Kummalla vaihtoehdolla parempi äänen laatu?

3 posts, 1 page, 1,196 views

Avatar
#1 • • jopi Guest
Hei,

Osaisikohan kukaan auttaa seuraavan kysymyksen kanssa:

Olen kiinnostunut audion äänittämisestä tietokoneella. Käytössä on tavallinen kotikone, jossa on integroitu äänikortti. Olen jo vähän testaillut, käytössä ja lainassa on ymmärtääkseni hyvät softat (Logic), Alto AMX-100 mikseri ja Shure SM58 mikrofoni. Nauhoituksiin tulee kuitenkin luvattoman paljon kohinaa mukaan. Onko heikoin lenkki tässä vaiheessa integroidun äänikortin A/D muuntimet?

Kumpi on parempi ratkaisu: hankkia mikserin seuraksi musiikin tekoon tarkoitettu sisäinen äänikortti, esim. M-Audion Audiophile 2496, vai hankkia ulkoinen audio interface USB tai FIrewire porttiin, esim. Tascam US-122 tai Behringer BCA2000? Tietty äänen laatu on ratkaiseva kriteeri, mutta plussaa olisi myös helppokäyttöisyys.

-Tomi
Avatar
#2 • • R24 Guest
Paha sanoo minkä laatuiset mikkietuset tossa altossa on, mutta se heikoin lenkki on todellakin äänikortti. Jos mikserin etuaste on ok, niin sitten riittää vaan hyvä pci äänikortti, mutta jos mikseri on ihan sukka, niin joidenkin firewire/usb äänikorttien mikkietuasteet on ihan käytettäviä. Tosta BCA:sta joku kirjoitti täälläkin huonoja kokemuksia. dunno.
Avatar
#3 • • bulk Guest
Kannattaa tarkistaa aivan ensimmäisenä, että signaaliketjun vahvistus on kohdallaan joka komponentissa.

Eli Mikserin mikkikanavaa kannattaa ajaa niin lujalla, kuin säröttämättä signaalia voidaan. Tämän jälkeen ajetaan mikserin ulostuloa niin kovalla kuin äänikortin sisäänmenoa säröttämättä voidaan. Tällä ehkäistään ylimääräisen kohinan vahvistaminen.

Heikoin lenkki tuossa signaaliketjussa on varmasti itse äänikortti, mutta epäilen, että hyvänä kakkosena tulee tuo Alton mikseri (tämä on tietysti vain aavistus). Tietysti rahalla saa lisää laatua ja kannattaakin ihan ensimmäiseksi varmistaa, että käyttää olemassaolevia laitteita varmasti oikein.

Tuo Tascam pärjäsi Future Musicin testissä muistaakseni ihan kohtuullisesti, joten sitä varmaan uskaltaa suositella, vaikka omakohtaista kokemusta ei olekaan.