inhottavat mainokset pois katukuvasta ?

36 posts, 2 pages, 12,061 views

Avatar
#21 • • Hansu Guest
Nyt on sitten myös Lapin Kullan uusi mainoskampanja keskeytetty.

"Eläinsuojelujärjestön arvostelua herättäneet ulkomainokset poistettiin viikko sitten, ja nyt saavat lähteä kaduilta myös Lapin Kulta -julisteet. Uudessa tapauksessa asialla ovat viranomaiset, käytännössä sosiaali- ja terveysministeriön alainen tuotevalvontakeskus."
@ tämän päivän Etelä-Suomen Sanomat

Syynä mainosten poistamiseen oli se, että ko. valvontakeskus pelkäsi hyväntuulisten mainosten lisäävän suomalaisten "lomajuoppoutta"... Itse pidin mainoksia oikein onnistuneina ja hauskoina, niissä oli Lapparin etiketin mallin mukaan sorvattuja kekseliäitä ja hauskoja lausahduksia tyyliin "Muista juoda" ja pienellä tekstillä alapuolella "tai kuivut", ja "Yhdet vielä - vähintään".

Tässä maassa tuntuu olevan kiellettyä yhdistää alkoholijuoma mihinkään positiiviseen asiaan kuten hauskanpitoon tai saunan jälkeen rentoutumiseen. Ei, alkoholi on aina ja kaikissa tapauksissa hirvittävä ja turmiollinen myrkky joka on piilotettava pimeimpään komeroon ja vaiettava kuoliaaksi... Poissa silmistä, poissa mielestä.
Avatar
#22 • • mekaanikko Guest
Mun mielestä toi Lapparin kamppis oli mauton ja ihmettelin että se sai olla noinkin kauan ulkona. Ja siis mun mielestä alkoholimainonta on sinänsä OK ja sen sais vapauttaa myös väkevien osalta.
Avatar
#23 • • phanatic Guest

Eli esim. JCDeacux ja Animalia molemmat valehtelivat mediassa? Miksi?



Duh? Saadakseen enemmän huomiota kampanjalle. Minä en ollut tuosta kampanjasta kuullut tai nähnyt mitään ennen kuin siitä alkoi tulla keskusteluja eri foorumeille.



Miksi JCDecaux haluaisi lisää huomiota Animalian kampanjalle oman maineensa kustannuksella?

Nyt on alkanut liikkua enemmänkin huhua siitä, että McDonald's ja Atria olisivat olleet kampanjan lopettamisen takana uhattuaan lopettaa JCDecauxin telineissä mainostamisen.
Avatar
#24 • • phanatic Guest


Tässä maassa tuntuu olevan kiellettyä yhdistää alkoholijuoma mihinkään positiiviseen asiaan kuten hauskanpitoon tai saunan jälkeen rentoutumiseen. Ei, alkoholi on aina ja kaikissa tapauksissa hirvittävä ja turmiollinen myrkky



Johtuisikohan tuo siitä, että joka kymmenes suomalainen on alkoholin suurkuluttaja ja kyseinen myrkky tappaa pelkästään Suomessa kymmeniä tuhansia ihmisiä joka vuosi.

Eipä noita muitakaan vastaavan vaarallisuustason myrkkyjä saa kadulla mainostaa, kuten tupakkaa tai amfetamiinia.
Avatar
#25 • • Mrrshan Guest
Ei nyt sentään kymmeniätuhansia, mutta tuhansia kuitenkin. Lisäksi se on mukana hyvin suuressa osassa väkivalta- ja henkirikoksia.

Kuluttajalle tuskin on hyötyä siitä että häntä houkutellaan juomaan esim. lapin kultaa karhun sijasta, tai että yleensä houkutellaan juomaan alkoholia. Valmistajille siitä on keskimäärin hyötyä siinä tapauksessa että se lisää kokonaiskulutusta niinkuin se varmasti tekeekin. Tuskin on mitään muuta helppoa tapaa rajoittaa kulutusta loukkaamatta kenenkään oikeuksia kuin alkoholimainonnan kieltäminen.
Avatar
#26 • • Jukka I Guest

Kuluttajalle tuskin on hyötyä siitä että häntä houkutellaan juomaan esim. lapin kultaa karhun sijasta, tai että yleensä houkutellaan juomaan alkoholia. Valmistajille siitä on keskimäärin hyötyä siinä tapauksessa että se lisää kokonaiskulutusta niinkuin se varmasti tekeekin. Tuskin on mitään muuta helppoa tapaa rajoittaa kulutusta loukkaamatta kenenkään oikeuksia kuin alkoholimainonnan kieltäminen.


Nyt ei ole mitään faktaa heittää pöytään, mutta luulisin, ettei mainonnalla ole huomattavaa vaikutusta kokonaiskulutukseen tai alkoholihaittoihin. Näistähän suurimmasta osasta vastaa pieni mutta sitäkin näkyvämpi ongelmakäyttäjien ryhmä, joka vetää päivittäiset kossunsa tai mäyräkoiransa ihan siitä huolimatta, mainostetaanko niitä vai ei. Kohtuukäyttävän valtaväestön kulutustottumukset taas ovat hyvinkin vakiintuneita, eli mainonta tuskin tässäkään tapauksessa ajaa matti meikäläistä ostamaan kahta mäyristä viikonlopuksi yhden sijaan vaan enintään vaihtamaan merkkiä.

Kaikenlainen saatavuuteen ja mainontaan kohdistuva alkoholipoliittinen kikkailu on väärän puun haukkumista, kun oikeasti pitäisi puuttua niihin yhteiskunnallisiin ongelmiin, jotka ajavat ihmisiä liikakäyttöön.
Avatar
#27 • • phanatic Guest


Nyt ei ole mitään faktaa heittää pöytään, mutta luulisin, ettei mainonnalla ole huomattavaa vaikutusta kokonaiskulutukseen tai alkoholihaittoihin. Näistähän suurimmasta osasta vastaa pieni mutta sitäkin näkyvämpi ongelmakäyttäjien ryhmä, joka vetää päivittäiset kossunsa tai mäyräkoiransa ihan siitä huolimatta, mainostetaanko niitä vai ei. Kohtuukäyttävän valtaväestön kulutustottumukset taas ovat hyvinkin vakiintuneita, eli mainonta tuskin tässäkään tapauksessa ajaa matti meikäläistä ostamaan kahta mäyristä viikonlopuksi yhden sijaan vaan enintään vaihtamaan merkkiä.

Kaikenlainen saatavuuteen ja mainontaan kohdistuva alkoholipoliittinen kikkailu on väärän puun haukkumista, kun oikeasti pitäisi puuttua niihin yhteiskunnallisiin ongelmiin, jotka ajavat ihmisiä liikakäyttöön.



Kyllä se mainonta nuoriin tehoaa, ja siksihän suurin osa alkoholimainoksista onkin nuorille, jopa alaikäisille suunnattuja.

Ja vaikka mainonta tai saatavuus eivät tietenkään ole alkoholiongelmien pääsyy, pitää vaarallisten aineiden markkinointia ja jakelua mielestäni säädellä.
Avatar
#28 • • Individual Guest


Kyllä se mainonta nuoriin tehoaa, ja siksihän suurin osa alkoholimainoksista onkin nuorille, jopa alaikäisille suunnattuja.

Ja vaikka mainonta tai saatavuus eivät tietenkään ole alkoholiongelmien pääsyy, pitää vaarallisten aineiden markkinointia ja jakelua mielestäni säädellä.



No ensinnäkään Suomessa ei saa väkeviä alkoholijuomia edes mainostaa ja toisekseen, enpä ole missään törmännyt esim. näitten "limuviinojen" mainontaan ( smirnoff ice etc. ) joiden uskoisi hyvinkin maistuvan teineille. Eikö salmiakkikossu vedetty joksikin aikaa markkinoilta, koska teinit sitä veti kuin limpparia ja olivatkin sitten kuka missäkin kunnossa, mutta yhtään mainosta en muista siitä nähneeni. Viidakkorumpu toimi kyllä sitäkin paremmin.

Ja mitä esim. tämän hetkiseen olut-mainontaan tulee, niin näkisin sen kohderyhminä aivan muun kuin esi-teinit taii muut murrosiän kynnykselle ehtineet, pikemminkin ne ovat IMO suunnattu +- 20 vuotiaille "kesämiehille" sun muille äijille. Esimerkkinä Koffin kamppis, jossa ravintoympäristö on viety tavalliseen kotiin tai sitten Kurko Lonkeron mainonta. En kyllä tosissaan näe niissä mitään sellaisia viestejä, jotka kauheasti vetoisivat pentuihin, mutta toki voin olla väärässä.

Penään tässä niin kuin niin monta kertaa aiemminkin vanhempien vastuuta siitä, missä se Pikku-Jeppe tai Liisa oikein notkuu öisin. Ja eiköhän se viinanjuonnin malli tule ihan muualta kuin mainoksista.
Avatar
#29 • • Individual Guest



Eipä noita muitakaan vastaavan vaarallisuustason myrkkyjä saa kadulla mainostaa, kuten tupakkaa tai amfetamiinia.



Voiskohan se olla siitä kiinni, että jälkimmäinen aine luokitellaan Suomen laissa huumausaineeksi ja täten kielletyksi. Näin se vaan on, että sinänsä aika huono argumentti vai mennäänkö tässä topikissa nyt siihen onko esim. kannabis vaarallisempaa tai vaarattomampaa kuin joku muu päihde. Niin kauan kun toi pirpana on laiton, niin on siihen hieman hassua verrata. Mutta mitä tulee tuohon Lapin Kullan "Muista juoda"- mainontaan, niin kyllä itsekin niitä kotikaupunkini katukuvassa ihmettelin, kun ne ensimmäisen kerran näin. Olisi varmaan voinut jättää ripustamatta ne kyltit sinne. Pikemminkin olisi ollut viisainta jos joku lähdevesifirma muistuttaisi ihmisiä nestehukan vaaroista helteellä.
Avatar
#30 • • Kaino Guest
tuli tuossa kadulla vastaan bussipysäkillä mielestäni oikeasti hieman inhottavaan tapaan asetellut mainokset.

toisella puolella oli unicefin mainos pakistanin kärsivistä lapsista - toisella puolella mäkkärin bicmac-mainos.

kornia mielestäni. :D
Avatar
#31 • • Boneless one Guest
Keskimäärin kaikki mainokset katukuvassa/missä tahansa on aika hanurista enkä pysty edes kävelemään silmät kiinni.

Top-jotain vituttajat lista:
  • Matkapuhelin mainokset.
  • Operaatoreiden puhaikatarjoukset katukuvassa.
  • Operaattoreiden nimet katukuvassa.
  • Kaikki automainokset katukuvassa.
  • Nykyään kaikki bilejulisteet joissa luvataan kaikki kuun ja maan väliltä sillä samalla miehityksellä.
  • Kauppojen mainos-ständit jotka on edessä.
  • Ne vitun ärsyttävät valoheitinmainokset jonkun kaupan sisältä, jotka seuraa ikkunan läpi maata pitkin sua vaikka yrität kävellä niiden ohi.
  • Isot mainostarrat kauppojen lattioissa.
  • Mainosflyereiden jakaminen kaupassa kun kyseinen tuote on kuitenkin muutaman askeleen päässä.
Avatar
#32 • • Ryvon DJ Guest

tuli tuossa kadulla vastaan bussipysäkillä mielestäni oikeasti hieman inhottavaan tapaan asetellut mainokset.

toisella puolella oli unicefin mainos pakistanin kärsivistä lapsista - toisella puolella mäkkärin bicmac-mainos.

kornia mielestäni. :D



Hmm, ei edes mitenkään kornia, vaan todellisuutta. Hyvä vaan että länsimaisia hyvinvointipaskiaisia (niinkuin ME) muistutetaan illuusiosta jossa elämme. Varsinkin nyt kun viime viikolla luin jostain raportista (tjs.) jossa painotetaan, että koko maailman nälänhätä saataisiin nytkin kerralla lopetettua, kunhan ASIALLE TEHDÄÄN JOTAIN :mad:
God damn, odotan sitä Star Trek-todellisuutta jolloin tällainen asia kuin perushyvinvointi kaikille on itsestäänselvyys, ja ihmisillä on muutakin tähdellistä ajateltavaa kuin Big Brother tai Idols.

Se Nyt-liitteen parin viikon takainen juttu tarra yms. juliste / mainosliimaajista oli muuten typerä muistutus tästä Animalian julistefiaskosta. JCDecauxin edustaja myönsi että lafkansa toimi ehkä "hieman" hätävarjellusti, geesh. Ja kuitenkin lopuksi sysäsi tehopyhästi vastuun täysin mainostajien niskaan, JCDecauxhan on vain viestinvälittäjä!!! Välittäjä joka ottaa vain ensin rahat taskuistasi...

Muutenkin artikkeli paljasti Helsingin kaupungin täydellisen munattomuuden tässä julkisivuasiassa. Virkamiesten täydellinen nöyristely kaupallisen rahan edessä hävettää meitä kunnon helsinkiläisiä. Sanktioiden pitäisiä olla tuntuvat ja asteittain kovenevat yrityksiä kohtaan jotka mainostavat vastoin kaupunginsääntöjä ja hyvää makua. Levittelevät kaupallisia haarojaan kadulla kenestäkään piittaamatta.

Viimeisin Star Wars-elokuva, vaikka siitä pidinkin, niin oli raivostuttavaa lukea että rakas kaupunkimme oli TÄYSIN GOATSENA Kinopalatsille, joka siis pisti sen saatanan kokoisen "banderollin" roikkumaan talonsa seinälle, tai siis peitti koko seinän sillä. Jonkun olisi pitänyt polttaa tai varastaa se purje, sehän oli laittomasti ripustettu ja siten vapaasti poistettavissa.
Oma mielipiteeni on, että joko KAIKKI mainokset, flaijerit, julisteet, ilmaislehdet yms. propaganda helvettiin katukuvasta, tai sitten kaikenlainen kaupallinen ja ei-kaupallinen mainonta ja julistaminen sallitaan. Graffiti -ja tagisuihkijat ovat asia erikseen.

Kaupallisuuden täydellisenä orjana oleminen ei sovi kenelläkään tai millekään (varsinkaan kaupungille tai valtiolle, joka on rakennettu tiettyjen periaatteiden varaan). Ottaa hermoon tämä nyky-yhteiskunnan nöyristely liituraitapukujen edessä, jonka aiheuttamaa sisäistä häpeää ja raivoa sitten kompensoidaan kovistelemalla pienempiä esillepyrkijöitä (julistemaakarit yms. tarrafilosofit). Ei Nokia tai HEX-määrää todellisuudessa mitään muuta kuin ahneutta, ei tarvitse altistaa todellisuudenkuvaansa sille kokonaan, ei sitä tarvitse nöyristellä.

Huomio:
A-standit kadulla ovat hemmetin halvan ja puolalaisen näköistä mainostamista loskaisen Stadin kaduilla. Plus ne ovat hengenvaarallisia kunnon myräkän sattuessa, lentelevät minne sattuu. Niistä oikein näkee että Helsinki ei ole mitenkään merkittävä, iso kaupunki. Miksei kaikille putiikeille sallita kunnon neonvalo -ja valokylttimainoksia? Saataisiin näihin ankeisiin kaupunkeihin eloa ja valoa Hong Kongin tyyliin. Valokyltit hohkaisivat hemmetin hienosti sateisessa ja tihkusumuisessa syysillassa tyyliin Blade runner, ja talvellakin kaupunkitodellisuus aukeaisi aivan uudella tavalla.
Ante

Posts: 16

#33 • • Ante
Vanhempana alkaa tulla varmaan tiukkikseksi, mutta dösien selkämyksiin liimatut Koskenkorva Pink cat -mainokset vähän tökkii. Missä tyyli? Missä selkeä viesti, että viina on aikuisten ja sivistyneet käytöstavat tilanteessa kuin tilanteessa hallitsevan juttu? Nyt noista puuttuu enää iso ALE-teksti tai Rainbow-logo.
Avatar
#34 • • Kaino Guest

Vanhempana alkaa tulla varmaan tiukkikseksi, mutta dösien selkämyksiin liimatut Koskenkorva Pink cat -mainokset vähän tökkii. Missä tyyli? Missä selkeä viesti, että viina on aikuisten ja sivistyneet käytöstavat tilanteessa kuin tilanteessa hallitsevan juttu? Nyt noista puuttuu enää iso ALE-teksti tai Rainbow-logo.



taidat olla minua vanhempi, mutta olen kyllä samaa mieltä kanssasi.
Avatar
#35 • • Ryvon DJ Guest

Missä selkeä viesti, että viina on aikuisten ja sivistyneet käytöstavat tilanteessa kuin tilanteessa hallitsevan juttu?



Oliks toi vittuilua :) Never mind, olen silti postauksen takana, tekopyhyys mainosasioissa vaan suututtaa, ei muu. Niin, alkoholimainokset banniin kokonaan.
Avatar
#36 • • Karo Guest


God damn, odotan sitä Star Trek-todellisuutta jolloin tällainen asia kuin perushyvinvointi kaikille on itsestäänselvyys, ja ihmisillä on muutakin tähdellistä ajateltavaa kuin Big Brother tai Idols.



Kiitos tästä kirjoituksesta. Oikeasti. Itse olen ollut tuollaisten ajatusten/tunteiden vallassa jo reilusti yli kymmenen vuotta, ja on aina virkistävää lukea muidenkin purkauksia (tietää ettei ole yksin). Niin paljon mahtuu turhaa paskaa tähänkin maailmaan (ja tälle foorumille...). ;)