PA-kaiuttimet kotikäyttöön

59 posts, 3 pages, 26,921 views

Avatar
#1 • • make72 Guest
Ehdotuksia/kokemuksia hyvistä ns.neutraaleista PA-kaiuttimista, passiivisista sellaisista. onko esim. EV SX 500 mistään kotoisin kotikäytössä. huom. tila johon ne tulevat on aika suuri
Avatar
#2 • • . Guest
ev on kyl luottomerkki. kui iso tila? veikkaan et kotona pärjää sx300sillaki
Avatar
#3 • • make72 Guest
Kuutionia laskettuna avointa tilaa n.150. Nyt on sellaset Hifi kajarit(B&W 703) mutta minä tykkään toisinaan kuunnella isommallaki ja tuntuu että sais pikkasen enempi lähteä ääntä. Miten noissa PA kaiuttimissa niinku diskatti puoli kuuluu esim laulu ja sellaset terävät napsahdukset onko ne niinku jogurttipurkista vai suunnilleen samallain ku hifikajareissa? Jos kuunnellaan esim.DireStaitsia niin onko laulu äänet pinnassa/läsnäolevat? Vahvarina toimii tuollainen: http://www.homecinemachoice.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=2831
Caro²

Posts: 5,301

#4 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Miten noissa PA kaiuttimissa niinku diskatti puoli kuuluu esim laulu ja sellaset terävät napsahdukset onko ne niinku jogurttipurkista vai suunnilleen samallain ku hifikajareissa?



Käyppä kuuntelemassa eri malleja. Sillä se selviää. Halpa PA kuulostaa raastavalta ja kovalta (varsinkin kun sitä tehoa aletaan syöttää, säröarvot jne..).

Itselläni on Dynamis DS 822D (Demo v.). Subbareina toimittaa 2 kpl 15" pikkukuutioita. Jakotaajuus 140hz (Korkea on juu). Kuminaa ei ole laisinkaan. Alapää on napakka ja tarkka. Yläpäät soveltuu parhaiten mieslaulajien suorittamiin kappaleisiin. Soundi erottelee, ja stereokuvakin toimii hyvin (melko suuntaavat kaiuttimet). Diskantti alkaa käymään korviin kun dB:t nousee sinne 110 paremmalle puolen. Kannattaapi hankkia joku equ, tai vastaava johon säätää "kovamusa"-asetukset talteen.

Pikkukilinät, haitsut, triangelit, sheikkerit sun muut erottuu selkeästi. Pianot ja torvet tulee myös puhtaasti ulos. Miinuksena näissäkin on lievä kovuus / heleyden vieno puute. Hyvin nämä silti soi ollakseen ~1400e kaapit..
Soundi ei kuitenkaan ole hifi-hifi. Suunniteltu nimenomaan bändi/livekäyttöön nämä kaapit.
Avatar
#5 • • bulk Guest
Hinta on aika tärkeä määre, mutta jos tarkoitus on saada "hifiä" ääntä kohtuullisella paineella, niin kannattaa mun mielestä valita joku 1" pillit, pienet (6,5-12") keskiääniset ja joku 12"-15" subbanen/subbaset. Isommat elementit antavat (yleensä) enemmän painetta, mutta mun mielestä suurin osa etenkin 2" pilleistä ja 15" keskiäänisistä kuulostaa justiinsa niin tasan PA:lta kuin vain voi.

Itse diggailen Beyman elementtejä, mutta kyllä noi keskihintaiset EV:t, JBL:t ja muut puolustavat paikkaansa.

Jos rahaa on vähänkään enempää käytettävissä, niin suosittelen siirtymistä täysaktiivisiin järjestelmiin, eipä tule ainakaan ongelmia, kun joutuu siirtelemään kamoja erilaisiin paikkoihin.
Caro²

Posts: 5,301

#6 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

jos tarkoitus on saada "hifiä" ääntä kohtuullisella paineella, niin kannattaa mun mielestä valita joku 1" pillit, pienet (6,5-12") keskiääniset ja joku 12"-15" subbanen/subbaset.



Harvinaisen totta. Paskimmat soundit tulee kyllä melkein poikkeuksestta noista 12"+ bassokeskiäänisellä varustetuista edullisista PA-pöntöistä. Näissä dynamiseissä on 2x8" bassokeskiääniset ja mainitsemasi 1" draiveri.
Piazoja ei sitte lasketa edes elementeiksi, eihän :cool:

Subbareita kannattaa sitten käydä kuuntelemassa ihan kunnolla. Joku komea 12":nen saattaa olla tosi löysäsoundinen. Jos ei yläpää toista siististi yläbassoja, saattaa käydä äkkiä niin ettei subbarillakaan pysty niitä toistamaan. Subbarin sovittaminen yläpäähän on kyllä veikeetä hommaa :scared:
Avatar
#7 • • bulk Guest


Piazoja ei sitte lasketa edes elementeiksi, eihän



Joo älkää käyttäkö niitä äänentoistossa pliis.
Avatar
#8 • • make72 Guest
Entä tee se itse PA- kaiuttimet sais ehkä paremmin kotikäyttöön sopivamman näköisen? Subeja on ollut monenlaisia muttei PA-subeja Paradigm Servo-15(leffoilla ok musiikilla todella onneton) Velodynen DD-18(ei missään nimessä hintansa veroinen) alas kyllä menee mutta silloin ei tahdo saada painetta ja sellaista impaktia mitä itse toivoisin subilta.Ja mun mielestä alle 20Hz on liiottelua :) se ei tunnut eikä kuulu (joku kirjahylly/taulu saattaa pikkiriikkistä resonointia korkeintaan pitää onko se sitten mahtavaa, minusta ei)
Avatar
#9 • • bulk Guest

Entä tee se itse PA- kaiuttimet sais ehkä paremmin kotikäyttöön sopivamman näköisen?



Tee-se-itse on aina paras vaihtoehto, tulee ainakin "tein sen ihan itse, omin jaloin" -luukki. ;)

Koska tossa aikaisemmin hehkuttelin Beymaa, niin suositellaan:

Laittaisin itse diskantiksi Beyma Cp22:n:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_beyma_cp22_prodinfo.html
Herkkyys >110dB/w, tehonkesto 25w, ainoa huono puoli oikeastaan korkea jakotaajuus, ~5kHz (12dB/oct). Mulla on ollut noita useampi pari ja autossakin tällä hetkellä yhdet. PA-diskantiksi pirun hyvä saundi.

Sitten d'appolito-kytkennällä (kaksi samanlaista keskiäänistä diskantin molemmin puolin) Beyma 8MI100:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_beyma_8m100_tieftoener_prodinfo.html
Herkkyys noin 99dB/w ja kun noita ajaa kaksi rinnan, niin herkkyyttä saadaan vähän ylöspäin ja samalla saadaan d'appolitolla suuntaavuutta ilman torvea.

Ja subbaseksi Beyma 15G450:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_beyma_15g_450n_tieftoener_prodinfo.html
Joita kyllä pitää tähän setuppiin laittaa kaksi, koska pienien keskiäänisten vuoksi jako pitää laittaa yli sataan hertsiin (kuten Caronkin setissä näköjään on). Ja koska jako pitää saada ylös, ei herkkä bandpass-kotelo ole oikein ratkaisu, joten pitää laittaa tavalliseen refleksiin ja sitten vaan tarpeeksi tehoa, että soi. Ja refleksikotelon viritystaajuuden alta tietysti leikataan pois jakarilla kaikki turhat taajuudet, jotka muodostaisivat liiallisen liikeradan elementille, eli käytännössä jyrkkä 25-30Hz low cut. Tämä muuten nostaa tehonkestoakin aivan järjettömästi, vaikkei uskoisi.

Sitten laitetaan sopiva 3-tie aktiivijakari, esim tämä:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_dbx_234_crossover_prodinfo.html
Jakotaajuudet esim 130Hz/5000Hz ja hipass 25Hz. Basso/keskiääninen-jako voi olla huoneen akustiikasta riippuen jopa epäsymmetrinen, esim 120Hz low pass subille ja 150Hz high pass keskiääniselle.


Päätetehoa 2x50w, 2x150w ja 2x1000w, niin on sopiva setti kasassa. Rahaa palaa uutena ostettuna tietty ihan v*sti, mutta hyvä saundi maksaa PA-puolellakin. Suunnittelussa tossa on ainoastaan vaikeeta toi d'appolito, mutta laskemalla pärjää. Refleksikotelonhan nyt jokainen osaa laskea tarpeisiinsa sopivaksi. ;)
Caro²

Posts: 5,301

#10 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Emun mielestä alle 20Hz on liiottelua :)



PA-subbarit leikataan yleensä alle 35hz:stä pois. Turha työntää sinne tajuuksia joita levyissä ei kuitenkaan juuri ole. Nyt alkaa naputus että tottakai on.. joojoo, juujuu. 5 kielinen bassokitara menee 37Hz..
Kirkkouruilla päästään ehkä jopa 15Hz.. siinä ne alas menevät soittimet sitten alkaakin jo olla...
Avatar
#11 • • Hege Guest


Sitten laitetaan sopiva 3-tie aktiivijakari, esim tämä:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_dbx_234_crossover_prodinfo.html
Jakotaajuudet esim 130Hz/5000Hz ja hipass 25Hz. Basso/keskiääninen-jako voi olla huoneen akustiikasta riippuen jopa epäsymmetrinen, esim 120Hz low pass subille ja 150Hz high pass keskiääniselle.



Parempi varmaan olis Behringerin DCX2496, kun hintakin on jo tippunut hullunhalpaan 250 ekiin ;) Löytyy kaikki phasen yms säädötkin..
Avatar
#12 • • bulk Guest

Parempi varmaan olis Behringerin DCX2496, kun hintakin on jo tippunut hullunhalpaan 250 ekiin ;) Löytyy kaikki phasen yms säädötkin..



Juu tuollainenkin voisi toki käydä kotikäyttöön. Pahat kielet kertovat vain, että Behringerin digisuotimilla on taipumus viivästää signaalia ihan oma-aloitteisesti aika paljon.

Oma mielipiteeni Behringereistä, noin niinkuin kauniisti sanottuna on... noh jääköön sanomatta. On niillä ehkä JOITAIN käyttökelpoisiakin laitteita, tuosta nimenomaisesta en osaa juuri mitään sanoa.

Mieluummin paljolla rahalla vähän ominaisuuksia kuin toisin päin.
Avatar
#13 • • make72 Guest
Juu hintaa kertyy näköjään noillekkin ihan mukavasti, taidan tyytyä tämänhetkiseen settiin.Subien teko saattaais muuttaa tilanteen paremmaksi, että sillon ku haluaa sitä rintaa takovaa bassoa niin sitä olis saatavilla :) Tekisköhän tuommosilla 2 x http://www.powerset.fi/ammattiaanentoisto/rcf/index.htm elementeillä mitään + vahvistin http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_ep2500_europower_endstufe_prodinfo.html + jakari http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_cx2310_super-x_pro_prodinfo.html
Avatar
#14 • • Hege Guest
Hienosti toi DCX2496 on meidän PA:n kanssa toiminut vuoden pari. Kyllä sen äänen paremmaksi saa, kun pääsee portaattomasti säätämään delayta ja phaseja tarpeen tullen. Eikös noitten säätö ole aika kriittistä elementtien keskenkin kaiuttimien rakentelussa? Ja equtustakin saanee harrastaa.

Näin muutenkin Behringeriltä on hyviä tuotteita todella halvalla laatuun nähden EP1500/2500 vahvarit, B2032A monitorit (jos ei radio tuu läpi).. jos ne toimii tehtaalta tullessaan, niin ei oo huolta.

Mut ei sen enempää mainontaa ;)
Avatar
#15 • • bulk Guest

Juu hintaa kertyy näköjään noillekkin ihan mukavasti, taidan tyytyä tämänhetkiseen settiin.Subien teko saattaais muuttaa tilanteen paremmaksi, että sillon ku haluaa sitä rintaa takovaa bassoa niin sitä olis saatavilla :) Tekisköhän tuommosilla 2 x http://www.powerset.fi/ammattiaanentoisto/rcf/index.htm elementeillä mitään + vahvistin http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_ep2500_europower_endstufe_prodinfo.html + jakari http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_cx2310_super-x_pro_prodinfo.html



Ainakin noi RCF:t on laatutavaraa, noi Behringerit on aina vähän arpapeliä, toimiiko ne kunnolla. Osa niistä toimii toki kuin junan vessa. Itselläni on ollut mm. MX2004A tiski ja V-Amp Pro kitaraetunen, jotka on toimineet ihan mallikkaasti.

Mutta sitten on ollut myös näitä ei-niin-hyviä kokemuksia, esmes Virtualizer oli ensinnäkin törkeän huonolaatuinen efektiksi, jonka ulostulot alkoi pätkimään plugeja heiluteltaessa. Duunissa on pari räkkiEQ:ta (isdn-puhesiirron parantamiseen hankittuja), jotka rahisevat ja pörisevät ja lisäksi mulla oli yksi multicom, jonka yksi kanava oli jo laatikosta vedettynä pimeä ja vaihdoin sen suosiolla muuhun tavaraan, usko meni tuon jälkeen.

Hienosti toi DCX2496 on meidän PA:n kanssa toiminut vuoden pari. Kyllä sen äänen paremmaksi saa, kun pääsee portaattomasti säätämään delayta ja phaseja tarpeen tullen. Eikös noitten säätö ole aika kriittistä elementtien keskenkin kaiuttimien rakentelussa? Ja equtustakin saanee harrastaa.



Ihan mielenkiinnosta, jos sulla on tollanen, niin onko sulla ollut mahdollisuuksia indikoida sitä DSP:n viivettä? Siis huomaako sen tai saatko sitä mahdollisesti mitattua, niin saisi eksaktin luvun? On meinaan aika veikeää, että ne Behringerin laitteet, joissa viive on pieni, niin sen määrä kerrotaan ohjekirjassa, mutta ne mistä on epäilystä, viivettä ei lue.
Avatar
#16 • • Hege Guest

Jos sulla on tollanen, niin onko sulla ollut mahdollisuuksia indikoida sitä DSP:n viivettä? Siis huomaako sen tai saatko sitä mahdollisesti mitattua, niin saisi eksaktin luvun? On meinaan aika veikeää, että ne Behringerin laitteet, joissa viive on pieni, niin sen määrä kerrotaan ohjekirjassa, mutta ne mistä on epäilystä, viivettä ei lue.



Spekseissä lukee Signal delay <1ms AnalogIn to AnalogOut. Ei sitä ainakaan käytössä huomaa..
Avatar
#17 • • bulk Guest

Spekseissä lukee Signal delay <1ms AnalogIn to AnalogOut. Ei sitä ainakaan käytössä huomaa..



Jos se tollanen on, ni sitten sillä ei oo mitään väliä, vasta joku 20-30ms alkaa haitata.

Onhan noita B:n laitteita aika monessa paikassa ammattikäytössäkin (jossain luki, että jopa Garbage luottaa Behringerin kompuroihin liveseteissä), mutta itse en niihin uskaltaisi luottaa samalla tavalla kuin "parempiin" ja samalla toki kalliimpiin merkkeihin.
Avatar
#18 • • bulk Guest
Mainittakoon vielä Makelle, että toi mun kasaama esimerkki olisi sellainen, jota itse lähtisin nyt kasaamaan, jos pitäisi PA kasata. Mulla vaan on hellasärö särähtänyt ajat sitten jo niin pahasti, että kotona on vain Genelecciä äänentoistossa ja jääkaappipakastimen kokoiset "kotistereokaiuttimet" on tällä erää myyty.

Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että mun maku on jo ihan vinksahtanut näissä asioissa ja halvemmallakin pääsee (tai itse asiassa, pidemmän päälle se tulee kalliimmaksi mennä takapuoli edellä puuhun ja opetella se koko matka ;) ).

Itse kasaaminen on hyvä tapa säästää ja noin 200e:llä per telkkäpönttö saa jo ihan käypäisiä sähköisiä osia. Puu ja muut tarvikkeet on suhteessa hyvin halpoja ja väsääminen on mukavaa tekemistä. :)
Avatar
#19 • • make72 Guest

Mainittakoon vielä Makelle, että toi mun kasaama esimerkki olisi sellainen, jota itse lähtisin nyt kasaamaan, jos pitäisi PA kasata. Mulla vaan on hellasärö särähtänyt ajat sitten jo niin pahasti, että kotona on vain Genelecciä äänentoistossa ja jääkaappipakastimen kokoiset "kotistereokaiuttimet" on tällä erää myyty.

Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että mun maku on jo ihan vinksahtanut näissä asioissa ja halvemmallakin pääsee (tai itse asiassa, pidemmän päälle se tulee kalliimmaksi mennä takapuoli edellä puuhun ja opetella se koko matka ;) ).

Itse kasaaminen on hyvä tapa säästää ja noin 200e:llä per telkkäpönttö saa jo ihan käypäisiä sähköisiä osia. Puu ja muut tarvikkeet on suhteessa hyvin halpoja ja väsääminen on mukavaa tekemistä. :)

Itse pidän Genelecin tarkasta/kovasta äänestä todella paljon ja mikäli en olis hätäpäissään tätä nyky tsydeemiä hommannut olis nyt varmaan Genen 1032A:t pääkaiuttimina. Ja kiinnostus tuohon PA-kaiuttimeenkin johtuu osittain tästä, että tahtoisin sellasen kova äänisen jossa on isku äänissä voimaa ja tarkkuutta kunnolla, suht tehokas vahvarikin on niin luulin että sen Genemäisen äänen vois saada jotenki passiivi versionakin esim. itse tehtynä mutta aika vähän on löytynyt sellaisia projekteja googlella, liekkö se edes mahdollista rakentaa passiivista kovaa soivaa tarkkaa kaiutinta? Geneleceistä kuuluu mielestäni just sillain kun pitääkin, laulu äänet on niin läsnä että melkeen hengityksen haistaa :) Edit: niin ja voisko siittä selvitä tuolla yhdellä vahvarilla ku käsittääkseni siinä sinun versiossa oli 3 vahvistinta 1diskanteille, 1keskiäänille ja 1bassoille.Nuo elementit ei periaatteessa hinnaltaan vielä aiheuta konkurssia mutta voiko noista tehdä sellaisen yhdellä vahvistimella toimivan? Mielellään tekis myös tuon jakosuotimen kaiuttimen sisään mutta se mahtais olla ihan kokeilemalla haettava sopivat komponentit siihen.
Avatar
#20 • • Edited bulk Guest

voisko siittä selvitä tuolla yhdellä vahvarilla ku käsittääkseni siinä sinun versiossa oli 3 vahvistinta 1diskanteille, 1keskiäänille ja 1bassoille.Nuo elementit ei periaatteessa hinnaltaan vielä aiheuta konkurssia mutta voiko noista tehdä sellaisen yhdellä vahvistimella toimivan? Mielellään tekis myös tuon jakosuotimen kaiuttimen sisään mutta se mahtais olla ihan kokeilemalla haettava sopivat komponentit siihen.



Asiassa on pari mutkaa, jos koko kasan meinaisi tehdä passiivisena.

Ensinnäkin elementtien herkkyyksien sovittaminen toisiinsa tapahtuu "hitaimman" ehdoilla, eli koko järjestelmän herkkyys on juurikin se, mikä on epäherkimmän elementin herkkyys, ja tällä pilataan idea siitä, että päästään mahdollisimman pienellä pääteteholla mahdollisimman suuriin paineisiin. Osaa elementeistä siis vaimennetaan ja vielä resistiivisesti, pääteteho lämmittää vain vastuksia sen sijaan, että saataisiin mökää ilmoille.

Toiseksi subwooferin suodattamiseen tarvittavat passiivikomponentit maksavat. Ja paljon. Etsipä jostain soveliaita vajaan kilowatin kestäviä keloja, niin tiedät mitä tarkoitan.

Puolitie on mahdollinen ratkaisu, ja näin yleensä PA:ssa tehdäänkin, eli yläpää-sub -jako tehdään aktiivisena, eli keskiääniselle ja diskantille on sama vahvistin. Tämä on jopa vielä yleensä toteutettu niin, että ainoastaan diskanttia on suodatettu ja keskiääniseen ajetaan koko äänialue miinus matalimmat bassot. Äänenlaadullisesti tämä on juuri sitä, mitä kaikille tulee mieleen sanasta PA, eli ei välttämättä paras mahdollinen ratkaisu.

PA:ssa onkin juuri vaikea tasapainottelu paineen, äänenlaadun ja halvan hinnan välillä. Useimmiten kaksi noista on jopa helppo toteuttaa samaan aikaan, mutta sitten se kolmas muuttuukin jo melkein mahdottomaksi.