Mä arvasin, että tulee sanomista heti kun suuni avaan :)
Ei aiheessa mitään, eikä keskustelussa muuten, mutta mun mielestä on vähän surkuhupaisaa jos jonkun mielestä joku digitaalinen särö, jota on lähes (tai ehkä jopa täysin) mahdotonta kuulla, pilaisi biisin. Mä odotan innolla koska tämä hifistely menee kvanttifysiikan puolelle :D
Jos tämä hifistely ei ole susta tärkeää, niin ei sun varmaan tarvitse tulla sitä tänne kertomaan, koska tämä on se paikka, jossa siitä nimenomaan keskustellaan. Tämä ei varmaan ole se isoin asia musiikintekemisessä, mutta keskustelutopikki on nimeltään "normalisointi" ja mun mielestä on kehittävää keskustella siitäkin. Musiikki on kuitenkin oikeastaan sarja oikeanlaisia nyansseja ja ne on ne yksityiskohdat, mitkä musassa kolahtaa ja kunnollinen viimeistely on yksi niistä. Masterointi itsessään on hiton vaikeaa ja on ehkä parempi julkaisuvaiheessa jättää niille jotka sen oikeasti osaa, mutta kun toimitaan harrastajatasolla, niin kaikki tehdään itse ja asiasta on kiva tietää kaikenlaista.
Teinpä testin 16-bittisellä tiedostolla:
Vähensin normalisoidun biisin äänenvoimakkuutta 5 dB ja tallensin sen uudella nimellä. Tämän jälkeen avasin tiedoston ja normalisoin sen ja tallensin taas. Tämän jälkeen suljin audiotiedostot ja kävin poistamassa Wavelabin gpk-filut (Wavelab 5 on vähän turhan fiksu tämänkaltaiseen temppuiluun) ja avasin sekä alkuperäisen, että vaimennetun ja uudelleen normalisoidun tiedoston. Sitten käänsin toisen vaiheen ja summasin tiedostot yhteen. Jälki on tämännäköistä:
http://users.tkk.fi/~jaoinone/1/Normalisointiero.jpg
Saattaa tuntua tuollaiset desibelin osat aika vähäisiltä eroilta, mutta informaatiota on tossakin rätinässä niin paljon, että biisin tunnistaa. Wavelabin audio file comparekin kertoi seuraavaa:
The two files are different!
12989898 differences have been found.
Jos pääasiallinen levityskanava biiseille on netti ja tavara liikkuu mp3-tiedostoina, niin tolla normalisointiasialla ei ole mitään väliä, koska ero (320kbps!) mp3-tiedoston ja alkuperäisen välillä on ihan käsittämätön:
http://users.tkk.fi/~jaoinone/1/MP3-ero.jpg
Itseasiassa ero on niin älytön, että jouduin tarkistamaan, ettei mitään ole mennyt niinsanotusti vituiksi, mutta eroa on oikeasti desibelitolkulla. Kohdistin vielä vaiheetkin tasan kohdalleen (mp3-koodaus teki jostain syystä on-site prosessoinnillakin framen mittaisen 1152 samplen tauon alkuun), mutta silti jälki on aika hurjaa.