Mitä masterointi tarkoittaa?

40 posts, 2 pages, 27,617 views

KFMrockin

Posts: 250

#21 • • Edited KFMrockin .

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


Ei oo muuten mikään ihmeellinen vehje.. Omistin tuollasen hetken aikaa, ennen kun siirryin täyskokoseen analogikonsoliin.

Ei se "Neve sound" ole peräsin siitä että summatessa ajat sen muutaman Neve transistorin läpi, vaan siitä kun isolla tiskillä ne pienet virheet summautuu mitä enemmän on kanavia, ja jos vielä mikitelty niitten Neven mikkietusten läpi.. siitä se "Neve sound" tulee. Mää unelmoin siitä päivästä kun mulla on varaa hankkia Neve 88RS...

Kyllä toi 8816 jotain antaa soundiin kuitenkin, mutta ihan hirveän ylihintanen vehje siihen nähden mitä se tekee. :D

Jos haluat oikeesti hyvältä soundaavaa summausta, niin kattele noita API Audion line mixereitä ja sitä master mötikkää mikä tekee niistä summausmikserin. :)



juu, kuulin vaan, että tekee ihmeitä ainakin mikitettävässä musiikissa. herra joka kehui kyseistä laitetta, ajaa kaikki duunit tuon läpi.

apista kans puhuttiin. opiskelija voi vaan kuolata ruutunsa märäksi, ei tollasia rahoja ihan tosta vaan revitä:)

--
Kesäfiilismies

KFMrockin

Posts: 250

#22 • • Edited KFMrockin .


Oon samaa mieltä että jos elementit ei ole tasapainossa toisiinsa nähden niin se on pahinta biisissä, se on myös tuottamisen ainoa v-mäinen homma ja sen kanssa saa myös aikaa ja hermoja palamaan :)
Biisit olis vaan kiva saada edes suunnilleen "kaupalliselle" tasolle, jos vaikka innostuu niitä settiin soittelemaan :D



That's what producing is all about. Se on loppumaton suo, ei siinä mikään muu auta ku reenaaminen:) apujahan saa aina, kun lataa/ostaa kalliilla läjäpäiten plugareita, mut toinen juttu on et mitä oikeesti lähtee hakemaan koko musiikkitouhuilla.
fame before soundcraftin or vice versa?

pitää kyl muistaa, et keikkaillessa omien biisien soittamisen suhteen pitää tiputtaa itsekritiikkitasoa roimasti. useimmiten PA:t ja hieman humaltunut yleisö antavat melko paljon anteeksi. eikä niitä omia kuitenkaan tuu soiteltua peak-hourin aikana, tai niin, aina voi kokeilla. kokeileminen kannattaa aina:)

--
Kesäfiilismies

fi-do

Posts: 380

#23 • • fi-do

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---




That's what producing is all about. Se on loppumaton suo, ei siinä mikään muu auta ku reenaaminen:) apujahan saa aina, kun lataa/ostaa kalliilla läjäpäiten plugareita, mut toinen juttu on et mitä oikeesti lähtee hakemaan koko musiikkitouhuilla.
fame before soundcraftin or vice versa?

pitää kyl muistaa, et keikkaillessa omien biisien soittamisen suhteen pitää tiputtaa itsekritiikkitasoa roimasti. useimmiten PA:t ja hieman humaltunut yleisö antavat melko paljon anteeksi. eikä niitä omia kuitenkaan tuu soiteltua peak-hourin aikana, tai niin, aina voi kokeilla. kokeileminen kannattaa aina:)



No veikkaan että nille joille toi keikkailu/fame näyttelee pääosaa ei pitkäjänteisyys kovin pitkälle riitä, oma nautintohan tässä kai se suurin porkkana on ja aina kun olis kiva päästä parhaaseen mahdolliseen tavoitteeseen :D
KFMrockin

Posts: 250

#24 • • Edited KFMrockin .
Niin, toi on haastava homma, saako keikkaa, jos ei ole hyviä biisejä referenssinä:)
Jos on massikone takana, niin kyllähän soundikin saadaan kuulostamaan miltä ikinä halutaankaan.

Niin kauan kuin sitä ei ole takana, niin paras fiilis tulee itselle, kun kehittyy soundien vääntämisessä. Tuottamis-skillssit kunniaan!:)

Jo riittää offtopic.



Mitä jäbät on mieltä analogi-saturaation hakemisesta plugarien avulla soundiin loppumiksaillessa?

Olen ruvennut kiinnittämään hommaan enemmän huomiota, kuitenkin kun lähestulkoon pääsääntöisesti työskentelen ohjelmien parissa. Vähän on kolkon kuulosta duunailla biisejä pelkän ableton liven soundigeneraattoreilla.

--
Kesäfiilismies

MrMaunus

Posts: 396

#25 • • MrMaunus Räntämäen lataamo

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:

Niin, toi on haastava homma, saako keikkaa, jos ei ole hyviä biisejä referenssinä:)
Jos on massikone takana, niin kyllähän soundikin saadaan kuulostamaan miltä ikinä halutaankaan.

Niin kauan kuin sitä ei ole takana, niin paras fiilis tulee itselle, kun kehittyy soundien vääntämisessä. Tuottamis-skillssit kunniaan!:)

Jo riittää offtopic.



Mitä jäbät on mieltä analogi-saturaation hakemisesta plugarien avulla soundiin loppumiksaillessa?

Olen ruvennut kiinnittämään hommaan enemmän huomiota, kuitenkin kun lähestulkoon pääsääntöisesti työskentelen ohjelmien parissa. Vähän on kolkon kuulosta duunailla biisejä pelkän ableton liven soundigeneraattoreilla.



En osaa sanoa omia havaintoja siittä miltä analogiemut kuulostavat verrattuna oikeaan , koska en ole päässyt härväämään analogilaitteilla.
Mutta Bob Katzin masterointioppaassa (Bob Katz: Mastering audio -The art and the science), sanottiin että on hyvän ja huonon kuuloista digilaitetta, sekä -softaa ja hyvän ja huonon kuuloisia analogilaitteita. (s.201 eteenpäin.. Aika diippiä analysointia)
Katz ei itse oikein diggaa soft clipping emuista (Yhden miehen mielipide, ei eksakti totuus), mutta tosiaan musan tekemisessä ei ole mitään kiveen hakattuja sääntöjä kunhan lopputulos kuulostaa hyvältä.
Lukemiini oppaisiin ja foorumeihin (esim. Gearslutz-foorumilla oli juttua analogimallinuksesta http://www.gearslutz.com/board/music-computers/33893-best-tape-emulation-plug.html: )
pohjaten sanoisin, että digipuolella on käyttökelpoisia efektejä, mutta oikeaan analogisoundiin on parempi hommata real deal (Ja tosiaan Katziin pohjaten on sekä huonon että hyvän kuuloista analogivermettä.)
(Sitten on videoclippejä joissa esiintyy pro-miksaajia jne. jotka puhuvat tiettyjen plugarien olevan täysin mallinnettavansa kuuloisia, mutta useimmat sellaiset tuntuvat olevan maksettuja mainoksia
Esim. http://www.youtube.com/show/pensadosplace )

Eli summaten:
Digitaaliemuilla on lähteisiin viitaten vaikea saada oikeaa analogisoundia, kun ääneen vaikuttavat todella monet tekijät, mutta digilaitteilla ja -softalla voi saada hyvää jälkeä jos on laatuplugareita/laitteita :P Eli jos olis nappulaa tulis varmaan hommattua kermat digi- sekä analogipuolelta. Mutta kun ei kerran ole olen alkanut kiinnittää huomiota digi-äänilähteiden laatuun, sekä siedettävään miksausalustaan.

Siinä omaa analysointia lukemastani ja katsomastani, (ei valitettavasti kuulemastani, no joku pro tools kuuntelutesti missä oli sekä analogipöydällä, että pt:llä miksattu: en kuullut eroa mutta en osaa sanoa oliko pt:llä käytetty jotain kalliita plugareita ja että mikä analogipöytä oli kyseessä. Hyvän kuuloista ääntä molemmat samplet) sekä muutama esimerkkilähde. Saa korjata :P
KFMrockin

Posts: 250

#26 • • KFMrockin .
juttuahan riittää netissä niin paljon kuin jaksaa lukea:)

oma lähtökohta noihin saturaatioihin, on se, että ne on hyviä, jos ne tuo toivotun lopputuloksen, eli soundi kuulostaa hyvältä.
en lähde hifistelemään, mikä on paras ominaisuuksiltaan ja mallinnukseltaan, se on ihan toisen alan tyypeille.

mut siis mielipiteitä hain.

kuulen päivittäin vanhemmilta konkareilta, että
"tä ja tä on hyvä mallinnus, tätä ilman en tekis miksauksia."
huvittavaa, mut totta on, että nykyään kaikki käyttää plugareita, eikä se vaikuta myyntiin. pikemminkin edistää sitä.

--
Kesäfiilismies

MrMaunus

Posts: 396

#27 • • MrMaunus Räntämäen lataamo

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:

juttuahan riittää netissä niin paljon kuin jaksaa lukea:)

oma lähtökohta noihin saturaatioihin, on se, että ne on hyviä, jos ne tuo toivotun lopputuloksen, eli soundi kuulostaa hyvältä.
en lähde hifistelemään, mikä on paras ominaisuuksiltaan ja mallinnukseltaan, se on ihan toisen alan tyypeille.

mut siis mielipiteitä hain.

kuulen päivittäin vanhemmilta konkareilta, että
"tä ja tä on hyvä mallinnus, tätä ilman en tekis miksauksia."
huvittavaa, mut totta on, että nykyään kaikki käyttää plugareita, eikä se vaikuta myyntiin. pikemminkin edistää sitä.



No mitä oon ite törmänny tollaisiin: psp mixsaturator (Jotai valve-emua ja tape emua) on ollu itseä miellyttävä, eikä abletonin saturaattorikaan ole analog clipping asetuksil ollut pässimmän kuuloinen. Voxengo tape-emulaatio ei ole täysin ollut omaan makuun.
dB

Posts: 1,320

#28 • • dB Digital Beat Music
Joskus tuntuu että jotain paskaa kuuntelee
kun yrittää kuunnella jotain muka
modernia musiikkia joka on
vedetty aivan
täpölle. Dynamiikaltaan on sitten vaan
lujalla ja nyansseja ei kuule ollenkaan.

Ongelma digitaalisessa tuottamisessa
joidenkin soundien kliinisyys ja myös
se että digitaalisessa on desibelialue
laajempi. Se johtaa myös siihen, että
vedetään lujemmalle kuin on edes
järkevää lopputuloksen kuunneltavuuden
kannalta.

Soundeja pitää jotenkin pehmittää, että saadaan
aidompi ja luonnollisempi soundi.

Tuossa eräs blogi jota olen harvakseltaan
seuraillut. http://mastering-media.blogspot.com/

Aiheesta toiseen:
Sattuipa olemaan hyvä bassoplugari MB Creambass
Funkfishiltä jolle ei ole enää mitään supporttia.
SamHard

Posts: 2,098

#29 • • SamHard
Ääripäitten leikkaamista ja tiettyjen taajuuksien mahdollista korostamista, riippuen materiaalista. Joskus mikään työ ei pelasta huonoa miksausta.
NwB

Posts: 327

#30 • • Edited NwB
Ensiksi laitetaan limitteri, sitten kompressori ja lopuksi volat kaakkoon.

Ai katos täällä ketjussa olikin jo havainnollistava kuva prosessista:
loudness-war-compression-diagram.jpg

--
Jee! Kumpi voitti!!

NwB

Posts: 327

#31 • • Edited NwB
Noisessa muuten riittää sitten kaksi diodia.

Tossa sit taas jos haluu hifistellä. Tosin oskillaattori pari ei oo pahitteeksi, jos ei halua jäädä yhden hitin ihmeeksi.
http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/3469

--
Jee! Kumpi voitti!!

Funktion

Posts: 1,720

#32 • • Funktion over 9000

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:

Ensiksi laitetaan limitteri, sitten kompressori ja lopuksi volat kaakkoon.

Ai katos täällä ketjussa olikin jo havainnollistava kuva prosessista:
loudness-war-compression-diagram.jpg



Ei ku toisin päin. Eka kompuroidaan ihavitusti(tm) sit laitetaan pari L2 peräjälkeen.

Ja kyllä sit on proovolume! *uros*

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

NwB

Posts: 327

#33 • • NwB

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---
Ensiksi laitetaan limitteri, sitten kompressori ja lopuksi volat kaakkoon.

Ai katos täällä ketjussa olikin jo havainnollistava kuva prosessista:
loudness-war-compression-diagram.jpg
---


Ei ku toisin päin. Eka kompuroidaan ihavitusti(tm) sit laitetaan pari L2 peräjälkeen.

Ja kyllä sit on proovolume! *uros*



Kolmioepäyhtälö ei valehtele, olet oikeassa.

--
Jee! Kumpi voitti!!

NwB

Posts: 327

#34 • • Edited NwB
Jos masterointi olis niiku League of legends, niin trinity force.

Legendary
Effects
+30 ability power
+30 attack damage
+30% attack speed
+15% critical strike chance
+250 health
+250 mana
+12% movement speed
Passive Unique: Your basic attacks have a 25% chance to slow your target's movement speed by 35% for 2.5 seconds.
Unique: After using an ability, your next basic attack deals bonus physical damage equal to 150% of your base Attack Damage. 2 second cooldown.

U cant compete with that!

Oikeestaan ton nimi pitäis olla Dubstep force.

--
Jee! Kumpi voitti!!

dB

Posts: 1,320

#35 • • dB Digital Beat Music

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---

---
Ensiksi laitetaan limitteri, sitten kompressori ja lopuksi volat kaakkoon.

Ai katos täällä ketjussa olikin jo havainnollistava kuva prosessista:
loudness-war-compression-diagram.jpg
---


Ei ku toisin päin. Eka kompuroidaan ihavitusti(tm) sit laitetaan pari L2 peräjälkeen.

Ja kyllä sit on proovolume! *uros*
---


Kolmioepäyhtälö ei valehtele, olet oikeassa.



Metallican tuottaja on väärässä.
http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2008/sep/27/digitalmusic
dB

Posts: 1,320

#36 • • dB Digital Beat Music

Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:


---

---
Ensiksi laitetaan limitteri, sitten kompressori ja lopuksi volat kaakkoon.

Ai katos täällä ketjussa olikin jo havainnollistava kuva prosessista:
loudness-war-compression-diagram.jpg
---


Ei ku toisin päin. Eka kompuroidaan ihavitusti(tm) sit laitetaan pari L2 peräjälkeen.

Ja kyllä sit on proovolume! *uros*
---


Kolmioepäyhtälö ei valehtele, olet oikeassa.



Metallican tuottaja on väärässä.
http://www.guardian.co.uk/technology/blog/2008/sep/27/digitalmusic
VicTor miKe

Posts: 268

#37 • • VicTor miKe
Meikäläinen on nyt Reasonista -> Ableton Liveen vaihdon myötä lueskellut/katsonut kaiken mailman perustasonohjeita miksaukseen ja masterointiin. Nyt pitäisi päästä vielä vähän syvemmälle ja siitä päästäänkin itse kysymykseen.

-Onko porukalla tästä kurssista kokemusta, onko rahansa arvoinen? Ainakin Vesperin ohjeet tähän asti on ollut hyviä.

Mixing and Mastering Online Course with Jake Perrine - http://vespers.ca/shop/workshops-and-classes/mixing-and-mastering-online-course-ableton-live-jake-perrine/

-Vai olisko jollain suositella jotain muuta?

Ps. Itsellä käytössä näihin hommiin iZotopen Ozone 5 pluggari.

--
Bäng bäng!

Takyon

Posts: 2,945

#38 • • Takyon Möwkö


:D

--
info

No matter how depressed you are.... there is NOTHING that cant be fixed by titties.

Fanu

Posts: 207

#40 • • Edited Fanu Fanu
Jos joku haluaa biisejään masteroitavaksi, niin voisin huikata, että olen tehnyt hiukan masterointia kotioloissa muutamille hemmoille.
Käytössä hyvät korvat (musaa tehty se 20 vuotta) + luurit (Audeze), TL Audion Fat Track (kaksi putkiastetta sekä EQ), Izotopen Ozone ja perusplugarit – sekä Adamin A7 -skobet ja Sub8-subi.
Saan hommat soimaan tasapainoisesti, selkeästi ja lujaa, ja tuo TLA tuo mukavaa lämpöä saundiin ja tasottaa hieman digitaalisen kuuloista kamaa.

Masterointia tarvitsevat voivat huudella: [email protected]