Tietokone lehdessä oli tänään juttua. Ja sieltä löytyy linkkejä lisää.
Siis on mahdollista, että hallituksessa kyetään ajattelemaan asia tältä kantilta, että tämmöinen lakiuudistus tulisi? Se on jo niin kumma ajatus. Ja koska tämä nykyaika on siitä hauska juttu, että musiikki, video, kirjat ja sarjakuvat ovat vähän linkitetty toisiinsa. (Hallitus hei, siis alleviivaten nykyaika. Niinku ihan uus vuostuhat on ollu menossa jo puoli vuosikymmentä.) Itse kuuntelen musiikkia tietokoneella, iPodilla, iPaqilla ja DVD-soittimellani. En omista ns. "tavallista" CD-soitinta. iPaqia käytän myös kirjojen lukemiseen junassa ja bussissa. Siihen menee kätsysti myös PDF tiedostot, Mp3:t, DOCit, WMAt...
Eli jos tekijänoikeuslaki muuttuu, niin eihän voida ylettää sitä koskemaan vain ja ainoastaan musiikkia ja tehdä Mp3-soittimista laitonta. Senhän pitäisi yltää eKirjoihin saakka. (Ja eKirjat voivat sisältää musiikkia ja videoita.) Ja jos luet vaikkapa Pikku Naisia tai Drakulaa paperisena kirjana tai sitten iPaqissa, jossa ne tulee ostaessa mukana eKirjoina, niin onko jälkimmäinen myöhemmässä vaiheessa laiton? Entä valokopiokoneet? Miten niihin laitetaan estot, ettei CD-kansia esmes voi kopioida? Tai sitten vaikka sitä Pikku Naisia -kirjaa? Miten käy niille Viivi ja Wagner sarjakuville siinä sinun jääkaapin ovessa? Onko se laitonta? Entä jos se on kopioitu sanomalehdestä? Varsinkin kun uusmediaa ruvetaan katselemaan, niin siellä musiikki, kuva, teksi ja liikkuva kuva on integroity yhteen.
Windowsia käytän, koska se sattuu sopimaan minulle kotikäytössä siihen mitä teen ja se on yhteensopiva minun laitteiston kanssa. Käytän sitä, koska olen ostanut laitteiston sitäkin silmälläpitäen. En siis rupea edes kikkailemaan mitään Linuxia sinne iPaqiin, kun se ei siinä ole tuettu. Siinä kohdassa, kun minun on pakko käyttää Microsoftin tuotteita, vaihdan Linuxiin. (Tai no mitä nyt on duunin treiningissä nähny noita hetelmäpelejä, niin tiikeri kyllä näyttää aika ketterältä... Pitäsköhän harkita opettelua?)
Muu maailma yrittää sulauttaa kuvan ja tekstin ja muun yhteen multimediakokemukseksi, mutta ilmeisesti Suomi ei halua pysyä kehityksen kärjessä.
Isot firmat varmaan kuolaavat jo lakiesityksen perään. Kun sen uuden megamammuttileffan saa DVD:llä katsottua ainoastaan Mircosoftin hyväksymällä Snoyn DVD asemalla Epsynin videotykillä. Ja tietenkään vuoden päästä ilmestyvä DVD ei sillä vanhalla DVD soittimella toistu, sillä levy huomaa aseman olevan "liian vanhaa tekniikkaa" ja se pitää päivittää. = Uusi DVD soitin Snoylta!*
(Btw, miten ja millä levyllä voisi kokeilla sitä kopiointisuojauksen toimivuutta? Macka B:n By Royale Command -levy oli ensimmäinen, joka osoitti jotain Nerolle, muttei CloneCD:lle, mutta esmes Maija Vilkkumaan Ei levy meni isoista kopiointisuojaustarroista huolimatta ilman minkäännäköisiä kommervenkkejä. Miten se suomalainen suojaus toimii, tai siis millä sen saa toimimaan? En ole koskaan törmännyt mihinkään hankalasti kopioitavaan CD:seen vielä. - No en kyllä olisi sitä Maijaa kokeillut kopioida, ellei siinä sitä tarraa olisi ollut...)
* Yritysten nimet vaihdettu, ettei ne haasta mua oikeuteen.