Musiikin tuottaminen - Vinkkipalsta

58 posts, 3 pages, 10,725 views

Avatar
#41 • • Tuppu_ Guest
Paikoin tuntuu, että Benny-setä on (ehkä vahingossa) side-chainittanu kaiken muun menemään bassojen mukaan. Kuulostaa omalla tavallaan ihan cooliltakin. :D Joillakin kompura-limittereillä tuollaista soundia saa ilmankin side-chainia, kun laittaa sen kompuran sinne masteriin ja vetää asetuksit hurjiksi, tosin side-chainin avulla soundi ei kärsi ehkä niin paljon, vaan pysyy puhtaampana.
Avatar
#42 • • pakana Guest
Vaikka oonkin maailmanluokan gurulegendapuolijumalaprodussööri, jonka rinnalla beeteet ja tipitiit kuulostaa plattarin demomuusikoilta, ni mul on aina ongelmia peltien kanssa.

Eli vois olla antavaa kuulla teiän takuureseptit rullaaviin ja kiiltävän metallisiin haitsuraitohin, ihan vaikka rytmityksestä lähtien?
Avatar
#43 • • sami@sumea Guest
How to do a stereobasso-kikka:

Tee mono-bassoraidasta yhteensä 3 kopiota. Cuttaa yhdestä kaikki yli 120hz taajuudet -24db/oktaavi lowpassilla, kahdesta muusta kaikki alle 120hz 24db/okt hipassilla. Laita toiseen highpass-raitaan 5-10ms channel delayta (ei pakollinen, voi toimia ilman paremmin).

Pannaa highpassatut raidat 100% oikealle/vasemmalle, aja stereogrouppiin. Lätkäise ko. stereogrouppiin leveä (ja laadukas) chorus.

Vaatii tietty sen että bassoraita on muutakin kuin siniaaltoa (eli atakkia pitää löytyä soundista) mutta toimii esmes tranceen julmetun hyvin. Basso leviää stereokuvassa (soundista riippuen) todella hyvin ja botne pysyy silti läjässä...

edit: Unohtui mainita, stereogroupissa kannattaa kokeilla myös pannaavaa delayta choruksen jälkeen...

Btw, perinteitä kunnioittaakseni ja offtopiccia jatkaakseni, löysin Tipin kotisivut:

http://www.kolumbus.fi/tjt.musiikki/

"Eiköhän tämä kerro taas jotain..." :)
Avatar
#44 • • Jukka I Guest

How to do a stereobasso-kikka:


Tai sitten unohtaa säätämisen ja käyttää tätä. ;)
Avatar
#45 • • sami@sumea Guest

How to do a stereobasso-kikka:


Tai sitten unohtaa säätämisen ja käyttää tätä. ;)



Tjoo, ei paha. Tosin tolla et voi ajaa ylätaajuuksia enää muihin härveleihin (delay/reverb/kompura etc) ilman että botne menee mukana.
Avatar
#46 • • whuf. Guest

How to do a stereobasso-kikka:



Yh.. en oo ikinä tykänny tommosista stereobassoista, mut noin sitä saa..
(Älkääkä sanoko että oon tehny semmosia. En ole. Niissä on basso keskellä ja jotain muuta sit sivuilla :) )
Avatar
#47 • • Roz Guest
Johan stereobassojen kanssa tulee ongelmia jos meinaa kamaa vinyylille kaiverrella .. Passot monona, sanon minä.
Avatar
#48 • • gerry Guest

Johan stereobassojen kanssa tulee ongelmia jos meinaa kamaa vinyylille kaiverrella .. Passot monona, sanon minä.



No enpä nyt tiedä... Ne on sen verran korkealla (hz määrässä) että tuskin vaikuttaa enää vinyyliin....

Ei tuollainen basso enää kuulosta niinkään bassolta vaan enemmänkin keskiääniarrpegtiolta jossa saa mielestäni olla paljon delaydä ja stereokuva ja joka on sinänsä todella mageen kuuloinen sekä oleelinen osa trancemusa...


No joo... tässäkään ei ole mitään yleispätevä sääntöä... Kaikki riippuu miten matalalta alataajuudet on leikattu veks jne... :)
Avatar
#49 • • Edited whuf. Guest


No joo... tässäkään ei ole mitään yleispätevä sääntöä... Kaikki riippuu miten matalalta alataajuudet on leikattu veks jne... :)



Jep.. ja 120hz 24db/okt ei oo tarpeeks matalalta.

edit: ÄÄh hitto.. huomaa että on tullut taas valvottua liikaa.. Ei siis oo tarpeeks YLHÄÄLTÄ :D
Eli 120hz leikkaus ei musta oo kauheen järkevä ratkasu. Parempi tehä toi vaan eri soittimilla kun ruveta säätämään tommosta ihmeellistä.. ja silleen saat vielä tehtyä lisämoovii bassolinjaan. Eli pitää sen varsinaisen basso soundin monona ja tekee siihen päälle sitten jonkun stereokikkasoundin jossa EI ole bottnea(jos on voi tulla ikäviä bassoshifteij).
Avatar
#50 • • sami@sumea Guest

Johan stereobassojen kanssa tulee ongelmia jos meinaa kamaa vinyylille kaiverrella .. Passot monona, sanon minä.



No sehän tossa kikassa oli ideana, et saadaan botne pysymään monona ja levitellään vain niitä osia soundista stereokuvassa joita oikeasti tarvitsee (tai käytännössä edes voi) levittää.

Ei tosta alakerran (<150hz tai sinnepäin) levittelystä ole tosiaan kuin haittaa.
Avatar
#51 • • gerry Guest

Johan stereobassojen kanssa tulee ongelmia jos meinaa kamaa vinyylille kaiverrella .. Passot monona, sanon minä.



No sehän tossa kikassa oli ideana, et saadaan botne pysymään monona ja levitellään vain niitä osia soundista stereokuvassa joita oikeasti tarvitsee (tai käytännössä edes voi) levittää.

Ei tosta alakerran (<150hz tai sinnepäin) levittelystä ole tosiaan kuin haittaa.



Juu, aivan... Tosin niissä aivan matalimmissa bassotaajuksis harvoin on oikea napakka botnea... Ne on enemmänkin murinoita... Botne ilmestyy sinne +150hz ylöspäin....


Eli periaattees basso kannattaa tehdä niin et:

1:matala murinabasso (alle 120hz)
2:Botnebasso joka tulee keskiäänistä (120hz ylöspäin johonkin 500hz)
3:Yläbasso (päälle500hz +deläy sekä maht chorusta)

Noh... Edelleenkään mitään ylespäteviä sääntöjä tuskin on mut tuolla saadaan ns. Dallas Superstar plugbassosaundi joka täyttää suurimman osan biisin taajuuskaistasta :D

Edit. Ei kannata tujottaa liikaa hz määriä... ne on noin suunilleen lonkalta heitettyjä...
Avatar
#52 • • Tuppu_ Guest
Mikä teidän mielestä on botne? Mun mielestä se on semmonen matalahko basso, eli kaikkein alimmat mutta kuitenkin dynaamiset taajuudet. Napakkuus on eri asia mun mielestä kuin botne. Tää on tietty, miten ihmiset käsittää eri sanojen tarkotukset. Don't hit me! :eek:
Avatar
#53 • • djsakke Guest

Mikä teidän mielestä on botne? Mun mielestä se on semmonen matalahko basso, eli kaikkein alimmat mutta kuitenkin dynaamiset taajuudet. Napakkuus on eri asia mun mielestä kuin botne. Tää on tietty, miten ihmiset käsittää eri sanojen tarkotukset. Don't hit me! :eek:



asiasta paremmin tietamattomana sanoisin et botne on just sita tukevaa alapaata eli nimeomaan alle 120hz.. siel 60-100hz alueella. (jes, oon kuullu tan termin botne vasta vuoden sisaan, enka oo koskaan ymmartanyt mika sen etymologia on)

se on muuten ikavaa kun kicki menee johkin 500-700hz alueelle. se sattuu korviin se, eika se oo ees mikaan basso sitten enaan. kickin kans saataessa tarkeimmat alueet mun mielesta on 60-80-120-250 ja ylemmaks ei kandee menna, tulee vaan huonoo. kandeis tietty aina valttaa etta bassline ei menis pahasti kickin kans paallekkain mut ei sita jaksa. tuleepa parempaa lofia ala moodymann/theo parrish ku ei oo liian tarkka :) mutta tama nyt sit vaan mun mielesta ja enempi noin kickin kannalta katsottuna ku basso-alueesta yleensa. ite diggaan et biiseissa on tarpeeks kamaa siel matalil taajuuksil eika kicki oo mikaan spyke-maitotolkkinaps tai rokki-poks.
Avatar
#54 • • Edited sami@sumea Guest

Mikä teidän mielestä on botne?



No, mä jaan taajuudet jotakuinkin näin:

<50 sub-basso
50-150 basso tai "botne"
150-700 alamiddle
700-3500 ylämiddle
3500->ylätaajuudet (olkoot vaikka "diskantti")

Tota voi tietysti sitten jaotella tarkemminkin vähän miten lystää, ja noi rajathan nyt on toki vähän häilyviä :)

edit: pientä viilausta taajuuksiin..
Avatar
#55 • • gerry Guest



se on muuten ikavaa kun kicki menee johkin 500-700hz alueelle. se sattuu korviin se, eika se oo ees mikaan basso sitten enaan. kickin kans saataessa tarkeimmat alueet mun mielesta on 60-80-120-250 ja ylemmaks ei kandee menna, tulee vaan huonoo. kandeis tietty aina valttaa etta bassline ei menis pahasti kickin kans paallekkain mut ei sita jaksa. tuleepa parempaa lofia ala moodymann/theo parrish ku ei oo liian tarkka :) mutta tama nyt sit vaan mun mielesta ja enempi noin kickin kannalta katsottuna ku basso-alueesta yleensa. ite diggaan et biiseissa on tarpeeks kamaa siel matalil taajuuksil eika kicki oo mikaan spyke-maitotolkkinaps tai rokki-poks.



Hmmph... voin olla väärässäkin mut itse oon käsittänyt botnen just sellaisena napakkana forcena... (juu, selvensi varmaan todella paljon:D). Ei pelkkä napakkuudena vaan sellaisena WUMP juttuna ;)


Mitä musaa sä sakke teet ku kikki ei saa mennä päälle 250hz :D :excellent: ?? Ja muutenkin juttusi basarista/bassosta oli aika.... sekava...

Musta taas sellainen "naps" luo basariin magean lisämausteen jossakin 1000hz kieppeil! Pekkä 250hz olis aika... ööh... kökkö basari sanoisin.... :scared: Mut tyylinsä kullakin :P
Avatar
#56 • • djsakke Guest


Mitä musaa sä sakke teet ku kikki ei saa mennä päälle 250hz :D :excellent: ?? Ja muutenkin juttusi basarista/bassosta oli aika.... sekava...

Musta taas sellainen "naps" luo basariin magean lisämausteen jossakin 1000hz kieppeil! Pekkä 250hz olis aika... ööh... kökkö basari sanoisin.... :scared: Mut tyylinsä kullakin :P



Hmm yleensa teknoa. joskus jotain samplevetosta houssia. ja oon viel sen verta rajottunu et tykkaan hirviasti TR-909 ja TR-808 kickeista eri muodoissaan (tosin myos R-8 ja Alesis HR-16(a|b) kelpaa ja miksei myos Casio RZ-1). Jos tosta katsoo esim tollasta perus-909 kickia FFT:lla niin sen piikkitaajuus on -28db @ 65Hz ja siita se laskee hyvin nopsaan alas ja tuossa 120Hz paikkeilla se on -47db, 250Hz -68db ja 500hz -98db... Napsuhan tuossa kickissa on siina 120-130hz.

Joku perus-808 kick taas on vastaavasti -39db @47Hz, -41db @70hz ja siita sit mennaankin jyrkasti alaspain, -50db @92Hz, -71db @120hz, -104db @160hz ja siita sit loivasti alaspain forever. Napsun sijaintia en oo koskaan nahny tarpeellisena sen tarkemmin maaritella kun 808 on parhaimmillaan just aika tunkkasena :)

Mutta joo. Kuvailemiasi taajuuksia basareissa kuulee lahinna rockissa, popissa, trancessa(subgenreineen) ja eurohumpassa.
Avatar
#57 • • gerry Guest
Juu.... Tässä tuli taas genere ero vastaan josta ei voi kiistellä... :)
Avatar
#58 • • pakana Guest
Meni sit taas hiirisormilihasten pullisteluks ja semanttiseks nyhvertelyks ;)

... jos suonette anteeksi, niin palaisin sivun verran taaksepäin ja kysyn uudestaan: osaisko joku kertoa tuotantovinkkejä peltiraidoille?

Haussa ois lähinnä sellanen progetyylinen rullaava, kiiltelevän metallisesti soiva ja ennenkaikkea elegantin kuulonen kalke.