Studiotilat

23 posts, 2 pages, 5,339 views

Avatar
#1 • • timppa^ Guest
Hämärä muistikuva, että täällä oli joskus topicci jossa spekuloitiin studiotilan
etsintää, hankintaa, akustointia yms. Intensiivisestä searchauksesta
huolimatta en sitä nyt löytänyt, joten aloitetaanpa uusi.

Monellako ihmisellä täällä on käytössään erillinen studiotila? Missä se
sijaitsee (autotallissasi, ulkopuolinen vuokratila jne)? Miten löysit sen?
Paljonko maksat vuokraa? Erillisen tilan hyödyt & haitat?

Jos tolla keskustelu aukeais.
Avatar
#2 • • J-P Guest
mun "studio" on huonon kerrostalon yks makuuhuoneista. mukava korostus 130hz kohdalla, ehkä joku ööö... 5db tjsp.
mut kaikkeen tottuu paitsi jääpuikkoon per....
ja siks teenkin suurimman osan duunista luureilla. jeps.
Avatar
#3 • • bulk Guest

mun "studio" on huonon kerrostalon yks makuuhuoneista. mukava korostus 130hz kohdalla, ehkä joku ööö... 5db



Johtunee kaiutinsijoittelusta.

Itse ratkaisin ongelman Alesis PEQ-450:n täysparametriEQ:lla (amplitudivasteen oikaisu useimmissa tapauksissa oikaisee myös vaihevasteen).

Itellä oli just toi 130Hz joka korostui, monitorit on huoneen puoliavoimessa nurkassa ja buustailu alkoi ottaa sen verran päähän, että uhrasin vähän aikaa ja vaivaa sähköiseen vasteen korjaukseen, samalla laajentelin vähän subbaspuolen ulottuvuutta (Genen 1091A.ssa on sähköinen hipass 38:Hzssa), koska ei tule juuri soitettua kovin kovaa, ei ole huolta elementin pohjaamisesta.

Kaiutinsijoittelun uusiminen olisi tietysti järkevin vaihtoehto korjata tollanen, mutta tällä kertaa siihen ei ollut mahdollisuuksia.
Avatar
#4 • • Roz Guest
Tjoo, makuuhuonestudio se täältäkin löytyy. Kaiuttimet on sen verran lo-fi, ja kuulokkeet vähän jotain sinne päin, niin paras tulos on, kun kuuntelee koko ajan vähän molemmilla, ja miksaa sitten jokseenkin keskiarvon perusteella ja toivoo parasta ;) Sikäli olen kyllä onnellisessa asemassa, että huone ei aiheuta huomattavia korostumia tms. Paksut kangastapetit saattavat toki auttaa...

edit: oikeastaan se on työhuone, eikä makkari ;)
Avatar
#5 • • Caamos Guest
Mä oon vuokrannu yhden laulukoulun tiloista oman seinustan.

Huone on akustoitu ja toisella seinustalla on paikan omistajan vehkeet.

Maksan 30e vuokraa/kk ja saan soittaa sillä tiistai-illat vapaasti.
Saan varmaan aikanaan toisen illan "omakseni" ja sit vuokra nousee 50euroon.

Tuli etsittyä soittomestaa noin 1,5 vuotta jonka jälkeen toi tuntui ihan lottovoitolta.
Avatar
#6 • • Sandor Guest

samalla laajentelin vähän subbaspuolen ulottuvuutta (Genen 1091A.ssa on sähköinen hipass 38:Hzssa), koska ei tule juuri soitettua kovin kovaa, ei ole huolta elementin pohjaamisesta.



Aika ylhäällä, mulla on subin low-pass ~40Hz, kun ei saa alemmaksi.
Avatar
#7 • • bulk Guest

mulla on subin low-pass ~40Hz, kun ei saa alemmaksi.



Kyseessä ei olekaan mikään leffasubbanen, vaan tarkoitus on vaan laajentaa pikkumonitoreiden toistoaluetta hieman alaspäin, samalla integroituen mahdollisimman hyvin. Tarkoitus on monitoroida, ei kuunnella mitään infrabass-pörinää. Siihen on sitten eri laitteet.

Esmes autossa mulla menee vaste vaikka kymmeneen hertsiin jos vaan ottaa low-cutin pois, tosin ei ole paljoa järkeä, joten leikkaan vasteen poikki 25 hertsistä.
Avatar
#8 • • zanta Guest
Kunhan palaan Suomeen ja talon rakentaminen pääsee käyntiin niin tarkoitus olisi rakentaa ihan tarkoitukseen pyhitetty tila.(pieni sellainen)
Joko erillisen autotallin yhteyteen tai varsinaiseen asuinrakennukseen.
Realistisia vinkkejä otetaan vastaan! :)
Lähinnä mitä tulisi huomioida esim. räkkien määrä jne...
Avatar
#9 • • R24 Guest
Mulla on musiikkihuoneena n.25 neliön kellari omassa talossa.

Tilasin tänään 7 laatikkoa akustolevyä, niin pääsee vihdoinkin aloittamaan akustointihommat.

Äänitystä ja miksausta varten on erillinen studio parin kaverin kanssa.

Oiskohan tää ollu se topikki mitä etsit Timppa:
http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=1356
Avatar
#10 • • timppa^ Guest

Mulla on musiikkihuoneena n.25 neliön kellari omassa talossa.

Tilasin tänään 7 laatikkoa akustolevyä, niin pääsee vihdoinkin aloittamaan akustointihommat.

Äänitystä ja miksausta varten on erillinen studio parin kaverin kanssa.

Oiskohan tää ollu se topikki mitä etsit Timppa:
http://www.platinum.ac/phpbb/viewtopic.php?t=1356



Eipä ollut tuo.
Avatar
#11 • • master bator Guest
Mä oon menny valloittamaan puolet meidän "olohuoneesta" mun leluilla ja romuilla :) En kyllä haluais että systeemit on missään muualla ku kotona. Se kuuluu mun mielestä asiaan, että sitä musaa voi tehdä silloin kun huvittaa. Tietysti jos olis RRRICH niin olis aika näppärää jos olis omakotitalo, jonka takapihalla olisi oma rakennus studiolle :cool:
Avatar
#12 • • Sandor Guest

Kyseessä ei olekaan mikään leffasubbanen, vaan tarkoitus on vaan laajentaa pikkumonitoreiden toistoaluetta hieman alaspäin, samalla integroituen mahdollisimman hyvin. Tarkoitus on monitoroida, ei kuunnella mitään infrabass-pörinää. Siihen on sitten eri laitteet.



Tuolla säädöllä sai piikin pois 50-60Hz paikkeilta, ei tuokaan toista kuin ~25Hz (-6dB) asti. Nyt toimii musiikilla mukavasti, leffat kaipaa vähän lisää gainia.
Avatar
#13 • • timppa^ Guest
Nonni! Ny se löyty. Tänään kävin tsekkaamassa ja varaamassa about 30m2
kellarinkopin Kalevankadulta. Vessa ja suihku käytettävissä ja ikkunaa ja
pientä eritystä vajaa valmis laulukoppikin löytyy. Aika rähjäsessä kunnossa
mut vähän maalia pintaan ni hyvä tulee. Oli myös aivan hävyttömän halpa.

Nyt pitäis jostain kehittää pari tonttua rahaa että sais monitorit ja vähän
remppakassaa.
Avatar
#14 • • R24 Guest


Nyt pitäis jostain kehittää pari tonttua rahaa että sais monitorit ja vähän
remppakassaa.



Akustointiin kannattaa varata rahaa kun se ei oo halpaa. Laatikko 50mm akustolevyä maksaa n.75e siinä on kuusi 60x120 levyä. Niitä pitää laittaa aina kaksi päällekäin jolloin yhdellä boxilla kattaa 2.1 neliötä tai puolitoista kulmaa.

Mulla oli tonnin budjetti. Siitä käytin 350e monitoreihin ja 650e akustointiin. Oisin voinut ostaa tonnin genelecit ja kärsiä niiden soundista huonossa huoneessa, mutta valitsi mielummin halvat behringerit ja virittelen huonesoundin optimaaliseksi. Sitten kun joskus on massia niin päivitän skobet parempiin ja saan niistä 500% enemmän irti kuin oisin saanut akustoimattomassa tilassa.

Tein back2back testin behringerin Truth B2031A ja Genelec 1031A skobejen kanssa ilman akustointia ja soundi ero oli minimaalinen ottaen huomioon että hntaero on vaivaiset 2000 euroa.
Avatar
#15 • • timppa^ Guest
Perkele. Tuli sit taloyhtiöltä ekat valitukset.
Avatar
#16 • • Sogax Guest
Tarttis suomesta kanssa jonkun base campin. Eli mistä kannattaa stadin ydinkeskustassa lähteä etsimään tuollaista studioksi ja treenitilaksi sopivaa kellaritilaa tms?

Perinteiset asunnonhakumestat eivät kellareita tai vastaavia tarjoa ainakaan pikavilauksella. Eli pitääkö metsästää taloyhtiöiltä suoraan vapaita tiloja vai miten täällä on porukka noi omansa löytäneet?

Bändien treenipaikkoja näyttäisi varsinkin punavuoressa olevan useampiakin, mutta niitä vuokrataan monelle bändille kerrallaan ja omia kamoja joutuu joko roudailemaan tai säilyttelemään siellä. Mieluummin ostan juuri jonkun kellari/harrastetilan osakkeen omaksi, jotta siitä saa remppailtua mieleisensä ja tila on aina käytössä.
Avatar
#17 • • jk73 Guest
kannattaa varmaan soitella ensimmäisenä kiinteistöjen huoltoyhtiöitä ja isännöitsijätoimistoja läpi sillä aluellaa mistä etsii.

meidän studiotila löytyi kysymällä oman talon isännöitisijältä.
Avatar
#18 • • f.r-a-n.k Guest
Mikäköhän se topicci oli mitä hait Timppa?!? Sama ongelma itsellä, että studiotilat pitäisi saada, ja nopeastikin vielä. Ja kaikenlisäks halvalla, Tampereelta.

Jos joku jollain tapaa osaa valottaa asiaa, niin se olis hienoo :)
Avatar
#19 • • punaParta Guest
Itsekkin etsiskelen Tampereelta pientä studio tilaa, mitään kiirettä tosin ei ole sillä meneväthän nämä vehkeet tässä olohuoneessakin, tosin sellainen työrauha hieman houkuttaisi.
Äänieristäminen vie aikaa ja rahaa, isäukko on itselleen väsäillyt 'kuunteluhuoneen', täysin äänieristetty askarteluhuone kerrostalon kellarissa - voi mennä luukuttamaan mihin aikaan vuorokaudesta tahansa eikä häiritse ketään. Muutama vuosi siinä meni rakentaessa ilta/viikonlopputyönä.
Avatar
#20 • • T82 Guest
kävi hyvä säkä soittopaikan suhteen. Paikkakunnalle oli muuttanut eläkkeelle jäänyt muusikko joka osti vanhan koulurakennuksen ja rakenti sinne studion ja muutti kaikki luokkahuoneet treeni/soittokämpiksi. Pari euroa silloin tällöin kun maksan niin voin soitella siellä periaatteessa milloin vaan. Remontti vielä vähän kesken mutta se on koko ajan työn alla. Kesälle saattaa jo saada koko juhla/liikuntasalin "omaksi" soittohuoneeksi.