Iran

43 posts, 3 pages, 12,402 views

Avatar
#21 • • 0z- Guest

Tänä iltanahan neloselta tulee sitten dokumentti tästä republikaanien tv-kanavasta eli Foxin uutiskanavasta. Tämä kanavahan on oikeastaan pelkkä oikeiston propaganda väline ja äänitorvi. Kanavan sanoma on aivan samanlaista kuin entisten kommunistimaiden propaganda, nyt se vain on oikeistolaista.



Olipas aika rankkaa settiä muuten. Yksi uutinen oli ylitse muiden, meni jotenkin näin "Enään 214 päivää Bushin uudelleen valintaan." Uutinen, haha. :D Toisaalta aika pelottavaa... :(
Avatar
#22 • • timppa^ Guest

Tänä iltanahan neloselta tulee sitten dokumentti tästä republikaanien tv-kanavasta eli Foxin uutiskanavasta. Tämä kanavahan on oikeastaan pelkkä oikeiston propaganda väline ja äänitorvi. Kanavan sanoma on aivan samanlaista kuin entisten kommunistimaiden propaganda, nyt se vain on oikeistolaista.



Joka kerta ku O'Reilly ilmaantui ruutuun, mun käsi puristui nyrkkiin. I never
knew I had it in me. :confused:
Avatar
#23 • • phanatic Guest


Joka kerta ku O'Reilly ilmaantui ruutuun, mun käsi puristui nyrkkiin. I never
knew I had it in me. :confused:



Joo O'Reilly oli kyl ihq.
Avatar
#24 • • Funkatronik Guest

Toisaalta Iranhan on maa jossa on voimassa mm. kivittämisrangaistus.



Onhan USA:ssakin kuolemantuomio käytössä useassa osavaltiossa. Tuomitun kannalta tuskin on kovin olennaista kuoleeko hän sähkötuolissa vai kivityksessä. Epäilen ettei kovin moni death row'ssa oleva pidä peukaloaan pystyssä ja iloisena totea että yeah, olenpa onnellinen kun asun demokraattisessa ja oikeudenmukaisessa valtiossa eikä minua kivitetä, kuten niitä harhaoppisia rättipäitä.
Avatar
#25 • • Uinajainen Guest
Varsinkin kun sitä telotusta joutuu odottamaan aina useita vuosia. Tuolla Iranissa taitaa olla vähän ripeemmät otteet noissa täytäntöönpanoissa.
Avatar
#26 • • Mrrshan Guest
Tuskinpa Iranilla olisi niin suurta tarvetta hankkia joukkotuhoaseita ellei Yhdysvallat uhkaisi hyökätä sinne. Hyökkäysuhka tekee niistä suorastaan välttämättömiä koska ilman niitä ei Yhdysvaltoja vastaan pysty sodassa puolustautumaan. Sama juttu Pohjois-Korean kanssa. Se käynnisti uudestaan ydinaseohjelmansa koska USA alkoi jälleen uhkailla.

Joo toi muakin on kiinnostanut et miks Yhdysvalloilla on niin hyvät suhteet Israelin kanssa? Joku asiaan paremmin perehtynyt vois hiukan valaista.



Yhdysvallat pyrkii kontrolloimaan lähi-itää israelin avulla.

Yhdysvaltain ulkopolitiikan fokus on vaihdellut eri aikoina. Neuvostoliiton olemassaollessa USA:lla oli oikea ulkopolitiikka jonka pääasiallinen tarkoitus oli estää Neuvostoliiton valtapiirin laajeneminen. Nykyisin jenkkien ulkopolitiikka on valitettavasti osa sisäpolitiikkaa ja niinpä tärkeämpää on se, miltä asiat kotoa päin katsottuna näyttävät kuin miten ne ovat.



Mä väittäisin että molempina aikoina päätarkoitus on ollut USA:n oman valtapiirin laajentaminen.
Avatar
#27 • • phanatic Guest


Joo toi muakin on kiinnostanut et miks Yhdysvalloilla on niin hyvät suhteet Israelin kanssa? Joku asiaan paremmin perehtynyt vois hiukan valaista.



Yhdysvallat pyrkii kontrolloimaan lähi-itää israelin avulla.



+ne äärikonservatiivikristityt on Raamattunsa lukeneet: siunatkaa Israelia, juutalaiset ovat Jumalan valittu kansa.
Avatar
#28 • • . Guest

Joo toi muakin on kiinnostanut et miks Yhdysvalloilla on niin hyvät suhteet Israelin kanssa? Joku asiaan paremmin perehtynyt vois hiukan valaista.



USA:n ja Israelin hyvät suhteet juontuvat lähi-historiaan. taloudelliset seikat
toki vaikuttavat huomattavasti. juutalaisethan ovat käyneet kauppaa kautta
aikojen ja heidän asemansa nimenomaan jalokivi ja jalometalli kaupassa on
merkittävä. nämä kaupan alat ovat valtaeliitin mielestä aina olleet arvostettavia
ja tuoneet poliittista ja taloudellista painoarvoa. heijastuuhan kullan hinta koko
maailman talouteen koska useat valuutathan ovat sidoksissa kullan hintaan.

ennen 2. maailmansotaa äärijuutalaiset yrittivät ajaa juutalaisvaltion perustamista.
historiallisista syistä tietenkin palestiinan alueelle, onhan se juutalaisten luvattu
maa.

maailmansodan jälkeen asia otettiin uudelleen esille ja holokaustin jälkeen
kellään ei ollut vastaansanomista; paitsi tietenkin palestiinalaisilla.
palestiina oli vielä ennen sotaa ollut USA:n liittolaisen, Britannian imperiumin
siirtomaa joten USA:n juutalaiset painostivat USA:ta, USA kansainliittoa(YK)
ja Britanniaa ja Israel syntyi.

arabinaapurit pitivät (ja pitävät) israelin valtiota laittomana ja kaikki naapurimaat
(Egypti, Jordania, Libanon ja Syyria) hyökkäsivät Israeliin 4:jän päivän sisällä
valtioksi julistamisesta. Isoveli USA tietenkin hätiin ja auttamaan Israelin armeijan
(ja ydinpommin) kehittämisessä.

USA:n raharikkailla juutalaisilla on edelleen paljon valtaa joten kun Israelin
sotilaat tappavat palestiinalaisia murskaavalla ylivoimalla, USA:n johdolla ei
ole varaa sanoa yhtään mitään. huomioikaa että kyse on kuitenkin
maailman ainoasta supervallasta.
Avatar
#29 • • R2 Guest
Onko Bush uusi Hitler/Napoleon/Aleksanteri Suuri tms..? Alkaa haiskahtaa siltä.
Alkaa näyttää koko USA melkoselta typerykseltä. Ensimmäinen asia millä uhataan, kun asiat ei menekkään oman pään mukaan, on väkivalta. Eikö tää ole aina rinnastettu älykkyyden puutteeseen.

Aika rankkoja ja kärjistettyjä mielipiteitä, tiedän. Mua suututtaa suunnattomasti koko jenkkien maailmanpoliisin rooli. Näyttää siltä, että USA saa tehdä mitä haluaa, eikä kukaan edes älähdä. Muituttaa kovasti aikaa ennen toista maailmansotaa, tästä Hitler-vertaus..
Avatar
#30 • • sauce Guest
Verrattain mielenkiintoinen viestiketju kertakaikkiaan! Ja mitä mulla on aiheeseen lisättävää, että sattumalta juttelin tuossa ennen joulua sellasen nuoren rebublikaanin kanssa. tilanne oli siten herkullinen, että ennenkuin siirryttiin politiikkaan oli puhuttu jo ummet ja lammet niitänäitä, joten oli syntynyt sellainen keskinäinen "hyvätyyppi" -vaikutelma.

Sitten siis päästiin tohon USA:n ulkopolitiikkaan ja muuten niin fiksulta vaikuttanut sälli taantui jotenkin ihan käsittämättömälle tasolle. Se oli äänestänyt Bushia ja ainoa argumentti oli "meidän koskemattomuuttamme on loukattu 11/9 ja syyllisiä on rangaistava keinoilla millä hyvänsä. Kansamme tarvitsee VAHVAA JOHTAJAA!"

Yritin selittää että ainakaan eurooppalaisesta näkökulmasta katsottuna kyse ei ole terrorismin vastaisesta sodasta, vaan öljystä ja vallankäytön oikeutuksesta. Siihen sen kommentti oli että, "bensiini on kyllä tavattoman kallista nykyään täällä floridassa. saisivat tehdä asialle jotain..."

Yritä siinä nyt sitten keskustella rakentavasti.
Avatar
#31 • • tenor Guest

Tuskinpa Iranilla olisi niin suurta tarvetta hankkia joukkotuhoaseita ellei Yhdysvallat uhkaisi hyökätä sinne. Hyökkäysuhka tekee niistä suorastaan välttämättömiä koska ilman niitä ei Yhdysvaltoja vastaan pysty sodassa puolustautumaan. Sama juttu Pohjois-Korean kanssa. Se käynnisti uudestaan ydinaseohjelmansa koska USA alkoi jälleen uhkailla.

Iranilla on myös lähestulkoon naapurissa vihamielinen ydinasevalta. Tätä voisi jo joku pitää tietynasteisena tarpeena..
Avatar
#32 • • R2 Guest
USA on itse työntänyt aseet Iraniin joskus tannoin, kun yritivät suistaa jonkun shaahin vallasta tukemalla jotain kapina liiikettä.. Korjatkaa jos oon väärässä ja tarkennelkaa ketkä osaatte paremmin.

Alkais mun mielestä olla aika myöntää virheensä ja antaa toisten hoitaa ite omat asiansa.
Avatar
#33 • • . Guest

USA on itse työntänyt aseet Iraniin joskus tannoin, kun yritivät suistaa jonkun shaahin vallasta tukemalla jotain kapina liiikettä.


muistaakseni USA yritti pitää shaahin vallassa. kapinaliike taas oli ajatollah khomeini & the mullah gang jotka sit teki islamilaisen vallankumouksen.
shaahi syöstiin vallasta koska uskonnolliset johtajat pitivät häntä (syystä) USA:n sätkynukkena. shaahin aikaan Iran oli vielä USA:n liittolainen ja yksi tärkeimpiä jalansijoja idässä. samoihin aikoihin käytiin naapurimaa Afganistanissa sotaa Neuvostoliittoa vastaan johon USA osallistui kouluttamalla kapinajoukoille (nyk. al-qaida) sodankäynnin perusteet.
uunot... vois sanoa et ahneella imperialistilla on paskainen loppu.
mitä tulee ydinteknologiaan ja sen myymiseen Iraniin, en oikeen jaksa uskoa. oisko jenkit antanu pommin joillekkin rättipäille??? ei oikeen istu kuvioon
Avatar
#34 • • Iivana Guest

heijastuuhan kullan hinta koko
maailman talouteen koska useat valuutathan ovat sidoksissa kullan hintaan.



Haluaisitko tarkentaa mitkä valuutat ovat vielä sidoksissa kultaan? Mielestäni Bretton-Woodsin järjestelmän kaatuessa kultaan sidottu US $ oli viimeinen kultaan sidottu valuutta. Tämä siis tapahtui 70-luvun alussa öljy-kriisin korvilla. Kaiketi...
Avatar
#35 • • R2 Guest

USA on itse työntänyt aseet Iraniin joskus tannoin, kun yritivät suistaa jonkun shaahin vallasta tukemalla jotain kapina liiikettä.


muistaakseni USA yritti pitää shaahin vallassa. kapinaliike taas oli ajatollah khomeini & the mullah gang jotka sit teki islamilaisen vallankumouksen.
shaahi syöstiin vallasta koska uskonnolliset johtajat pitivät häntä (syystä) USA:n sätkynukkena. shaahin aikaan Iran oli vielä USA:n liittolainen ja yksi tärkeimpiä jalansijoja idässä. samoihin aikoihin käytiin naapurimaa Afganistanissa sotaa Neuvostoliittoa vastaan johon USA osallistui kouluttamalla kapinajoukoille (nyk. al-qaida) sodankäynnin perusteet.
uunot... vois sanoa et ahneella imperialistilla on paskainen loppu.
mitä tulee ydinteknologiaan ja sen myymiseen Iraniin, en oikeen jaksa uskoa. oisko jenkit antanu pommin joillekkin rättipäille??? ei oikeen istu kuvioon



No joo totta. Tuskin ne sentää ydinaseita sinne on työntäny. Ja kiitos korjauksista/tarkennuksista..

Olen edelleen sitä mieltä, et jenkit sais opetella olemaan puuttumatta toisten asioihin. Ite ovat soppansa keittäneet. Piste.
Avatar
#36 • • phanatic Guest


Olen edelleen sitä mieltä, et jenkit sais opetella olemaan puuttumatta toisten asioihin. Ite ovat soppansa keittäneet. Piste.



Eikös tuo "soppansa" tarkoita että se on myös heidän asiansa?
Avatar
#37 • • R2 Guest


Olen edelleen sitä mieltä, et jenkit sais opetella olemaan puuttumatta toisten asioihin. Ite ovat soppansa keittäneet. Piste.



Eikös tuo "soppansa" tarkoita että se on myös heidän asiansa?



Joo voi sen nähdä niinkin. Taisin sortua perusvirheeseen, en selvittäny ajatuksiani kunnolla. Sori..

Eli, Jenkit on puuttuneet liikaa muiden asiohin ja nyt se puuttuminen puree omaan nilkkaan. Pätkääkään eivät näytä viisastuneen, kun vieläkin uhkaillaan väkivallalla. Oisko aika ottaa toiset keinot käytöön, tai sitte olla vaan puuttumatta muiden asioihin?

En tunne pätkääkään sympatiaa jenkkejä kohtaan tässä asiassa..
Avatar
#38 • • . Guest


Haluaisitko tarkentaa mitkä valuutat ovat vielä sidoksissa kultaan? Mielestäni Bretton-Woodsin järjestelmän kaatuessa kultaan sidottu US $ oli viimeinen kultaan sidottu valuutta. Tämä siis tapahtui 70-luvun alussa öljy-kriisin korvilla. Kaiketi...

kiitos korjauksesta. en oo historian proffa.
Israelin syntyhetkillä kultakanta viel oli voimassa. ja viel 3:n päivän sodan aikana. (tais olla -68) silloinhan Israel levittäytyi nyky-laajuuteensa.
tällöin Israel hyökkäsi kaikkiin naapureihinsa. eikä USA sanonut mitään. muu maailma älähti kyllä, mut vaikutukset on niin minimaaliset et ne ei oikeen näy. Israel ei oo vieläkään vetäytyny.
Israelin kohdalla USA teki kyl suurimman virheensä ikinä. jos USA ei ois taipunu juutalaisten painostukseen, Israelia ei ois syntyny. lähi-itä olis ehkä ollu himpun verran rauhallisempi paikka viimeiset 50vuotta, koko arabimaailma ei syyttäis USA:ta Israel-myönteisyydestä ja arabi-vastaisuudesta, ja osama ei olis pistäny WTC:tä nurin. yks al-qaidan pää-pointtejahan on että palestiinalaisten sorron on loputtava. suurimmaks syypääks ne näkee Israelin kätilön ja suurimman suojelijan; USA:n.
useat politiikan tutkijat ovat todenneet et Israel on 1900-luvun geopolitiikan suurin virhe, mut tehtyä ei saa tekemättömäks. meeppäs nyt sanoo Israelilaisille et pistetäänkö valtiomuoto uusiks. niillähän on pommi ja hi-tech armeija jonka kans USA:kin olis kovilla. ei voi kun venaa et koska taas posahtaa.
Avatar
#39 • • R2 Guest
Aika tarkaan tästä syystä kaikki aikaisempi vuodatus. Kiitos "."!
Avatar
#40 • • tenor Guest

USA on itse työntänyt aseet Iraniin joskus tannoin, kun yritivät suistaa jonkun shaahin vallasta tukemalla jotain kapina liiikettä.. Korjatkaa jos oon väärässä ja tarkennelkaa ketkä osaatte paremmin.

Alkais mun mielestä olla aika myöntää virheensä ja antaa toisten hoitaa ite omat asiansa.



Ja Suomessa vielä kehdataan nauraa jenkkien tietämättömyydelle maailman menosta...