Benassi soundi(kuinka tehty)

17 posts, 1 page, 3,584 views

Avatar
#1 • • Slowman Guest
Hei

tätä on varmaan aikaisemminkin käsitelty, mutta en ainakaan haulla löytänyt vinkkejä. Eli en halua matkia ketään mutta ihan studioteknisestä mielenkiinnosta johtuen haluaisin tietää kuinka tuo tunnettu Benassin huohottava ja pumppaava soundi on tehty. Kuuntelen tässä esim. juuri "Hit my heart" biisiä joka on mielestäni parempi esimerkki kuin ihan se eka Satisfaction.

onko kyseessä joku side chain compressori vai miten ne nyanssit saa aikaan. Tarkoitan siis muutakin efektointia kuin vain sitä itse basso saundia, joka ilmeisesti on Spectrasonicin Trilogystä??? Vai onko?

Esim juuri tuossa Hit my heart biisn Sfaction miksissä joka kestää 5.20, on nopeita muutoksia dynamiikassa ja kaiun määrässä kohdilla 0.42, 1.11, 04.08 jne. ja sitten tietysti ne vokaali efektit.

Onko kellään tietoa?
Avatar
#2 • • Tapi T Guest
Audio Techin musapojat osaavat varmasti neuvoa. ;)
Avatar
#3 • • hardikaveri Guest
mulla on joku vanha fruity loopsi biisi jos haluat satisfactionin bassosta...

sen saa myös tranceaddictin forumeilta searchin kautta heti jos haluaa..



eli ihan perus mono sahaa.. bassoboosti.. joku 3-4 compuraa ja pari kaikua


tai sit helpommin..

eli vedä automaatio siihen kaiun dry/wetti nappulaan ja säädä itte se kaiku siihen :D



oikeastihhan se on varmaan tehty sidechainilla mutta kyllä sen voi halpis softallakin tehdä
sit koko miksin päälle sit toinen compura joka aiheuttaa ne dynamiikka piikit
Avatar
#4 • • Slowman Guest
Kiitos vastauksesta. Jotenkin vain en oikein ole hahmottanut miten se side chain käytännössä säädetään toimimaan. Miten saa ohjattua systeemin niin että sen raita joka ohjaa kompressoria ja joka on eri raidalla saadaan ensinnäkin ohjattua siihen kompuraan ja miten se sitten sitä raitaa/ääntä käsittelee halutulla tavalla... esim tuossa Hit my Heart biisissä tuntuu että niissä esimerkki kohdissa muut äänet voimistuvat kun basso vaikenee hetkeksi, tai ne on automaatiolla laitettu jotenkin voimistumaan niissä kohdissa, esim. kohdassa 4.36. Tai sitten esim. kohta 3.07 jossa kompressorin efekti häviää pidemmäksikin kun basari ja basso hiljenee.

Ja jos laittaa ihan masteriin vahvan kompuran niin se vaikuttanee haittaavasti basariin jonka tulee olla tasavahva joka kohdassa(sen mukaan miten sen omaa raittaa on käsitelty/ekutettu automaatiolla tms.).

Ja sitten ne vokaali jutut, sellainen kaukainen ja ehkä voimistuva aaaaa saundi...? Jotain sen tyyppistä muistan kuulleeni esim. ATB "Let you go" biisin alussa ja varmasti monessa muussakin dance hömpässä
Avatar
#5 • • hardikaveri Guest
no en nyt ihan hahmota mistä on kyse kun en ole koko biisii kuullut..

mut siis muita benassin biisejä kuunnellessa tulee vaan mieleen että sidechaini on siis bassorummun ja sahabasson välillä.. eli aina kun basari lyö niin sahabasso vaimenee ja sit toisin päin kun basso lakkaa niin muut puskee kovemmalle...u nou

ja esim reason 3 on sidechain compura.. fruityllä ei voi sidechainaa mut cubasel voi kauheen rääkin jälkeen..


sit sillä on ainakin 1 kompura masterilla joka sit sen joka on säädetty attacilla ja releasilla niin että dynamiikka joka 4 vai joka 8 iskuko sen nyt piikkas.. kuuntele esim haitsuja..


ksih..ksih ksih.. KSIIIIH :hah:

jä tämähän on sit niin laskettu/kuunneltu että se on sit tahdissa et ei se piikki vaihda paikkaa..

sit tällaiset erikoiskikat tietty hoidetaan erikseen nupeilla


sit vokaalit


en nyt tiedä taaskaan mistä puhut mut olis pari vaihtoehtoo


simpppeli:

ota aaah choiri ja säädä volaa 0-128 :D


reverse reverb:

ota sample tai samplaa synasta aaaaa ääni ja tallenna waviksi
käännä koko paska soimaan väärinpäin
laita kaikua päälle ja tallenna
käännä uudestaan kyseinen wavi ja awWot!!!

silloin ääni kuulostaa siltä että aaan kaiku tulee eka ja sit vast itse aaa u nou

esim..



..aaaAAAA aaim nuuub
Avatar
#6 • • master bator Guest
Tuo pumppaushan nyt on "the oldest trick in the book" :) Eihän siihen mitään automaatioita sun muita tarvii, kyllä se riittää kun basari on melko kovalla suhteessa muihin elementteihin ja kompuroi koko paskan ihan lyttyyn. Yllätys, yllätys, sitten kun sen basarin ottaa hetkeksi pois, kaikki muut systeemit kuuluu kovempaa.

Itse biisi meinasi kyllä aiheuttaa oksennusrefleksin kun kuuntelin sen ihan tätä vastausta varten :panic:
Avatar
#7 • • hardikaveri Guest
niin ja selvennykseksi että automaatiolla tarkoitin tota sahabasson kaikuautomaatiota ;D
Avatar
#8 • • master bator Guest

niin ja selvennykseksi että automaatiolla tarkoitin tota sahabasson kaikuautomaatiota ;D



Juu... ja toi mun vastaus oli siis lähinnä tähän:

esim tuossa Hit my Heart biisissä tuntuu että niissä esimerkki kohdissa muut äänet voimistuvat kun basso vaikenee hetkeksi, tai ne on automaatiolla laitettu jotenkin voimistumaan niissä kohdissa, esim. kohdassa 4.36.



Eli tottakai ne muut äänet voimistuu kun basari otetaan pois, jos on kompura tiukalla. Ei tuossa kohdassa ainakaan ollut mun mielestä mitään sen erikoisempaa.
Avatar
#9 • • a98 Guest

fruityllä ei voi sidechainaa



kylläpäs voi, se että sinä et osaa, ei tarkota etteikö sillä vois :)
Avatar
#10 • • Slowman Guest
Kiitos vinkeistä. Mutta miten se side chain oikein saadaan toimimaan oikein. Käytän Cubase sx2 softaa. Pitää kai luoda group kanava ja ohjata sinne kaikki paitsi itse basari vai kuinka? Koitin waves C1:llä niin että laitoin sen master kanavaan, mutta siinä on vain sellainen taajuus käyräjutska sidechainin säätöön eikä mitään mahdollisuutta ohjata sisään mitään basari signaalia ohjaamaan sen toimintaa.
Avatar
#11 • • H_Lecter Guest

fruityllä ei voi sidechainaa



kylläpäs voi, se että sinä et osaa, ei tarkota etteikö sillä vois :)



Näimpä, kiinnostais tietää mitä audioteknisiä asioita sillä mukamas ei pystyis tekemään muihin softiin verrattuna?
Avatar
#12 • • :t:c: : : Guest
Älkää ny oikeesti sit laittako mitään 3-4 kompuraa mihinkään...

Tai no saahan niitä laittaa vaikka kuinka paljon sielu sietää, mut se on sit toinen juttu kannattaako.

Ja tosta sidechainauksesta on täällä keskustelua jossain bassokompurointithreadis.

-thc

p.s. logicilla se on ainakin vitun helppoa se sidechainin käyttö ;)
Avatar
#13 • • 029 Guest

Kiitos vinkeistä. Mutta miten se side chain oikein saadaan toimimaan oikein. Käytän Cubase sx2 softaa. Pitää kai luoda group kanava ja ohjata sinne kaikki paitsi itse basari vai kuinka? Koitin waves C1:llä niin että laitoin sen master kanavaan, mutta siinä on vain sellainen taajuus käyräjutska sidechainin säätöön eikä mitään mahdollisuutta ohjata sisään mitään basari signaalia ohjaamaan sen toimintaa.



TC nativen Dex taitaa olla ainuita jolla toi järkevästi onnistuu tossa softassa... Oon käsittäny niin, että toi wavesi toimii sillai et esim. left kanava voi olla rightin sidechainaaja joten menee aikamoiseks routtailuks kyllä. Onnistuu muillakin ku TC nativen plugarilla mut ei sillai niinku kauheen helposti... Tossa "onneksi videolla varustetut" ohjeet routtailuun, jos kuitenkin haluut waveseita mieluiten käyttää :) http://forum.cubase.net/phpbb2/viewtopic.php?t=3435 Pitäis stereo sidechainauskin kuulemma onnistuu tolla... en oo testannu ite vielä.
Avatar
#14 • • hardikaveri Guest

fruityllä ei voi sidechainaa



kylläpäs voi, se että sinä et osaa, ei tarkota etteikö sillä vois :)



nii jollai hemmetin peakcontrollerilla volanapin routilla.. voi hitto kun on niin yksinkertaista :D
meinasin että näitä valmiita sc compuroita ei voi käyttää...

ohjeet sx:llä sidechainittamiseen saat esim
http://www.otiumfx.com/compadre.php

tuolta alhaalta voit katto videon ;D


ps. sivulla myös hyvä/halpa sc compura ;D


Älkää ny oikeesti sit laittako mitään 3-4 kompuraa mihinkään...




niin tää oli siis se satisfactionin sahabasso .. valmis flp jossa on useampikin compura
Avatar
#15 • • whuf. Guest


TC nativen Dex taitaa olla ainuita jolla toi järkevästi onnistuu tossa softassa... Oon käsittäny niin, että toi wavesi toimii sillai et esim. left kanava voi olla rightin sidechainaaja joten menee aikamoiseks routtailuks kyllä. Onnistuu muillakin ku TC nativen plugarilla mut ei sillai niinku kauheen helposti...



Joo noita VST kompuroita on kyllä enemmänkin joissa on toi sidechain ominaisuus, eli onnistuu se sidechain(ja on onnistunut jo kauan) myös cubasessa. Pitää vaan vähän ettii. Ite en kyllä nyt muista mikä se yks oli joka minunkin koneelta löytyy.. mutmut pääasiassa volalla ton saa paljon paremmin toteutettua. Ei tarvi kompuroiden rajotuksien ja soundejen erilaisuuksien kanssa tapella.
Avatar
#16 • • a98 Guest


nii jollai hemmetin peakcontrollerilla volanapin routilla.. voi hitto kun on niin yksinkertaista :D



no esmes, tai voihan sen peak controllerin linkittää ihan mihin parametriin vaan, esim kompressoriin.
ja yksinkertaistahan se on, lataa plugi, right click, left click... ja se on siinä.

ja miksei valmiit sidechain compressorit toimisi? mm wavesilla on c1 sidechain compressori.. en ole itse testannut noita sidechain kompressoreita, kun peak controllerilla kaikenlainen experimentaalimpikin linkitys sujuu niin helposti, mutta miksei ne sitten muka toimis myös FL:ssä jos ne toimii muissakin vst tuen sekvenssereissä?
Avatar
#17 • • hardikaveri Guest


nii jollai hemmetin peakcontrollerilla volanapin routilla.. voi hitto kun on niin yksinkertaista :D



no esmes, tai voihan sen peak controllerin linkittää ihan mihin parametriin vaan, esim kompressoriin.
ja yksinkertaistahan se on, lataa plugi, right click, left click... ja se on siinä.

ja miksei valmiit sidechain compressorit toimisi? mm wavesilla on c1 sidechain compressori.. en ole itse testannut noita sidechain kompressoreita, kun peak controllerilla kaikenlainen experimentaalimpikin linkitys sujuu niin helposti, mutta miksei ne sitten muka toimis myös FL:ssä jos ne toimii muissakin vst tuen sekvenssereissä?



no ite olen 1 kokeillut ja sen jälkeen ottanut yhteyttä sen tekijään..

eli kun fruityssä ei ole mahdollisuus wirettää.. tai muutenkaan mahdollisuus päättä että tämä singaali menee tänne ja toi tonne..

eli se onnistuu esim cubasessa niillä x- ja y vedoilla..

mut kaipa ne jo tähän päivään mennessä on senkin osannu sit jotenkin venkslata.. viimeks kun kokeilin jollain 4.5 :D ja kompura oli tuo otium fx