V: Yamaha CS-15 mono/duo

3 posts, 1 page, 1,033 views

Avatar
#1 • • Edited polyfonken Guest
edit: menee jo. kiitos kyselleille!!! :heart:
joku näyttää kauppaavan tällaista huutonetissäkin juuri nyt jos jäi nälkä. (tosin en tiedä mihin asti hinta kipuaa, aika usein on suht. kohtuuttomiakin)

















































































yamaha_cs-15_02.jpg

Yamahan kaksioskillaattorinen monosyntikka - käytännössä pari CS-5sta laatikossa parilla lisäfeaturella. Lfo modattu niin että se menee halutessa reippaasti yli kilohertsin, ainoa puute on ylimääräisen portamento-sliderin hatun puuttuminen, muuten kunnoltaan loistava. Paras kokeilemani vanha analogi soittamiseen hyvän kiipparin ja pitchbendin vierellä olevan ylimääräisen filtterisliderin ansiosta.

Ääneltään helvetin joustava, käytännössä laitteessa on kaksi erillistä signaalipolkua. Normaalisti puhtaampi ja heleämpi kuin Korgit, Rolandit ja muut, soveltuu leadeihin, bassoihin ja (varsinkin lfo-modin kanssa) erilaisiin sirinäsurinäpörinöihin ihan nerokkaasti. Ei pulputtava happokone vaan todellakin vanhan syntikan kuuloinen syntikka.
Kummallakin oskillaattorilla on oma cv/gate-sisääntulonsa eli ulkoisella ohjauksella laite saa aikaan duofonista toimintaa. External filter in on ja sen saa kontrolloimaan toista laitteen kahdesta envelopesta. Filtterin pehmeyden takia se soveltuu hyvin sisääntulevan äänen muokkaukseen. Ulostuloja on kaksi joista ainakin mulla on ollut tapana vetää toinen takaisin externaliin - näin saa entistä rankemmat soundit ja halutessaan kiertoa ja kaaosta. Laite Helsingissä, voi tietty käydä testaamassa.
SonicStaten sivu aiheesta.

Tätä en ala myymään, vaihto johonkin seuraavista laitteista sen sijaan kävisi:

Jomox Xbase 09
Korg Mono/Poly
Korg Trident
Roland sh101 gripillä
SCI Pro-One
ARP Odyssey
Juno 60
JX8P/10 + programmeri

Hyväkuntoisesta hyväkuntoiseen, tietty, muutakin voi ehdottaa jos se on analogista ja jokseenkin samassa hintahaarukassa.

t@polyfonken.com
Avatar
#2 • • Herman Prime Guest
Mikä saa sut vaihtaan pois maailman kaksi ihaninta kosketinsoitinta?
Avatar
#3 • • polyfonken Guest
rhodesin kohdalla syy on selvä - en ole soittaja. kyl mä sitä joka toisessa biisissä ainakin oon käyttänyt mutta tuntuu siltä että (tuottajana as opposed to soittaja) mä käyttäisin enemmän jupiteria tai jotain vastaavaa dinosaurusta. huono puoli on se että mä rakastan mun 60-kiloista uniikkia pikku lumihiutaletta ja luultavasti nään painajaisia vuoden jos onnistun luopumaan siitä. eikä sen sämpläys oo sama asia, kyllä mä sen oon jo oppinut. :(

yamaha taas - mulla on ollut se nyt muutaman vuoden ja olen käyttänyt, sämplännyt ja soittanut sitä Paljon. en ehkä yhtä paljon kuin ms-20sta mutta ihan helvetisti silti. mun molemmat levyt, vanha ja tuleva, sisältää sitä niin paljon että on ehkä aika muuttaa asioita voidakseen liikkua toisenlaisiin ääniin - vaikka se tarkoittaskin taas luopumista. en mä kuitenkaan haluu tehdä viittä lättyä joissa kaikissa on rhodes ja kuulas/pörisevä avaruusurku. ihan vielä, siis.

eikä ole rahaa tai tilaa ostaa lisää vanhoja syntikoita ja ainkin itsellä on sellanen asenne että ne on laitteita joita ei myydä, ne vaihdetaan. myyminen tuntuu liian pahalta.

molemmat tulee kaduttaa jos niistä luopuu mutta mä uskon ettei kandee vaan hamstrata laitteita joita rakastaa vaan kokeilla muitakin. ehdin jo kokeilla mallintavia ja todeta että ne on mun tarpeisiin ihan liian elottomia ja ei-inspiroivia, plugareiden sohimisesta en taas tykkää niin paljon kui jotkut muut joten ei voi muuta kuin koittaa vaihtaa vanhaa vanhaan.

ei vittu entä jos mä vaan syytän tilapäistä mielenhäiriötä? :panic: