Dj-puolen vanhentuneet termit :)

37 posts, 2 pages, 5,234 views

Caro²

Posts: 5,301

#1 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2
Onkohan kenelläekään tullut mieleen kuinka vanhentuneita useat puhekielessä käytetyt termit tälläkin alalla ovat :eek:

Esm: Pitch, Pitch-slider, Pitch-bend, Tempo

Kivoja sanoja, joiden merkitys on muuttunut aika ilosesti.

Levareissa alunperin pitch-slider oli juurikin nimensä mukainen sävelkorkeuden säätöön tarkoitettu toiminto, jossa nopeuden muuttuminen oli vain epätoivottu lisä. Kuitenkin pitch-slideria ruvettiin käyttämään juurikin siihen mihin sitä ei ollut tarkoitettu: Nopeuden lisäämiseen / vähentämiseen, jossa sävelkorkeuden muutos oli epätoivottu lisä..

Pitch-slider siis pitäisi nykyisissä soittimissa olla nimettyän nimenomaan Tempo:ksi, tai tempo-slideriksi.. Eipä taida muilla olla kuin pinohiirellä asia näin. Mutta eipä taida pioneerillakaan olla Tempo-range, vaan pitch-range valinnat koneessa...

Pitch-bend. Onkohan kyseisen toiminnon tarkoitus hetkellisesti aiheuttaa sävelkorkeuden muutosta, vai kenties nopeuden muutosta ;)
Tempo-bend :D

Kyllähän sitä kuulee vallan usein puhuttavan kuinka kappale on hurjasti "yli-pitchattu", no onhan se (jos soittimena on jokin muu kuin sävelkorkeuden säilyttävä yksilö).. Mutta mitäs kun laitetaan se master-tempo, tai key-correction päälle.. Onko se sitten "Yli tempotettua".. :laugh:

Niin, muistetaan toki pitchata ne biisit kohdalleen.. Hmm.. Tietty, jos on sen verran hyvin sopivat biisit, että pitchit on kohdallaan, niin sehän on hyvä.. Mutta eiköhän ne kuitenkin pitäis tempottaa :D
Avatar
#2 • • Homegrove Guest
Liikaa aikaa käsissä miettiä juttuja? :D
Avatar
#3 • • Ana-- Guest
Tuota, kyl pitchit sen tekee mitä ne nimensä mukasesti sanookin tekevänsä, eli nostaa sävelkorkeutta.
Avatar
#4 • • Daniel Braun Guest

Tuota, kyl pitchit sen tekee mitä ne nimensä mukasesti sanookin tekevänsä, eli nostaa sävelkorkeutta.


Niin, mutta usein puhutaankin pitchauksesta kun tarkoitetaan musiikin nopeuttamista/hidastamista...
Tai jos laitteessa on "master tempo" tms moodi jolla saa sävelkorkeuden pysymään samana vaikka nopeus muuttuu, ni silloin toi "pitch" sana on väärä siinä liu'un vieressä.
Caro²

Posts: 5,301

#5 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Liikaa aikaa käsissä miettiä juttuja? :D


Aina silloin tällöin, kuis :D

Tuota, kyl pitchit sen tekee mitä ne nimensä mukasesti sanookin tekevänsä, eli nostaa sävelkorkeutta.



Daniel kirjoittikin juuri mitä ajoin tällä takaa. Ensisijainen käyttötarkoitus on jotain muuta kuin mitä alun perin on ollut suunniteltua :)

Tokihan se tekee mitä sen pitää, mutta siinä ohessa se tekee sen mihin sitä käytetään.. :excellent:
Avatar
#6 • • phanatic Guest


Daniel kirjoittikin juuri mitä ajoin tällä takaa. Ensisijainen käyttötarkoitus on jotain muuta kuin mitä alun perin on ollut suunniteltua :)

Tokihan se tekee mitä sen pitää, mutta siinä ohessa se tekee sen mihin sitä käytetään.. :excellent:



Mulla ainakin ikivanhassa (70-luvulta?) Dual-hifilevarissakin oli sellanen pieni pyöreä potikka, missä lukee pitch ja sillä voi hienosäätää levylautasen pyörimisnopeuden kohdalleen. En ainakaan tajua mitä iloa jostain 1%-pitchistä olisi iloa äänenkorkeuksia muutettaessa. Eli on sitä pitch-namikkaa käytetty "alunperinkin" myös muuhun kuin mihin "pitäisi"-.
Avatar
#7 • • Daniel Braun Guest


Daniel kirjoittikin juuri mitä ajoin tällä takaa. Ensisijainen käyttötarkoitus on jotain muuta kuin mitä alun perin on ollut suunniteltua :)

Tokihan se tekee mitä sen pitää, mutta siinä ohessa se tekee sen mihin sitä käytetään.. :excellent:



Mulla ainakin ikivanhassa (70-luvulta?) Dual-hifilevarissakin oli sellanen pieni pyöreä potikka, missä lukee pitch ja sillä voi hienosäätää levylautasen pyörimisnopeuden kohdalleen. En ainakaan tajua mitä iloa jostain 1%-pitchistä olisi iloa äänenkorkeuksia muutettaessa. Eli on sitä pitch-namikkaa käytetty "alunperinkin" myös muuhun kuin mihin "pitäisi"-.


Mutta edelleenkin käsite "pitch" kuuluu sävelkorkeuden muutokseen, ei nopeuden muutokseen ;)
Avatar
#8 • • upee Guest


Mutta edelleenkin käsite "pitch" kuuluu sävelkorkeuden muutokseen, ei nopeuden muutokseen ;)



sekä amerikkalaisen pesäpallonvastineen lukkarintapaisen toimenkuvaan.
Avatar
#9 • • JussiS Guest


Mutta edelleenkin käsite "pitch" kuuluu sävelkorkeuden muutokseen, ei nopeuden muutokseen ;)



sekä amerikkalaisen pesäpallonvastineen lukkarintapaisen toimenkuvaan.


http://en.wikipedia.org/wiki/Pitch
Caro²

Posts: 5,301

#10 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Mulla ainakin ikivanhassa (70-luvulta?) Dual-hifilevarissakin oli sellanen pieni pyöreä potikka, missä lukee pitch ja sillä voi hienosäätää levylautasen pyörimisnopeuden kohdalleen. En ainakaan tajua mitä iloa jostain 1%-pitchistä olisi iloa äänenkorkeuksia muutettaessa. Eli on sitä pitch-namikkaa käytetty "alunperinkin" myös muuhun kuin mihin "pitäisi"-.



Wrong..

Esimerkiksi pianossa, a-nuotti viritetään 440hz. Kun kielet venyy, muuttuu sävelkorkeus aavistuksen verran. Se ei todellakaan muutu mitään 4% vaan, ainoastaan hitusen (puhutaan alle 0.5% muutoksista). Sellaiset henkilöt jotka soittavat instrumentteja, huomaavat kyllä pienetkin erot (varsinkin kun soitetaan pianolla esm jonkun konserttilevyn päälle), jolloin pitchillä todellakin säädetään pitchiä :)

Toinen syy mikä tuossa on, löytyy konserttiviritteisistä flyygeileistä. Ne viritetään korkeammalle kuin tavallinen piano. Tällöin ne konserteista äänitetyt levyt on viritetty muistaakseni johonkin (A =) 442-444hz (en ny muista tarkkaan), jollon pitchistä säätämällä saadaan sen pyörivän levyn taajuus laskettua samalle tasolle kuin kotipianon.

Syntikoissa on muistaakseni (ainakin vanhemmissa) erikseen tuo sävelkorkeuden muutos mahdollisuus nuotti kerrallaan, ja sen lisäksi löytyy vielä "fine-tune" joka on -0.5% -> +0.5% välille.

Eli vieläkö olet sitä mieltä, että se 1% säädin on sitävarten, että sillä säädetään nopeuksia kohdalleen :)
Jos olet, niin kerroppa, mihin on 70-luvulla tarvittu nopeuden muuttamista 1% verran ... ei yhtään mihinkään.

Se nyt vaan sattuu olemaan niin, että tuon pitchin alkuperäinen tarkoitus on ollut aivan jotain muuta, kuin nopeuden muuttaminen..

Menee aika saivarteluksi topikki, mikä ei ollu aivan alkuperäinen tarkotus :D
Caro²

Posts: 5,301

#12 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

jolloin pitchillä todellakin säädetään pitchiä :)



Eli nopeus ei muutu, vaan pelkästään sävelkorkeus? :scared:


Emmä nyt sua aivan näin lukutaidottomaksi uskonu, mutta jos nyt haluat (taas kerran, ja taas vaihteeksi) tarttua johonkin mitä kirjotan (mikä ei varmaan itse kullekkaan ole kovin suuri yllätys aikaisempien juttujen valossa), niin lainaan itseäni:

Levareissa alunperin pitch-slider oli juurikin nimensä mukainen sävelkorkeuden säätöön tarkoitettu toiminto, jossa nopeuden muuttuminen oli vain epätoivottu lisä.



Eli väännän nyt siulle tämän asian ratapalkista:
Pitchillä oli alunperin tarkoitus muuttaa "vain" sävelkorkeutta. Sen ajan tekniikalla oli kuitenkin jokseenkin mahdoton tehdä toimintoa sellaiseksi, ettei nopeus muuttuisi.

Oliko nyt pikku piikittelijälle, ja turhista asioista ainaiselle valittajalle riittävän selkeästi asia selvitetty?

----

Ja koska aikaisemmista (henkilökohtaisista) pyynnöistä huolimatta et tunnu ymmärtävän asiaa, niin pyydän näin asiaa näin julkisesti:

Lopeta se ainainen naputtaminen ja miun kirjotuksien arvostelu. Jos on rakentavaa kommenttia, anna sitä (tätäkin olen pyytänyt).
Jos on pelkkää valittamista ja arvostelua, kirjoita edes itse jollakin asteella fiksuja kommentteja. Kommentteja joista ihmiset saa informaatiota (muutakin informaatiota, kuin se että sinun mielestä raapustukseni on pelkkää paskaa).
Kysyin myös kerran minkä takia jaksat aina tarttua jatkuvasti asioihin joita kirjottelen (mr-dj.org foorumi, plattari, irc, jne jne). Annoit itse suoran vastauksen: "koska kirjoitan jatkuvasti niin tyhmää läppää".

Edelleen, koska henkilökohtasena keskusteluna pyynnöt, ja toiveet ei mene perille. En jaksa sun kanssa enää mitään kissa ja hiiri-leikkiä vetää. Laita paskaa niskaan, saat samalla tavalla sitä takasin.

Muille sitten ihan vaan tiedoksi että koko homma juontaa juurensa about 2v taakse. En vielä tässä vaiheessa edes viitsi laittaa niihin julkisiin logeihin / viesteihin linkkejä joista selviää sun asenne erittäin hyvin.
Katsotaan tuleeko tarvetta.

Pahoittelen että piti tämä topikki pilata tällä..
Avatar
#13 • • Ana-- Guest
nyt mun kuuluis sanoo et HAKEE POPKORNIA
Avatar
#14 • • anton Guest

nyt mun kuuluis sanoo et HAKEE POPKORNIA



+ 3D-lasit :D
Avatar
#15 • • JAYeL Guest

nyt mun kuuluis sanoo et HAKEE POPKORNIA



+ 3D-lasit :D



\o/
Avatar
#16 • • Daniel Braun Guest

nyt mun kuuluis sanoo et HAKEE POPKORNIA



+ 3D-lasit :D


+ Mukava löhötuoli ;)

BTW: tietyllätapaa Caro kyllä puhui täysin asiaa...
Siis sen perusteella mitä olen itse nähnyt/kuullut.
Mut nosta kädet kuitenkin ilmaan ja en asetu kummankaan "puolelle"
Huudan vaan sivulta "TAPPELU! TAPPELU!! :D
Avatar
#17 • • Edited poet Guest
kcp.gif :D
Caro²

Posts: 5,301

#19 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Mitähä tuo pikkulikka nyt taas itkee täällä :cool:

Huoh. :(



EDIT: Otetaan pois. Anteeksi.

Ps. Alkuperäinen viesti on säilössä, ja tallessa.. Kun se kerran on tullut jo kirjoitettua. Siirsin pois pilaamasta.
Avatar
#20 • • Edited Tapi T Guest
No niin Caro ja Diffas. Asian vatvominen tässä topiikissa saa riittää.

Mikäli teillä on jotain hampaankolossane toisianne vastaan, niin Plattari ja tämä topiikki on täysin väärä paikka puida asiaa.