Suomalaisia "sekasettiä" soittavia dj:tä - onko he

28 posts, 2 pages, 4,205 views

Avatar
#1 • • Johnny D Guest
Suuri osa kotimaisista dj:stä kyllä saattaa setissään lipsua "yli rajojen" ja soitella sekaisin useampaakin eri genreä ilman, että lopputulos kuulostaa kahjolta (vrt. 33 rpm-kiksubiisi 45:lle, vaihto speedcoren ja siitä ylipitchatun housen kautta rumpubassoon jne.), mutta soittaako juuri kukaan - Eliot Nessin (?) - lisäksi sellaista armotonta sekametelisoppaa, jossa on miltei jokainen konemusan alalaji edustettuna MUTTA SILTI TYYLIKKÄÄSTI TOISIINSA MIKSATTUNA?
Avatar
#2 • • erik Guest
Mun mielestä noi Nessin harrastamat, ruuvatuilla dekeillä ~+25 (tai ihan kylmästi väärällä nopeudella..) pitchatut jutut on ihan hanurista.. ihan säälimätöntä biisien raiskausta. Vois sitä miksata muutenkin, kuin biittiin.
Tommonen meininki menis, jos konteksti olis jotenkin ironinen:
esim. Rumpshakerin vanhassa kunnon Bad Taste 2(3?) -miksauksessa oli kevyttä +8-aktionia kieli poskessa :)

Kyllä mun mielestä monet soittelee jonkinlaista sillisalaattia. Itselleni vain hommassa sietää olla joku konsepti, yhdistävä tekijä.. ettei ilman minkäänlaista logiikkaa vaan survota soppaan ihan mitä sattuu.

edit: tsekkaa noi xybon miksaukset tuolla demosetti-puolella, siellä on kunnon sekametelisoppaa, tyylikkyydestä voidaan olla montaa mieltä ;)
Avatar
#3 • • drS Guest
kyl mä lämpenin niille nessin vanhoille radiojutuille.. ja itekin soitan kyl lähes jokaista genree jossain muodossa ja jossain vaiheessa mut nykyään noi tyylien sekottelut samaan settiin on jääny vähä vähemmälle. kyl sitä silti tulee tehtyä..
Avatar
#4 • • Samus Aran Guest
Johnny,

ite soittelen sopivan tilaisuuden tulleen useita genrejä samassa setissä. Edellisessä Sydän -iltamassa lähti ainakin ambientia, bluesia, soulia, folkia, funkkia, jatsia, hoppia, elektroa, housea, discoa, teknoa ja jotain muutakin. Omasta mielestä hommassa säily hyvä meininki kautta linjan. En sit tiedä miten tollanen soundi istuu sun makuun..
Avatar
#5 • • sonni Guest
kantsii vain pyöritellä niitä mukaan otettuja levyjä eikä 'settiä' :b
Avatar
#6 • • Samus Aran Guest

kantsii vain pyöritellä niitä mukaan otettuja levyjä eikä 'settiä' :b



sonnin kantsii vaan pyöritellä silmiään ":b"
Avatar
#7 • • Zapa Guest
kyl noit nessin settejä kuunteli aikoinaan mutta nykyään niistä tulee vaan pää kipeeksi, niin totaalisesti ne on raiskatt*. no offense
Caro²

Posts: 5,301

#8 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
PerusDJ:ltä ainaki kuullu mukavaa settiä jossa on ollu sekasin vähä sitä sun tätä.. taispa kerran olla setissä jotai raptoriakin :)
Avatar
#9 • • Faini Guest
mun mielestä pitää ehdottomasti sekoittaa aina välillä jotain muuta setteihiin, kukaan ei tykkää tasapaksusta musasta, pitää kikkailla (jonkuverran) ja soittaaa aina välil jotain mikä saa purukan ihmettelemään mitä vittua toi toopee tekee :D

kaikkee saa soittaa, kunhan se kuulostaa hyvältä!
Avatar
#10 • • kytkönen Guest
mie oon soitellu brokenbeat+house+hiphop -> breaks+2step+garage+bigbeat -> drum'n'bass+jungle -jubinoita silloin kun musiikillinen linjaus on sen antanut periksi

issssss naiisss
Avatar
#11 • • mekaanikko Guest
Genrerajat on aloittelijoille! Kyllä ne parhaat DJ:t, niin Suomessa kuin maailmallakin, ovat just niitä jotka eivät pysähdy moisten keinotekoisten esteiden kohdalla. (Tosin, ei se toisaalta vielä DJ:stä hyvää automaattisesti tee että genrerajoja rikkoo.)
Avatar
#12 • • Herman Prime Guest
Meikäläisen vaikutteet tulee kultaiselta 1998-ajalta, jolloin isot bigbeattinimet sotki setteihinsä kaikennäköistä. Itse siis soitan oikeastaan mitä vaan paitsi tylsää klubikuraa. Pyrin kuitenkin usein tietynlaisiin linjauksiin, varsinkin jos kyseessä on lyhyempi 1-2h setti. Koko illan soitot pyrkii lähteen usein käsistä. :D

Esim. hiphop/funk/bigbeat/elektro/acid/disco/breaks/uptempo breaks -setissä tempo voi alkaa jostain satasesta, ja lopussa se on 150-170 paikkeilla. Tietty jätän usein biittimiksaamatta, jos ei kannata. Hyvii vaihtoja on muitakin.

Loungesopassa, kuten house/brokenbeat/soul/sixties/jazz, ei miksauksista ole mitään välii, saati tosichillimeiningissä ambient/downtempo/electronica/idm/post rock jne. Tosin tollasessa on fantsuu miksailla säveliin, ettei tuu riitasointuja. :)

Yleensä mä en käy yhden genren bileissä, koska sitä nyt ei kertakaikkiaan jaksa kuunnella esim yllätyksetöntä hyvin miksattua progehaussia, jos ei seassa ole jotain muutakin...

Eläköön eklektisyys!
Avatar
#13 • • Johnny D Guest
Jaahas, että tätä ollaan mieltä...

Esitin kysymyksen alunperin sen takia, että joidenkin - monien - mielestä on suuri synti soittaa setissään vain enempää kuin yhtä tyyliä kerrallaan.

Nessin muinaisissa radioseteissä oli välillä uskomattoman törkeitä rajanylityksiä (siis genremielessä, ylipitchatusta housesta raveen jne.) mutta USEIMMITEN nuo vaihdot olivat täysin asiallisia, vaikka ei ehkä välttämättä uskoisikaan.

Laukkaa ja hapuilua näissä oli toki runsaasti, mutta radiotoimittaja (olisiko ollut Ripatti) mainitsi kerran, että Nessin asenne näiden radiosettien tekemiseen ei ollut sieltä innostuneimmasta päästä (?).

Hutaisten tehty tai ei, mutta välillä näissä tulee vastaan niin älyttömän siistejä vaihtoja ja kikkailuja, että pakostakin joutuu hymyilemään ja ihmettelemään.

Takavuosina myös Maniac soitti varsin ihailtavia ja runsaasti kiinnostavia kikkoja sisältäviä settejä...
Avatar
#14 • • anton Guest
Dj FOOD 31.12.2004 @ Hesari (tnx Juho-Kustille vaparista)


-Ihan seinästä seinään genrejä, yks biisi per genre ja jne.. Propsit äijälle teknisestä sulavuudesta, mut piiitkät miinukset siitä sohjosta mitä se soitti. Oli kyl mun pikaisin Hesari-visiitti ikinä..

__

-Mut mut, mun mielestä toi Nessimäinen yli-pitchaus ja genresekoilu ei oo ikinä kuullostanut hyvältä.. Saahan genrestä toiseen mennä, ei siinä mitään. Mut jokinlainen punainen lanka on silti ihan hyvä pitää käsissä..

mun mielestä pitää ehdottomasti sekoittaa aina välillä jotain muuta setteihiin, kukaan ei tykkää tasapaksusta musasta, pitää kikkailla (jonkuverran) ja soittaaa aina välil jotain mikä saa purukan ihmettelemään mitä vittua toi toopee tekee



-Njaa.. En nyt allekirjoittaisi ihan ehdoitta edellämainittuakaan. Kyllä setti voi elää ja pysyä mielenkiintoisena vaikka genrerajaa ei aina rikottaisikaan.. Not Everyone Understands the House Music..

Kikkailut ja korokkeet jätän kommentoimatta.. :laugh:
Avatar
#15 • • . Guest



mun mielestä pitää ehdottomasti sekoittaa aina välillä jotain muuta setteihiin, kukaan ei tykkää tasapaksusta musasta, pitää kikkailla (jonkuverran) ja soittaaa aina välil jotain mikä saa purukan ihmettelemään mitä vittua toi toopee tekee



-Njaa.. En nyt allekirjoittaisi ihan ehdoitta edellämainittuakaan. Kyllä setti voi elää ja pysyä mielenkiintoisena vaikka genrerajaa ei aina rikottaisikaan.. Not Everyone Understands the House Music..

minä kyllä allekirjoitan täysin. jos joku soittaa pelkkää 120-126bpm kamaa koko illan niin unihan siin tulee väkisin. tai sit dekkien takana on oltava jeesus, no dj pierre käy myös. se on melkeinpä ainoo dj joka osas pitää jännitteen koko setin ajan samalla musalla ja temmolla. sama pätee kikkailuun. jos vaan miksaa puhtaasti biisiä toisen perään niin se on ihan sama jos ois liukuhihnalla töissä. puristit on tylsiä vässyköitä.
Avatar
#16 • • anton Guest

minä kyllä allekirjoitan täysin..



120-126bpm väliin mahtuu jo monta genreä ja niin monta erillaista biisiä.. Mut en jaksa nyt rautalankaa vääntää.

Liukuhihna-mixailun tylsyyden allekirjoitan osittain..
Avatar
#17 • • 0z- Guest
Mun mielestä taas joka genrestä löytyy niin paljon erilaisia biisejä että jokaisen makuun varmasti löytyy jotain mieleistä. Ja kikkailu on aina hienoa, kuitenkin kaikella rajansa, hyviä kikkailijoita mielestäni on esim Dave Clarke ja Takkyu Ishino. :)
Avatar
#18 • • . Guest


120-126bpm väliin mahtuu jo monta genreä ja niin monta erillaista biisiä.. Mut en jaksa nyt rautalankaa vääntää.

just tästä on mun mielest kyse. vaik setis tulis kamaa deep housesta tai diskosta broken beattiin ja teknoon niin jos tempo ei muutu niin kyse on silti edelleen samasta musasta. pum-tsi-kläp-tsi ja askel-viereen on se perusmeininki.
mä lajittelen tanssimusan sen perusteella miten sitä jorataan, en siis sen mukaan miten media sitä kutsuu.
Avatar
#19 • • MikkiHiiri Guest

vaik setis tulis kamaa deep housesta tai diskosta broken beattiin ja teknoon niin jos tempo ei muutu niin kyse on silti edelleen samasta musasta. pum-tsi-kläp-tsi ja askel-viereen on se perusmeininki.
mä lajittelen tanssimusan sen perusteella miten sitä jorataan, en siis sen mukaan miten media sitä kutsuu.



Ööh. Tarkoitatko siis että jos soittaa koko illan 126BPM niin nukahdat?
Aika moni on sitä mieltä, että biisin groove määrää, miten rankka biisi on. Ts. 126BPM:ään mahtuu chilliä ja rankkaa vääntöä ja samalla BPM:llä voi soittaa koko illan mielenkiintoista ja vaihtelevaa setitystä. Vai tarkoititko tota mitä itsekin selitin?
Avatar
#20 • • Faini Guest
niinkuin tossa ylempänä mainitsin, kaikkea saa soittaa kunhan se kuulostaa hyvältä.. :)