TUOTTAMINEN:Työskentely tavat ja soundin luominen

8 posts, 1 page, 1,840 views

Avatar
#1 • • nimbus159 Guest
Ajattelin tämmösen aloittaa sarjalle TUOTTAMINEN :D

Eli tähän vois heitellä mielipiteitä omista tavoista tehdä biisin runkoa ja sille soundi maailmaa.


1.Teetkö kappaleen pienestä pätkästä jossa soundit jo kohdallaan jota lähdet levittämään kokonaisuudeksi vai työstätkö rungon alusta loppuun raakana jonka jälkeen alat miettimään soundeja jne.???

2.Rakennatko soundit presettien avulla vai luotko ne täysin alusta itse ???
vai käytätkö sampleja ???

3.Kärsitkö luuppaus ilmiöstä? eli istutko pajalla ja luuppaat pientä pätkää uudesta biisistä ja ruuvaat yhtä soundia tuntitolkulla jonka jälkeen alkaa jo miljoonannen luuppaus kerran jälkeen biisin pohja kuulostamaan paskalta ???

4.Millä tarkastelet kokonaisuuden ettei alapäätä ole liikaa jne jotta saat biisin kuulostamaan myös muissa monitoreissa hyvältä?

5.Mitkä ovat ne plugariviidakon ehdottomat suosikit eq ja kompura puolella jotka ovat mielestäsi laadukkaita???

6.Mistä revit huikeimmat bassot?käytätkö yhtä vai useampaa raitaa bassolle???

7.Mitä plugaria apuna käyttäen teet loppumiksauksen???ja miksi


Mikä on järjestys luomisessa, aloitatko bassolinjasta ja kompista vai luotko ensimmäisenä sen hyper hyvän melodian jonka ympärille alat kehittelemään biittiä ja muita kilkkeitä???

Millä konstilla saat erottelevuuden ja ilmavuuden biisiin jotta se ei kuulosta tukkoiselta???

Miksaamisen,equttamisen ja kompuran käytön vinkkejä vois tähän kanssa laitella josko löytyis jotain uusia tapoja tehdä asiat erilailla.


Sitten vaan rustailemaan omia mielipiteitä ja tapoja :)

:VINKKEJÄ:MIELIPITEITÄ:TUTORIAALEJA:LINKKEJÄ:FAKTAA:JNE:
Avatar
#2 • • Roz Guest
Tästä lähtee...

1. Teen yleensä aluksi yhden kierron josta sitten lähden duunaamaan biisiä. Tapani on myös useimmiten viilata soundia biisin teon alusta lähtien, eli en ensin roiski saundeja sinne tänne ja sitten lopuksi väännä niitä kohdalleen.

2. Synasaundit teen 99% aina itse, sampleja pyrin käyttämään mahdollisimman luovasti.

3. Mikäli biisiä aloittaessa ei ole jotain kuningasideaa niin biisi jää useimmiten luuppivaiheeseen.

4. Kuuntelen biisejä autossa ja kolmilla eri kotikaiuttimilla. Joskus myös bändin treenikämpän PA:lla (ehta kellarisaundi:)

5. Wavesin plugarit ovat ehdottoman hyviä ja laadukkaita.

6. "Huikea basso" syntyy mistä vain kun vain vääntää. Suurin osa bassoistani on peräisin Subtractorista. Ja useimmiten yksi raita riittää.

7. Wavesin C4, equja, Maxxbassia, L2 Ultramaximizeria.

Paras vinkki ikinä : tehkää niitä biisejä, kuunnelkaa muiden biisejä, tehkää lisää niitä biisejä, oppikaa tekemisistänne.
Avatar
#3 • • gerry Guest
Ennen tuli enemmänkin käytettyä presettejä, vietettyä aikaa tuntitolkul foorumeil luoeskelemassa juttuja miten mikäkin kannattaa tehdä mitä ei jne....

Jossakin vaiheessa huomasin kuitenkin että niitten jutut alkoi menemään ristiriitoihin ja joskus sama heppu sanoi yhtä yhel foorumil ja toista toisel foorumil.... Pointtina ettei kannata kaikkea pskaa uskoo mitä netis jauhetaan, luottaa vaan omiin korviin ja tekemällä oppii tässäkin asiassa ;) Kuukauden ruuvailulla oppii enemmän ku 3vuoden foorumilukemisella.

Mut yleensä pitää olla joku hyvä juttu minkä ympärille biisiä mennään kasaamaan.... Sitten siihen päälle aina vaan lisä mausteita jne... Tosin mausteis kannattaa olla varovainen. Vertauskuvana käytän synttärikakkua. Pelkkä kakun pohja on jo syötävä mutta koristettu kakku on nätin näköinen ja maistuu hyvälle! Mutta kun otetaan kakusta pohja pois jäävät vain ällöttävän makeat koristeet.... Josta tulee paha olo :panic:

hih, kyl tulee sekavaa tekstiä.... Mut kun se "juttu" löytyy niin sen ympärille rakenna biisi maustaen sitä aina loppuakohtiin...

Mitä saundeihin tulee niin nekin kannattaa tehä ite sillä vaan näin oppii!! Presetit ovat hyviä lähtökohtia jollekkin saundille... Mut monissa synissa ne on pelkkä esittelyä varten (kuten novationeis yleensä tuuppaa olemaan). Heh... Mul kesti tajuttoman kauan ennen ku hiffasin miten vitussa jengi väsää basaria monesta basarist (??) :scared: Muah... ei se vaikee ollutkaan perkele ;)

Softasyniin sellainen vinkki et laita sama syna kolmelle kanavalle. jokaiselle oma syna. Panna vasen sekä oikea abaut 40 vastakkaisiin suuntiin.... Se kolmas syna transponoi oktaavia alemmaksi soittamaan sitä mitä se nyt soittaakin... ja jätä keskelle...

Seuraavax ohjaa kaikkien em. kanavien ulostulot yhteen bussiin jossa käytät equa sekä tarvittavia efektejä (et siis em. kanaville erikseen vaan pelkkä siihen bussiin!!)

Tuloksena: fatimppi, leveämppi, laajemppi saundi... Jota ei softasynista yleensä suoraan saa...

huoh... toivottavasti joku jaksoi lukee tän romaanin...


Edit. Itse en masterointtiin käytä mitään.... Mixauksen on potkittava näin eikä minkään kompuran läpi.... ;) En ees osaa mitään masterointtia, limitteri vaan perään prkl ja korkeintaan vähän equa!!
Avatar
#4 • • timppa^ Guest
1. Pyrin jo ekaan hierottavaan tahtiin nysväämään soundit niin kohdilleen kun
suinkin mahdollista, siitä on sitten helppo levitellä.

2. Bassosoundit ja sellaiset vähän yksinkertaisemmat väsään yleensä ihan
alusta loppuun itse, atmot ja sellaiset monimutkaisemmat tulee monesti
muunneltua preseteistä ja syljettyä mitä sattuu skeidaa valtaisaan reverbiin.

3. Toisinaan.

4. Tämä on kyllä tällä hetkellä vähän ongelma.

5. Wavesin C1:stä tulee käytettyä aikalailla.

6. Kuten junkassa yleensä, yläbassoja naukuu oma syna ja subi syljetään
jostain muualta. Mulla yläbassot tulee yleensä V-Stationista ja subia tuuttaa
Fruityn oma 3xosc.

7. Wavesin Q-sarjan equja tulee käytettyä.

Yleensä aloitan biisin työstön jostain yksittäisestä elementistä niin, että
päätän vain tehdä esim. hyvän basslinen ja hieron sitä sitten niin kauan
että sellainen joko syntyy, tai on syntymättä.

Hyvä tuotantojälki mulla tuottaa tosiaan tällä hetkellä eniten ongelmia,
jotenkin tuntuisi, että Fruityn miksausengine sinänsä jotenkin sotkee
yläpäitä.
Avatar
#5 • • Daniel Braun Guest
1. Sekäettä.
Välillä tulee nysvättyä pientä pätkää jota hioo ja pyörittelee ympäri ja ympäri.
Välillä rykäistään koko juttu about kasaan ja sit vasta hiotaan.
Tosin 95% tulee käytettyä tuota "nysvätään yhden tahdin pituista looppia pitkään ja hartaasti" tapaa.
Joten mitään ei tuu ikinä valmiiksi.

2. Tähänkin on vastaus tuossa yllä.
Tulee käytettyä välillä presettisoundeja pohjana jollekin jutulle.
Toisinaan tulee ruuvattua soundi alusta alkean kohdilleen.
Riippuu fiiliksestä ja siitä mitä tekee ja millä...

3. Kyllä.
Ja pahasti, siksi ei tulekkaan mitään valmiiksi ja inspiraatio on kadoksissa...

4. Senkut luureina ja Roland MA-8 pikku muovipurkki monitorit.
Noihin on tottunut joten turhaako sitä muuttamaan?

5. Mitä häh missä?
Raudalla sitä on tullut about 99% tehtyä, joten paha tuohon on vastata.

6. Huikeimmat bassot on tullut revittyä E-mu XL-7 + MAM MB33mkII kombosta.
Romplerin ja analogin hyvät ja huonot puolet yhdistäen sai (joo, molemmat on myyty) kivaa jälkeä aikaan.
Riittävästi kun sai soundit balanssiin molemmista lähteistä, ni kyllähän se alkoi jo murisemaan syvää ja hyvin.

7. Katso kohta 5 ;)

Raudalla on tullut hoideltua pääasiassa kaikki.
Eli sequ, synat, miksaus...
Ainoastaan talteen on otettu koneella.
Jos edes on otettu taltee...
Nyt kun lähes kaikki "turha" on myyty, on käteen jäänyt mulle henk.koht paras tapa tehdä musiikkia.
Eli GB + Nanoloop.
Karua, yksinkertaista mutta niin ihanaa :hearts:
Vielä ku sais GB colorin ton perus pocket:in tilalle niin sais midisynkan paremmin pelaamaan.
Sais käyttöön fiksummin MFB kult 502 hoitamaan rumpuja + vähän muuta roipetta...
Avatar
#6 • • OSC8 Guest
1. Miksaan sitä mukaa kun biisi edistyy. Lähtökohtaisesti soundien/miksauksen pitää toimia edes jollain tapaa ennenkuin biisiä on järkevää lähdetä kasaamaan. Jos vaihdat jonkun perustavanlaatuisen soundin kesken biisin ihan kokonaan niin biisistä lähtee helposti pohja ihan täysin.

Kiksuu kun väsäilen niin melodia/riffit on sillon kaiken a ja o.. eli siitä lähtee biisinteko..

2. Molempii, helpot soundit tehään ite ja vähän vaikeemmat väsätään preseteistä. Pelkät presetit nyt tuskin kenelläkään istuu biiseihin suoraan. Olis se kyllä tietty aika helppoo elämää jos näin olis :hah:

3. Hahhaa, tottakai! =D Pohja ei ehkä kuulosta paskalta mut siihen on vaikeempi inspiroitua enää niin, että saisi ideoita jalostettavaksi asti. Yleensä homma toimii tai ei toimi.

4. Kotisterkoilla :cool: No joo kyl noi luurit ja subbanen auttaa kans siinä. Eri asia on, onko ne bassot sit kuitenkaan loppupeleissä niin balanssissa..

5. Wavesit on hyvii, mut EQ:ssa logicin omillakin pärjää. Ei ne ainakaan mun entiselle mikserille (01v) häviä yhtään..

6. Viruksesta kaippa. Kyl mä yritän kovasti noita softiakin opetella käyttään mut..

7. Himamasterointi on imo eri juttu kuin "oikea" levylle kelpaava masteri. Eli jos tekee frendeille demoja / promoja niin ihan surutta wavesia yms taikalaatikoita kehiin vaan että kuulostaa mahdollisimman kivalta (tää on whuf.ilta opittuu faktaa LOL :laugh: )
Avatar
#7 • • nimbus159 Guest
No niin eli vastauksia tullu jonkun verran :)

Noi numeroidut kohdat oli lähinnä esimerkkejä eli voipi ihan vapaasti kertoa myös muuta asiaan liittyvää :D


Pikkasen syvemmin selitettynä vois olla OK jotta tässä vois mahdollisesti jakaa vinkkejä ja oivalluksia.

Itseäni lähinnä kiinnostais tietää side chain kompuran käytöstä eli miten sitää käytetään bassolinjan ja basarin kanssa "syvemmin" eikä pelkästään että laitat sen vaan sinne ja sinne ja sit pistät sen ja sen lukemaan sitä ja tatä :D


Vaikee kirjoittaa mutta tässä olis ihan hyvä jos porukat kirjottelis jostain esim eq,kompura,delay jne käytöstä harjoitus tehtävän omaisesti :D

esim.

Plugarin nimi

1.tee audio raita
2.avaa raidalle xxxplugari
3.säädä plugarin arvo x puoleenväliin
4.tee midi raidalle nuotit x x x x x x x x
5.laita plugari seuraamaan nuotteja
6.näin sinulla on valmiina ?

Toi nyt oli vaan esimerkki ähihi :excellent:


Kyseiset tehtävä harjoitukset havannoillistavat asian selkeästi ja tätä kautta tälläkin foorumilla moni lukija saa taas lisää potkua ja ideoita uusiin projekteihin, ja monelle ainakin minulle on helpottavaa kun on harjoitus nenän edessä sen tehtyä hoksaa et ei juma***pliut noinhan sen tehdäänkin :roll:
Avatar
#8 • • . Guest


Itseäni lähinnä kiinnostais tietää side chain kompuran käytöstä eli miten sitää käytetään bassolinjan ja basarin kanssa "syvemmin" eikä pelkästään että laitat sen vaan sinne ja sinne ja sit pistät sen ja sen lukemaan sitä ja tatä :D

yleisesti tunnettu side chain kikka.
1. ajat comp inputtiin vaik jotain matto-soundia tai rev-paluuta(pitkä)
2. side-chain inputtiin kik ja/tai basso jos lyhyitä nuotteja

kompuran säädöil (tresh, ratio, attack, release) pitäis päästä sen kuuloseen
lopputulokseen et matto/rev "hengittää" kikin tahdissa. joutuu usein käyttää
paljon pidempiä aikoja kuin perus kik tai vox kompuroinnis.
ylilyönneil saa kans aikaan vinkeitä juttuja.