Se suuri muuttothreadi!

77 posts, 4 pages, 11,586 views

#61 • • Taedium Guest

Pieniin, paskaisiin ja kalliisiin keskustaluukkuihin kyllästyneille hot tip: muuttakaa lähiöön.

T. "Onnellinen uudehkon isokoisen ja edullisen lähiöasunnon asuja"

Keskusta tai maaseutu.

T. "Siltiksen opiskelijakämpät oli riittävän lähiöö loppuiäks."
#62 • • peepe Guest
Mä taidan olla maailman huonoin pakkaamaan. Kolme iltaa olen pakannut ja vieläkään ei ole kaikki laatikoissa. No, huomenna olis tarkoitus lähteä ajelemaan pohjoiseen, joten tänään on kaikki saatava valmiiksi.

Täytyy kyllä sanoa että jää valtavan suuri ikävä, Tampere <3
#63 • • ville Guest

b) Kun on ruista ranteessa ja frendejä jelppimässä niin homma toimii. Oli miten painavia mööpeleitä tahansa.

Tähän kyllä pakko sanoa sen verran, että harvalla kaverilla on vakuutusta/kiinnostusta maksaa edes omavastuuta sen jälkeen kun parin tonnin huonekalu ottaa korvaamatonta vahinkoa huonon pakkauksen tai siirron takia. Ehkä oikein tiedä olisiko itselläni pokkaa käydä tuota summa karhuamaan.... kaveri tullut hyvyyttään auttamaan ja sitten käy vahinko. Kuka korvaa?

Henk koht kaverimuutoissa me ollaan saatu valkoisiin sohviin mukavia tahroja esim kengistä. Lisäksi ikean halpishuonekalut ottivat vauriota aika tavalla. Nyt kun on ekaa kertaa ostanut oikeasti kalliita ja muuton kannalta arkoja huonekaluja, niin muuttofirman vakuutus kuulostaa varsin sopivalta.
#64 • • Ryvon DJ Guest

Tätä asuntojen hinnanlaskua on nyt puhuttu viimeiset neljä vuotta ja mitä on sinä aikana tapahtunut? Nousua koko ajan vaan. Itse en usko, että pääkaupunkiseudulla tulee asuntojen hinnat laskemaan. Eri asia on jossain peräkylässä.

Kun seuraava lama tulee, romahdus tapahtuu, myös pääkaupunkiseudulla. Hitto kun näin joskus 90-luvun puolivälissä jonkun asunnonvälitysliikkeen ikkunassa sellasen graafisen käyrän, josta näki sen järjettömän hinnanlaskun joita kaikkiin asuntoihin tuli laman aikaan. Arvo oli tippunu puoleen ja allekin siitä, mitä juppivuosina asunnoista yritettiin kusettaa. Ilmaa hinnoissa on todella paljon aina kun ns. hyvin menee. Monessa pikkukylässä (esim. Itä-Suomessa) varakkaammat asuntokeinottelijat osteli asuntoja useita kappaleita, koska ne lähtivät ulosheittohintaan, todella halvalla. Nyt sitten tekevät tiliä vuokraamalla niitä opiskelijoille.

Suomessa ei ole enää aikoihin maksettu asuntojen laadusta, vaan sijainnista ja palveluista ympärillä. Samaa paskaa rakennusmateriaalia ja tilpehööriä käytetään kaikissa taloissa, oli kyseessä sitten omistusasunto tai vuokrakasarmi. Samoin rakentamisen laatu on kärsinyt. Esim. itse asun 40-luvulla rakennetussa kaupungin asunnossa, joka on jopa jonkun maailmansäätiön suojelukohteena, ja tätä taloa on rempattu noin vuosi. Laatu on mitä on. Virheitä sisällä ja ulkoa. Alkaa pikkuhiljaa tuntua siltä, että venyttävät tarkotuksella tätä korjausta, että joku saisi enemmän rahaa.

Onnenkantamoinen tavalliselle kansalaiselle ja asunnon ostajalle on esim. kaavoituksessa nousuaikaan lukkoon lyöty päätös rakentaa joku kohde, sitten tulee lama ja rakennuskustannusindeksi menee helvetin matalalle. Kuitenkin kohde rakennetaan, mutta se ei maksa niin järjettömästi. Näinhän kävi esim. Ruoholahden kanssa -onneksi- ja monta vuottahan Ruohis oli sinänsä Stadin mittapuulla katsottuna suht halpa paikka sekä omistus- että vuokra-asujille. Ottaen huomioon sijainnin meren rannalla, suht järkevän näköiset talot, palvelut ja kaavoituksen.

Nyt täytyy vaan rukoilla uutta lamaa kun alkavat Jätkäsaarta rakentamaan
:D

Tässä käyrää:
http://www.ymparisto.fi/default.asp?contentid=47188&lan=fi
#65 • • Taedium Guest

Nyt kun on ekaa kertaa ostanut oikeasti kalliita ja muuton kannalta arkoja huonekaluja, niin muuttofirman vakuutus kuulostaa varsin sopivalta.

Errrrittäin hyvä pointti...
#66 • • ipe Guest

b) Kun on ruista ranteessa ja frendejä jelppimässä niin homma toimii. Oli miten painavia mööpeleitä tahansa.

Tähän kyllä pakko sanoa sen verran, että harvalla kaverilla on vakuutusta/kiinnostusta maksaa edes omavastuuta sen jälkeen kun parin tonnin huonekalu ottaa korvaamatonta vahinkoa huonon pakkauksen tai siirron takia. Ehkä oikein tiedä olisiko itselläni pokkaa käydä tuota summa karhuamaan.... kaveri tullut hyvyyttään auttamaan ja sitten käy vahinko. Kuka korvaa?

Henk koht kaverimuutoissa me ollaan saatu valkoisiin sohviin mukavia tahroja esim kengistä. Lisäksi ikean halpishuonekalut ottivat vauriota aika tavalla. Nyt kun on ekaa kertaa ostanut oikeasti kalliita ja muuton kannalta arkoja huonekaluja, niin muuttofirman vakuutus kuulostaa varsin sopivalta.

Ihme frendejä teillä? Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia. Kyllä normaali ihminen osaa olla varovainen kalliiden/herkkien mööpeleiden kanssa. Jos mulla olis flyygeli niin sitä en ite siirtäis, kaikki muu siirtyy kohtuu helposti, pesukoneet, sohvat, hyllyköt ym. ym. Huolellinen pakkaaminen on tietty tärkeää kans. Aina voi vetää muovia tms. herkästi likaantuvien tavaroiden päälle. Ikean halpishuonekalut siirtyy helposti kun ne jaksaa ensin purkaa osiin ja latoa kuplamuoviin käärittynä pakuun. Eikä vie tilaa juur ollenkaan.

4 omaa muuttoa tehty viimeisen 10 vuoden sisällä, ja kymmenkunta kavereiden muuttoja siihen päälle. Damaget so far 0 euroa. Muutokulut yhteensä jotain naurettavan pientä. Aina löytyy peräkärryjä tai pakuja halvalla/ilmaseks lainaan. Seuraava roudaus keskiviikkona kun kannetaan ex-muijan kamoja sen uuteen asuntoon. :)
#67 • • ipe Guest

Nyt kun on ekaa kertaa ostanut oikeasti kalliita ja muuton kannalta arkoja huonekaluja, niin muuttofirman vakuutus kuulostaa varsin sopivalta.

Errrrittäin hyvä pointti...

No ehkä sitte jos on oikeesti jotain design-kamaa niin ymmärrän toki. Mun kalleimmat huonekalut on Teknarit, joihin ei kukaan muu koske muutossa kuin mä itse.
#68 • • jUSSi Guest

4 omaa muuttoa tehty viimeisen 10 vuoden sisällä, ja kymmenkunta kavereiden muuttoja siihen päälle. Damaget so far 0 euroa. Muutokulut yhteensä jotain naurettavan pientä. Aina löytyy peräkärryjä tai pakuja halvalla/ilmaseks lainaan. Seuraava roudaus keskiviikkona kun kannetaan ex-muijan kamoja sen uuteen asuntoon. :)

Saahan kaverimuutoista todella halpoja, mutta se muutto voi kestää. Minä maksan ilomielin siitä vähän, että kun perjantaina muutetaan niin asunto on 95% kunnossa seuraavana maanantaina, kun koko viikonlopun voi vain purkaa ja säätää kämppää kuntoon. Muuttopäivän ollessa fiksattu, niin joskus voi olla jopa vaikeaa saada tarpeeksi monta kaveria muuttamaan, jos niillä sattuu olemaan omia menoja (olen muutaman tällaisen muuton nähnyt, ei ole hauskaa).

Ja mitä isompi kämppä, niin sitä enemmän sitä tavaraa aina on ja jossain vaiheessa on vain paljon yksinkertaisempaa tehdä se muuttofirman kanssa. Meidänkin perheellä kolmiosta neliöön muutto vei yhden ison kuorma-auton ja siellä ei ollut edes olohuoneen sohvaa mukana. Tämä siitäkin huolimatta, että reilusti tavaraa lensi kaatopaikalle tai kierrätykseen.
#69 • • ville Guest

No ehkä sitte jos on oikeesti jotain design-kamaa niin ymmärrän toki. Mun kalleimmat huonekalut on Teknarit, joihin ei kukaan muu koske muutossa kuin mä itse.

Kuten sanoin, ikeatavaran kanssa hommalla ei oikeesti ole väliä, mutta kun huonekalujen arvo mitataan aika monessa kerrannaisessa suhteessa teknariin ja tämän lisäksi huonekalu saattaa olla uniikki (=antiikkia tai puusepällä teetetty) niin ei välttis innosta antaa sitä amatöörin kannettavaksi, oli se tyyppi kaveri tai ei.

Ei sinällään, että meidän kaverit olisi huonoja kantajia, mutta olisi ilkeää sanoa ennen muuttoa: "Tää painaa 100kg, on äärettömän hankala kantaa, uniikki ja maksaa xxxx euroa. Jos mälläät seinään, niin maksat sitten omavastuun korjauksesta". Tämä aiheuttaisi sekä itselle että kaverille ilkeän olotilan, eikä taatusti helpota muuttoa tai kaverisuhdetta :)

(isteasiassa just yhdellä tutulla kävi niin, että muutossa meni rikki esine kaverin kantamana. Eihän muuttaja tuota kehdannut karhuta, että lopulta muutto tuli maksamaan sen verran, että sillä olisi palkannut jo ammattimiehet tekemään kaiken)

Koko "nuoruus" on tullut tehtyä pelkkiä kaverimuuttoja ja tähän mennessä ne ovat olleet kaikessa suhteessa äärimmäisen hyvä ratkaisu. Jossain vaiheessa sitä kuitenkin saattaa todeta, että muutama sata euroa todennäköisesti säästää huonekaluja, kaverisuhteita ja aikaa sen verran, että sijoitus tuntuu varsin kannattavalta.

Jussin pointti ajasta on myös hyvä realisoida omaan tilanteeseen. Esim yksiön tavarat saa usein menemään kahdella pakulla. Jos siirtyminen kestää 30min niin homma on ohi puolessa päivässä. Mutta yksiön jälkeen jokainen huone vie helposti yhden pakureissua lisää. Suuren kolmion muuttaminen vie helposti 5 reissua ja jos yksi matka per suunta kestää vaikka 30min niin pelkästään siirtymisiin menee aikaa 10*30 = 5h. Tähän päälle pakun hakeminen+vieminen, kaverikuskaukset, tauot ja lastaminen niin suuren kolmion tavaroiden siirtäminen alkaa oikeesti lähentyä työpäivää ylityön kanssa. Vrt tätä rekkaan: lastaussaika ehkä 1/3 siitä mitä pakulla, kun tavaraa ei tarvitse tunkea ja siirtyminen 30min. Työmäärä vähenee helposti kolmasosaan siitä mitä pakulla eli sä ehdit purkaa kaikki muuttolaatikot siinä ajassa kun sä olisi pakulla ehtinyt vasta siirtää tavarat.

On tietysti makuasia laskeeko säästetylle ajalle arvoa. Itse kyllä arvostaisin Jussin tapaan sitä, että duunin jälkeen ei tarvitse ekana alkaa miettimään missä niitä puhtaita vaatteita oli tai mistä löydän veitsen, jotta saisi leikattua tomattia leivän päälle. Jussille varmaan myös merkkaa jonkin verran pieni lapsi, jonka kanssa riittää haastetta ilman muuttolaatikkoelämistäkin :)

Omalta kohdalta voisin sanoa, että seuraava muutto tulee tod näk olemaan samantyyppinen kuin edellinen eli yhdistetty muutama kaveri +ammattiapu. Itse+pari kaveria voi kantaa muuttolaatikoita tmv helposti siirrettäviä ja rikkoontumattomia esineitä. Ammattimiehet saa kantaa kaiken hankalan & rikkoontuvan & arvokkaan sekä vastata tavaroiden pakkaamisesta rekkaan.
#70 • • dixoff Guest

Ei sinällään, että meidän kaverit olisi huonoja kantajia, mutta olisi ilkeää sanoa ennen muuttoa: "Tää painaa 100kg, on äärettömän hankala kantaa, uniikki ja maksaa xxxx euroa. Jos mälläät seinään, niin maksat sitten omavastuun korjauksesta".

Ei muuten mene ihan niin. Se, että rikkoo toisen tavaraa, ei automaattisesti aiheuta korvausvelvollisuutta. Pitäisi olla jo aika pahanlaatuista huolimattomuutta mukana. Yleinen periaate on myös se, että isäntä vastaa, jos ottaa tunarin hommiin :)
#71 • • gerry Guest
Dodiih... Muutto täälläkin edessä. Intist päästyään tajusin olevani jo aivan liian vanha asumaan kotona joten nyt alkaa itsenäistyminen (rok).

Ajankohta on vaan paha, asuntoja menee nopeammin kun tulee, ja varsinkin heikol on kun on sossun armoil eikä töihin voi mennä koska muuten se ei kustantaisi muuttoja/takujaa ym. ja töihin mentäessä menis ainakin kolme kuukautta ennen kun saan takuut ym kasaan...

5asuntoa katsoneena löytyi sit oma pikku purkki suoraan keskustasta todella naurettavaan hintaan. Harmittaa kun (taas kerran) nenän alta vietiin todella loistelijas tilava yksiö, mutta plän beenä sitten kuun lopus päätyin hiukan vaatimattomamppaan 20nelijön boxiin, jossa ei oikeastaan oo valittamista muusta kun et tilaa toki sais olla lisää. Hinta tosin on vaan 300e joten rahaa laitehankinolle on enemmän;)

Nyt vaan kauhee paperisota ja makaroniketsuppikuukaus tiedossa kun pitää hommata kaikki sohvat, plasmatelkkarit, pöydät tuolit, jnejnejne....
#72 • • Taedium Guest

Ei muuten mene ihan niin. Se, että rikkoo toisen tavaraa, ei automaattisesti aiheuta korvausvelvollisuutta. Pitäisi olla jo aika pahanlaatuista huolimattomuutta mukana. Yleinen periaate on myös se, että isäntä vastaa, jos ottaa tunarin hommiin :)

No juuri sitähän Ville yrittikin selittää, että kun se isäntä siitä vastaa, eikä oikein kaverille voi sanoa, että "kiitos kun autat, MUTTA jos mälläät, ni sit katellaa niitä maksuja"...

Muutenkin kaveri+rahakiistat=huono soppa.
#73 • • Zapa Guest

Kun seuraava lama tulee, romahdus tapahtuu, myös pääkaupunkiseudulla.

Niin kun ei ole sitä kristallipalloa, että milloin tulee se TEH LAMA? Ehkä 5v päästä, ehkä 20v päästä, jos tulee - who knows. Toki taloudessa tapahtuu muutoksia suuntaan ja toiseen mutta jos aletaan ihan lamasta puhumaan kuten esim 90-luvun alussa, niin sitä on vaikea ennakoida.

Hitto kun näin joskus 90-luvun puolivälissä jonkun asunnonvälitysliikkeen ikkunassa sellasen graafisen käyrän, josta näki sen järjettömän hinnanlaskun joita kaikkiin asuntoihin tuli laman aikaan. Arvo oli tippunu puoleen ja allekin siitä, mitä juppivuosina asunnoista yritettiin kusettaa. Ilmaa hinnoissa on todella paljon aina kun ns. hyvin menee.

"Kusettaa" on huvittava ilmaisu. Tuota "ilmaa" kutsutaan suomenkielellä markkinataloudeksi.

Suomessa ei ole enää aikoihin maksettu asuntojen laadusta, vaan sijainnista ja palveluista ympärillä. Samaa paskaa rakennusmateriaalia ja tilpehööriä käytetään kaikissa taloissa, oli kyseessä sitten omistusasunto tai vuokrakasarmi. Samoin rakentamisen laatu on kärsinyt. Esim. itse asun 40-luvulla rakennetussa kaupungin asunnossa, joka on jopa jonkun maailmansäätiön suojelukohteena, ja tätä taloa on rempattu noin vuosi.

No kyllä 40-luvun rakentamisesta on päästy eteenpäin jos verrataan tähän päivään. Esim nykyään uusissa kerrostaloissa olevat äänieristykset ja materiaalit ovat kyllä paljon laadukkaampaa.
#74 • • Ryvon DJ Guest

Niin kun ei ole sitä kristallipalloa, että milloin tulee se TEH LAMA?

Nykänen kun lopettaa juomisen täysin kokonaan, aletaan olla laman kynnyksellä.

No kyllä 40-luvun rakentamisesta on päästy eteenpäin jos verrataan tähän päivään. Esim nykyään uusissa kerrostaloissa olevat äänieristykset ja materiaalit ovat kyllä paljon laadukkaampaa.

Itseasiassa tässä talossa jossa asun, on melko hyvät äänieristykset. Kyllä itse soisin 1900-luvun alun kivitalorakentamisen tulevan takaisin, nykyisen elementtitalorakentamisen sijaan, jos kerrostaloista puhutaan. Monet asiantuntijatkin ovat ilmeisesti sitä mieltä, että rakentamisen laatu on vain huonontunut mitä sarjavalmisteisemmaksi ja kiireemmäksi se on mennyt.
#75 • • gerry Guest

Itseasiassa tässä talossa jossa asun, on melko hyvät äänieristykset. Kyllä itse soisin 1900-luvun alun kivitalorakentamisen tulevan takaisin, nykyisen elementtitalorakentamisen sijaan, jos kerrostaloista puhutaan. Monet asiantuntijatkin ovat ilmeisesti sitä mieltä, että rakentamisen laatu on vain huonontunut mitä sarjavalmisteisemmaksi ja kiireemmäksi se on mennyt.

Kaveri asui muutama vuosi sitten keskustan vanhas talossa jotka oli 1900 luvun alkupuolel rakennettu. Seinät siinä olivat puolmetrisiä mutta lattia/katto sen sian täys vitsi... Kaikki ääni kulki ylöspäin ja normaali musiikinkuuntelustakin tuli valituksia.

En tiedä onko erikoistapaus vai mitä rakennusmenetelmä ovat sen aikaisis lattiarakenteis käyttäneet, mut todella heikko äänieristys siis ylöspäin.
#76 • • Ryvon DJ Guest
Niin, en nyt muista miten ne ääniaallot kulkikaan ylöspäin. Mutta totta on, että esim. meikäläinen kuulee aina sunnuntaiaamuisin kun yläkerran naapurit hässii, mut esim. meikäläisen musat ei kuulu ulko-oven läpi... Kerrosten väliset eristykset taitaa olla Suomessa yleensäkin olla heikkoja. Joo, kerran kun katoin kännipäissäni Seinfeld DVD:tä ja nauraa rätkätin joskus yöllä, tuli naapurin kimuli soittelee kelloa ja: "sori, mä yleensä nukun tosi hyvin, mut nyt toi kuuluu meille." Keskitaajuudet (ts. puhe) kuuluu ihmisen korvan paremmin.
#77 • • gerry Guest

Joo, kerran kun katoin kännipäissäni Seinfeld DVD:tä ja nauraa rätkätin joskus yöllä, tuli naapurin kimuli soittelee kelloa ja: "sori, mä yleensä nukun tosi hyvin, mut nyt toi kuuluu meille." Keskitaajuudet (ts. puhe) kuuluu ihmisen korvan paremmin.

No kimulin kans hommat voi onneksi aina helposti sopia;) Tosin ku jonkun proteiinipommin......

Itselläni ongelmaksi voi koitua todella pieni eteinen=kaikki kuuluu ulko oven läpi. Se on hiukan kiusallista ku kaikki musaa kuuluu postilaatikon kautta käytävälle, ensimmäiseen kerrokseen saakkaa.

Täytyy muurata se umpeen ja laittaa erillinen postilaatikko oven viereen=)