No ehkä sitte jos on oikeesti jotain design-kamaa niin ymmärrän toki. Mun kalleimmat huonekalut on Teknarit, joihin ei kukaan muu koske muutossa kuin mä itse.
Kuten sanoin, ikeatavaran kanssa hommalla ei oikeesti ole väliä, mutta kun huonekalujen arvo mitataan aika monessa kerrannaisessa suhteessa teknariin ja tämän lisäksi huonekalu saattaa olla uniikki (=antiikkia tai puusepällä teetetty) niin ei välttis innosta antaa sitä amatöörin kannettavaksi, oli se tyyppi kaveri tai ei.
Ei sinällään, että meidän kaverit olisi huonoja kantajia, mutta olisi ilkeää sanoa ennen muuttoa: "Tää painaa 100kg, on äärettömän hankala kantaa, uniikki ja maksaa xxxx euroa. Jos mälläät seinään, niin maksat sitten omavastuun korjauksesta". Tämä aiheuttaisi sekä itselle että kaverille ilkeän olotilan, eikä taatusti helpota muuttoa tai kaverisuhdetta :)
(isteasiassa just yhdellä tutulla kävi niin, että muutossa meni rikki esine kaverin kantamana. Eihän muuttaja tuota kehdannut karhuta, että lopulta muutto tuli maksamaan sen verran, että sillä olisi palkannut jo ammattimiehet tekemään kaiken)
Koko "nuoruus" on tullut tehtyä pelkkiä kaverimuuttoja ja tähän mennessä ne ovat olleet kaikessa suhteessa äärimmäisen hyvä ratkaisu. Jossain vaiheessa sitä kuitenkin saattaa todeta, että muutama sata euroa todennäköisesti säästää huonekaluja, kaverisuhteita ja aikaa sen verran, että sijoitus tuntuu varsin kannattavalta.
Jussin pointti ajasta on myös hyvä realisoida omaan tilanteeseen. Esim yksiön tavarat saa usein menemään kahdella pakulla. Jos siirtyminen kestää 30min niin homma on ohi puolessa päivässä. Mutta yksiön jälkeen jokainen huone vie helposti yhden pakureissua lisää. Suuren kolmion muuttaminen vie helposti 5 reissua ja jos yksi matka per suunta kestää vaikka 30min niin pelkästään siirtymisiin menee aikaa 10*30 = 5h. Tähän päälle pakun hakeminen+vieminen, kaverikuskaukset, tauot ja lastaminen niin suuren kolmion tavaroiden siirtäminen alkaa oikeesti lähentyä työpäivää ylityön kanssa. Vrt tätä rekkaan: lastaussaika ehkä 1/3 siitä mitä pakulla, kun tavaraa ei tarvitse tunkea ja siirtyminen 30min. Työmäärä vähenee helposti kolmasosaan siitä mitä pakulla eli sä ehdit purkaa kaikki muuttolaatikot siinä ajassa kun sä olisi pakulla ehtinyt vasta siirtää tavarat.
On tietysti makuasia laskeeko säästetylle ajalle arvoa. Itse kyllä arvostaisin Jussin tapaan sitä, että duunin jälkeen ei tarvitse ekana alkaa miettimään missä niitä puhtaita vaatteita oli tai mistä löydän veitsen, jotta saisi leikattua tomattia leivän päälle. Jussille varmaan myös merkkaa jonkin verran pieni lapsi, jonka kanssa riittää haastetta ilman muuttolaatikkoelämistäkin :)
Omalta kohdalta voisin sanoa, että seuraava muutto tulee tod näk olemaan samantyyppinen kuin edellinen eli yhdistetty muutama kaveri +ammattiapu. Itse+pari kaveria voi kantaa muuttolaatikoita tmv helposti siirrettäviä ja rikkoontumattomia esineitä. Ammattimiehet saa kantaa kaiken hankalan & rikkoontuvan & arvokkaan sekä vastata tavaroiden pakkaamisesta rekkaan.