Auto, 2 bassoa ja vahvistin

21 posts, 2 pages, 4,019 views

Avatar
#1 • • Elohopea Guest
...ja siihen päälle asentaja joka ei tajua mittään koko hommasta joten jos joku osaa kertoa mistä mihin ne plussat menee??? Mulla ei ole hajuakaan vahvistimesta onko se monovahvistin vai mikä lie....nyt se ainakin toimii naurunvahvistimena...heh....mut jos joku tietää asiasta niin olisi ihan jees ettei tarvii vakuutusyhtiölle selittää miksi paloi auto!
Avatar
#2 • • Lank Guest

...ja siihen päälle asentaja joka ei tajua mittään koko hommasta joten jos joku osaa kertoa mistä mihin ne plussat menee??? Mulla ei ole hajuakaan vahvistimesta onko se monovahvistin vai mikä lie....nyt se ainakin toimii naurunvahvistimena...heh....mut jos joku tietää asiasta niin olisi ihan jees ettei tarvii vakuutusyhtiölle selittää miksi paloi auto!



Moro. Valitettavasti oon yhtä pihalla noiden
kanssa mitä teikäläinen, mut laita tonne
turunskeneen kanssa sama ilmo niin voit
saada apua helpommin (lähempää;))
Avatar
#3 • • R2 Guest
Päävirta akun "+"-navasta vahvistimen VIRTAterminaalin "+"-napaan.

Heräte-virta (remote) joko virtalukon takaa tai akusta katkaisijan kautta "remote"-terminaaliin.

Vahvistimen "-" tai "Ground"- liittimestä auton runkoon. Tässä syytä huomata, että liittimen alta joudut poistamaan maalia kunnon kontaktin saamiseksi. Liitos mielellään mahdollisimman lähelle vahvistinta (=lyhyt johto).

Kaiutin lähdöistä sitten plussasta plussaan ja miinuksesta miinukseen.

Ei ole niin vaikeeta loppupelissä. Muista kayttää riittävän paksuja kaapeleita.

Jos haluat jotain erikoisempia kytkentöjä, kerro mikä vahvistin sulla on (merkki ja malli). Toivottavasti sulla on jonkilainen jakosuoto niille bassoille. Joko erillinen suodin tai vahvistimeen integroitu..
Avatar
#4 • • Remotion Guest
http://www.fasca.fi/ -> tuotteet -> autohifiopas 5e
ei oo kallis investointi, poltat kuitenkin jotain tai sitten sulal tulee sinen maalenkki ja ihmetellään kun vinkaa ja radio ei kuulu...
Kannattaa perehtyä ennen kun asentaa tai sitten teetät asennuksen, valitettavasti monet asentamot tekee huonoa jälkeä ja kusettaa.
Homma lähtee suunnittelusta ja pistät ne piuhat kiinni olemassa oleviin laitteisiin ja vedät kaikki tarpeelliset piuhat sit piirrät sen asennuskaaviona paperille ni voi sitten paperista katsella sormi menee kuitenkin useammin suuhun kuin nenään sillä tekemistä riittää ja yksinkertainenkin juttu on vasta-alkajalle haasteellinen.
Avatar
#5 • • Remotion Guest

Heräte-virta (remote) joko virtalukon takaa tai akusta katkaisijan kautta "remote"-terminaaliin.



Se herätehän sitten otetaan sitten siitä mankasta eikä yhtään mistään muualta, piste. :mad:

kannattaa tehdä koko homma kerralla oikein.
Avatar
#6 • • bulk Guest
Joo Remotionin vinkki kirjallisuudesta on vähintäänkin kannatettava, vaikka todennäköisesti vahvistimesi käyttöohjeessakin kerrotaan peruskytkennät.

Tärkeintä autohifiasennuksissa on sulakkeet ja sen jälkeen muut asiat. Virrat on isoja (kymmeniä-satoja ampeereita), joten tulipalon riski laitevian tai kytkentävirheen aiheuttamana on todellinen. Ja eka sulake pitää olla sitten heti akun luona siinä paksussa virtakaapelissa, jos vaikka kaapeli hankautuukin puhki koriin matkalla laitteisiin.

Tietty tuota setuppia voisi analysoida vähän tarkemminkin, jos vain laitat laitteiden merkit ja mallit näkyviin ja vähän mitä niillä aiot saavuttaa. :)
Avatar
#7 • • bulk Guest


Se herätehän sitten otetaan sitten siitä mankasta eikä yhtään mistään muualta, piste. :mad:

kannattaa tehdä koko homma kerralla oikein.



Kyllähän sen remoten voi ottaa ihan hyvin virtalukolta, miksei voisi? Kaikissa mankoissa ei edes ole herätelähtöä/moottoriantennin ohjausta.

Toki jos remote mankasta löytyy, kannattaa sitä hyödyntää, siitähän se on helppo ottaa.
Avatar
#8 • • Remotion Guest
nooh, mulla on nyt ollu kuukauden oma blackpanelini huollossa, harmittais jos tietäis että vahvistimet ois ollu turhaan kuukauden päällä ja ootanu välillä kontaktia jos jos vaikkapa liittimet pääsee irrallaan ollessa heilahtelemaan jotenkin..

Thäts why.
Avatar
#9 • • Remotion Guest
On muuten kohtuu luksusta kun on autossa jo vakiona akku takana. vai kenellä muulla virtakaapelit vahvistimille on alle 70cm... :D
Avatar
#10 • • Tapsa Guest

Ja eka sulake pitää olla sitten heti akun luona siinä paksussa virtakaapelissa, jos vaikka kaapeli hankautuukin puhki koriin matkalla laitteisiin.


Totta.
Jostain jäänyt sellainen mielikuva että max 0.5m akulta eka sulake !
( vakuutusyhtiöiden vaatimus )

Noi sulakeaskit muuten maksaa ihan homona alan liikkeissä,
itse ostin biltemasta askin ja sulakkeet monta kertaa halvemmalla !

On muuten kohtuu luksusta kun on autossa jo vakiona akku takana. vai kenellä muulla virtakaapelit vahvistimille on alle 70cm... :D



PRKL !

Meitsillä pikku kolffi ja jööti taitaa olla jotain 5m pitkä
:D
Avatar
#11 • • R2 Guest

Heräte-virta (remote) joko virtalukon takaa tai akusta katkaisijan kautta "remote"-terminaaliin.



Se herätehän sitten otetaan sitten siitä mankasta eikä yhtään mistään muualta, piste. :mad:

kannattaa tehdä koko homma kerralla oikein.



Totta. Sen saa kätevimmin sieltä. On toki muitakin tapoja, joskaan ei niin näppäriä käyttää..

Itellä ohjelmalähteen virkaa ajaa kannettava soitin, sen takia joutu ottamaan herätteen akusta katkasijan kautta.
Avatar
#12 • • bulk Guest

nooh, mulla on nyt ollu kuukauden oma blackpanelini huollossa, harmittais jos tietäis että vahvistimet ois ollu turhaan kuukauden päällä ja ootanu välillä kontaktia jos jos vaikkapa liittimet pääsee irrallaan ollessa heilahtelemaan jotenkin..

Thäts why.



Aika kovassa kentässä saa piuhat heilahdella, että päällä oleville vahvistimille siitä jotain haittaa on. ;)
Avatar
#13 • • R2 Guest

nooh, mulla on nyt ollu kuukauden oma blackpanelini huollossa, harmittais jos tietäis että vahvistimet ois ollu turhaan kuukauden päällä ja ootanu välillä kontaktia jos jos vaikkapa liittimet pääsee irrallaan ollessa heilahtelemaan jotenkin..

Thäts why.



Ööh?? Kellä roikkuu liittimet irrallaan?

Toki ton kytkimen kanssa on himpan muistamista. T: nimim. Mäkilähtö
Avatar
#14 • • Elohopea Guest
Minä kiitän ja kumarran vinkeistä ja lähden taisteluun sammuttimen kanssa....hehe..=)
Avatar
#15 • • bulk Guest


Toki ton kytkimen kanssa on himpan muistamista. T: nimim. Mäkilähtö



Jos toteuttaa tämän päätevirtakytkimen ideologiaa, niin kannattaa laittaa siihenkin piuhaan 1A sulake heti sen pisteen jälkeen, josta virta otetaan. Yleensä herätteen kapoinen piuha palaa poikki aika siististi, mutta aina ei käy niin onnellisesti, etenkin jos piuha palaa poikki jossain verhoilun sisällä.
Avatar
#16 • • Remotion Guest

nooh, mulla on nyt ollu kuukauden oma blackpanelini huollossa, harmittais jos tietäis että vahvistimet ois ollu turhaan kuukauden päällä ja ootanu välillä kontaktia jos jos vaikkapa liittimet pääsee irrallaan ollessa heilahtelemaan jotenkin..

Thäts why.



Ööh?? Kellä roikkuu liittimet irrallaan?

Toki ton kytkimen kanssa on himpan muistamista. T: nimim. Mäkilähtö

Siis onko sulla mankan takana liittimet muka jossain telineissä, ei saleen oo tilaa. Eli mulla on mankka irti silloin piuhatkin on irti. eipä siinä oikeastaan voi mitään käydä muutakuin että rca piuhat ottais heiluessaan jostain potentiaalia ja sit vahvistiv vahvistais sen niin että kuulolähtee tai elementit hajoo.
Avatar
#17 • • bulk Guest

Eli mulla on mankka irti silloin piuhatkin on irti. eipä siinä oikeastaan voi mitään käydä muutakuin että rca piuhat ottais heiluessaan jostain potentiaalia ja sit vahvistiv vahvistais sen niin että kuulolähtee tai elementit hajoo.



Menee saivartelun puolelle, mutta sulla on mankka irti, joten et suosittele muita herätteen kytkentätapoja kuin mankasta, koska piuhat voi ottaa heiluessaan häiriötä? :D

Jos tosta olis oikeesti huolissaan, ni ainahan voi:

a) oikosulkea linjapiuhat

b) irrottaa herätteen virtalukosta samalla kun irrottaa mankan
Avatar
#18 • • R2 Guest
Jaa sulla on soitin irti.. No lähetään nyt sit kuitenki tähän.. Ei oo kummemmassa telineessä, mulla soitin lähtee mukaan aina ku poistun autosta. Ei mee varkaille enää IKINÄ!! ('kele..)

Jos se heräte on otettu akusta katkasijan kautta, voi aina pitää sen katkasijan KIINNI!

Itse en henk.koht suostu koskemaan virtalukkoon näissä jutuissa. Totta kyllä on, et se heräte kannattaa ottaa sieltä soittimelta, jos se vaan on mahdollista! Piste tälle saivartelulle. Tunnutaan kaikki olevan samaa mieltä tästä asiasta kuitenki..
Avatar
#19 • • Remotion Guest
SIIS SE MANKKA ON HUOLLOSSA TAMPEREELLA JA AUTO PÄÄKAUPUNKISEUDULLA.
joko loppu rautalanka vai haenko lisää tuolta noin... :confused: :angry:

Joo no eipä siellä nyt tuolla tavalla saa helposti kontaktia mutta mutta, parempi tehdä kaikki heti hyvin ja varautua pahimpaan. jne...

sit semmonen juttu et subbarin ja muitten tulis kestä jonkin asteinen kolari paikoillaan. Se että 60kg hartsattu kotelo on nokkakolarin jälkeen konepellillä tarkoittaa et se n päässyt eka liikkuu kontissa, sen jälkeen tullu takapenkin läpi, sitten katkassu kuskilta kaulan ja sitten rikkonu tuulilasin. ei yleensä kaunista jälkeä.
Avatar
#20 • • bulk Guest



sit semmonen juttu et subbarin ja muitten tulis kestä jonkin asteinen kolari paikoillaan. Se että 60kg hartsattu kotelo on nokkakolarin jälkeen konepellillä tarkoittaa et se n päässyt eka liikkuu kontissa, sen jälkeen tullu takapenkin läpi, sitten katkassu kuskilta kaulan ja sitten rikkonu tuulilasin. ei yleensä kaunista jälkeä.



Indeed. Kuopiossahan just nuorisoporukka veti kännissä jarruttomalla korollalla 120km/h koivuun, tuloksena koko viiden hengen porukka oli noin 20cm tilassa matkustamoon tulleen subbaskotelon ja tulipellin välissä. 4 kuoli jos oikein muistan.

Itsellä on kotelo kiinni tilapäisesti vetoliinoilla, jotka kestävät molemmat 500kg vedon, joten kotelo pysyy paikallaan, vaikka auton kääntäisi katolleen.