Beat Counters

38 posts, 2 pages, 6,985 views

Avatar
#1 • • eletrik Guest
Löysin tuossa netissä surffaillessani tällaisia pieniä kännykän kokoisia biittilaskureita (Behringer, Jaytech...yms). Onko kukaan ehkä kokeillut näitä? Miten toimivat? Onko mistään kotoisin? ...Eihän noilla hintaa ole kuin 20 - 50 e, mutta jos joku olisi kokeillut niin ei tarttisi turhaan tilata ihan vaan testiksi.
Avatar
#2 • • Tirppa Guest

Löysin tuossa netissä surffaillessani tällaisia pieniä kännykän kokoisia biittilaskureita (Behringer, Jaytech...yms). Onko kukaan ehkä kokeillut näitä? Miten toimivat? Onko mistään kotoisin? ...Eihän noilla hintaa ole kuin 20 - 50 e, mutta jos joku olisi kokeillut niin ei tarttisi turhaan tilata ihan vaan testiksi.



Ainakin Behringerin VMX300 mikserin biittimittarit näyttää täysin päin p:tä. En voi suositella :p
Avatar
#3 • • Tuli Guest
Behringerin BC100:n saa eurolla Thomannilta.
http://www.thomann.de/thoiw3_behringer_bc100_beatcounter_prodinfo.html
Itelläni on se ja aina välillä käytänkin sitä, tosin se ottaa välillä kaksi painallusta vaikka painaakin kerran, jolloin BPM menee ihan vituralleen. Eli toisinsanoen sillä pitää naputtaa muutaman kerran se BPM, että saa luotettavan arvon.

Se toimii ihan naputtelemalla (8 iskua), joista se laskee BPM:n. Kahdeksalla iskulla ei hirveän tarkkaa saa, mutta aika hyvin sinne päin (+-2).

Noh sen toiminta perustuu siis naputtamiseen, joten se on niin tarkka kuin käyttäjänsä periaatteessa. Jos ei oo tyytyväinen naputusaikaan, sitä voi käyttää sekkarinakin ja sitten taulukosta (http://www.mr-dj.org/prog/bpmtaulukko.gif) kattoo BPM:n, eli hintaisekseen (1-10e) ihan toimiva vehje.
Avatar
#4 • • Boneless one Guest
Ei nyt liity varsinaisesti noihin naputeltaviin sykemittareihin, mutta tullut aikoinaan laskettua levyjen iskuja korvakuulemalta rumpukoneen ja sekvensserin kanssa. Eli levari pitch nollalle ja runpukoneesta/sekkarista ruuvataan lähimmäs kuultavaa tempoa ja synkataan.
Säästyy hienot lakatut kynnet, eikä tarvi laskeskella mistään käpän biittilistasta yhtälöitä niinkun joskus ennenvanhaa. Tulos on ihan tarpeeksi tarkka n. +/- 1 iskua ..ja kun ei niitä puolikkaita biittejä muutenkaan kukaan oikeasti tarvitse, se on sellaista turhaa hifistelyä.
Avatar
#5 • • 029 Guest
mä suosittelen ajan ottamista kellolla ja iskujen laskemista... mitä useamman iskun sarjoja jaksaa ajastaa niin sen tarkempi on lukema jos rytmitajussa on vajareita...

ota.,.,.

32 basariniskun ajalta aika (vaikka kännykällä)

jaa 60 ajalla jonka sait tulokseksi. (saat tietää montako kertaa toi 32 iskuu mahtuu kyseisessä biisissä minuuttiin)

tän jälkeen kerro toi luku jonka sait edellisestä laskusta basariniskujen määrällä ja siinä on BPM.

Ehkä kaikkein taloudellisin ja vaivattomin tapa laskee bpm - ainakin jos haluu sen bpm:n levyjen miksaamista varten siis.

sen jälkeen sit vaan prosenttilaskuu kehiin ni on pitch-arvotki jo valmiikslaskettuna

.,.,.nyt ainaki paljastu miten mä opin miksaan skidinä :)
Avatar
#6 • • Hege Guest
Öö eiks ois yksinkertaisempaa laskee monta biittiä tulee 10 sekunttiin ja kertoa saatu 6:lla ;) Tai sit vähän pidempään samalla kaavalla.
Avatar
#7 • • 029 Guest

Öö eiks ois yksinkertaisempaa laskee monta biittiä tulee 10 sekunttiin ja kertoa saatu 6:lla ;) Tai sit vähän pidempään samalla kaavalla.



No joo, jos on sellanen rytmitaju et kuulee sadasosabiitit. Meinaan jos kertoo vaik puolikin biittiä väärin kuudella niin tulee jo 3 bpm heittoo kumpaan vaan suuntaan. Mutjoo kyl se noinkin onnaa, aikalailla epätarkempi luku tulee vaan.,.,.
Avatar
#8 • • Hege Guest

Öö eiks ois yksinkertaisempaa laskee monta biittiä tulee 10 sekunttiin ja kertoa saatu 6:lla ;) Tai sit vähän pidempään samalla kaavalla.



No joo, jos on sellanen rytmitaju et kuulee sadasosabiitit. Meinaan jos kertoo vaik puolikin biittiä väärin kuudella niin tulee jo 3 bpm heittoo kumpaan vaan suuntaan. Mutjoo kyl se noinkin onnaa, aikalailla epätarkempi luku tulee vaan.,.,.



Tästä päästääkin itse kysymykseen. Missä tilanteessa pitäisi niin nopeasti saada laskettua päässä biitit, että ei minuuttia voi odottaa? ;) Tai puolta minuuttia jolloin virhemarginaali ei kauhean iso ole..

Kulkeeko joku bileissä tommoisen Behringerin laskimen kanssa?
Avatar
#9 • • eletrik Guest
Tähän asti tullut vedettyä ihan vaan korvakuulemalta juuri tuolla 10 sekunnin laskun mukaan. Laiskuuttani olen myös jokaisesta omistamani levyn biisistä tehnyt myös softalla analysoinnit joilla saa luotettavan bpm-arvon kahden desimaalin tarkkuudella. Ehkä jonkun tuollaisen laitteen voisi testimielessä ostaa.
Avatar
#10 • • nipa Guest
mun mielestä ihan turhaa toi biittien laskeminen, tuleepa
mielenkiintoisempia settejä ilman sitä..
Avatar
#11 • • Daniel Braun Guest
kysymys...
Mihin helvettiin työ tarvitte tota biitin laskemista?
Mä ainakin soitan korvakuulolta ja miksaan miten tuntuu...
Ei siihen mitään biitin laskemisia tarvita.
Nopeesti sen vaan kuuntelee kohdalle ku toinen käsi on pitchillä ja toinen nopeuttaa/hidastaa levylautasen reunasta...
Siinä 10sekunnissakin saa jo sen biitin sinnepäin ;) ja voi hilata jo liukua ylös...
Avatar
#12 • • eletrik Guest
ei sitä välttämättä tarvikaan. mutku mä oon niin laiska laskemaan ite :D
Avatar
#13 • • _U Guest
kuka tarvii biitkauntereita... ei ainakaan yleisölle soittava diitsei...
Avatar
#14 • • Daniel Braun Guest

ei sitä välttämättä tarvikaan. mutku mä oon niin laiska laskemaan ite :D


Edelleenkin, mihin sä tarvit niitä biittilukemia?
Kyllä sen biitin osaa kohdalleen kuunnella muutenkin ja pitchiä liikutella ilman niitä "lukemia"...
Avatar
#16 • • eletrik Guest
Koska mä haluun sen biitin 110%:sesti kohdalleen. Pienikin hutilyönti kuulostaa mun korvaan aivan kauhealta. Kyllä sen saa korvakuulemallakin, mutta tarkkojen lukujen kanssa saa tarkemmin.
Avatar
#17 • • Rasse Guest

Koska mä haluun sen biitin 110%:sesti kohdalleen. Pienikin hutilyönti kuulostaa mun korvaan aivan kauhealta. Kyllä sen saa korvakuulemallakin, mutta tarkkojen lukujen kanssa saa tarkemmin.


Beat counttereilla sitä biittiähän just ei saa 110% kohalleen vaan hienosäätö tehään aina korvakuulolla. Kyllä ne laukkaavat biitit kuulostaa kaikista yhtä pahalta, mut siinä se niksi piileekin.
Avatar
#18 • • eletrik Guest

Koska mä haluun sen biitin 110%:sesti kohdalleen. Pienikin hutilyönti kuulostaa mun korvaan aivan kauhealta. Kyllä sen saa korvakuulemallakin, mutta tarkkojen lukujen kanssa saa tarkemmin.


Beat counttereilla sitä biittiähän just ei saa 110% kohalleen vaan hienosäätö tehään aina korvakuulolla. Kyllä ne laukkaavat biitit kuulostaa kaikista yhtä pahalta, mut siinä se niksi piileekin.



Siksipä juuri tässä utelin että onko noista leluista mihinkään. Ettei tule turhaa ostosta.
Avatar
#19 • • gerry Guest

Koska mä haluun sen biitin 110%:sesti kohdalleen. Pienikin hutilyönti kuulostaa mun korvaan aivan kauhealta. Kyllä sen saa korvakuulemallakin, mutta tarkkojen lukujen kanssa saa tarkemmin.



No DJ käytös biittilaskurit ovat kyl turhia... Tai en mä tiedä, itse en ainakaan tuhlaisi aikaa eri kaavojen/laskentatapojen kans ja sitten alaan säätää ja hienosäätää.... Jos nopeasti haluat biitit kohilleen unoha noi kaavat vaan keskity säätämään ne kohille korvakuulol... Ei siinä menee yleensä ku 5-20 sekuntia:)

Paras sääntö miten itsekin tajusin sen "salaisuuden" oli se että kun miksattava levy alkaa laukkamaan niin hidasta sitä ja kuuntele laukkaako enemmän vai vähemmän... Jos enemmä niin nopeuta. Jos vähemän niin ollaan melkein kohillaan ja jatketaan hidastamista kunnes ollaan ihan kohillaan.... Ja sama päinvastoin. Sitten vaan hienosäätö.

Tässä oli se todella yksinkertainen juju joka aukes sen verran hyvin et myös entisentä biittilaskijana unohdin kaikki bpm mittarit ja kaavat... Kun niitä EI vaan tarvittu enää;)

Ja vaikka olet perfektisti, ja saisitkin temmon kohilleen sun täytyy saata biitit vielä synkkaamaan! Ja se hienosäätö ON tehtävä kuitenkin käsin.
Avatar
#20 • • 029 Guest

Öö eiks ois yksinkertaisempaa laskee monta biittiä tulee 10 sekunttiin ja kertoa saatu 6:lla ;) Tai sit vähän pidempään samalla kaavalla.



No joo, jos on sellanen rytmitaju et kuulee sadasosabiitit. Meinaan jos kertoo vaik puolikin biittiä väärin kuudella niin tulee jo 3 bpm heittoo kumpaan vaan suuntaan. Mutjoo kyl se noinkin onnaa, aikalailla epätarkempi luku tulee vaan.,.,.



Tästä päästääkin itse kysymykseen. Missä tilanteessa pitäisi niin nopeasti saada laskettua päässä biitit, että ei minuuttia voi odottaa? ;) Tai puolta minuuttia jolloin virhemarginaali ei kauhean iso ole..



joo no tohon voi olla erinäisiä syitä sillee. Mun henk. koht. syy tohon etten koko minuuttia venannu oli et sain noilla 12 sekunnin (32 biittii) pätkälläkin jo sen BPM:n aina oikein. Mutjoo... tosiaan riippuu varmasti ihan tyypistä et mikä on paras keino. Myönnetään et ehkä toi mun juttu ei tosiaan toimi kaikille.,.,.