Radiosta äänitys formaatille x + editointi?

10 posts, 1 page, 2,989 views

Avatar
#1 • • Zeraf Guest
Hei kaikki kotiäänittäjät, millehän formaatille olisi kätevintä äänittää radiosta tulevia ohjelmia (musiikkia)? Vaatimuksena olisi:

-kätevä, helppo ja monipuolinen äänityksen editointi (puheen/kökköbiisien poisto tarkasti rajattuna, up/down feidaus, biisien järjestyksen vaihto)
-laadukas ääni
-biisien nimeäminen raitakohtaisesti
-edullinen tallennusformaatti e/min

Olen aikaisemmin nauhoitellut noita vanhalla perus Sonyn MD soittimella, joka onkin periaatteessa ihan kätevä tohon hommaan. MD-levyt maksaa vaan aika pirusti ja sen onkin tainnut syrjäyttää jo Hi-MD levyt ja muut. Onnistuuko Hi-MD levyillä editointi samaan tapaan ja mikä on äänenlaatu verrattuna vanhaan MD-levyyn? Yksi vaihtoehto olisi nauhoittaa äänikortin kautta suoraan kovolle, mutta onko editointi ja biisien nimeäminen vaivalloista? Kovolta joutuis tavaran siirtään vielä RW:lle tai johonkin että saisi kuunneltua esim. autossa. Mitään sahalaitakuvioita ei ehkä jaksais alkaa katteleen...MD:llä sai korvakuulolla yhdisteltyä biisejä tarkasti biitilleen (tempo tosin saatto vaihtua laakista ;))ja kirjoitettua biisien nimet levylle (vaikkakin aika rustaamista), pöytävehkeillä sai feidaukset.

Mikä olisi nykypäivänä kätevintä? Digitaaliradiosta (DAB) saisi tietysti optisen kaapelin kautta dumpattua dataa 1154 kbit/sekunnissa suoraan CD-R/RW:lle ja MD:lle eli äänenlaadun saisi ainakin kohdilleen, mutta kuinka editoinnin laita? Äänenlaatu on toki osittain aika subjektiivinen käsite enkä väitä etteikö esim. Accuphase T-109V analogivirittimellä saisi jalompaa siniaaltoa kultakorville kuin DAB:lla...
Avatar
#2 • • R24 Guest
Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että miksi maksaisi "paremmasta" äänenlaadusta, kun radiossa biisit kuitenkin limitoidaan aika rajusti lähetyspäässä ja siten ovat ajoittain melko eri soundisia kuin levyllä? Paitsi tietenkin jos sattuu pitämään siitä soundista.

Mites joku nauhoittava MP3 soitin?
Monipuolisin äänityksen editointi onnistuu tietokoneella.
Avatar
#3 • • bulk Guest
Haha radionauhoituksiin on c-kassu ainoa oikea vaihtoehto.

Mä en kyllä näe ongelmaa nauhoituslaitteen valinnassa, nauhoittaa vaan sillä, millä on tottunut nauhoittamaan. Nauhoittavan laitteen dynamiikalla ei juuri ole väliä, kun ULA:n signaalikohinasuhde on parhaimmillaankin noin 65-70dB. Itse nauhoittaisin varmaan suoraan kovalevylle ja editoisin sieltä, jos siis jostain kummasta syystä haluaisin nauhoittaa sitä kompressoitua tavaraa.

DAB sinällään tuo pienen parannuksen, mutta normaalien kanavien bittivirta on vain 192kpbs lukuunottamatta Yle Klassista, joka on normaalisti 256kpbs joitain poikkeustilanteita lukuunottamatta, joten ceedeetasolla ei olla dabinkaan kanssa.
Avatar
#4 • • Zeraf Guest
Joo itseasiassa mä pidän siitä radiosoundista...puhun nyt YleX:stä. Normi CD:n soundi on usein aika kuollut ja kuiva, YleX:n taas ilmavampi ja leijuvampi. Muutenkin soundi kuulostaa mun mielestä hyvältä, toki dynamiikkaa sais olla enemmän. C-kasetissa oli fiilistä ja soundi hyvä. Niitä löytyykin aimo pino ainakin Gilles Petersonia vuodesta -99. :) Ainoo et ne kuluu, venähtää, katkee, ja editointi on hanurista. Voiko mp3-dataa editoida jotenkin ns. suoraan ilman, että tarvii muuttaa sitä mihinköön muuhun muotoon (wav:iahan voi editoida mainiosti)? Tosin wav-tiedostona mä ne varmaan kumminkin haluaisin jos kovolle pistän.

Voiko noissa kannettavissa kovalevysoittimissa editoida tavaraa samaan tapaan kuin MD:ssä? Kait toi mp3:kin kelpaa kunhan on tarpeeksi laadukaalla arvolla äänitetty...

Ja mikäs läppä toi Ylen sivuilla mainittu DAB:n 1154 kbit/sekunnissa on jos lähetykset tulee oikeesti 192kpbs? Cd tasoinen ääni on kait ~1500kpbs.
Avatar
#5 • • bulk Guest

Joo itseasiassa mä pidän siitä radiosoundista...puhun nyt YleX:stä. Normi CD:n soundi on usein jotenkin kuiva, YleX:n taas ilmavampi ja leijuvampi...muutenkin soundi kuulostaa mun mielestä hyvältä. C-kasetissa on toki fiilistä ja soundi hyvä. Niitä löytyykin aimo pino ainakin Gilles Petersonia vuodesta -99. :) Ainoo et ne kuluu, venähtää, katkee, ja editointi on hanurista. Voiko mp3-dataa editoida jotenkin ns. suoraan ilman, että tarvii muuttaa sitä mihinköön muuhun muotoon (wav:iahan voi editoida mainiosti)? Tosin wav-tiedostona mä ne varmaan kumminkin haluaisin jos kovolle pistän.

Voiko noissa kannettavissa kovalevysoittimissa editoida tavaraa samaan tapaan kuin MD:ssä? Kyllähän mp3:kin kelpaa kunhan on tarpeeksi laadukaalla arvolla äänitetty...

Ja mikäs läppä toi Ylen sivuilla mainittu DAB:n 1154 kbit/sekunnissa on jos lähetykset tulee oikeesti 192kpbs? Cd tasoinen ääni on kait ~1500kpbs.



Kyllä, dabin välityskyky on 1154kpbs, joka on jaetty kaikkien Ylen DAB-kanavien kesken. Voin duunissa käydessäni kertoa, että kuinka kaista on jaettu.

Ceedee-audio on 44100*16*2=1411200 bittiä sekunnissa, joka taas on 1378,125 kilobittiä sekunnissa.

Suurin osa wave-editoreista osaa lukea suoraan mp3-tiedostolta ja tallentaa suoraan siihen, esim wavelab.
Avatar
#6 • • bulk Guest
Dabin kaista jakaantuu seuraavasti:

Klo 00-01 ja 08-24:
Ylen Klassinen 256kpbs split stereo
Ylen 1 160kbps joint stereo
YleX 192kbps joint stereo
Yle X3M 192kbps joint stereo
Yle Peili 128kbps joint stereo
Yle Aino 192kbps joint stereo

Klo 01-06
Ylen Klassinen 256kbps split stereo
YleX 192kbps joint stereo
Yle X3M 192kbps joint stereo
Yle Peili 192kbps joint stereo
Yle Aino 192kbps joint stereo

klo 06-08
Ylen Klassinen 224kbps split stereo
Ylen 1 160kbps joint stereo
YleX 192kbps joint stereo
Yle X3M 192kbps joint stereo
Yle Peili 192kbps joint stereo
Yle Aino 192kbps joint stereo

Joitakin tästä poikkeavia bittivirtoja tulee satunnaisesti, esim eduskunnan puhetuntien aikana torstai-iltaisin.

Lähde DAB-lähetysmatriisin ohjausmikron konffitaulu. ;)

Sinänsä tuo dab on Ulaa kannattavampi nauhoitusta varten, koska kompurat on vain analogisessa lähetysketjussa. Dab-lähetysten jatkuminen on sensijaan tällä hetkellä ilmeisesti hieman harkinnan alla, joten varmaan kannattaa odottaa pari-kolme kuukautta ennen kuin harkitsee vastaanottimen hankkimista.
Avatar
#7 • • Zeraf Guest
Ok, tack. Joint stereo... :D, en kyllä yhtään ihmettele kun siltä vähän kuulostaakin, mut tykkään. :) Tiä jos ostais jonku hyvän 10v vanhan analogivirittimen...
Avatar
#8 • • bulk Guest

Normi CD:n soundi on usein aika kuollut ja kuiva, YleX:n taas ilmavampi ja leijuvampi. Muutenkin soundi kuulostaa mun mielestä hyvältä, toki dynamiikkaa sais olla enemmän.



Tähän mun piti vielä tarttua...

Sori nyt vaan, mutta tuo ylläoleva on kyllä sensuuntainen kommentti, että minä en oikein käsitä. Eli ceedeeääni muuttuu sinun mielestäsi ILMAVEMMAKSI kun sen dynamiikan puristaa ihan lyttyyn, vääntää alkuperäisen taajuusvasteen ihan mutkalle ja lähettää sen vielä häiriöisen siirtotien yli virittimeen?

En voisi kyllä olla enempää päinvastaista mieltä...

:confused:
Avatar
#9 • • Tuli Guest
Tulikohan jo vastaus, mutta:
MP3:sten editointi tapahtuu yhtä kätevästi kuin WAVienkin esim. Adobe Auditionilla (ent. Cooledit). Lataa vaan mp3sen, editoi ->tallentaa.
Avatar
#10 • • Moonloop Guest
Sound Forgella tms. ohjlemalla kiintarille wavena, vaikka 16-bit 44,1 kHz. Tai vaikka suoraan mp3:seks jos siltä tuntuu. Sitten vaan "sakset" kouraan ja leikkelet spiikit pois ja numeroit raidat.