Key clash? (remiksaajat ja sämplääjät)

13 posts, 1 page, 3,036 views

Avatar
#1 • • Funker Guest
Heib!

Eli millä te remiksaajat ja sampleja omassa musiikissanne käyttävät estätte, etteivät melodia ja bassolinja ole eri sävelasteikossa? (Menikö suomenkieliset termit oikein?) Itselläni ei ole kovin suurta ymmärrystä musiikin teoriasta, mutta ilmeisesti jos näin käy, tulee "key clash" ja kuulostaa (musikaalisen ihmisen korvaan) kakalta. Haistatatteko koko hommalle ja toivotte parasta, luotatteko omaan korvaan, pyydättekö musikaalista kaveria apuun? Tietääkseni mitään softwarea tietyn melodian tai bassolinjan keyn tarkistamiseen ei ole.

Lisätietoja höpöttämästäni aiheesta: http://www.harmonic-mixing.com. Tuo saitti siis tarkoitettu enemmänkin DJ:lle, mutta pätee myös tähän asiaan.
Avatar
#2 • • master bator Guest
Jos ei sen vertaa ole sävelkorvaa, että ei kokeilemalla keksi mistä nuotista joku melodia lähtee, kannattanee melodiat unohtaa kokonaan ja tehdä teknoa :excellent:
Avatar
#3 • • punaParta Guest
eikös kappaleen sävelkorkeus muutu, kun sitä nopeuttaa tai hidastaa levysoittimen pitchliun avulla. Tekee tämän 'harmonicmixing' toiminnan hankalaksi, ellen nyt aivan väärin ole käsittänyt.

tehkäämme sitä teknoa
Avatar
#4 • • serotonot Guest
kyl joutuu olee mr. batorin kanssa samoilla linjoilla.

Mut kylhän sen kuulee mikä omaan korvaan kuulostaa pahalta, ja jos joku juttu toimii itelle, ni eiks se riitä? Mä teen ainaki musaa itseäni varten ja toivon sit et muutkin nauttii siitä.

Sitä paitsi ei mulla oo musikaalisia kavereita, ku kaikki vaan kuuntelee konemusiikkia :(
Avatar
#5 • • . Guest
1900-luvun loppupuolella joku viisas ennusteli et riitasoinnut (key clash) tulee olemaan tän vuosisadan popmusiikin yks hitti elementeistä. jos sitä uskoo, niin eihän sil ole sit niin paljoo väliä. esim aphex twin:in ambient works:eistä iso osa juuri sellaista kamaa, ettei pysty kuuntelee ku tulee huono olo. tosin se on paitsi riitasointuista, myös epävireistä.

alkuaikojen house on myös aika vahvasti key-clash ilmiön värittämä. chicagon ja varsinkin detroitin ghettoneekerit teki musaa semmoisella asenteella missä biisin "muudi" on tärkeämpi kuin jotkut vitun sävellajit. sekoittamalla eri sävellajeja, saatiin aikaan tuo "uus soundi" joka teki k.o. musiikkityyleistä freesin, ja sittemmin ison jutun pitkin poikin maailmaa. myöhempien aikojen house on palannut sovinnaisemmille sävelasteikoille.

eli jos sun mielestä kuulostaa hyvältä, ni antaa palaa vaan.
Avatar
#6 • • :t:c: : : Guest
Joo noita koulukuntia on kyl monenlaisia, itsekin kuulun niihin et 'musa on taidetta, tee poika mitä lystäät ja anna muiden itkee jos itkettää' :)

Eikä siin muuta, tuos nykymusiikissa kun on kyseessä tietyt skaalat missä ei riitasointuja suvaita. Sit kun mennään esim kreikkalaiseen esoteeriseen musaan ni ei siel muuta olekaan kuin riitasointuja meidän korvaan, vaikka harmonioita ovatkin :D joten -> ei kandee välittää kyl.

MUTTA jos haluaa tehdä sellasta helpommin lähestyttävää saundia et sais vaikka sopparin tai biisin radioaalloille, voi ongelmaa poistaa pikku konstein;

1) ostat jostain [url=http://www.blackstar.co.uk:sta]www.blackstar.co.uk:sta[/url] tai amazonista jonkun keyboard basics DVD:n missä puhuttais skaaloista ja sävellajeista.

2) haalit jotain muuta kautta skaalat ja sävellajit haltuun, otat vaikka sit pari yksityistä pianotuntia.

3) hyödynnät softaa niin pitkälle ku jaksaa; esim Logic Audiossa on always so cool Audio To Score -toiminto, joka kääntää simppelit audiot suoraan nuoteiks. Erittäin kätevää.
Avatar
#7 • • 029 Guest

1900-luvun loppupuolella joku viisas ennusteli et riitasoinnut (key clash) tulee olemaan tän vuosisadan popmusiikin yks hitti elementeistä. jos sitä uskoo, niin eihän sil ole sit niin paljoo väliä. esim aphex twin:in ambient works:eistä iso osa juuri sellaista kamaa, ettei pysty kuuntelee ku tulee huono olo. tosin se on paitsi riitasointuista, myös epävireistä.

alkuaikojen house on myös aika vahvasti key-clash ilmiön värittämä. chicagon ja varsinkin detroitin ghettoneekerit teki musaa semmoisella asenteella missä biisin "muudi" on tärkeämpi kuin jotkut vitun sävellajit. sekoittamalla eri sävellajeja, saatiin aikaan tuo "uus soundi" joka teki k.o. musiikkityyleistä freesin, ja sittemmin ison jutun pitkin poikin maailmaa. myöhempien aikojen house on palannut sovinnaisemmille sävelasteikoille.

eli jos sun mielestä kuulostaa hyvältä, ni antaa palaa vaan.



joo, tasan samaa mieltä :) Jotenkin TASAN sama ajatus mulla on ollu kans tästä jutusta, mut en oo pystyny sitä vaan sanoiks noin hienosti oikeen pukemaan :)

Todkin... iso Word! rakentuu se fiilis riitasoinnuistakin... eli toisinsanoen teoria varmasti toimii paperilla, mut käytännössä ehkä kuitenkin fiilis on se juttu jonka mukaan sitä biisintekoa vois ehkä mieluummin miettii.
Avatar
#8 • • 029 Guest

Joo noita koulukuntia on kyl monenlaisia, itsekin kuulun niihin et 'musa on taidetta, tee poika mitä lystäät ja anna muiden itkee jos itkettää' :)



joo samoin... mun mielestä tietynlainen muottiinpisto on aina huonosta - joskin niitä muotteja on kuitenkin hyvä osata käyttää siltä varalta että niillä pääsis toivomaansa lopputulokseen.
Avatar
#9 • • master bator Guest
Niinpä niin... Olihan se tritonuskin aikoinaan sellainen kielletty intervalli, mutta eipä se nykyään ketään järkytä. Jos kuitenkin haluaa jotain hittikamaa tehdä, täytyy vähintään olla sävelkorvaa, vaikka ei teoriasta mitään tajuaisikaan. Sen takia sanoinkin, että kannattaa vaan tehdä teknoa jos ei melodioiden päälle ymmärrä.

"Lisää säröä! Melodiat kuuluu vielä." :)
Avatar
#10 • • Funker Guest
Jep, jep. Kiitoksia mielipiteistä. Törmäsin juuri eilen erittäin informatiiviseen saittiin: http://www.djprince.no. Sieltä löytyi itse asiassa myös pieni ja ilmainen ohjelma, joka kertoo biisin keyn (> DJ Software > [tONaRT] key detection). Tosin mitä kokeilin ja vertailin saitilla oleviin tietoihin (saitille on kerätty useiden kappaleiden tiedot), tuntui olevan about puolet ajasta oikeasta. Ota siitä sitten selvää...
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest
Kyllä "epävireisyys" on sallittavaa tiettyyn pisteeseen saakka ihan melodisessakin musiikissa. Sämplepohjasella tekno/housemeiningillä jopa suotavaa
Avatar
#12 • • . Guest

tuntui olevan about puolet ajasta oikeasta. Ota siitä sitten selvää...


saattais johtua vaikka siitä että joka duuri-sävellajille on aina olemassa rinnakkainen molli. esimerkiks Cduurissa on täsmälleen samat sävelet kuin Amollissa. tietokoneet ei välttämättä osaa näitä kauheen hyvin erottaa.
Avatar
#13 • • miikkah Guest

chicagon ja varsinkin detroitin ghettoneekerit teki musaa semmoisella asenteella missä biisin "muudi" on tärkeämpi kuin jotkut vitun sävellajit.



:laugh: