Eli siis, oon koonnu biisin sekkarilla x, miksannu sen kuntoon ja tehny siitä
masterointia varten audioraidan. Mitä sille tehdään käytännössä sen jälkeen,
kun se ns. masteroidaan?
40 posts, 2 pages, 27,616 views
Waves L2 Ultramaximizer :D
Waves L2 Ultramaximizer :D
Waves L3 Multimaximizer!11 :cool:
Replying to Mitä masterointi tarkoittaa?:
Mille db tasolle tänä päivänä biisit ja/tai vaikka setitkin masteroidaan?
---
---
Itse olen ainakin huomannut, että se db kasvaa kokoajan enemmän ja enemmän.
Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.
---
---
---
---
Niinhän se kasvaa, toki moni muukin asia on kehittynyt vuosien varrella tuotannossa. Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.
---
---
---
---
---
Niinhän se kasvaa, toki moni muukin asia on kehittynyt vuosien varrella tuotannossa. Ajattelin vaan että kun beatportista ostetut biisit soi omiin verrattuna reilusti lujempaa kuitenkaan särkemättä.
---
Joo, vähän sama juttu mullakin, mutta jos pistän jonkun compressorin masteriin tai limitterin nostamaan volumea niin kyllähän ne saa yhtä lujaksi ja ei ääni särje. Pari omaakin biisiä mennyt parhaillaan masterointiin ja luultavasti ihan sama juttu niillä tulee olemaan sitten, kun ne saa beatportista ja muista online kaupoista.
---
---
---
---
---
---
---
Joo, vähän sama juttu mullakin, mutta jos pistän jonkun compressorin masteriin tai limitterin nostamaan volumea niin kyllähän ne saa yhtä lujaksi ja ei ääni särje. Pari omaakin biisiä mennyt parhaillaan masterointiin ja luultavasti ihan sama juttu niillä tulee olemaan sitten, kun ne saa beatportista ja muista online kaupoista.
---
Eikai se mitenkään Beatportista riipu millaset desibelitasot niissä raidoissa on.. Vai?
No olen itse kans noita tasoja koittanut nostella compuroilla ja limittereillä ja n.6db saan vielä soimaan ilmaan pahempia säröjä, luin jostain palstalta et n.6db olis nykyistä cd tasoa mut kyl beatportista ladatut biisit silti reilusti kovemmalla soi.
---
---
---
---
---
---
---
---
---
Eikai se mitenkään Beatportista riipu millaset desibelitasot niissä raidoissa on.. Vai?
No olen itse kans noita tasoja koittanut nostella compuroilla ja limittereillä ja n.6db saan vielä soimaan ilmaan pahempia säröjä, luin jostain palstalta et n.6db olis nykyistä cd tasoa mut kyl beatportista ladatut biisit silti reilusti kovemmalla soi.
---
Eikai se beatportista riipu millaset desibelitasot niissä raidoissa on.. vai?
No joo eikai se beatportista johdu, sama juttu ostaa ne biisit sitten mistä tahansa vaikkapa lähikaupan levyhyllyltä :) Ja siis se että en saa omia biisejäni tarpeeksi lujalle ilman säröjä on täysin omaa tieto/taitamattomuuttani johon koitan täältä valaistusta saada :D
---
No joo eikai se beatportista johdu, sama juttu ostaa ne biisit sitten mistä tahansa vaikkapa lähikaupan levyhyllyltä :) Ja siis se että en saa omia biisejäni tarpeeksi lujalle ilman säröjä on täysin omaa tieto/taitamattomuuttani johon koitan täältä valaistusta saada :D
---
Kyllähän silti yleensä halutaan julkaista biisi melkeen samanlaisella db:llä, kuin muutkin biisit siellä on.
Yksi omista keinoista ainakin parantaa soundia on vetää kaikki kanavat alas, kun kappale on valmis. Sitten monitoreiden volat ylös ja masteroit sen jossain -6 tai -4 db. Sitten sen jälkeen pistät kompressorin tai jonkun muun pluginin masteriin, jolla pystyt nostamaan volumea.
tätä olis kiva kokeilla loppumiksaillessa
http://www.ams-neve.com/Products/Outboard/8816/8816.aspx
tuo kuulemma mukavasti ulottuvuutta soundimaailmaan.
hintakin on kyllä sen näkönen.
tärkeintä on et se musiikki kuulostaa hyvältä ja että soundista saa sen essenssin esille, mitä haki:)
enemmänkin kiinnittäisin taajuustasapainoon huomiota, jos biisin elementtien tasot kusee toisiinsa nähden, sehän se rumempaa on kuin liian hiljainen biisi.
ihminen kuitenkin kuuntelee musiikkia aina lähestulkoon samalla tasolla, volume potikkaa siis voi käyttää!