Miten suuri on skene? (hlöä)

9 posts, 1 page, 1,434 views

Esa

#1 • • Esa
Mikä on käsityksesi elektronisen musiikin kentän piirissä pyörivien ihmisten lukumäärästä Suomessa? Tarkoitan siis ihmisiä, jotka kuuntelevat ja diggailevat elektronista musiikkia ja käyvät tai ovat periaatteessa halukkaita käymään alan tapahtumissakin aika-ajoin.

Erilaiset näkemykset asiaan olisivat mielenkiintoista luettavaa myös.
#2 • • Tapi T Guest
Proooops Esa, mä oonkin odottanut hetkeä, jolloin tänne saadaan pystyyn taas mielenkiintoinen "skenetopiikki".

Mä käsitän tässä tapauksessa "skeneen" kuuluvan tyypin henkilönä, joka seuraa konemusakulttuuria ja osallistuu siihen jollakin tavalla (=käy bileissä, seuraa alan tapahtumia, ostaa musaa yms.).

Veikkaisin, että kaikkein aktiivisimpia tyyppejä on korkeintaan joitakin satoja - tähän ryhmään kuuluvat se ydinporukka, jonka elämään koko touhu kuuluu hyvin olennaisena osana ja he käyttävät siihen myös paljon omia resurssejaan. He ja heidän kaverinsa käyvät paljon bileissä ja ovat joskus ehkä olleet mukana järkkäämässäkin, käyvät asiaan kuuluvia keskusteluita ja osa soittaa levyjäkin.

Seuraavaksi suurin ryhmä (ehkä 1500) on sitten suurin osa bileissä kävijöistä, jotka kyllä seuraavat tapahtumia, tietävät vuoden suurimmat hittibiisit ja tuntevatkin ehkä joitakin "vaikuttajia", mutta eivät mieti asioita harrastuksensa ympäriltä sen enenpää. He käyvät bileissä silloin kun jaksavat, eikä heitä erityisemmin harmita hyvien bileiden missaaminen.

Loput ovatkin sitten säännöllisen epäsäännöllisesti bileissä kävijät, joilla on ehkä jokin tietty suosikkiklubi, joissa he käyvät ajoittain kunhan vaan kaverit lähtevät mukaan. Heille bileet ovat vain lähinnä satunnainen vaihtoehto huuruisille ravintolailloille ja he käyvät bileissä vaan lähinnä tunnelman vuoksi. Tähän porukkaan kuuluu varmaan ~3000 ihmistä.

Edit: Mitä helvettiä, noi pollin väkimäärät ovat mun täysin mututuntumalta heitettyyn arvioon verrattuna tosi paljon isompia. Oonks mä täysin hukassa oman arvioni kanssa? :D
#3 • • okiru Guest

Edit: Mitä helvettiä, noi pollin väkimäärät ovat mun täysin mututuntumalta heitettyyn arvioon verrattuna tosi paljon isompia. Oonks mä täysin hukassa oman arvioni kanssa? :D

Olet.
#4 • • mekaanikko Guest

Heh, jos ny lähtis siitä että pelkästään täällä Plattarissa on yli 7 500 rekisteröitynyttä käyttäjää niin eiköhän noi luvun pikkasen isompia pitäis olla. =)
#5 • • vain Guest
senkun tietäis, villejä veikkauksia voi toki esittää, mutta ku ei yhtään osaa sanoa.
#6 • • djsakke Guest
Tampereen skene on siina 30-100 henkee, ja useimmiten tuntuu et 0 henkee :P
#7 • • Shuffle Guest
sakke hehheh :D

tai siis ei tossa mitään hauskaa oikeestaan ole, tottahan tuo on. mut toki riippuu, et tarkastellaanko mitä alakategorioita, onhan täällä (treella siis) jotain prokepileitä melkeen joka viikonloppu kai. suomen tasollahan harrastajia tuntuisi olevan jonkin verran, kyllä se vajaan 10000 luokkaan mennee, mutta tosiaan, ne aktiivit saa kyllä mahtumaan varmastikkin yhteen palvelutaksiin kevyesti kerralla.
Esa

#8 • • Esa

Heh, jos ny lähtis siitä että pelkästään täällä Plattarissa on yli 7 500 rekisteröitynyttä käyttäjää niin eiköhän noi luvun pikkasen isompia pitäis olla. =)

Juuri näin. Vertailukohteena esim. Klubituksessa rekisteröityneitä on yli 10 000. Stealth Unitissa ja Elixiriassa vähän vähemmän. Muistetaan kuitenkin, että 'skene' - sikäli kun termi määritellään niinkuin edellä tein - tuskin on sama asia kuin netti ja nettifoorumit. Eli nämä rekisteröintien lukumäärälukemat voi kertoa jollain kertoimella. 'Skene' toki tarkoittaa eri ihmisille eri asioita ja termin voi määritellä monella tapaa...

Jos ajattelee että elektroninen musiikki on enemmän nuorten ja nuorten aikuisten juttu, niin Suomen 5,2 miljoonan (lähde: finland.fi) ihmisen väestöstähän 28% kuuluu ikäryhmään 15-34 (lähde: eräs TNS Gallupin tutkimus). Tämä tekee noin 1,5 miljoonaa ihmistä. Vaikka suomirokki, metalli, poppi ja muut dominoivat ihmisten musiikinkuuntelutottumuksia, mahtuu tähän joukkoon monta elektroniseen musiikkiin avoimin mielin suhtautuvaa ihmistä ja toisaalta monia, jotka eivät ole tätä musaa vielä kuulleetkaan.

Erilaiset hyvin poikkeavat ja ristiriitaisetkin kannanotot asiaan ovat mielestäni mielenkiintoisia. So disagree with me, please.
#9 • • miikkah Guest

käyvät tai ovat periaatteessa halukkaita käymään alan tapahtumissakin aika-ajoin.

tämä on mielestäni aika tärkeä kohta rajauksessa. periaatteessa myötämielisesti suhtautuvia jotka saattaisivat olla halukkaita käymään, on varmaan todella paljon. jos siis ei olisi muiden genrejen kiinnostavampia menoja ja jos olisi esim seuraa. useimmat ihmiset luullakseni menevät kuitenkin kavereiden perässä, eivätkä lähde yksin toiseen paikkaan esim sen takia, että dj soittaa vähän erityyppistä musiikkia.

sitten jos ns skeneen lasketaankin kuitenkin vain ne, jotka oikeasti viettävät aikaansa elektronisen musiikin parissa ja käyvät säännöllisesti tapahtumissa (roikkuvat ehkä foorumeilla & kanavilla), niin luku onkin aikalailla pienempi.

mielestäni skeneen kuuluminen vaatii skenessä osallistumista ja vaikuttamista. joko osallitumalla skenen aktiviteetteihin (näkyä bileissä jne) tai taustavaikuttamalla (promoottori, h....eikulevykauppias). se että diggailee kotona levyjä, käy pari kertaa vuodessa bileissä ja vaikka makkarimiksaa ei vielä riitä.

yksi ihminen ei ehkä oikein riitä skenen muodostamiseen (valitettavasti :D) ja sen vuoksi skene keskittynee kaupunkeihin. jos haluaisi laskea määrää, niin sen voisi ehkä tehdä arvioimalla eri kaupunkien lukuja erikseen ja ynnätä yhteen. en usko, että ulkopuolelle jäisi kamalan paljoa. luultavasti kuka tahansa eri tyyppisissä edm-bileissä jonkun vuoden heilunut pystyy aika hyvin arvioimaan oman kaupunkinsa 'skenen' suuruuden. montax naamaa?

:hah: