmien tapaan ne uitetaan säilöntäaineissa ennen kuljetusta kauppoihin.
Avatar
#18 • • ville Guest

[
Mun mielestä lähes kaikki valmismausteet ovat aika perseestä, mutta sitruunapippurille ei löydy edes kilpailijoita. Se ei edes maistu sitruunalle ja sen aiheuttama happamuus ja esanssinen maku tekee about kaikesta ruoasta todella epämiellyttävän.



Niinpä, mut silti jengi jostain kumman syystä noita aika paljon käyttää :panic:

Esim vaavun hoassolussa naapurin bravuuri oli:

- 500g jauhelihaa
- Sitruunapippuria törkeä kasa
- Jauhelihamaustetta törkeä kasa
- Makaroonia
- Ketsuppia

:eek:
Avatar
#19 • • jarier Guest



Esim vaavun hoassolussa naapurin bravuuri oli:

- 500g jauhelihaa
- Sitruunapippuria törkeä kasa
- Jauhelihamaustetta törkeä kasa
- Makaroonia
- Ketsuppia

:eek:



toihan on pääkalloa aka asiallista mättöä :D
Avatar
#20 • • Herman Prime Guest
mun kaveri duunaa kuulemma usein dippii sweet chili soosista ja mansikkajugurtista. ite en oo viä kokeillu. :/