Etsitään maalattua kuvaa seinälle!

25 posts, 2 pages, 5,443 views

Avatar
#1 • • Edited vaavu Guest
Olemme Villen kanssa juuri remontoimassa kämppää, ja siinä sivussa olisi tarkoitus elävöittää asunnon seiniä. Pienten taulujen sijaan olisi kiva saada isokokoisia graafisia elementtejä seinälle, joten seinämaalaus voisi olla yksi vaihtoehto.


Haussa on siis kuva, jonka voisi toteuttaa maalaamalla seinämaaleilla suoraan seinäpintaan. Kuvasta voisi mielellään tulla kohtalaisen iso, jopa useita metrejä leveä. Olisi hyvä, jos kuvan voisi toteuttaa mieluiten yhdellä värillä, mutta myös muutaman värin kuvat ovat ok.

Tyyliltään kuvan olisi hyvä olla melko graafinen ja aika pelkistetty. Tähän kategoriaan tippuvat niin pelkistetyt esittävät kuvat, abstraktit selkeät kuviot kuin myös naivistinen, sarjakuvamainen tai julistemainen grafiikka. Tarkkaa väriskaalaa en pysty vielä tässä vaiheessa antamaan. Olisi kuitenkin hienoa, jos kuva olisi suunniteltu siten, että se on helppo toteuttaa monenlaisilla väreillä. Maalauksen pohjana oleva seinä on mitä todennäköisimmin valkoinen tai vaalean harmaa.



Onko mahdollisesti kenellekään jotakin ideaa tai valmiita kuvia tai luonnoksia aiheista, jotka voisivat sopia yllä oleviin kriteereihin? Myös tieto siitä, mistä vastaavanlaisia kuvia voisi löytää, otetaan kiitollisena vastaan.

Jos sopiva kuva löytyy, sen käytöstä maksetaan luonnollisesti palkkio. Palkkio on tietysti isompi, jos tekijä vielä auttaa kuvan hahmottelemisessa seinälle ja mahdollisesti sen maalaamisessa.
Avatar
#2 • • pakana Guest
Jos deviantartista ei löydy sopivaa, niin sit ei auta kai ku tehä teille luonnosehdotus ;)
Avatar
#3 • • vaavu Guest
Oon deviantarttia kovasti yrittänyt selata, mutta en oikein tiedä, mistä kategoriasta tollasia löytyy. Muutamissa selaamissani kategorioissa oli joitakin ihan kivan näköisiä, mutta yleisesti ottaen useimmat kuvat ovat turhan yksityiskohtaisia. Ilmeisesti kaipaisin jotenkin pelkistetympää linjaa.
Avatar
#4 • • pakana Guest
Mä oon löytäny laatukamaa minimalistic(tjsp)-osastolta... mut noihan on kaikki "wannabe"-artisteja, ja jos ei löydy valmiina just passelia kuvaa niin luulen et moni ois innoissaan jos pääsis tekemään tollasen seinäkuvan tilaustyönä.
Avatar
#5 • • coco Guest
no ruotsalaisetpa osaa ton homman.

vieraile toki http://www.walldesign.se/portfolio -osoitteessa.
ehkä sieltä tulee jonkinnäköinen inspis teidän seinienne
suunnitteluun, itselle ainakin tuli.

nimim. pian maalataan kaapin ovet.
Avatar
#6 • • pakana Guest
:hearts: :hearts: :hearts:

kiitti linkistä, pari ehtaa helmee... saas nähä millanen seinä meille tulee :)
Ante

Posts: 16

#7 • • Ante
Ihan random ideoina:

- Hallmark-hevonen niin isona, että sekä pää että takajalat rajautuvat pois (ne muodot ovat kauniita, vaikkei hevosen profiilia siitä tunnistaisikaan)
- aasialainen demoninaama tai mikä tahansa Afrikkalainen puuveistos, Papua New Guinea -naama (sellainen puumaski) yhdellä värillä niin että vain puolet näkyvissä (eksotiikkaa!)
- vertikaaligradientti keltaisesta oranssiin ja punaiseen ja päälle palmuja (no joo... ei välttämättä kovin tyylikäs varsinkaan olkkarissa)
Avatar
#8 • • vaavu Guest

vieraile toki http://www.walldesign.se/portfolio -osoitteessa.
ehkä sieltä tulee jonkinnäköinen inspis teidän seinienne
suunnitteluun, itselle ainakin tuli.



Whoa! :hearts: Vielä kun osaisi itse toteuttaa tuollaisia kuvatuksia seinälle. Monet noista kuvista taitavat olla tällaisen kuvitustaidottoman insinöörin taitojen ulkopuolella. ;)

Mutta hienoja seinämaalauksia, kerta kaikkiaan.
Avatar
#9 • • Loopy Guest

http://www.walldesign.se/portfolio


note to self: opettele vektorisoftat.

*hakkaapäätäseinään*

Upeita ovat. Näkisipä tommosta jälkeä myös Suomessa.
Avatar
#10 • • Hansu Guest

Vielä kun osaisi itse toteuttaa tuollaisia kuvatuksia seinälle. Monet noista kuvista taitavat olla tällaisen kuvitustaidottoman insinöörin taitojen ulkopuolella. ;)


Olihan tossa joukossa pari simppelimpääkin, esim. tämä (niin hieno että kuola valuu :hah:) ja tämä, vaativat lähinnä mittailua ja viivottimella työskentelyä ja sopivien värien valintaa, jossa osaavat maalikaupassa auttaa.
Avatar
#11 • • Remotion Guest

no ruotsalaisetpa osaa ton homman.

vieraile toki http://www.walldesign.se/portfolio -osoitteessa.
ehkä sieltä tulee jonkinnäköinen inspis teidän seinienne
suunnitteluun, itselle ainakin tuli.

nimim. pian maalataan kaapin ovet.



Thänx itsellä kans samanlaisia ideoita, tää oli superhelmi!!!
Avatar
#12 • • NoStatus Guest
Otapa seinästäs kuva ja laita tänne. Äkkiäkös siihen pari viivaa ja pintaa
vääntää... tosin se että kuinka hyvä siitä tulee niin onkin jo eri juttu. :)
Avatar
#13 • • Kuurna Guest
Suosittelen, että annat suoraan seinälle tehtävän maalauksen jollekin jolla on kokemusta maalauksesta- ei remonttireiskalle eikä sunnuntai "taidemaalarille".

Suunnittele hyvin minkälaisen kuvan seinälle haluat. Jaksatko katsoa sitä joka päivä ja miten se sopii muuhun sisustukseen. Mieti myös miten eri värit vaikuttavat niin tilallisesti kuin omaan mielentilaan.

Kannattaa myös tehdä monia eri luonnoksia, joista valita mieluisin.

Seinämaalauksen vaikein kohta on saada paperilla oleva hienolta näyttävä malli isona - luonnollisen kokoisena seinälle. Siihen käy ainakin yhtenä helpottavana ja nopeuttavana tekijänä diaprojektori. Eli projisoi kuva oikean kokoisena seinälle ja hahmottele kevyesti kuva terävällä ja pehmeällä lyijykynällä. Kunnollinen piirros alla auttaa maalaamisessa suuresti.

Maalamisessa pitää olla kärsivällinen ja tarkka. Ohuet maalikerrokset kerroksittain. Jos on suoria viivoja niitä käytä maalarinteippiä suojauksessa. Ei kannata käyttää sapluunaa kovinkaan paljon koska se jättää kökön jäljen. Vapaalla kädellä maalattu jälki on luonnollisempi, hienompi ja eläväisempi
(kuvaa ei kai kuitenkaan tuijoteta 5 cm päästä koko ajan). Kunnon pensselit ja värikylläiset pigmentit ovat maalauksen a ja o.

Toivottavasti nämä vinkit auttavat vähän.
Avatar
#14 • • vaavu Guest

Suosittelen, että annat suoraan seinälle tehtävän maalauksen jollekin jolla on kokemusta maalauksesta- ei remonttireiskalle eikä sunnuntai "taidemaalarille".



Eli siis se itse maalaus on sen verran vaikeaa, että sitä ei kannata tehdä ilman kokemusta? Onko se maalien käsittely ja siistin jäljen maalaaminen sitten sen verran vaikeaa? Itse elin siinä uskossa, että hyvän kuvan suunnittelu on kaikkein vaikein juttu, mutta ehkä se vain johtuu omasta kädettömyydestäni piirtämisen suhteen. ;)


Suunnittele hyvin minkälaisen kuvan seinälle haluat. Jaksatko katsoa sitä joka päivä ja miten se sopii muuhun sisustukseen. Mieti myös miten eri värit vaikuttavat niin tilallisesti kuin omaan mielentilaan.



Jep. Tässä tapauksessa tilanne on sikäli poikkeuksellinen, että asuntoa ollaan remontoimassa ihan nollasta asti, ja myös sisustusta ollaan uusimassa. Siksi kuvan suhteen on enemmän vapauksia, koska muuta asuntoa ei ole vielä lyöty lopullisesti lukkoon - jonkinlainen käsitys eri huoneiden väriskaaloista on, mutta ei sen tarkempaa.

Mutta totta on, että seinämaalaus pitää suunnitella aikaa kestäväksi. Siinä suhteessa hyvin pelkistetty kuva toimisi kaikkein parhaiten - sellainen uppoaa parhaiten osaksi muuta sisustusta.


Seinämaalauksen vaikein kohta on saada paperilla oleva hienolta näyttävä malli isona - luonnollisen kokoisena seinälle. Siihen käy ainakin yhtenä helpottavana ja nopeuttavana tekijänä diaprojektori. Eli projisoi kuva oikean kokoisena seinälle ja hahmottele kevyesti kuva terävällä ja pehmeällä lyijykynällä.



Loistava idea tuo projektori, kiitos! Tosin omassa tapauksessa varmaan kannattaisi käyttää videotykkiä, kun sellainen kotoa valmiiksi löytyy. Saa heijastettua materiaalin suoraan alkuperäisestä tietokoneella suunnitellusta formaatista.


Kunnon pensselit ja värikylläiset pigmentit ovat maalauksen a ja o.



Minkälaisia pensseleitä tai maaleja kannattaa käyttää? Voiko tuohon tarkoitukseen käyttää ihan kaupan tarjoamia seinämaaleja (tyyliin Tikkurilan maalit), vai pitääko maalauksessa olla jokin erikoismaali?


Toivottavasti nämä vinkit auttavat vähän.



Kyllä auttoivat, kiitos kovasti!
Avatar
#15 • • kenth Guest
Jos haluaa raitoja seiniin, less is more, niin helposti sen tekee itse. Tehtiin (about 2v sitten) nykyiseen kämppään raitoja keittiön seinälle, kolme väriä valkoiselle pohjalle. Eka viivat lyijykynällä sit teipit päälle... Tietysti jos haluaa hieman monimutkaisemman maalauksen niin ehkä on vaikeempi totetutta se. Mutta on se vaan hauskempi jos maalaa itse oman kämpän ja voihan seinän aina maalata uudestaan. :)

Eli maalarinteippi seinälle ja maalaamaan siitä!
Avatar
#16 • • Kuurna Guest
Videotykki toimii loistavasti maalauksen hahmottamisessa seinään. Itse käytän 70-luvalta olevaa vanhaa diaprojektori rotiskaa, mutta hyvin toimii. Tosin enemmän taidemaalauksessa kuin seinämaalauksessa. Videotykin kuvan heijastuksen kantavuus on varmaankin parempi.

Lateksi, - akryyli ja muovimaalit - millä niitä haluaakin kutsua, niin sopivat mainiosti tähän tarkoitukseen. RTV ja muut maalikaupat sekoittelevat nykyään niin laajasti eri sävyjä, että varmasti sieltä löytää mitä haluaa. Tosin itse aina sekoitan vielä - koska itse aina osaa paremmin - pigmenttejä sekaan, jotta saan täsmälleen oikean sävyn. Pigmentit lisäävät maaliin tarvittavaa syvyyttä ja hehkua. Pigmenttejä saa esim. taidetarvike kaupoista.

Pensseleitä en ostaisi remonttikaupoista. Ne ovat tähän tarkoitukseen huonoja. Kun satsaa pariin hyvään pensseliin niin ne maksavat itsensä nopeasti takaisin. Pensselit suosittelisin myös ostamaan taidekaupasta. Esim. nailon, häränkarva pensselit sopivat tähän käyttötarkoitukseen. Kunhan muistaa pestä pensselit kunnolla esim. mäntysuopaliuoksella ja laittaa ne kuivumaan karvat alaspäin niin pensselin elinkaari on pidempi ja niillä sutii monia kertoa. Kannattaa muistaa muotoilla pensselin karvat aina märkinä takaisin muotoonsa. Hyvä pensseli imee itseensä maalia kunnolla eikä tiputtele sitä.

Jos haluat yksinkertaisen kuvion parilla eri värillä ja kynä ja pensseli pysyvät jotenkin kädessä niin ehkä sen pystyy tekemään henkilö, joka ei juuri ole maalaillut. Itse en antaisi kenenkään tulla maalaamaan seinääni ennen näyttökoetta. 10 päivän pääsykokeet portfolion kera - ehkä sen jälkeen.


En usko, että seinä näyttää kovin kivalta jos siihen maalaa monia kertoja päällekkäin erilaisia kuvioita, etenkin jos kerrokset ovat jostain kohdin paksuja. Kannattaa muistaa, että mitä kirkaammat ja tummemmat maalit niin vaikeampi niitä on peittää. Onnistuu kyllä mutta noin 4-5 maalauskerroksen jälkeen.
Avatar
#17 • • mekaanikko Guest

Ei kannata käyttää sapluunaa kovinkaan paljon koska se jättää kökön jäljen. Vapaalla kädellä maalattu jälki on luonnollisempi, hienompi ja eläväisempi



No täähän on täysin makuasia. Itse diggaan hemmetisti nimenomaan sapluunan jäljestä, sekä kannujen että pensselien/telan käyttöön yhdistettynä. Mutta riippuu tietysti siitä millaista duunia tehdään.

Saispa joskus itsekin aikaiseksi maalata omat seinät.. Tai ylipäänsä toteuttaa edes jotain niistä lukemattomista home improvement -ideoista joita aina syntyy ja sit ne unohtaa.
Avatar
#18 • • Quu Guest

Ei kannata käyttää sapluunaa kovinkaan paljon koska se jättää kökön jäljen. Vapaalla kädellä maalattu jälki on luonnollisempi, hienompi ja eläväisempi



No täähän on täysin makuasia. Itse diggaan hemmetisti nimenomaan sapluunan jäljestä, sekä kannujen että pensselien/telan käyttöön yhdistettynä. Mutta riippuu tietysti siitä millaista duunia tehdään.




WORD up. Stencileihin oon sen verran rakastunut, että oon ajatellut että joku sais vetää semmosen mun auton konepellille.


Ai mikä on stencil?

http://www.banksy.co.uk/

Banksy on stencil-maalaajien kuningas, ja hänen duuneihinsa olen itse törmännyt mm. Wienissä.
Avatar
#19 • • Kuurna Guest

No täähän on täysin makuasia. Itse diggaan hemmetisti nimenomaan sapluunan jäljestä, sekä kannujen että pensselien/telan käyttöön yhdistettynä. Mutta riippuu tietysti siitä millaista duunia tehdään.



WORD up. Stencileihin oon sen verran rakastunut, että oon ajatellut että joku sais vetää semmosen mun auton konepellille.



Niin tosiaan, eihän aiheena ollut taide vaan kopionti seinälle.