Behringeriltä näkyy tulleen viime kesänä markkinoille aika edullinen subbari, nimeltään Truth B2092A. Jos jollain on kokemuksia kyseisestä subbarista niin kertokaas millanen toi on käytännössä? Kyseisestä subbarista on jo netissä yksi testikin, mutta testin on tehnyt sivusto, joka ei ole erikoistunut studiolaitteisiin, vaan yleisesti vähän kaikkiin laitteisiin ja arvostelussa on vieläpä aika ristiriitaisesti todettu, että:
"The subwoofer was tight, accurate and packed lots of punches and attacks, depending on what it's being fed. It might get overwhelming or 'muddy' though: just try to stay away from compressed audio material..."
Ainakin hyvät kuvat ja muuten, eli kannattaa vilkaista. Onkos pääkaupunkiseudulla mahdollista kuunnella tota jossain?
Itse subbari on aika iso, painoa 34kg, 360W vahvistin ja 2x8" elementtiä. Hintaa on vain n. 200 euroa, mikä tekee tuosta vehkeestä aika mielenkiintoisen. Eli jos jollain olis kokemusta tuosta joidenkin monitorien kanssa, niin olis mielenkiintoista kuulla, miten toi toimii käytännössä ja millainen se soundi on?
Ne voi olla sitä samanaikaisesti, koska tarkkuus ja mutaisuus tarkoittaa eri asioita. Tarkkuus viittaa erotteluun, mutaisuus taas virheisiin taajuustoistossa (korostusta yläbassoilla).
Tosin aina ei voi olla varma, mitä kukakin testaaja haluaisi sanoa, välillä menee puurot ja vellit sekasin muissakin asioissa kuin tollasissa toisarvoisissa "kuvaavissa".
Well, it doesn't really compete with the much more expensive subwoofers, but it surely is a great deal.
Eikö sulla ollu Dynaudiota monitoripuolena? Unohda nyt hyvä mies noi markan kamat ja osta vaikka se BM9S tai rakenna ite joku referenssitasoinen vehje, jos halvalla pitää päästä.
Olen melkein varma, että saat just 230 euron subwooferin, jos ton B:n ostat, etkä yhtään enempää. ;)
Mjoo, mulla on kotona varastossa 2 järeetä 12" peerlessin elementeillä rakennettua subbaria, mitkä mulla oli aiemmin käytössä. Kävi mielessä toisena vaihtoehtona, että raahaisin toisen niistä tänne ja ostaisin siihen vahvistinmodulin kupeeseen. Tuli myytyä se päätevahvistin, mitä käytin noille subbareille joskus aiemmin.
Kysäsin tos yhdeltä tyypiltä, jolla on tollanen behringerin subbari, niin se subbarin oma vahvistin tai sen virtalähde hurisee hieman, mutta ääni kai ei johtunut sillä monitoreihin. Huonoilla kaapeleilla kytkettynä (tai huono subbari-yksilö) tuo hurina voi tietty kytkeytyä monitoreihinkin ja sitten tosiaan ei oo kellään hauskaa. Tässä tapauksessa tuo hurina oli kait niin pientä, että jäi tietokoneen hurinan alle ja kuului vain, jos konttasi subbarin vahvistimen viereen kuuntelemaan.
Olis silti mukava kuulla muidenkin mielipiteitä tuosta behringeristä, jos on sattunut kuulemaan. Sehän tossa merkissä just on niin merkillistä, että välillä ne tekee ihan oikeasti hyviä vehkeitä jotka maksaa tosi vähän. Pitää vaan osata seuloa ne hyvät sieltä joukosta. Epäilyksiä mulla on tuota subbaria kohtaan ja sillä siitä kyselenkin. Ei viittis pilata monitorien ääntä kuitenkaan huonolla subbarilla.
Behringer jakari, halpa t.amp pääte ja sopiva kotelo Peerless(e)ille niin saat varmasti huomattavasti paremman paketin lähes samaan hintaan.
Joo, ehkä mä sittenkin hylkään ajatuksen tosta behringeristä. Syy miksi en tuonut kumpaakaan noista jo olemassa olevista subbareista tänne nykyiseen mestaan oli niiden aika iso koko, mutta tarkemmin mietittynä ei toi behringerikään niin pieni ole ja noiden jo olemassa olevien subbareiden äänen tiedän, joten tosiaan miksipä edes mietin tuota behringeriä. Noi subbarit on toteutettu xls12-elementeillä. Otan niistä toisen käyttöön.
Vahvistimeksi kattelin Alesis RA300:sta, josta sais sillattuna sopivasti 8 ohmiin 300 wattia. Jakosuodinta mietin vielä. Joko teen itse tai ostan jonkun halvan behringerin alkuun.
Mutta kun tuli kerran tämmöinen ketju aloitettua, ni pistäkää ny tosta behringeristäkin jotai kokemuksia, jos löytyy. Joka tapauksessa kiinnostaa tietää, onko ne onnistunu ton vehkeen kans vai ei.
Noi subbarit on toteutettu xls12-elementeillä. Otan niistä toisen käyttöön.
Tiedä minkälaisessa kotelossa on, mutta itse ainakin todennu muutaman kaverin subin kohdalla ko. elementtisarjan toimivan parhaiten kun jakotaajuus on alhaalla.
Noi subbarit on toteutettu xls12-elementeillä. Otan niistä toisen käyttöön.
Tiedä minkälaisessa kotelossa on, mutta itse ainakin todennu muutaman kaverin subin kohdalla ko. elementtisarjan toimivan parhaiten kun jakotaajuus on alhaalla.
Joo, kotelot ovat 85 litran refleksejä, viritys 21Hz ja putket on yritys/erehdys-tyylillä vaimennettu tiettyyn tiukkuuteen vaahtomuovilla, jolloin elementti toimii kontrolloidummin, mutta putki silti toimii osaksi. Jos ei tuota vaimennusta tee, niin toisto on matalan virityksen takia todella löysä ja kalvo liikkuu paljon ja soittaessa saa olla todella varovainen. Jakotaajuus tosiaankin pitää olla alhainen. Sen vois just vetää tonne n. 50Hz:iin, mutta ei mielellään yhtään siitä ylemmäs. Monitorit toistaa tuohon 50Hz:iin asti.
Olin aika mukavan positiivisesti yllättynyt miten hyvin toi behringerin subbari soi kun pääsin sitä kuuntelemaan yhdellä studiotilalla viikko takaperin. Jynkkäs ja jystkytti matalaa tosi napakan ja tarkan kuulosesti. Oli kaikenlisäks kaverina Truthin aktiivimonitorit niin sai kokonaisvaltasen kuvan Behringerin onnistuneesta tuotelinjasta :)
En ollu ton speksejä tsekkaillu yhtään niin tuli vähän yllätyksenä että tossa on "vaan" kaheksan tuumaset elementit. Koppa on jokseenkin "vtun ison pc kotelon" luokkaa ja sellasta vähemmän roudattavaa mallia. Mut ihan tyylikäs. Uskaltaisin tuhlata sen 200e tohon ihan heittämällä, silmät kii ja sika säkki päässä. Ei vaan kerrostalokämppään ehkä uskalla noin hyvää subia istuttaa.
Btw. Subikotelosta saa vaikka mukavan pöydän oikeella asettelulla ;)
viritys 21Hz ja putket on yritys/erehdys-tyylillä vaimennettu tiettyyn tiukkuuteen vaahtomuovilla, jolloin elementti toimii kontrolloidummin, mutta putki silti toimii osaksi.
Eikö olisi ollu helpompi tehdä vaan isompi suljettu kotelo tai pienempi putki?
Tietty putken halkaisijan pienentäminen tai pituuden kasvattaminen vaikuttaa muuhunkin, mutta efekti on täysin sama. Fyllillä viritystaajuus (pitäisi) laskee alemmas. Fylli tosin aiheuttaa vastapainetta putkeen, joka tekee paketista mielenkiintoisemman.. Viritystaajuuden laskemenin taas aiheuttaa omalta ostaltaan kontroilloitavamman liikkeen (= harvemmin levyistä löytyy alle 20hz ääniä jotka pääsee kasvattamaan elementin liikettä). Toisaalta. Suljettu kotelo taas on sen verran tiukka, että elementti pysyy tosi hyvin hanskassa...
ärrimurri... mietintää..
Jos reflekstiputkea joutuu tukkimaan, niin silloin ollaan jo suurinpiirtein vääränlaisessa koteloratkaisussa. Näin ainakin itse ajattelen. Esm edelliset yläpääkaiuttimet mitkä itellä oli, toimi paremmin tukitulla putkella. Putket oli kaiuttimissa vaan sen takia, että valmistajan mielestä ne myy silloin enemmän (tää ei tosiaan o läppä).
Jos ei tuota vaimennusta tee, niin toisto on matalan virityksen takia todella löysä ja kalvo liikkuu paljon ja soittaessa saa olla todella varovainen.
Sama käsitys itsellä on peerlessin xls:stä. Elementti on tosi löysä ja se toimii parhaiten tosi alhaisen rajataajuuden alapuolella. Sopii erihyvin esimerkiksi elokuvakäyttöön, tai hyvin alas menevien pääkaiuttimien kaveriksi. Ei kuitenkaan juurikaan yli 110db:n soivan setin jatkeeksi.
Jakotaajuus tosiaankin pitää olla alhainen. Sen vois just vetää tonne n. 50Hz:iin, mutta ei mielellään yhtään siitä ylemmäs.
Kaverilla on joku kierä, noin 35litranen kotelo ko. elementillä, viritystä en muista. Oltiin huomaavinaan, että toimi parhaiten noin 40-45hz jakotaajuudella. Lowcut muistaakseni 20hz.
En muista että oliko just Peerlessin XLS-elementillä tehty sovellus, mutta muistan jostain projektin, jossa oli tehty (hyvin pieni suljettu) kotelo niin, että vaste alkaa tippumaan jo noin sadasta hertsistä slopella -12dB/oct.
Jakariin laitettiin alipäästön jakotaajuudeks 25 Hz ja slopeks 12dB ja avot, vaste oli suora välillä 25-100Hz.
Vaatii vaan päätteeltä ja elementiltä paljon, mekaanista rasitusta ei taida tulla kovinkaan paljoa kun kotelo rajoittaa kalvon liikettä, mutta sähköistä sitäkin rankemmin (koska herkkyys siellä pohjissa on aivan hiton huono). Lisäksi alipäästösuotimia piti olla kaksi, toinen leikkaamaan sita vastetta suoraks ja toinen hoitelemaan oikeat hommat, eli 100Hz:n yläpuolella slopen piti olla 24-36dB tjsp.
"The subwoofer was tight, accurate and packed lots of punches and attacks, depending on what it's being fed. It might get overwhelming or 'muddy' though: just try to stay away from compressed audio material..."
Suhtautuisin hyvin varauksellisesti kaikkiin testeihin, joissa testi suoritetaan periaatteella "siten katsoin parit leffat, boom, ping, tööt ja johan pauhasi, sit pari musiikkipätkää ja taas boom boom, bassoa tuli niin että puntit tärisi".
Testissä sivuutetaan se fakta lähes kokonaan että -10dB on just alle 30Hz:n eli tosi ylhäällä. Ehkei välttämättä mikään katastrofi musiikilla, mutta kuitenkin. Testissä ei ole myöskään minkän sortin mittausta esim särön osalta. Noilla elementeillä ja ratkasuilla tuo 117dB irtoaa varmaan 50% TDH:lla, eli ei millään tasolla käyttökelpoinen jos oikeesti tarkoituksena on saada realistinen käsitys bassotoistosta.
Ei sinällään, jos budjetti on 200e niin veikkaan että tuolla summalla ei parempaa bassoa voi saada ilman suurta omaa työmäärää. Mutta jos oikeesti on kiinnostunut laadukkaasta bassosta pienellä säröllä, kannattaisi toi budjetti vähintään kaksinkertaistaa. Laadukas elementti, kotelo ja useampi sata wattia tehoa maksaa kuitenkin enemmän kuin 200e....
"The subwoofer was tight, accurate and packed lots of punches and attacks, depending on what it's being fed. It might get overwhelming or 'muddy' though: just try to stay away from compressed audio material..."
Suhtautuisin hyvin varauksellisesti kaikkiin testeihin, joissa testi suoritetaan periaatteella "siten katsoin parit leffat, boom, ping, tööt ja johan pauhasi, sit pari musiikkipätkää ja taas boom boom, bassoa tuli niin että puntit tärisi".
viritys 21Hz ja putket on yritys/erehdys-tyylillä vaimennettu tiettyyn tiukkuuteen vaahtomuovilla, jolloin elementti toimii kontrolloidummin, mutta putki silti toimii osaksi.
Eikö olisi ollu helpompi tehdä vaan isompi suljettu kotelo tai pienempi putki?
Jos reflekstiputkea joutuu tukkimaan, niin silloin ollaan jo suurinpiirtein vääränlaisessa koteloratkaisussa.
Joo. Jos nyt suunnittelisin uudet kotelot, niin niistä tulisi aivan erilaiset. Noi mun subbarit ovat jäänteitä mun "hifi/leffa-kaudelta", joka loppui 3 vuotta sitten ja alunperin noi kotelot oli suunniteltu korkeammalla virityksellä Infinityn Kappa-elementeille. Peerless julkaisi xls:t, niin pitihän niitä sitten kokeilla ja muuntelin kotelot niille sopiviksi. Järeät kotelot ja suht. viimeistellyt niistä tuli, mutta tosiaan joutuu putket tukkimaan, että saa toiston tarkaksi. Putket tuntuvat jonkin verran siis toimivan noiden pehmoisten tulppien kanssa. Ainakin painetta irtoaa huomattavasti enemmän putket tukittuina ja menee silti oikeastaan miten matalalle vain. Rakentelisin uudet kotelot kädenkäänteessä, mutta ennen käyttämäni puutyöluokka kaikkine koneineen on liian kaukana, enkä ole ottanut selvää uusista vaihtoehdoista. Tuohon 85 litran koteloon pystyis helposti laittamaan 2 noita xls:iä. Ja mitä bulk puhui tuosta suotimesta, niin tosiaan se pitäisi mielellään suljetussa käytössä tehdä kahdessa osassa, jotta toistettava kaista saadaan suoraksi ja estokaista vaimennettua tarpeeksi jyrkästi.
Suhtautuisin hyvin varauksellisesti kaikkiin testeihin, joissa testi suoritetaan periaatteella "siten katsoin parit leffat, boom, ping, tööt ja johan pauhasi, sit pari musiikkipätkää ja taas boom boom, bassoa tuli niin että puntit tärisi".
Itseasiassa tämä lause kertoo testistä kaiken:
The unit looks nice, even great, I dare say. Almost everyone who saw it, knowing very little about subwoofers and studio equipment, got confused and thought it a some piece of furniture.
K.
Iso, musta ja vielä tooosi hieno? Please.
Toki tota pitää päästä kuuntelemaan jonnekin, mutta en pidätä hengitystäni sen laadun suhteen.
Itselleni tarkkuus ja integraatio on kaikki kaikessa, alimman oktaavin ulottuvuus on hyvä ominaisuus, mutta jo hieman toisarvoinen. Painetta en tarvitse ja pienehkö koko olisi plussaa. En esim tykännyt Genelecin 1091A:sta yhtään, kiertoon lähti parin kuukauden kuuntelun jälkeen, koska se ei koskaan yhdistynyt 1029A-pariin kunnolla. Ja kokeilin kaikenlaisia sijoituksia, aktiivikorjausta jne, mutta ei vaan soinut hyvin.
Vois kyllä itsekin suunnitella jonkun tollasen pienen subikan, toi 10" Peerless XLS passiivisäteilijällä ois varmaan aika passeli, sen kun saisi puristettua melkein kuutiomuotoon, jonka särmä ois suurinpiirtein 10" (tietty pitää tehdä vähän eri mittaiset särmät ettei tule seisovia aaltoja jne). Mä kyllä valkkaisin tollasen perinteisen vahvistinratkaisun sijaan jonkun d-class -sovelluksen, koska niitä alkaa olemaan markkinoilla.
Vois kyllä itsekin suunnitella jonkun tollasen pienen subikan, toi 10" Peerless XLS passiivisäteilijällä ois varmaan aika passeli, sen kun saisi puristettua melkein kuutiomuotoon, jonka särmä ois suurinpiirtein 10" (tietty pitää tehdä vähän eri mittaiset särmät ettei tule seisovia aaltoja jne).
Aallonpituus sub-taajuuksilla on niin pitkä ettei seisovat aallot ole ongelma pienehköissä koteloissa.
Aallonpituus sub-taajuuksilla on niin pitkä ettei seisovat aallot ole ongelma pienehköissä koteloissa.
Joo tottis ei tullu mieleenkään, että siitähän tulee niin pieni, jos tekee 30cm särmällä olevan kuution, niin ensimmäinen puoliaalto joka mahtuu koteloon on jossain viidensadan hertsin hujakoilla.
Voisikin tehdä just sen kokosen kuution, johon just mahtuis elementti ja toiselle puolelle passiivisäteilijä, joku 32cm kanttiinsa ois varmaan aika passeli tilavuudenkin puolesta.
Aallonpituus sub-taajuuksilla on niin pitkä ettei seisovat aallot ole ongelma pienehköissä koteloissa.
Joo tottis ei tullu mieleenkään, että siitähän tulee niin pieni, jos tekee 30cm särmällä olevan kuution, niin ensimmäinen puoliaalto joka mahtuu koteloon on jossain viidensadan hertsin hujakoilla.
Voisikin tehdä just sen kokosen kuution, johon just mahtuis elementti ja toiselle puolelle passiivisäteilijä, joku 32cm kanttiinsa ois varmaan aika passeli tilavuudenkin puolesta.
Jos on pientä kuutiota ostamassa niin bkelecin xls200:n on tosi varteenotettava vaihtoehto varsinkin budjettiluokassa.
Mulla on tollanen harmaa kunnes on rahaa kunnolliseen subbariin. Toisto on napakka, vika oktaavi tulee vaikka tosin mistään hirmupaineista ei puhutakaan ja intergoituminen erittäin mallikasta.
Plussaa laadukkaasta viimeistelystä, erittäin pienestä koosta ja toiston tarkkuudesta. Miinusta se että ei oo auto-power on/off, suuria paineita ei tolla saa ja särö kasvaa kohtalaisesti suurilla paineilla.
Ja toi ei taatusti aiheuta hellasäröä.
Itse en vaihtaisi pois mihinkään alle 1000 e vehkeeseen, sillä pääosin kaikki on niitä suuria, rumia mustia laatikoita. Tavoitteena itsellä on joskus pv1.