Filtterin "cut off key follow" säätö softapuolella

8 posts, 1 page, 3,046 views

Avatar
#1 • • Slowman Guest
Hei

tuli mieleen että miten softa puolella säädetään tuota filtterin leikkaus voimakkuutta painetun koskettimen korkeuden mukaan? Siis vaikka niin että c2 painettaessa leikkaa enemmän matalia taajuuksia kuin c3 painettaessa.

Tuota käytin joskus aikoinaan Rolandin xp-50:llä dance piiseissä tasapainottamaan bassokulkua joka jauhaa oktaavin heitoilla..
Eli laitoin filtterin leikkaamaan matalalta soitettua ääntä enemmän kuin ylhäältä jolloin harmoniset kerrannaiset ja niiden voimakkuus pysyi balanssissa vaikka itse pääsävelessä oli oktaavin ero.

En ole tajunnut kuinka tuollaista voi säätää softasynissa. Pitääkö säätö tehdä hostissa olevassa filtterissä(ja miten sen saa reagoimaan miditietoon) vai riippuuko se VST synan ominaisuuksista?(Esim. Vanguardissa)
Avatar
#2 • • bulk Guest

Hei

tuli mieleen että miten softa puolella säädetään tuota filtterin leikkaus voimakkuutta painetun koskettimen korkeuden mukaan? Siis vaikka niin että c2 painettaessa leikkaa enemmän matalia taajuuksia kuin c3 painettaessa.

Tuota käytin joskus aikoinaan Rolandin xp-50:llä dance piiseissä tasapainottamaan bassokulkua joka jauhaa oktaavin heitoilla..
Eli laitoin filtterin leikkaamaan matalalta soitettua ääntä enemmän kuin ylhäältä jolloin harmoniset kerrannaiset ja niiden voimakkuus pysyi balanssissa vaikka itse pääsävelessä oli oktaavin ero.

En ole tajunnut kuinka tuollaista voi säätää softasynissa. Pitääkö säätö tehdä hostissa olevassa filtterissä(ja miten sen saa reagoimaan miditietoon) vai riippuuko se VST synan ominaisuuksista?(Esim. Vanguardissa)



Joko syntikan filtterissä on suoraan keytrack-ominaisuus tai sitten asia voidaan hoitaa modulaatiomatriisin kautta, jossa lähteeksi laitetaan soitettu nuotti ja kohteeksi filter cut.

Itse en Vanguardia käytä, mutta manuskasta kattelin, että siinähän on suoraan cutoffin yläpuolella "keytrk"-nuppi, joka varmaan hoitelee just ko. asiaa.
Avatar
#3 • • Slowman Guest
Ahaa, pitääpä vilkaista, mutta sitten seuraava uhkakuva joka tuossa Vanguardin kohdalla tulee mieleen, että jos presetti soundin filtteri ei satukaan olemaan juuri tuollainen HP mallinen niin sittenhän tuota tarkoittamani säätöä ei voi sillä tehdä. Ja jos sen muuttaa sellaiseksi niin koko saundin tyyli muuttuu. Eli pitäisi saada useampi filsu peräkkäin...

Pitääpä hiukan funtsia mitä tarkoitit modulaatiomatriisilla, aika hepreaa minulle... :) Onko se joku ulkoinen filtteri efekti ja siihen tuleva linkitys. Käytössä toistaiseksi Cubase...
Avatar
#4 • • osenoko Guest

Ahaa, pitääpä vilkaista, mutta sitten seuraava uhkakuva joka tuossa Vanguardin kohdalla tulee mieleen, että jos presetti soundin filtteri ei satukaan olemaan juuri tuollainen HP mallinen niin sittenhän tuota tarkoittamani säätöä ei voi sillä tehdä. Ja jos sen muuttaa sellaiseksi niin koko saundin tyyli muuttuu. Eli pitäisi saada useampi filsu peräkkäin...



Ihan samalla tavalla ne filsut toimii softasynissa kuin hardispuolellakin, ts. tuo "uhkakuva" on XP-50:lläkin.
Avatar
#5 • • OSC8 Guest

Pitääpä hiukan funtsia mitä tarkoitit modulaatiomatriisilla



Modulaatiomatriisilla tarkoitetaan yleensä sitä osaa syntikassa, jossa voidaan määrittää mikä syöttö vaikuttaa mihinkin moduuliin.

Esimerkiksi LFO:n voi laittaa moduloimaan oskillaattorin äänenkorkeutta, tai vaikka note velocityn voi laittaa moduloimaan filtterin leikkaustaajuutta (sama juttu kuin keytracking). Yleensä vaihtoehtoja on todella paljon.
Avatar
#6 • • Slowman Guest
Kiitos kiitos, mutta mahtaako olla sellaisia itse vst synan ulkopuolisia filttereita joita voi käyttää noin ja siis laittaa nihin HP asetuksen, mikäli käytetyssä synasaundissa on käytössä joku muu filtteri? Eli siis hyödyntäisi tuon synan oman filtterin ja sitten vielä HP filtterin sen perään.
Avatar
#7 • • bulk Guest

Kiitos kiitos, mutta mahtaako olla sellaisia itse vst synan ulkopuolisia filttereita joita voi käyttää noin ja siis laittaa nihin HP asetuksen, mikäli käytetyssä synasaundissa on käytössä joku muu filtteri? Eli siis hyödyntäisi tuon synan oman filtterin ja sitten vielä HP filtterin sen perään.



Öö siis haluat laittaa VST-syntikan perään VST-filtterin, jossa olisi vielä keytrack?

Jos sekvensseristä saa insert-efektin automaation otettua suoraan raidalla olevasta mididatasta, niin sitten tuo ei ole mikään ongelma, mutta ainakaan Logicista en tuollaista mahdollisuutta löytänyt.

Täysin modulaarisella syntikalla tuo tietysti onnistuu, esim NI:n Reaktor osaa tollasetkin.

e: Tuli mieleen, että osassa vst-syntikoita on audio-inputit, joten sellaiseen vaan ekan syntikan signaali sisään (esim jonkun bussin kautta), ni voi filtteröidä ja moduloida ja muutenkin raiskata saundia ihan silleen kuin tykkää.
Avatar
#8 • • Chronosis Guest

Kiitos kiitos, mutta mahtaako olla sellaisia itse vst synan ulkopuolisia filttereita joita voi käyttää noin ja siis laittaa nihin HP asetuksen, mikäli käytetyssä synasaundissa on käytössä joku muu filtteri? Eli siis hyödyntäisi tuon synan oman filtterin ja sitten vielä HP filtterin sen perään.



No jos bassokuvio ei kauheasti muutu, niin ei kai ole suuri vaiva tehdä käsin vastaava filtteriautomaatio.