Uusia studioteknologiakirjoja Helsingin kaupunginkirjastossa

15 posts, 1 page, 2,737 views

Avatar
#1 • • Llare Guest
Pääpostitalon Kirjasto 10 on täydentänyt kokoelmaansa studioteknologiakirjallisuuden osalta. Kirjat ovat kaikkien Helmet-kirjastojen asiakkaiden (ts. kirjastokortin haltijoiden) varattavissa ja lainattavissa.

Palautetta voi lähettää allekirjoittaneelle spostiosoitteella llare[mauku]lasipalatsi[piste]fi.

*LLR3

The Science of Sound / Thomas D. Rosing, F. Richard Moore, Paul A. Wheeler
3rd ed. / San Francisco : Addison-Wesley, cop. 2002 / 783 s. : kuv., taul. / ISBN 0-8053-8565-7

The art of digital music : 56 visionary artists & insiders reveal their creative secrets / by David Battino & Kelli Richards ; [foreword by Stewart Copeland]
San Francisco (Calif.) : Backbeat, 2005 / 260 s. : kuv. ; 24 cm + DVD-levy / ISBN 0-87930-830-3

Crank it up : live sound secrets of the top tour engineers / by Clive Young
San Francisco : Backbeat Books, cop. 2004 / 201 s. : kuv. ; 24 cm / ISBN 0-87930-778-1

Guerrilla home recording : how to get great sound from any studio / Karl Coryat
San Francisco : Backbeat Books, 2005 / 207 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 0-87930-834-6

Choosing and using audio and music software : a guide to the major software applications for Mac and PC/ Mike Collins
Amsterdam : Focal Press, 2004 / 512 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 0-240-51921-3

Mastering audio : the art and the science / Bob Katz
Oxford : Focal Press, cop. 2002 / 319 s. : kuv. ; 22 x 24 cm / ISBN 0-240-80545-3

Modern recording techniques / David Miles Huber, Robert E. Runstein
Sixth ed. / Amsterdam : Focal Press : Elsevier, cop. 2005 / 652 s. : kuv. ; 24 cm / ISBN 0-240-80625-5

Recording tips for engineers : for cleaner, brighter tracks / Tim Crich
2. ed. / Amsterdam : Focal Press, 2005 / 237 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 0-240-51974-4

Sound synthesis and sampling / Martin Russ
2. ed. / Amsterdam : Focal Press, 2004 / 473 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 0-240-51692-3

Luova studiotyö / Silja Suntola ; [piirroskuvitus: Tommi Posa]
PAINOS 2. p. / Helsinki : Idemco, 2004 (Loviisa : Itä-Uudenmaan paino) / 80 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 951-98245-4-5

Recording studio technology, maintenance and repairs / Tom McCartney
New York : McGraw-Hill, cop. 2004 / 242 s. : kuv. ; 24 cm / ISBN 0-07-142726-0

Digital audio essentials / Bruce Fries and Marty Fries
Beijing : O'Reilly, cop. 2005 / 357 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 0-596-00856-2

Laptop music : create, record, perform, or just listen to, music on your laptop computer / [Martin Delaney]
Thetford : PC Publishing, 2004 / 152 s. : kuv. ; 24 cm / ISBN 1-870775-89-9

Creative recording. Part one : effects and processors/ Paul White
2nd ed. / London : Sanctuary, p2003 / 335 s. : kuv. / ISBN 1-86074-456-7

The classical musician's recording handbook / Andrew Hallifax
London : SMT, 2004 / 142 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 1-84492-018-6

Creative recording. 2 : microphones, acoustics, soundproofing and monitoring / Paul White
London : SMT, cop. 2003 / 255 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 1-84492-002-X

How to get the sound you want / Michael and Tim Prochak
2. rev. ed. / London : SMT, 2004 / 151 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 1-84492-065-8

Keyboards : sounds & styles / Christoph Klüh
London : SMT, 2004 / 112 s. : kuv. ; 28 cm /ISBN 1-84492-061-5

Practical recording. 1 : microphones / Norbert Pawera
London : SMT, 2003 / 132 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 1-84492-062-3

Practical recording. 4 : rhythm programming / Mark Roberts
London : SMT, 2003 / 132 s. : kuv. ; 28 cm + CD-ROM-levy / ISBN 1-84492-066-6

Practical recording. 5 : surround sound / Christian Birkner
London : SMT, 2002 / 115 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 1-84492-059-3

The sound on sound book of recording & production techniques for the recording musician / Paul White
2nd ed. / London : SMT, 2002 / 294 s. : kuv., taul. / ISBN 1-86074-443-5

The art of mixing : a visual guide to recording, engineering and production / David Gibson
2. [rev.] ed. / Boston (Mass.) : Thomson Course Technology, op. 2005 / 299 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 1-93114-045-6

Sampling and soft synth power! / by Michael Prager
Boston (Mass.) : Thomson Course Technology, cop. 2005 / 460 s. : kuv. ; 24 cm / ISBN 1-59200-132-7
Avatar
#2 • • bulk Guest
Sik oossom.

Pitääpä käydä varaamassa.
Avatar
#3 • • R24 Guest

Mastering audio : the art and the science / Bob Katz
Oxford : Focal Press, cop. 2002 / 319 s. : kuv. ; 22 x 24 cm / ISBN 0-240-80545-3



Jos masterointi kiinnostaa vähääkään, niin tossa opuksessa on 'bout kaikki mitä tarvii tietää ja paljon päälle.
Avatar
#4 • • Taikakimi Guest
eläköön yhteiskunta.

JOO!!
Avatar
#5 • • bulk Guest
Okei sitten seuraa arvostelua, eka kirja jonka sain käsiini (ovat muuten varsin varattuja):

Luova studiotyö / Silja Suntola
; [piirroskuvitus: Tommi Posa]
PAINOS 2. p. / Helsinki : Idemco, 2004 (Loviisa : Itä-Uudenmaan paino) / 80 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 951-98245-4-5


Kevyehkö oppikirja lähinnä erilaisesten instrumenttien mikittämisestä. Kirjassa lähdetään liikkelle hertsien ja taajuuden määrittelystä ja jatketaan analogi- ja digitaalitekniikan eroista. Erilaisia työskentelytapoja on kirjan nimestä poiketen käsitelty varsin niukasti mikkitekniikoita lukuunottamatta, joita on mielestäni turhankin paljon (mm. eri soittimille tyypillisiä mikkitekniikoita on listattu 16 sivun verran 73-sivuisesta kirjasta). Itse miksausprosessista onkin sitten riittänyt vain kuusi sivua.

Jotenkin tulee hivenen mieleen jonkun äkkiä kokoonkasaama gradutyö, koska aloitus oli hivenen luokkaa "jo muinaiset roomalaiset".

Aloittelijalle varmaan kohtuullisesti sopiva perusteos, mutta itselleni (~15 vuotta elektronista musiikkia eri muodoissa) oli paria mikitysvinkkiä lukuunottamatta aika turha. Hauska idea oli kirjan vikalla sivulla oli kätsy "bpm vs .nuottien kesto millisekunteina" -taulukko niille, jotka eivät ole sellaista excelillä ehtineet itselleen tehdä, tosin sekin päättyi lukemaan 119bpm.

Tänään menen vaihtamaan tuon opukseen nimeltä "Sound synthesis and sampling / Martin Russ", toivotaan, että on vähän spesifisempi opus.
Avatar
#6 • • Taikakimi Guest
Science of soundia ainakin suosittelen täysin rinnoin. Vaikka uusinkin (? tämä omani 2002) on digitaalipuoleltaan vähän haparoiva, on kirja muuten musiikin, akustiikan ja äänen iki-ihana nippelitietovarasto. Tämän jälkeen tietää kaikesta vähän enemmän :)

(Mm sen, että miten helkkarissa yhdelle uralle saa vinyylissä kahdelta kanavalta sekä aallonpituuden että -korkeuden koodattua :P Tätä olinkin itse pähkäillyt hyvän aikaa.)
Avatar
#7 • • bulk Guest
Nostetaas tää:

Sound synthesis and sampling / Martin Russ
2. ed. / Amsterdam : Focal Press, 2004 / 473 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 0-240-51692-3



Tämä oli erinomainen alan perusteos, jota suosittelen lämpöisesti kaikille. Melko tekninen näkökanta aiheeseen, mutta fysiikkaa on mukana aika kevyesti (josta pieni miinus). Ehdottomasti lainaamisen arvoinen teos ja itse aion hankkia tuon hyllyyn, kunhan löydän sen mahdollisimman edullisesti jostain.

4½/5 tähteä

Sampling and soft synth power! / by Michael Prager
Boston (Mass.) : Thomson Course Technology, cop. 2005 / 460 s. : kuv. ; 24 cm / ISBN 1-59200-132-7



Keskittyy muutaman synteesitekniikan läpikäymiseen esimerkkien voimin. Hieman rajoittunut katsantokanta, enkä itse löytänyt tästä mitään uutta verrattuna esim Sound on Soundin kattaviin artikkeleihin vastaavista aiheista. Hyvin käytännönläheinen suhtautumistapa ja kirja voisi tukea aloittelevaa softasynteesin käyttäjää harrastuksen alussa oikeinkin hyvin (jos englanninkielinen sanasto vain on hallussa). Kirjassa on mm. muutama ehdotus perussetupeista ja niiden oikeasta hallinnasta. En siis itse niin innostunut, mutta vaikea tätäkään on ajanhukaksi sanoa, asiat olivat vain jo valmiiksi tuttuja itselleni.

2+/5 tähteä
Avatar
#8 • • bulk Guest

Science of soundia ainakin suosittelen täysin rinnoin. Vaikka uusinkin (? tämä omani 2002) on digitaalipuoleltaan vähän haparoiva, on kirja muuten musiikin, akustiikan ja äänen iki-ihana nippelitietovarasto. Tämän jälkeen tietää kaikesta vähän enemmän :)

(Mm sen, että miten helkkarissa yhdelle uralle saa vinyylissä kahdelta kanavalta sekä aallonpituuden että -korkeuden koodattua :P Tätä olinkin itse pähkäillyt hyvän aikaa.)



Joo uusin on kolmas painos vuodelta 2002, kävin just pokkaamassa itselleni ton Yliopiston kirjakaupasta, 59 euroa. En o vielä ehtinyt tutustumaan ko. opukseen, mutta siitä ois tentti maaliskuussa, joten pitää ottaa työn alle.

Samalla kävin hakemassa kirjastosta lainaksi Bob Katzin Mastering audio : the art and the sciencen, katotaan onko siitä mihinkään. Alku on ainakin lupaavaa:

Compressors and limiters should be treated just like firearms...

...Treat every compressor/limiter like a loaded weapon, and don't point it at anyone unless you intend to use it. It's the LAW!



(Snadi lollers) :D
Avatar
#9 • • bulk Guest
Mastering audio : the art and the science / Bob Katz
Oxford : Focal Press, cop. 2002 / 319 s. : kuv. ; 22 x 24 cm / ISBN 0-240-80545-3


Tuli lukaistua tämä tuossa joulun pyhinä (palautin snadisti myöhässä, anteeksi seuraavaksi varanneelle) ja täytyy myöntää, että oli mielestäni loistava teos.

Katz onnistui vähän raottamaan salaisuuksien verhoa masterointivaiheeseen, mutta itse tekninen teksti ei ollut edes parasta antia, vaan kaverin filosofinen suhtautuminen omaan työskentelyyn (joka on tehnyt kaverista maailman parhaita).

Tämä kirja menee tilaukseen (löytyy esim amazonilta 39.99$), on niin rautaista luettavaa, että suosittelen kaikille, jotka osallistuvat jonkinlaiseen miksaus-jälkikäsittelyprosessiin. Pakko hankkia omaankin hyllyyn.

Muuten täydellinen opus, mutta oudon muotoinen kirja noin fyysisesti ja kuvitus voisi olla piirun parempi. Mutta erittäin hyvä näinkin.

'It's not how loud you make it. It's how you make it loud'

5-/5 tähteä
Avatar
#10 • • bulk Guest

Digital audio essentials / Bruce Fries and Marty Fries
Beijing : O'Reilly, cop. 2005 / 357 s. : kuv. ; 25 cm / ISBN 0-596-00856-2


* Download and share music without breaking the law.
* Connect your PC or MAC to your home stereo system.
* Record and "rip" music from any source to hard drive and CD.
* Pick the right online music service.



Pitäisi varmaan kattella mitä kirjoja sitä tässä oikeen varailee. :scared:

Aivan täysin alkeita käsittelevä kirja niille, joille iPod on tuntematon käsite ja levyjen rippaaminen on salatiedettä. Keskivertoja ohjeita esim analoginauhojen siirtämiseen koneelle ja mp3-tiedostojen koodaamiseen. Taso on pikkuisen matala ja esim 192 kpbs mp3-tiedosto on jo kirjoittajan mielestä oikein hyvä formaatti äänenlaadultaan. Kirjassa käydään läpi soittolistojen muodostamisia, mahdollisia nettiradion perustamisohjeita, pintaraapaisulla DRM-tekniikasta käyttäjän näkökulmasta (ei tektalkkia DRM:stä).

Ulkoasu on siisti ja kuvituskin laadultaan hyvää, mutta normaalille audio tekk -tietokonekäyttäjälle kohtuullisen hyödytön opus. Nimessä esiintyvä Essentials johtaa tällä kertaa hieman harhaan (ainakin omasta näkökulmastani), esimerkiksi PCM-koodausta käsiteltiin mahtavat 15 riviä, josta ei todellakaan saa irti kuinka toistaiseksi yleisin digitaaliaudion koodaustapa oikein toimii. Sensijaan aiheesta "creating mp3s with your jukebox-program" irtosi juttua sivutolkulla.

Ei tähtiä, en ole kohderyhmässä.
Avatar
#11 • • bulk Guest
The sound on sound book of recording & production techniques for the recording musician / Paul White London : SMT, 1996 / 192 s. : kuv., taul. / ISBN 1-86074-188-6

Läpiselasin tämän vain.

Perusteos nauhoittamisesta, käydään läpi tavallisimpia laitteita, mikkitekniikoita ja tuotantotapoja. Kirja on vähän jo vanhentunut ja uudempi painos onkin tuossa ylhäällä olevassa listassa.

1½/5 tähteä
Avatar
#12 • • Taikakimi Guest
"Masterin Audio - The Art & Science" - Bob Katz

Meni yhdeltä istumalta, tosi kevyttä ja sujuvasti kirjoitettua tekstiä. Ei kovin tekninen, ja kiitettävän käytännönläheinen (mikä pätee tietenkin myös toisinpäin miinuksena).

Niinkun nimi sanoo, keskittyy lähes täysin masterointivaiheeseen ja valmiiden miksauksien käsittelyyn, vaikka tietenkin toi menee tuotantopuolenkin kassa paljon limittäin. Ite olisin silti arvostanut, jos tässä olisi ollut edes pari lukua missä olisi keskitytty enemmän skarpin miksauksen valmistamiseen.

Nykyisen pop-musiikin ylikompressointitrendin lyttäämiseen käytetään ehkä jopa liioitellun paljon tilaa, mutta toisaalta eipä voi eri mieltäkään olla, kun pop-levyjen soundi muuttuu vuosi vuodelta keskimäärin vain heikommaksi ja heikommaksi, ja oon huomannu myös psykejulkaisuissa ihan selkeän trendin vuosien varrella aina vain supistetumman dynaamisen alueen ja ylikorostetumman soundin suuntaan.

Suosittelen kyllä ehdottomasti enemmänkin tuottaneille, ja tän pitäs olla PAKOLLINEN tentittävä ennenkun aloittelevat kotituottajat saa koskea yhteenkään kompressoriin tai varsinkaan Wavesin limitereihin ;)

Vinkkejä otetaan muuten vastaan nimenomaan elektronisen musiikin miksausten tekemistä käsittelevästä kirjallisuudesta. Melkein kaikki näkemäni studiokirjallisuus keskittyy bändimiksausten tekemiseen, soitinten mikittämiseen ja sellaiseen, mutta itteäni kiinostaisi nimenomaan synteettisen musiikin lähtökohdista kirjoitettu teksti.
Avatar
#13 • • bulk Guest
The art of mixing : a visual guide to recording, engineering and production / David Gibson
2. [rev.] ed. / Boston (Mass.) : Thomson Course Technology, op. 2005 / 299 s. : kuv. ; 28 cm / ISBN 1-93114-045-6


Gibson esittää hiton hyvän visuaalisen konseptin miksauksien arviointiin. Lennokasta kieltä ja mukava lukea ja katsantokanta on aika rela (ei siis äärimmäisen tekninen).

Opus kattaa kaikenlaiset musiikkityylit klassisesta teknoon. Avaa kummasti ajatuksia kun joku ajattelee asioista ihan eri tavalla.

4/5 tähteä
Avatar
#15 • • Taikakimi Guest
The art of digital music : 56 visionary artists & insiders reveal their creative secrets / by David Battino & Kelli Richards ; [foreword by Stewart Copeland]
San Francisco (Calif.) : Backbeat, 2005 / 260 s. : kuv. ; 24 cm + DVD-levy / ISBN 0-87930-830-3

Eka puoli kirjasta on haastateltujen parisivuisia esittelyjä, missä itsekukin puhuu aika vapaamuotoisesti tuottamisfilosofiastaan, historiastaan jne.

Toinen puolisko on jaettu otsakkeille tyyliin "onnistuneet virheet", "pahat digitaalitavat", jne eli kirja on lähinnä kokoelma erilaisia anekdootteja, ajatuksia ja filosofisia oivalluksia tuottamisen saralta.

Ei tässä mitään suuria salaisuuksia ole, mutta erittäin mielenkiintoista luettavaa silti. Henkilörepertuaari on ihan kiitettävä, mukana on niin kokonaan elektronisen, kun perinteisemmän rock/popmusiikinkin tuottajia.

Eli ihan hyvää lueskeltavaa samalla biisien renderöimistä odotellessa :D Tai muuten vain pienissä paloissa nautittuna.