Soittojärjestyksen muodostaminen?

26 posts, 2 pages, 2,665 views

Avatar
#1 • • Johnny D Guest
Niissä bileissä missä MINÄ olen käynyt (tai ainakin useimmissa), on dj-soittojärjestys kulkenut löysemmästä rankempaan.

Onko tämä ns. välttämätöntä / järkevin ratkaisu jne. Makuasiahan se loppujen lopuksi on (ja itse kysymyskin on ehkä vähän tyhmä), nykyään olen itsekin omaksunut tuon käytännön (löysä ---> rankka), vaikka ennen en tullut aikaisemmin tullut edes ajatelleeksi koko asiaa.

Esim. Vaasan muinaisissa Meltdown/VRS-jne. bileissä soittojärjestys saattoi olla tyyliä HOUSE -> RAVE, HARD TRANCE -> MONOTRACK, eli rankemmasta / nopeammasta siirryttiin kevyempään (vaikka Sasha F:n sen aikaista mättöteknoa ei kyllä kovin löysäksi voinut sanoa sitäkään...).

Mutta jos olisi (yhden huoneen) bileet, johon olisi kutsuttu ulkomaalainen DJ soittamaan housea ja samoissa bileissä olisi joku armoton hard nrg / freeform-tyyppi, niin kumpi saisi soittaa viimeisenä: "löysä" ulkomainen stara vai kotimaan 170bpm+ -tyyppi?

Pankaa kommentoiden. :)
Avatar
#2 • • Båssanova Guest

Niissä bileissä missä MINÄ olen käynyt (tai ainakin useimmissa), on dj-soittojärjestys kulkenut löysemmästä rankempaan.

Onko tämä ns. välttämätöntä / järkevin ratkaisu jne.



Kyllä se mun näkökulmasta katsoen on ihan alkeellinen perusvirhe laittaa dj:t löysemmästä rankempaan. Kaikkeen voi soveltaa dramaturgiaa, soittojärjestys pitäisi muotoilla sellaiseksi että mielenkiinto pysyy koko illan. Hauskaa olis kuulla vaikka discoa loppuillasta, mutta tuntuu että aika harvalla on pokkaa/uskallusta soittaa sellaista viimeisenä.
:D

Posts: 3,707

#3 • • :D

Mutta jos olisi (yhden huoneen) bileet, johon olisi kutsuttu ulkomaalainen DJ soittamaan housea ja samoissa bileissä olisi joku armoton hard nrg / freeform-tyyppi, niin kumpi saisi soittaa viimeisenä: "löysä" ulkomainen stara vai kotimaan 170bpm+ -tyyppi?



Miks noi pitää olla edes samoissa bileissä? Tollai polkka pitäs olla illan
aluksi, jolloinka ketään viel ei ole mestalla, niin kukaan ei harmistu.
Avatar
#4 • • Daniel Braun Guest
Tietenkin soittojärjestys muodostetaan "newbie"-> "ei niin newbie"-> "jonkinverran nimeä"-> "überisonimi" (toi viimenen ainakin oman kaupungin "tunnetuin jätkä") :D
Avatar
#5 • • SnoXn Guest

HOUSE -> RAVE, HARD TRANCE -> MONOTRACK, eli rankemmasta / nopeammasta siirryttiin kevyempään


Missäs tuollainen rankkuus-asteikko on nähtävillä? :o
Avatar
#6 • • drS Guest
mulle se on kyllä kaikkein loogisin vaihtoehto että liikutaan löysemmästä rankempaan, ja tämän soittojärjestyksen voi helposti muodostaa jopa dj:n tunnettavuuden kustannuksella. eli ei sen ison housenimen tarvi soittaa vikana jos lineupissa on polkkaakin.
Avatar
#7 • • MikkiHiiri Guest

Mutta jos olisi (yhden huoneen) bileet, johon olisi kutsuttu ulkomaalainen DJ soittamaan housea ja samoissa bileissä olisi joku armoton hard nrg / freeform-tyyppi, niin kumpi saisi soittaa viimeisenä: "löysä" ulkomainen stara vai kotimaan 170bpm+ -tyyppi?



Tottakai se ulkomaalainen house DJ sais soittaa koko illan :)
Avatar
#8 • • Edited erik Guest
Toi on mun mielest hyvin kaavamainen ratkaisu; ikäänkuin bpm/rankkuus=draama/dynamiikka.
...no itse tietysti välttäisin suosiol mätöt kokonaa kun ei oikeen maistu... (paitsi korkeintaan kerran vuodessa vanhapieru-monoraitaa @ 5 a.m. :o
Itse asias näkisin paremminki niin, että ns. »kliimaksi»(saavutettiin se keinoin miten hyvänsä) ei suinkaan ajoitu loppuun vaan hyvinkin keskivaiheille; loppua kohti sitten tietty pitäis kulkea kohti syvempiä tuntoja ja huikeaan finaaliin...
Jaa, tulipas paatoksellista vuodatusta.
Avatar
#9 • • miikkah Guest
tämmöinen 'ongelma' johtuu siitä, että bileet loppuu liian aikaisin. ei kai kukaan mitään rankkaa soita esim auringonnousuun? eihän?

mutta pointti siis, että ei sitä settiä voi loputtomiin kiristää.
Avatar
#10 • • Herman Prime Guest
Näissä tasabiittitanssimusapiireissä ei varmaan ole edes tajuttu koettaa mitään muuta kun "progressiivistä" illan rakennetta. Parhaita bileitä on sellaset että himmaillaan välillä, jotta intensiteetti säilyy. Ja no niin, kyl kaikki junkkabileiden (tai minkä muun genren tahansa) järjestäjät (ja dj:t) sais musta kans kelaa näitä juttuja.
Avatar
#11 • • Funkatronik Guest

tämmöinen 'ongelma' johtuu siitä, että bileet loppuu liian aikaisin. ei kai kukaan mitään rankkaa soita esim auringonnousuun? eihän?

mutta pointti siis, että ei sitä settiä voi loputtomiin kiristää.



No aika pitkälle kuitenkin, ongelma on vaan se, että siinä vaiheessa kun teknari on ruuvattu niin nopeaksi että pyörimisnopeus lähestyy valonnopeutta alkaa energiaa kulua tuhottomasti. Joku 10000RPM on kuitenkin vielä ihan mahdollista, levyt tosin saattavat kulua aika nopsaan.
Avatar
#12 • • :t:c: : : Guest
on muuten ihan vitun fiksua tehdä bileisiin kohtia mis tempo putoo vaikka 20bpm tunniks pariks ja sit taas mennään. menee DJ:n hermot, porukan 'hauskuutusprosentti' jää vajaaks ja ties mitä.

älkää nyt edes miettikö tollasia.

ja tosiaan, jos välttämättä mr. promoottori haluaa laittaa kaksi täysin erilaista genreä kehiin bileisiinsä -> rakentaa vaikka kaks puolta jolloin a) molempien genren kuuntelijat on tyytiksii. b) ei tuu turhaa kikkailua tanssilattialla tai DJ kopissa. Ääritapauksessa löysemmän (genren) edustajan voi laittaa vetään vaikka ekan tunnin tms, mut siltikin se voi helposti toimia itseään vastaan. Tyyliin sitä kuuntelemaan tulevat havaitseekin klo 12 et ko. saundia ei enää tulekaan ollenkaan tms.

päivän meta: eli siihen on syynsä miks synttäreillä sankari ei haukkaa koko kakkua kerralla naamaansa.
Avatar
#13 • • Herman Prime Guest

on muuten ihan vitun fiksua tehdä bileisiin kohtia mis tempo putoo vaikka 20bpm tunniks pariks ja sit taas mennään. menee DJ:n hermot, porukan 'hauskuutusprosentti' jää vajaaks ja ties mitä.



ja faktaa oli että...? Musta noi on hyvii juttuja jos ne vaan uskalletaan tehdä ja osataan tehdä tyylillä. Mun teknobileteini-ikäni päättyi aikoinaan siihen kun joku ääliödeejii tuli soittaan polkkaa suoraan detroittiteknon perään koko loppuillaks.
Avatar
#14 • • Båssanova Guest

Mun teknobileteini-ikäni päättyi aikoinaan siihen kun joku ääliödeejii tuli soittaan polkkaa suoraan detroittiteknon perään koko loppuillaks.



Mun usko taas klubikulttuurin palas, kun Kenny Dope astu dekkien taakse, alotti settinsä Romanthonyn Bring U Upilla ja siirty siitä Princen kautta motown souliin ja bileet rokkas kympillä. Vaihdot meni niin mestarin otteella genrestä genreen, että ei voi ku ihmetellä. Btw. Suosittelen tsekkaan Dopen Flowssa.
Avatar
#15 • • Edited Samus Aran Guest
EDIT: Blargh.
Avatar
#16 • • gerry Guest

Mutta jos olisi (yhden huoneen) bileet, johon olisi kutsuttu ulkomaalainen DJ soittamaan housea ja samoissa bileissä olisi joku armoton hard nrg / freeform-tyyppi, niin kumpi saisi soittaa viimeisenä: "löysä" ulkomainen stara vai kotimaan 170bpm+ -tyyppi?



Miks noi pitää olla edes samoissa bileissä? Tollai polkka pitäs olla illan
aluksi, jolloinka ketään viel ei ole mestalla, niin kukaan ei harmistu.



Asiaa;)!

Yksinkertaisesti nouseva järjestys on toimiva miltei aina... Toki toinen vaihtoehto on nopea alku, suvanto ja räväkkä loppu... Mutta vain pitkissä seteissä ettei yleisön innostus laantu jne..

:t:c: : : kertoikin tästä hyvin.


Mut kyllä se nouseva järjestys on toistaiseksi toimivaksi totettu tunnin kahen seteissä:)
Avatar
#17 • • Axel^ Guest
asetat biisit aaltomuotoiseen sapluunaan..toimii tulee vaihtelua settiin ja jos kesken illan uutta jengiä astelee sisään mestaan saavat fiiliksestä kii paremmin..taitaa toimia joka musiikkigenreen.. :eek: :happyroll:
Avatar
#18 • • drS Guest
no siis, jotkut cosmon ja dopen sillisalaattisetit on musta kuitenkin eri asia kuin se että bileissä proteuksen jälkeen aloittaa jori hulkkonen..
Avatar
#19 • • Samus Aran Guest

no siis, jotkut cosmon ja dopen sillisalaattisetit on musta kuitenkin eri asia kuin se että bileissä proteuksen jälkeen aloittaa jori hulkkonen..



Jeps, tulipa ammuttua vähän turhan lonkalta ja tarkemmin lukematta. Otanpa pois koko roskan, kun ei liity alkuperäseen postaukseen oikein millään. Blargh.
Avatar
#20 • • samlainio Guest
Jos bileissä on vaan yks "stage", niin siinä tapauksessa toi nouseva progressio on musta hyvä vaihtoehto. Jos illan eka deejii päräyttää ne Hard-trance-energy-teknot heti kymmeneltä kehiin, niin onhan siitä aika pyllystä jatkaa sitte vaikka diipillä housella eteenpäin. Ja tietty jos bileissä on enemmän noita "areenoita" :D niin, silloinhan on paras sijoittaa eri musatyylit eri kämppiin, esim. "stage" = house ja "areena" = tesno, tai jotain tollasta.