59 posts, 3 pages, 28,213 views
Miten noissa PA kaiuttimissa niinku diskatti puoli kuuluu esim laulu ja sellaset terävät napsahdukset onko ne niinku jogurttipurkista vai suunnilleen samallain ku hifikajareissa?
jos tarkoitus on saada "hifiä" ääntä kohtuullisella paineella, niin kannattaa mun mielestä valita joku 1" pillit, pienet (6,5-12") keskiääniset ja joku 12"-15" subbanen/subbaset.
Piazoja ei sitte lasketa edes elementeiksi, eihän
Entä tee se itse PA- kaiuttimet sais ehkä paremmin kotikäyttöön sopivamman näköisen?
Emun mielestä alle 20Hz on liiottelua :)
Sitten laitetaan sopiva 3-tie aktiivijakari, esim tämä:
http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_dbx_234_crossover_prodinfo.html
Jakotaajuudet esim 130Hz/5000Hz ja hipass 25Hz. Basso/keskiääninen-jako voi olla huoneen akustiikasta riippuen jopa epäsymmetrinen, esim 120Hz low pass subille ja 150Hz high pass keskiääniselle.
Parempi varmaan olis Behringerin DCX2496, kun hintakin on jo tippunut hullunhalpaan 250 ekiin ;) Löytyy kaikki phasen yms säädötkin..
Juu hintaa kertyy näköjään noillekkin ihan mukavasti, taidan tyytyä tämänhetkiseen settiin.Subien teko saattaais muuttaa tilanteen paremmaksi, että sillon ku haluaa sitä rintaa takovaa bassoa niin sitä olis saatavilla :) Tekisköhän tuommosilla 2 x http://www.powerset.fi/ammattiaanentoisto/rcf/index.htm elementeillä mitään + vahvistin http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_ep2500_europower_endstufe_prodinfo.html + jakari http://www.netzmarkt.de/thomann/thoiw3_behringer_cx2310_super-x_pro_prodinfo.html
Hienosti toi DCX2496 on meidän PA:n kanssa toiminut vuoden pari. Kyllä sen äänen paremmaksi saa, kun pääsee portaattomasti säätämään delayta ja phaseja tarpeen tullen. Eikös noitten säätö ole aika kriittistä elementtien keskenkin kaiuttimien rakentelussa? Ja equtustakin saanee harrastaa.
Jos sulla on tollanen, niin onko sulla ollut mahdollisuuksia indikoida sitä DSP:n viivettä? Siis huomaako sen tai saatko sitä mahdollisesti mitattua, niin saisi eksaktin luvun? On meinaan aika veikeää, että ne Behringerin laitteet, joissa viive on pieni, niin sen määrä kerrotaan ohjekirjassa, mutta ne mistä on epäilystä, viivettä ei lue.
Spekseissä lukee Signal delay <1ms AnalogIn to AnalogOut. Ei sitä ainakaan käytössä huomaa..
Itse pidän Genelecin tarkasta/kovasta äänestä todella paljon ja mikäli en olis hätäpäissään tätä nyky tsydeemiä hommannut olis nyt varmaan Genen 1032A:t pääkaiuttimina. Ja kiinnostus tuohon PA-kaiuttimeenkin johtuu osittain tästä, että tahtoisin sellasen kova äänisen jossa on isku äänissä voimaa ja tarkkuutta kunnolla, suht tehokas vahvarikin on niin luulin että sen Genemäisen äänen vois saada jotenki passiivi versionakin esim. itse tehtynä mutta aika vähän on löytynyt sellaisia projekteja googlella, liekkö se edes mahdollista rakentaa passiivista kovaa soivaa tarkkaa kaiutinta? Geneleceistä kuuluu mielestäni just sillain kun pitääkin, laulu äänet on niin läsnä että melkeen hengityksen haistaa :) Edit: niin ja voisko siittä selvitä tuolla yhdellä vahvarilla ku käsittääkseni siinä sinun versiossa oli 3 vahvistinta 1diskanteille, 1keskiäänille ja 1bassoille.Nuo elementit ei periaatteessa hinnaltaan vielä aiheuta konkurssia mutta voiko noista tehdä sellaisen yhdellä vahvistimella toimivan? Mielellään tekis myös tuon jakosuotimen kaiuttimen sisään mutta se mahtais olla ihan kokeilemalla haettava sopivat komponentit siihen.Mainittakoon vielä Makelle, että toi mun kasaama esimerkki olisi sellainen, jota itse lähtisin nyt kasaamaan, jos pitäisi PA kasata. Mulla vaan on hellasärö särähtänyt ajat sitten jo niin pahasti, että kotona on vain Genelecciä äänentoistossa ja jääkaappipakastimen kokoiset "kotistereokaiuttimet" on tällä erää myyty.
Täytyy kuitenkin pitää mielessä, että mun maku on jo ihan vinksahtanut näissä asioissa ja halvemmallakin pääsee (tai itse asiassa, pidemmän päälle se tulee kalliimmaksi mennä takapuoli edellä puuhun ja opetella se koko matka ;) ).
Itse kasaaminen on hyvä tapa säästää ja noin 200e:llä per telkkäpönttö saa jo ihan käypäisiä sähköisiä osia. Puu ja muut tarvikkeet on suhteessa hyvin halpoja ja väsääminen on mukavaa tekemistä. :)
voisko siittä selvitä tuolla yhdellä vahvarilla ku käsittääkseni siinä sinun versiossa oli 3 vahvistinta 1diskanteille, 1keskiäänille ja 1bassoille.Nuo elementit ei periaatteessa hinnaltaan vielä aiheuta konkurssia mutta voiko noista tehdä sellaisen yhdellä vahvistimella toimivan? Mielellään tekis myös tuon jakosuotimen kaiuttimen sisään mutta se mahtais olla ihan kokeilemalla haettava sopivat komponentit siihen.