Niin kuin tuossa yllä joku mainitsi jotain syistä, kuten ohuehkot äänet. Ja Se Alesis Fusion ei kai ole vielä edes saatavilla kaupoista täällä Suomessa. Niin uusi vekoitin. En tiedä sen käyttöliittymästä tai tuntumasta mitään. Tietoa löytyy täältä ja demo pätkiä: http://www.fusionsynth.com/
Itelläkin on tuo yllä mainitty Rolandin XP-50 laajennettuna Dance, Orchestral ja Techno korteilla. On laadullisesti tosi hyviä ääniä ja tosi näppärä käyttää, mutta on ainakin nyky danceen auttamattomasti vanhentuneet saundit tyylillisesti(Mutta sound fontteina esim. on vaikea metsästää yhtä laadukkaita orkesteri saundeja). Ja kaikuefekti ei varmaan ihan paras mahdollinen ole jos vertaa hyviin plugareihin tai rautaan.(TC, Waves tms.) Muutenkin efektointi on aika rajallista ja vain yksi stereo ulostulo, mutta xp-80:ssä useampi ulostulo ja isompi näyttö.
Hei c'mon "ohuehkot äänet"?
Joku tossa mainitsi, että pianosaundi on kuiva, ei se nyt ihan samaa tarkoita. Mulla on itellä ollut sekä Triton LE, että Trinity, joissa molemmissa on ollut mun mielestä varsin mehevä saundikirjasto, etenkin perinteisemmällä puolella. Vertailukohtana on tossa räkissä Motiffi ja frendin studiolla olen soitellu CS6X:ää sen verran, että ei noita Korgeja voi ohueksi sanoa. Pianosoundi toki esmes Motifissa on parempi kuin muissa, mutta muita paremmuuseroja onkin jo vaikeampi osoittaa.
Joku X5D nyt on ehkä vähän köykäinen Korgin mallisarjasta, mutta sekin painii jo ihan kärpässarjassa jotain Tritonia tai Trinityä vastaan.
Lisäksi mua hieman ihmetyttää, että suosittelet suorilltaan laitetta, jota
a) et ole koskaan testannut
b) et ole edes koskaan nähnyt livenä.
Jos tossa uudessa Fusionissa on esmes sama koskettimisto kuin Ionissa (hinnan nopea putoaminen viittaa halpaan konstruktioon, jenkeissä toi on jo <1700$, lähtöhinnan oltua jotain 2400$), niin aika huono sitä on ykkössoittimeksi suositella. Sinänsä speksien puolesta kone on aika kova ja kiinnostuneena itsekin katselen, millaisia arvosteluja siitä alkaa tulemaan. Sukulaisuus Ioniin on kuitenkin aika ilmeinen , ja itse en ainakaan Ionin VA-enginestä pitänyt ja laatu laitteessa oli heikon oloista.