Sennheiser HD 25-C² v2.0 - Tarinaa luurien runkkaamisesta

22 posts, 2 pages, 4,131 views

Caro²

Posts: 5,301

#1 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Laitetaan kuva näin alkuun, ni porukka tietää missä mennään :D

omakuva_siistitty.jpg

Ostin sennheiser hd 25-1 malliset kuulokkeet joskus vuonna 2000 firmasta nimeltä MindRecords (nyksin stereofonica/elektroni).

Viime vuoden syksyllä oli tarkoitus päällystää teknarit pinkillä karvalla, ja maalata loput osat myös pinkeiksi. Homma kaatui siihen, etti karvakangas mahtunut levylautasen ja rungon väliin. Siinä projektia miettiessäni juolahti mieleen pinkit sennheiserit.. eiku hommiin ->

Käytännössä ostin vesiliukoista akryylimaalia, sekä vesiliukoista lakkaa. Maalasin noin 10x, ja hioin maalin suurin piirtein sileäksi. Lakkasin päälle parit kerrat, ja hioin osittain sileäksi lakan (en siis kaikista pikku koloista). Vesiliukonen lakka hohti uv-valossa, joten se oli plussaa. Pannaksi ompelin kasaan pinkin karvareuhkan. Luurit oli ohan pop :)

Aikaa meni noin 3-4 päivää, ja rahaa noin 15euroa.

Tässä lopputulos:

Hd 25-C² - Pink.

PS! Mainittakoot nyt, että noissa ko. luureissa on alkuperäiset pehmusteet vaihdettu blyyssi-pehmusteisiin. Pysyvät paljon pitempään "kireinä". Samalla välikankaan vaihtaminen ja sangan löystyttäminen (löystyny vuosien varrella) on vaikuttanut soundiin jonkin verran positiivisesti.
Diskantit ei ole enää niin terävät ja erottelevat, ja bassopää ei potki enää niin lujaa korviin. Muutamat luureja kokeilleet ovat todenneet niiden soivan itse asiassa paremmin kuin orginaalit *kuuntelee musaa* ..

Rauhallisempi toisto siis..

14.1.2005 päätin hakea vähän lisää tarvikkeita luurin runkkaamista varten.

Liuotinpohjaista pienoismallimaalia (Revell, nro 04), sekä liuotinpohjaista lakkaa (Revell, nro 01). Ostinpa samasta puodista helmiäislankaakin :).
Näiden lisäksi valkoista kiksukarvaa pikkupinkka (kangaskaupasta), sekä hiomapaperia (240:stä) kaksi arkkia (starkki).
Kirjakaupasta hain kaksi (s)Permanent kalvotussia (M paksumpi, ja F ohuempi).

Yhteensä rahaa meni noin 20 euroa. Noin 13eurolla olisi varmasti selvinny.

Ensimmäinen vaihe kuulokkeiden kanssa oli purkaa ne osiin:
1. Elementti osissa
2. Elementin sisäpuoli
3. Elementin korvapuoli
4. Vanha karvareuhka
5. Kuulottimien sanka ja johto

Kun kuulokkeet oli purettu, alkoi suojakuupan raappaaminen. Raappaamisen jälkeen kupoli hiottiin niin, että tulos oli pinkistä kuupasta ruman hiottu.

Sitten vatkattiin maalia, maalattiin noin seitsemän kerrosta todella paksulla jäljellä. Sen jälkeen tehtiin välihionta, tasotettiin maalaus ja katseltiin josko kuulokkeen pohja olisi valmis. Ei ollut. Hionta meni läpi. Päivämäärä oli jotakuinkin 17-18.1.

Lisää maalia ainakin 5 kerrosta (paksulla jäljellä), ja sitten hiottiin taas. Tässä kuvassa näkyy ero hiotun, ja hiomattoman välillä. Tässä taas kuva hiotusta kuupasta.

Kun kuuppia oli hiottu, ja viimeistelty tuli mieleen että joskohan tekis siihen jotain kuvioita. Ensiksi ajattelin tuhertaa siittiöitä, mutta sitten tuli mieleen, että "eiköhän ne nuotit ole iha riittävän pop" :)
Nappasin nuottikansion hyllystä, ja tsekkailin erilaisia nuotteja. Treenailin niiden piirtelyä kuitin taustalle. Mainittakoot, että kyseessä oli kuitti jonka sain ostaessani ne tussit (jotka tosiaan ostin vasta 20.1.).

Itse kuuppien maalailu osoittautui tusseilla hieman kinkkiseksi.
Tussit kun on ilm. suunniteltu niin, että paperi "imee" tussiainetta paperiin, jolloin kärki pysyy kosteana. Yllättäen kuupan pinta ei hirveästi "ime" tussia, joten jouduin vähän väliä "imeyttämään" tussiainetta vessapaperiin.
Lopputulos maalattujen kuuppien kanssa oli seuraavan tyyppinen.
Nämä valmistui 20.1. illalla, joskus klo 21-22.

Kuupat siis odottivat tässä vaiheessa enää lakkausta ja hiontaa ja lakkausta... jne..

Ensimmäisen lakkakerroksen jälkeen totesin huoneen olevan pölyinen, ja sai välillä hiomapaperilla irroittaa tummempia pölyhiukkasia kuupan pinnasta. Myös tuli todettua, että ensimmäistä lakkakerrosta ei kannata vetää voimalla nuottien yli. Siistimpi jälki olisi tullut, jos olisi lakannut nuottien päältä kertaalleen, antanut kuivua, ja vasta sen jälkeen lakannut itse kupolia (nyt tussiaine levisi hieman, jota sitten hiottiin siistiksi).

Lakkauksien välissä, kävin tekemään valkoisesta kiksukarvasta uutta pehmusteen ja elementin väliin tulevaa kangasta.

Näiden jälkeen rupesin mittailemaan sangan karvareuhkaa, ja ompelemaan sitä kasaan.
Karvapalan molemmista päistä käännettiin noin sentin verran sisään (että päädyt on siistit), ja mitattiin kangaspalan keskelle kuulokkeiden sangan levyinen alue. Käännettiin ensimmäinen taitos yli, ja ommeltiin kiinni.
Reunataitoksesta käännettiin hitunen sisäänpäin, ja ommeltiin kasaan. Käsipelillä..
Ylimääräinen taitos laitettiin pakettiin rumpukapulan ollessa karvareuhkan sisällä. Näin ei tullut sitten ommeltua koko paketista läpi :)

Karvareuhka asettui nätisti sangan päälle, ja ympärille.
Tällä kertaa lisäyksityiskohtana on johtojen vienti karvareuhkan lävitse (vasen ja oikea).

Lakkakerroksia laitettiin luureihin kaiken kaikkiaan 8. Kokeilin yhdestä reunakohdasta hioa, miltä se näyttäisi. Ei hyvä. Päätin antaa lakan olla hiomattomana luurin pinnalla. Hyvä näin :)

Lakkausten jälkeen alko luurien

kuuppien putsaus. Vasemmalla puolella on kuupan pohjalle tuleva vaimennusmateriaali.
Kun kuupat oli putsattu, laitoin ne kasaan. Tältä se elementti näyttää kasattuna: Kuva 1 ja kuva 2. Vähän on vielä maalihileissä.. Ei o enää <3

Tämän näköiset niistä nyt sitten tuli. Ainoana miinuksena on se, että karva "värjääntyy" uv-valossa tosi herkästi violetiksi. Mutta kuupat pysyy valkoisena :) Joskus jos saan uv-lakkaa, niin sitten värjääntyy luuritkin :)
Avatar
#2 • • Quu Guest
Hei modatkaa mulle sellainen vanhanaikainen puhelinluuri dj-kuuloke, PLIIS
Avatar
#3 • • Tapi T Guest
Hyvä Caro! Ovat tyylikkäämmät kuin entiset!

Nyt sun pitää kaivaa kiksulevyt esiin, koska tollasilla ei voi mitään homohousea soittaa! :D
Avatar
#4 • • Homegrove Guest
Pimp my heaphones! :cool:
Avatar
#5 • • Saint Guest

Hei modatkaa mulle sellainen vanhanaikainen puhelinluuri dj-kuuloke, PLIIS



mä tein tämmösen senkun sp25:sta:

luuri.jpg
Caro²

Posts: 5,301

#6 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Hei modatkaa mulle sellainen vanhanaikainen puhelinluuri dj-kuuloke, PLIIS



mä tein tämmösen senkun sp25:sta:



Sitte menit heittään ne kupolti pois :mad:
Tahtoo lisää kupoleita maalattavaksi <3
Avatar
#7 • • Daniel Braun Guest
Toi puhelimenluuri :hearts: :hearts:

Caron kuulokkeet kyllä ovat nätit.
Toi pinkki oli kyllä enemmän ton mun Bikkasen mieleen, mutta toi uus ulkonäkö toimii mulle paremmin.
Tosin, pelottavasti tosta tulee mieleen dalmatialaiskoira :D

Missä ovat kaikki blingbling hileet, välkkyvät valot ja kultakoristeet? :confused:
Avatar
#8 • • OSC8 Guest
On kyllä loistohienoja kuulokkeita :laugh:


Täytyypä koittaa imeä tuosta Caro^2:n postauksesta kaikki mahdollinen tieto, mua onkin pitkän aikaa himottanut hieman modifioida CS1x:n ulkonäköä.. Pimp My Synth! :hah:
Avatar
#9 • • lauri Guest
Eikö tuo maalauslakkaus tee soundista yhtään kumpisevampaa? Ts. jotenkin ajatuksena tulee vain mieleen, että kaikupohja olisi huonompi kuin alkuperäisessä? Ja jos modaus pehmentää bassoja niin eikös se ole vähän huonompi homma dj käyttöön, kun mielestäni sennheisereiden etu nimenomaan on terävässä bassontoistossa? Kuuntelukuulokkeinahan hd-25:t eivät ole imho missään tapauksessa hyvät ainakaan omille korvilleni.
Caro²

Posts: 5,301

#10 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Eikö tuo maalauslakkaus tee soundista yhtään kumpisevampaa? Ts. jotenkin ajatuksena tulee vain mieleen, että kaikupohja olisi huonompi kuin alkuperäisessä?


Ei se maalin/lakan lisääminen kupolin ulkopuolelle muuta sen "kotelon" käyttäytymistä juurikaan. Korkeintaan jäykistää kuuloketta.


Ja jos modaus pehmentää bassoja niin eikös se ole vähän huonompi homma dj käyttöön



Riippunee henkilöstä. Suurin vaikuttava tekijä toiston muuttumiseen on pehmusteiden väsyminen. Elementit tulee lähemmäksi korvaa. Toinen on löysempi sanka, jollon ne ei enää taas puristu yhtä tiiviisti päähän.
Diskanttitoistoa saa rauhotettua säätelemällä tuota pehmusteen takana olevan "kankaan" paksuutta.. karvakankaalla se tietää trimmailua :)
Toki jos se on paksu kangas, se vie elementtiä vielä kauemmas korvasta, mikä muuttaa vielä soundia.


kun mielestäni sennheisereiden etu nimenomaan on terävässä bassontoistossa?


Kyllä se o miun mielestä tarkka joka kaistalla :)
Itseäni on ruvennut sennheisereissa häitsemään se todellakin kohtuu voimakas alapää (joka kuitenkin on hyvin balanssissa). Toki se tasottuu aina silloin, kun joudutaan työntämään sitä tavaraa luureihin lisää (saadaan se ulkopuolinen mekkala peitettyä hyvin).


Kuuntelukuulokkeinahan hd-25:t eivät ole imho missään tapauksessa hyvät ainakaan omille korvilleni.


Paremmin ne kuunteluluureina toimii, kuin Koss Porta Pro, tai Sennheiser HD 500 Fusionit - mitkä ittelläni on. Toki voisi kyllä sijottaa rahaa ihan kunnon kuunteluluureihin. Beyerdynamikkiin tms.
Avatar
#11 • • 1005 Guest
tää saittihan on vanha ku mikä, mut mä haluaisin mun MP-7:n modattua samalla tyylillä kuin toi krominen MV-8000:nen, vois olla puiset sivulevyt.

http://www.forat.com/service/all%20pictures.htm

maksaa vaan enemmän kun laite itse duunauttaa toi Foratilla. eihän suomessa ole mitään firmoja jotka duunaa tällaisia?
Avatar
#12 • • KimmoK Guest
OSC8:

"Täytyypä koittaa imeä tuosta Caro^2:n postauksesta kaikki mahdollinen tieto, mua onkin pitkän aikaa himottanut hieman modifioida CS1x:n ulkonäköä.. Pimp My Synth!"

Kait muistat että sitä CS1x:ää ei enää oo olemassa... :D
Se kun unohtu mun toimestani keväällä pienehkössä
Krapulassa sotkamon lentokentälle, eikä ole sieltä vieläkään palautunut... :)

Mähän soitin ja kerroin sen sulle.. voi olla siis vaikee modata ainakaan
sitä samaa CS1X:ää... ;)

mut jos tehään sillee et mä hommaan pajalle kolmannen jp:n, ni tehään
siitä Pimp my 8080 härveli... :D

K
Avatar
#13 • • whuf. Guest


mut jos tehään sillee et mä hommaan pajalle kolmannen jp:n, ni tehään
siitä Pimp my 8080 härveli... :D

K



Kixukarvalla vuorattu JP :eek: :hah: :excellent:

nätit noi luuritkin :happyroll:
Avatar
#14 • • gerry Guest


mut jos tehään sillee et mä hommaan pajalle kolmannen jp:n, ni tehään
siitä Pimp my 8080 härveli... :D

K



Kixukarvalla vuorattu JP :eek: :hah: :excellent:

nätit noi luuritkin :happyroll:



Sehän se nätti oiskin jos se viel tuleen syttyis jonku känniääliön tupakista.... Prkl lavakarismaa kerrakseen :excellent:
Avatar
#15 • • Tuli Guest


mä tein tämmösen senkun sp25:sta:

luuri.jpg


Höh! Liikaa ollu liikennettä...ei näy kuva.

BTW. Puhelimen luurista tehty kuuloke olis tosi tosi helppo tehdä. Mä tein sellasesta vanhasta kierrepuhelimen luurista itelleni hands freen joskus ja kuulin, et joku yritys tosiaan oli patentoinut sellasen tuotantoon. Idean sain joskus, ku kelasin kuin siistiä ois, kun mun auton rämässä olisi sellanen Mersujen autopuhelin, joita oli joskus backintheday. Ajattelin, ettei voi olla vaikeaa yhdistää perus Nokian parin euron HF:ää puhelimen luuriin, eikä se ollutkaan.
Avatar
#19 • • Tapsa Guest

Mulla riittää vaikka muille jakaa. Ei mut joo, ihan hienot noistakin tuli. :)


IE 6.0
Ei toiminut.

Mozilla Firefox 5.0
Toimi.


Mitä noille luureille on tehty ?

Mahdollisista maalauksista en saa selvää
( näytöstä kosahti värit eilen )