H.I.M. "Wings of a butterfly" -kappaleesta..

25 posts, 2 pages, 4,720 views

Avatar
#1 • • Boneless one Guest
Onko kukaan täällä kiinnittänyt huomiota, että kyseisen kappaleen kertosäkeen melodia on varastettu suoraan Legend B "End of a seson" (1993) -kappaleesta!? (3Lanka Records cat# 3LAN001)

Liekö nyt käynyt niin, että HIM tuottaja (tai kuka nyt ikinä sitten onkaan vastuussa "wings of a butterfly" -kappaleen säveltämisestä) on "keksinyt" kertosäkeen melodian kyseisestä trance/klubi kappaleesta vai onko tämä taysin tahaton yhteensatuma? Rohkenen epäillä.

Vanhoilla melodiolla on yleensä helppo kalastella uuden/nuoren yleisön suosiota, jotka eivät voi aina tietää melodioiden todellista alkuperää. Sen sijaan täysin omaperäisen keksiminen onkin jo vaikeampaa. Kyllähän päällekkäisiäkin oivalluksia toki syntyy väkisinkin, kun jokaisella säveltäjällä on ne samat kosketimet nenänsä edessä, mutta tämä on jo ihan selvää kopiointia.

Tällainen epäkohta on vaivannut mun pientä päätä.

Perkele.
Avatar
#2 • • OSC8 Guest
Ääninäytettä kehiin, molemmista biiseistä!

Päästetään platinum-raatelukoirat valloilleen :mad: ;)


Mutta nykypäivänä löytääkö enää montaakaan "pop-sävelkulkua" joita ei olisi jollain tapaa käytetty jo kertaalleen aiemmin.. Siksi haluaisin kuulla ääninäytteet eka.

edit: pointtina että varastaminen ja vaikutteiden saaminen on kaks eri asiaa :D
Avatar
#3 • • Boneless one Guest
Asia selvä, eli klik-klik:
Legend B "End of a season" sample 1993
H.I.M.: "Wings of a butterfly" sample 2005

Joo, ilmanmuuta päällekkäisyyksiä tulee väkisinkin kun pop-musiikkia on tehty niin kauan kuten tuossa jo mainitsin:

"Kyllähän päällekkäisiäkin oivalluksia toki syntyy väkisinkin, kun jokaisella säveltäjällä on ne samat kosketimet nenänsä edessä"


Näiden kappaleiden melodioiden samankaltaisuus vaan hätkähdytti miettimään, onko kehittäjä tosiaan vaan saanut niitä "vaikutteita" vai onko se peräti tietoisesti takaraivoon tallennettua. Niin tai näin, ei se maailma tähän kaadu vaikka olisikin, mutta ajatuksia se herättää.
Mene ja tiedä.
Avatar
#4 • • master bator Guest
Eiköhän se ole itse Ville Hermanni, joka ne biisit tekee. On ainakin ennen tehnyt. Noi on kyllä niin simppeleitä melodioita, että en yhtään ihmettele vaikka olisi oikeasti ihan yhteensattuma. Itsekin väänsin joskus aikoinaan trackerillä jonkun über-happyrave-biisin, joka oli mun mielestä ihan sikahyvä kunnes joskus pari kuukautta myöhemmin satuin kuulemaan joltain levyltä lähes 1:1 samanlaisen melodian jossain biisissä.

Tästä tapauksesta tuli kuitenkin mieleen eräs toinen tapaus, missä melodia on kopioitu, mutta tyylillä, nimittäin Coldplay - Talk. Siinä on otettu Kraftwerkin Computer Lovesta melodia ja se toimii :)
Avatar
#5 • • Antti H. Guest


Tästä tapauksesta tuli kuitenkin mieleen eräs toinen tapaus, missä melodia on kopioitu, mutta tyylillä, nimittäin Coldplay - Talk. Siinä on otettu Kraftwerkin Computer Lovesta melodia ja se toimii :)



Ja minulle kolmas.

Annie - The greatest hit vs. PMMP - Rusketusraidat.

PMMP:n biisissä on toistuva neljän tahdin pätkä,
joka on tuntuu olevan suoraan ripattu Annien kertsistä.
Annie itse oli tästä aika nyreissään Imagen haastattelussa.
PMMP:n versiota tapahtuneesta en ole kuullut.

Mutta kuten sanottu, onhan se mahdollista että kyseessä olisi vahinkokin...
Avatar
#6 • • Samuel Guest


Tästä tapauksesta tuli kuitenkin mieleen eräs toinen tapaus, missä melodia on kopioitu, mutta tyylillä, nimittäin Coldplay - Talk. Siinä on otettu Kraftwerkin Computer Lovesta melodia ja se toimii :)



Ja minulle kolmas.

Annie - The greatest hit vs. PMMP - Rusketusraidat.

PMMP:n biisissä on toistuva neljän tahdin pätkä,
joka on tuntuu olevan suoraan ripattu Annien kertsistä.
Annie itse oli tästä aika nyreissään Imagen haastattelussa.
PMMP:n versiota tapahtuneesta en ole kuullut.

Mutta kuten sanottu, onhan se mahdollista että kyseessä olisi vahinkokin...


Mites se Annie ny niin nyreissään o ollu ku "Greatest Hit" o ripattu aika suoraan Madonnan "Holiday:sta"? Eli ei sekään ny niin kovin innovatiivinen tuotos oo.
Avatar
#7 • • Antti H. Guest


Tästä tapauksesta tuli kuitenkin mieleen eräs toinen tapaus, missä melodia on kopioitu, mutta tyylillä, nimittäin Coldplay - Talk. Siinä on otettu Kraftwerkin Computer Lovesta melodia ja se toimii :)



Ja minulle kolmas.

Annie - The greatest hit vs. PMMP - Rusketusraidat.

PMMP:n biisissä on toistuva neljän tahdin pätkä,
joka on tuntuu olevan suoraan ripattu Annien kertsistä.
Annie itse oli tästä aika nyreissään Imagen haastattelussa.
PMMP:n versiota tapahtuneesta en ole kuullut.

Mutta kuten sanottu, onhan se mahdollista että kyseessä olisi vahinkokin...


Mites se Annie ny niin nyreissään o ollu ku "Greatest Hit" o ripattu aika suoraan Madonnan "Holiday:sta"? Eli ei sekään ny niin kovin innovatiivinen tuotos oo.



Hmmm, äkkiseltään en keksi mitkä kohdat mätsäävät. Täytyypä kuunnella ja verrata.
Avatar
#8 • • djsakke Guest


Tästä tapauksesta tuli kuitenkin mieleen eräs toinen tapaus, missä melodia on kopioitu, mutta tyylillä, nimittäin Coldplay - Talk. Siinä on otettu Kraftwerkin Computer Lovesta melodia ja se toimii :)



Ja minulle kolmas.

Annie - The greatest hit vs. PMMP - Rusketusraidat.

PMMP:n biisissä on toistuva neljän tahdin pätkä,
joka on tuntuu olevan suoraan ripattu Annien kertsistä.
Annie itse oli tästä aika nyreissään Imagen haastattelussa.
PMMP:n versiota tapahtuneesta en ole kuullut.

Mutta kuten sanottu, onhan se mahdollista että kyseessä olisi vahinkokin...


Mites se Annie ny niin nyreissään o ollu ku "Greatest Hit" o ripattu aika suoraan Madonnan "Holiday:sta"? Eli ei sekään ny niin kovin innovatiivinen tuotos oo.



Hmmm, äkkiseltään en keksi mitkä kohdat mätsäävät. Täytyypä kuunnella ja verrata.



Annien levyssa kohdassa "Greatest Hit" kyl lukkeepi jotta "Contains a sample of 'Everybody' By Madonna .." joten holidayn kanssa yhtalaisyyksia saanee etsia kauan :happyroll:
Avatar
#9 • • Superflyer Guest
Missy Elliotin tuottaja on näköjään huomannut saman ilmiön:



Vanhoilla melodiolla on yleensä helppo kalastella uuden/nuoren yleisön suosiota, jotka eivät voi aina tietää melodioiden todellista alkuperää. Sen sijaan täysin omaperäisen keksiminen onkin jo vaikeampaa.

Perkele.



tulee tässä:

Cybotron - Clear
http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF178486-01-02-01.mp3

Missy Elliot - Lost Control (feat Ciara & Fat Man Scoop)
http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF185429-01-01-04.mp3

Tästä "uniikista" kappaleesta pokkasi Missy Elliot myös pystin parhaasta dance videosta jossain MTV awardseissa, että semmosta :scared:
Avatar
#10 • • Antti H. Guest

Missy Elliotin tuottaja on näköjään huomannut saman ilmiön:



Vanhoilla melodiolla on yleensä helppo kalastella uuden/nuoren yleisön suosiota, jotka eivät voi aina tietää melodioiden todellista alkuperää. Sen sijaan täysin omaperäisen keksiminen onkin jo vaikeampaa.

Perkele.



tulee tässä:

Tästä "uniikista" kappaleesta pokkasi Missy Elliot myös pystin parhaasta dance videosta jossain MTV awardseissa, että semmosta :scared:



Toivon vain hartaasti, että Juan on saanut edes jotain hyvitystä tuosta.

Tuota samplea ei kyllä ole edes yritetty naamioida, joten tuskin sitä pystyy ilman seurauksia luvatta tekemään.
Avatar
#11 • • Quu Guest

Cybotron - Clear
http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF178486-01-02-01.mp3

Missy Elliot - Lost Control (feat Ciara & Fat Man Scoop)
http://mp3.juno.co.uk/MP3/SF185429-01-01-04.mp3



No jos olisit pitänyt aistimiasi auki viime aikoina, niin olisit huomannut että viimeisen muutaman vuoden aikana nyky-R'N'B'n tuottajat ovat ostaneet tonneittain vanhoja sampleja joita ovat luupanneet. Itseasiassa esim. juuri Missy Elliotin albumit on täynnä vanhoja sampleja.

Ja kyllä varmaan crediiteissäkin on tuo Cybotronin raita mainittu.
Avatar
#12 • • Samuel Guest



Ja minulle kolmas.

Annie - The greatest hit vs. PMMP - Rusketusraidat.

PMMP:n biisissä on toistuva neljän tahdin pätkä,
joka on tuntuu olevan suoraan ripattu Annien kertsistä.
Annie itse oli tästä aika nyreissään Imagen haastattelussa.
PMMP:n versiota tapahtuneesta en ole kuullut.

Mutta kuten sanottu, onhan se mahdollista että kyseessä olisi vahinkokin...


Mites se Annie ny niin nyreissään o ollu ku "Greatest Hit" o ripattu aika suoraan Madonnan "Holiday:sta"? Eli ei sekään ny niin kovin innovatiivinen tuotos oo.



Annien levyssa kohdassa "Greatest Hit" kyl lukkeepi jotta "Contains a sample of 'Everybody' By Madonna .." joten holidayn kanssa yhtalaisyyksia saanee etsia kauan :happyroll:


no pärkele, niihä mä just sanoniki! :scared:
Näinhän täs aina käy ku yrittää päteä...
Avatar
#13 • • kytkönen Guest
hohhoijaa... teknopäät jaksaa valittaa et jostain (varsin keskinkertaisesta) kiksuveisusta on "varastettu" joku riffi kun koko elektroninen musa perustuu lainaamiseen ja samplailuun jne........

:yawn:
Avatar
#14 • • djsakke Guest

Toivon vain hartaasti, että Juan on saanut edes jotain hyvitystä tuosta.



Kun ottaa huomioon et alkup. Cybotronin biisi on julkaistu Fantasy recordsilla, joka on aika pitkan linjan iso labeli niin eikohan siita ole tavan mukaan maksettu (Ja Fantasynhan omistaa eras Saul Zaentz, joka mm. omistaa LOTR:n filmioikat). On sitten eri asia miten Rick ja Juan ovat aikanaan jakaneet oikat noihin Juanin lahdettya soolouralle..

Mutta kylla minakin ihmettelen, hirvee poru jos joku mainstream -artisti samplaa/lainaa tekno/house -artistilta mut toisinpain se onkin sitten megacool ja hienoa ja ja..
Avatar
#15 • • markedman Guest


Missy Elliot - Lost Control (feat Ciara & Fat Man Scoop)

Tästä "uniikista" kappaleesta pokkasi Missy Elliot myös pystin parhaasta dance videosta jossain MTV awardseissa, että semmosta :scared:



Kansivihkossa lukee aika selkeästi Atkinsin ja Davisin nimet säveltäjien kohdassa ja "Contains a sample of 'Clear' performed by Cybotron, used courtesy of Fantasy Records/Concord Music Group, Inc."

Että eiköhän tästä ole Atkinsille, Davisille ja labelillekin muutama dollari liikkunut. Alkuperäiset tekijät luultavasti ovat vaan ihan tyytyväisiä kun Lose Control on nostettu albumin hittiraidaksi ja on varmaan jo myynyt vitusti. Luulisi että ovat re-pressanneet jo Cleariakin, kun originaalimetskaajat innostuvat tsekkaamaan että ketäs vittuja nämä Cybotronin tyypit ovat olleet.

Loppukaneettina vielä Lose Control on aika vitun tykki raita mielestäni kaikin puolin, että ei tässä nyt mitenkään Cybotronin samplea olla raiskattukaan. Vaikea tässä on nähdä mitään väärää, kun koko elektroninen musiikki sekä hiphoppi ovat aina perustuneet raskaan sarjan sämpläilyyn.

Missy Elliotin tuottaja on näköjään huomannut saman ilmiön:



Biisin tuottajana on muuten mainittu Missy "Misdemeanor" Elliott itse, uudella albumilla kun vakiotuottaja Timbaland on astunut taka-alalle ja duunannut vain pari raitaa albumista.
Avatar
#16 • • Loopy Guest

Loppukaneettina vielä Lose Control on aika vitun tykki raita mielestäni kaikin puolin, että ei tässä nyt mitenkään Cybotronin samplea olla raiskattukaan.


no mun mielestä ko. biisi on kaikin puolin ahdistava on samplattu jotain biisiä tai ei.

:panic:
Avatar
#17 • • Superflyer Guest
Sehän on selvää, että räp- ja electroninenmusiikki perustuvat raskaaseen samplailuun, ja varmasti Juan Atkinson kumppaneineen on tästä muutaman killingin tienannut.
Tässä on pointtina nyt se kuinka törkeää karaokemeinikiä tässä on harjoitettu... ja mitä tulee siihen, miksi UG saa samplata Mainstreamia, mutta ei toisinpäin, pointti on nääs siinä että toinen osapuoli osaa tehdä sen hyvällä maulla/innovatiivisesti luoden jotain uutta, ja toinen lähinnä sortuu avuttomaan raiskaukseen kuten Missy meille todisti... itse viisu on karmeimpia biisejä mitä oon kuullu vähään aikaan, menee sarjaan Crazy Frog featuring Axel Foley :hah:
Avatar
#18 • • milo Guest

Tässä on pointtina nyt se kuinka törkeää karaokemeinikiä tässä on harjoitettu... ja mitä tulee siihen, miksi UG saa samplata Mainstreamia, mutta ei toisinpäin, pointti on nääs siinä että toinen osapuoli osaa tehdä sen hyvällä maulla/innovatiivisesti luoden jotain uutta, ja toinen lähinnä sortuu avuttomaan raiskaukseen.


Todellakin toivon ettei tämä ollut mikään yleistys. Paitsi jos UG on pelkästään teknoa.
Avatar
#19 • • hexasonik Guest
kyllä mainstream-puolellakin välillä onnistutaan: esim amerien 'one thing' biisi samplaa varsin onnistuneesti the metersiä ('oh calcutta' -biisi 1970 look-ka-py-py -älppäriltä). nimenomaan ziggy modalisten samplatyn rummutuksen ansiosta biisi TOIMII. hassua, en olisi uskonut, että joskus kehuisin joptain ärränbee-renkutusta! :D toisaalta, 'one thing' on ainoa ärränbeerenkutus, josta olen tykännyt..
Avatar
#20 • • Individual Guest

Asia selvä, eli klik-klik:
Legend B "End of a season" sample 1993
H.I.M.: "Wings of a butterfly" sample 2005
Näiden kappaleiden melodioiden samankaltaisuus vaan hätkähdytti miettimään, onko kehittäjä tosiaan vaan saanut niitä "vaikutteita" vai onko se peräti tietoisesti takaraivoon tallennettua. Niin tai näin, ei se maailma tähän kaadu vaikka olisikin, mutta ajatuksia se herättää.
Mene ja tiedä.



Mun mielestä tuossa on nyt kyllä kyse ihan tahattomasta yhteensattumasta. Toi rokkiriffi on niin peruskauraa kun vaan voi olla. Että enpä usko, että mallia on kauheesti otettu mistään trance-lätyistä. Sanotaan näin, että kumpikaan esimerkki ei loista omaperäisyydellään. :)