Musiikin tuottaminen - Vinkkipalsta

58 posts, 3 pages, 10,914 views

Avatar
#1 • • FoFlow Guest
Pääsin tässä pitkästä aikaa tekemään taas ihan oikeesti biisiä (jos se ny ketään kiinnostaa). Mutta aikaisemmasta rautaläjästä ei ole tietoakaan enää ja nyt toimin kokonaan softaympäristössä. Samoin on näköjään taidot päässy ruostumaan. Koitin kaivella topikkeja läpi mistä vois löytyä vinkkejä siihen yhteen kriittisimpään vaiheeseen musiikin teossa, tuottamiseen.

Monet vääntää biisejä sydän syrjällään ja melodiat on hyviä, rakenne hanskassa, mutta loppumetreillä kappale hyytyy tukkoisiin soundeihin, kuivaan ja staattiseen äänimaailmaan jne jne. Sekvenssereille ja plugareille jne löytyy omia topikkeja, ajattelin josko arvon forumi jäsenet jaksais hieman valottaa omia kikkojaan joilla ovat saaneet esim munakkaan basarin, eteerisen utuisen padin, purevan paksun liidin ja miten ovat liimanneet kaikki palaset hienosti yhteen. Jippojen kasaaminen yhden topikin alle poistaa esim sekvensserirajoitukset tms, eli kerrotut kommervenkit ovat yleispäteviä, plugarista / hostista riippumattomia.

Toivosin että tällaisesta topikista vois olla apua myös uusille jäsenille, jotka kamppailevat juuri tässä asiassa -> musiikin saattamiseksi salonkikelpoiseksi. (Searchilla ja forumin topikkeja pläräämällä en löytänyt sopivaa, jo olemassaolevaa threadia)

Mä voin alottaa yhdella jipolla minkä luin jostain topikista jollain foorumilla. Tää on varmaan täysin triviaalia, mutta ehkä jollekin uransa alkuvaiheessa olevalle tästäkin vois olla hyötyä.

Bassosoundiin munaa lisempää: Jos tuntuu että beisi soundisi biisissä on vailla botnea, etkä voi esim soittaa oktaavia alempaa sitä samaa soundia koska basso puuroutuu niin itse huomasin toimivaksi lisätä alempana soivan siniaallon. Sen siniaaltosoundin ei tarvitse todellakaan soida kovaa, ihan pieni ripaus riittää tuomaan bassosoundiin enemmän alapäätä.

Olisko kellään enempi :)
Avatar
#2 • • Tuppu_ Guest
Sikäli mielenkiintoinen topic, kun monet tuotanto-kikat on joutunu oppimaan kantapään kautta, eikä niitä mielellään kertoisi suoraan kenellekään, mutta kai ny jotain voidaan paljastaa. ;)

-Joo, basso-soundeja tehdessä aika usein kannattaa käyttää myös sub-oskillaattoria. Se todellakin tuo perus-soundiin lisää munaa, vaikka sitä varsinaisesti ei soundista nopeasti kuuntelemalla erottaisikaan, että sub-oskia on käytetty. Oikea sub-oscin voimakkuus löytyy kokeilemalla. Usein se on kuitenkin n. 30-60% perus-soundin voimakkuudesta, jos haluaa siis olla "huomaamaton". Sinillä ja kolmioaallolla saadaan huomaamattomin alapää, kantilla ja sahalla sitten enemmän sävyä. Ja liian alas menevät sub-oscin osat voi leikata pois staattisella ylipäästöllä, joka taasen päästää sub-oscin taas esiin kun korkeampi nuotti sattuu soimaan.

-Jotkut saattavat sanoa vastaan tähän, mutta mun basso-sääntö nro.1 on, että: Älä detuneta basso-soundin oskillaattoreita, vaan käytä oktaavijakoja, jos käytät enemmän kuin yhtä oskillaattoria. Detunet käyttöön sitten joissain liideissä ja stringseissä. Yleensä soundin jämäkkyys häviää, jos sitä menee detunettamaan. Ja tässä tarkoitan nyt tyyliin trance-bassline-soundeja enkä leppoisia moog-jazz-bassoja. :D Basslinen ylemmissä layereissa voi toki käyttää detunattujakin pöryytyksiä. :)

-Kokeile sub-oscia myös liideihin.

-Älä käytä resonanssia paksuissa liideissä, vaan boostaa korkeita taajuuksia ennemmin hyvällä eq:lla tai leikkaa matalia huonolla eq:lla.

Ja nää oli sitten trance-"vinkkejä". :hah:
Avatar
#3 • • hardikaveri Guest
- ja helposti saa myös bassoon munaa laittamalla hp filsun siihen 40-60hz kohalle (yleensä bassomusa)
- ei aina kannata käyttää vain yhtä instrumenttiä tehdessä bassolinjaa.. leyeroi ja sekaan kans alempaa sekä ylempää oktaavia(trance)
Avatar
#4 • • neuro83 Guest
Bassoon saa botnea EQ:lla. Vaikkapa näin:

Poista kaikki merkityksettömät alataajuudet kokonaan. Etsi soundin sointi (bassoissa yleensä 60-120hz tms. riippuen musatyylistä) ja equta kaikki turhat roskat pois eli leikkaa sopivasti soinnin alapuolelta kaikki alemmat taajuudet. Näin soundin tukkoisuus häviää.
Leikkaa myös turhat ylätaajuudet niin että vain oleelliset taajuudet säilyvät. Näin vältät päällekkäisiä taajuuksia esim. Leadin kanssa.
Leikkaa vielä hieman paskaa pois eli n.330hz kohdilta. Ihmisen kuuloaisti jostain käsittämättömästä syystä korostaa näitä taajuuksia, joten soundi kuulostaa yksinkertaisesti paremmalta vähentämällä niitä. Kaikki paska löytyy sieltä. Testaa vaikka.
Kokeile myös buustata hieman soundin alapäätä (eli soinnin kohdalta, ei sen alapuolelta) ja "atakkia" mielesi mukaan (Atakki löytyy bassoissa jostain 500hz:n ja 800hz:n kohdilla. Riippuu erittäin paljon soundista.). Tämä ei välttämättä ole kuitenkaan tarpeellista. Riippuu minkälaiselta pohjalta lähtee liikkeelle. Jos soundi kuulostaa hyvältä pelkällä ala- ja yläpään leikkauksella, ei tarvitse muihin taajuuksiin puuttua. Tähän pätee vanha tuttu sääntö: KOKEILE!!!

Kaikki tämä perustuu psykoakustiikkaan johon kannattaa tutustua jos haluaa saada hyviä tuloksia aikaan. Hyvä yleispätevä neuvo: Leikkaamalla kaiken turhan pois vältät päällekkäisiä taajuuksia, jotka aiheuttavat tukkoisuutta ja vaihevirheitä. Turhat buustaukset vain lisäävät tukkoisuutta. Leikkaamalla saat paljon parempaa jälkeä aikaan. Näin pääsee soundin botne ja/tai "persoona" paremmin esille. Tärkeintä ei ole myöskään miltä soundi kuulostaa ennen miksausta. Soundilla kuin soundilla saa "ihmeitä" aikaan kun osaa käyttää EQ:ta. Kyllä se botne sieltä löytyy jos se siellä on, Trust me :) . Se vaan piileskelee :happyroll: .

Näitä vinkkejä voi sitten soveltaa monenlaisiin soundeihin. Tärkeintä on että osaa etsiä oikeat taajuudet ja tietää mitä niille pitää tehdä. Näillä eväillä kun lähdet miksailemaan niin huomaat kyllä eron.
Avatar
#5 • • neuro83 Guest
BTW: Älkää sitten leikatko ylätaajuuksia liideistä. Muuten häviää kirkkaus. Reverbitkin kuulostaa paremmalta.

No olihan tässä jo tarpeeksi asiaa...
Cutoff

Posts: 14

#6 • • Cutoff

Bassoon saa botnea EQ:lla. Vaikkapa näin:

Poista kaikki merkityksettömät alataajuudet kokonaan. Etsi soundin sointi (bassoissa yleensä 60-120hz tms. riippuen musatyylistä) ja equta kaikki turhat roskat pois eli leikkaa sopivasti soinnin alapuolelta kaikki alemmat taajuudet. Näin soundin tukkoisuus häviää.
Leikkaa myös turhat ylätaajuudet niin että vain oleelliset taajuudet säilyvät. Näin vältät päällekkäisiä taajuuksia esim. Leadin kanssa.
Leikkaa vielä hieman paskaa pois eli n.330hz kohdilta. Ihmisen kuuloaisti jostain käsittämättömästä syystä korostaa näitä taajuuksia, joten soundi kuulostaa yksinkertaisesti paremmalta vähentämällä niitä. Kaikki paska löytyy sieltä. Testaa vaikka.
Kokeile myös buustata hieman soundin alapäätä (eli soinnin kohdalta, ei sen alapuolelta) ja "atakkia" mielesi mukaan (Atakki löytyy bassoissa jostain 500hz:n ja 800hz:n kohdilla. Riippuu erittäin paljon soundista.). Tämä ei välttämättä ole kuitenkaan tarpeellista. Riippuu minkälaiselta pohjalta lähtee liikkeelle. Jos soundi kuulostaa hyvältä pelkällä ala- ja yläpään leikkauksella, ei tarvitse muihin taajuuksiin puuttua. Tähän pätee vanha tuttu sääntö: KOKEILE!!!

Kaikki tämä perustuu psykoakustiikkaan johon kannattaa tutustua jos haluaa saada hyviä tuloksia aikaan. Hyvä yleispätevä neuvo: Leikkaamalla kaiken turhan pois vältät päällekkäisiä taajuuksia, jotka aiheuttavat tukkoisuutta ja vaihevirheitä. Turhat buustaukset vain lisäävät tukkoisuutta. Leikkaamalla saat paljon parempaa jälkeä aikaan. Näin pääsee soundin botne ja/tai "persoona" paremmin esille. Tärkeintä ei ole myöskään miltä soundi kuulostaa ennen miksausta. Soundilla kuin soundilla saa "ihmeitä" aikaan kun osaa käyttää EQ:ta. Kyllä se botne sieltä löytyy jos se siellä on, Trust me :) . Se vaan piileskelee :happyroll: .

Näitä vinkkejä voi sitten soveltaa monenlaisiin soundeihin. Tärkeintä on että osaa etsiä oikeat taajuudet ja tietää mitä niille pitää tehdä. Näillä eväillä kun lähdet miksailemaan niin huomaat kyllä eron.



Allekirjoitan koko satsin ;)

Sit sellanen, että jos soundi vaatii paljon effuja nii se on paska. Poista se :)
Avatar
#7 • • :t:c: : : Guest


Sit sellanen, että jos soundi vaatii paljon effuja nii se on paska. Poista se :)



:D mmm sarkasmihan se rules

Ennen poistamista sen vois vaik baunssaa tai freezaa ;)
Avatar
#8 • • FoFlow Guest

Sit sellanen, että jos soundi vaatii paljon effuja nii se on paska. Poista se :)



Munkin on vähän pakko tähän puuttua. Eikös esim trance -musiikissa padit ja liidit suorastaan upoteta efuihin. Jos ei ole pitkää reverberberiä ja dual delaytä, soundi on pliisu/käyttökelvoton. Njoo, pätee ehkä pieneen osaan niistä soundeista. Tärkeintä lienee tietää mihin soundeihin ne ziljoona efua pitää laittaa. Eli jos soundissa ei ole yhtään efua, lisää niitä, perkeleesti :D Kuivat soundit löytyy kamarimusiikista ja hanurista :laugh:
Avatar
#9 • • Tuppu_ Guest
Niin, eihän semmoista neuvoa oikeasti voi antaa, että ei kannattaisi käyttää esim. kahta efektiä enempää. Efektejä rankasti käyttämällä voi olla myös luova ja usein vaikka vain sähläämällä saa aikaan kaikkea kivaa. ;) Tässä taas analogisyna-puristit ja nyky-trancen tuottajat voivat väitellä mikä on oikein ja mikä ei. Halutaanko säilyttää alunperin synasta irti saatu ääni, vai tehdäänkö siitä ihan uudenlainen ääni, josta ei voida sanoa millä se on tehty? Ei kai sillä ole väliä, jos se vain istuu miksaukseen. Varsinkin monia rähinä-kuvioita ja basslinen ylempiä layereita joutuu monesti aika rankalla kädellä efektoimaan.
Cutoff

Posts: 14

#10 • • Cutoff
haha joo...en puhu trancesta :)
Vihjeeni pointti kadotettiin...
ELI
Jos tekee jonku soundin ja se vaatii hyvältä soundatakseen olla ajettu sadan multieffun läpi niin sillon alkuperäisessä äänessä on jotain vikaa. Joo voi olla mr.audiotech ja tehdä soundeja efekteillä ja joojoo trancessa pitää olla koneteho tapissa, kun tehdään t3h ultimate leadia 4 ibiza ppl, mut siis se pointti oli, että "tee hyvistä soundeista. Efekteillä ei voi korjata esim. epä-prolta kuulostavaa bassosoundia. Kompressori tai eq ei pelasta huonoa soundia.Kaiku ja kiksunappi sitäkin vähemmän"
Avatar
#11 • • MikkiHiiri Guest

Jos tekee jonku soundin ja se vaatii hyvältä soundatakseen olla ajettu sadan multieffun läpi niin sillon alkuperäisessä äänessä on jotain vikaa



Mun on pakko yhtyä tähän. Tarpeeks hyvä sämple, niin sitä ei tartte tärvellä millään prosessoinnilla, edes EQ:lla :)
Ennen itsekin hukutin kaiken efektipuuroon, nykyään käytän erittäin hillitysti effuja seassa. Eikä siellä trancessakaan kantsi soundia hukuttaa. Yksittäisiä soundeja soitettaessa tuntuu, että reverbiä tarvitsee rutkasti, mutta biisin seassa se loppupeleissä yleensä vain sotkee. Soundi pysyy erottelevampana ja raikkaampana kun hillitsee effujen käyttöä.
Avatar
#12 • • bulk Guest
Toi efekteihin hukuttaminenkin on aika käsite, efektihän se filtterikin on. ;)

Musta ei ole yhtään liioittelua, että pistää insertteihin eq:n ja kompuran ja vähän päästää busseihin, joissa on delay, pitkä reverb, lyhyt reverb ja chorus.

Tossakin tulee saundille kuusi efektiä, vaikkei edes alkuperäistä saundia ole hirveästi muutettu väriltään, kunhan tehty paremmin istuvaksi.
Avatar
#13 • • aleksivirta Guest
lukion musateknologian opettajalta aikoinaan opittu fiksu nyrkkisääntö:

paskasta ei saa konvehtia tekemälläkään.
Avatar
#14 • • whuf. Guest
Hmm. Tää on kyllä tämmönen topikki ettei täältä ainakaan ite pysty ammentamaan mitään järkevää. Mä olen ainakin sillä kannalla että joka saundista saa hyvän oikeilla säädöillä, bassoja ei pitäis tehdä usealla oscilla ja verbejä kuuluu käyttää paljon(mut tietenkin oikeissa paikoissa). Ehkä ei olis pitäny ees postata tänne kun olen niin eri mieltä kun muut.. Mut tässäpä hyvä esimerkki siitä että ei ole yhtään "oikeaa tapaa" tehdä jotain.

No jos nyt silti jotain vinkkejä pitäs pistää niin:
- miksaa laadukkaalla analogimikserillä, soundista saa raikkaamman kirkkaamman ja erottelevamman kuin digitaalisesti miksaamalla
- käytä Clavian VA-synia :hearts:
- tutustu kunnolla synaan ja sen mahdollisuuksiin ennen kuin vaihdat sen uuten brand-X superkikkatrancesynaan
Cutoff

Posts: 14

#15 • • Cutoff

Jos tekee jonku soundin ja se vaatii hyvältä soundatakseen olla ajettu sadan multieffun läpi niin sillon alkuperäisessä äänessä on jotain vikaa



Mun on pakko yhtyä tähän. Tarpeeks hyvä sämple, niin sitä ei tartte tärvellä millään prosessoinnilla, edes EQ:lla :)
Ennen itsekin hukutin kaiken efektipuuroon, nykyään käytän erittäin hillitysti effuja seassa. Eikä siellä trancessakaan kantsi soundia hukuttaa. Yksittäisiä soundeja soitettaessa tuntuu, että reverbiä tarvitsee rutkasti, mutta biisin seassa se loppupeleissä yleensä vain sotkee. Soundi pysyy erottelevampana ja raikkaampana kun hillitsee effujen käyttöä.



Todellakin.
Vielä tahtoisin antaa hieman esimerkkiä tosta mun vinkistä:
Joskus on käynyt niin, että olen tehnyt esim bassosoundin. Siihen sit sikamörköö equa, ja jotain effua ja kikkaa jonka jälkeen heittää kompressoria. No sit jotain puuttuu, homma ei toimi joten efektilinkkiä jatketaan ja ajetaan vaikkapa särö sun muuta messiin. Jossain vaiheessa huomaan, että napakkuus katoaa, joten taas kompressoria...Sit homma alkaa kuseen kunnolla. Tossa tapahtu jo monta virhettä. Efekteillä ei onnistunu, mutta esim osc-tyyppiä tai filtteriä säätämällä itse varsinaisesta synasta se homma lähti toimimaan.....eli varsinaisessa perussoundissa oli jotain vikana, homma lähti toimimaan sit ku poisti kaikki truhat efektit vielä.
En sit tiedä, että oonko normaalia tyhmempi ja muutenki epä-viehättävä, mut tällasiin tilanteisiin joudun ajoittain. Siinä vaiheessa, kun tulee halu alkaa efektoimaan pirusti...nii sillon tiedän että soundi pitää värkkää uusiksi. Piste.
Avatar
#16 • • Tuppu_ Guest
Joo, tämmöinen topicci menee helposti sekaisin, kun neuvoja alkaa tippua tekno-, trance-, humppa-, experimental- jne. vääntäjiltä. Nyt kun ymmärsin tarkemmin, mitä Sero tarkoitti, olen sikäli samaa mieltä tuosta, että perussoundin on paras olla hyvä, varsinkin jos käsitellään projektin perus-elementtejä, kuten rumpuja, bassoa ja liidiä. Niihin en itsekään yleensä laita paljon efektejä. Rumpuihin kompuraa ja equa ja tietty jonkin verran ohjausta bussissa oleviin reverbeihin riippuen rumpusoundista. Perus-bassolle ehkä vain kompura ja eq. Liidille usein riittää eq + delay + reverb. Mutta kuten tossa aiemmassa postauksessa totesin, niin basslinen ylempiin layereihin ja muihin taustaröhinöihin tulee joskus käytettyä jos jonkinmoista efekti-kombinaatiota ja niiden kanssa kannattaakin kokeilla jos jonkinlaista juttua. Mitään kaikkiin genreihin toimivaa yleispätevää neuvoa ei kuitenkaan pysty antamaan, se on vain kokeiltava, mikä toimii. Ja jos käyttää sampleja soittimina, niin voihan niissäkin olla jo valmiina vaikka mitä efektejä, jotta niistä on saatu sellaisia.
Avatar
#17 • • MikkiHiiri Guest

paskasta ei saa konvehtia tekemälläkään.



Kyllä mun mielestä saa :) Lopputulos tosin voi olla sit ihan muuta kuin alkuperäinen paska :D
Avatar
#18 • • the Atonalizer Guest


Todellakin.
Vielä tahtoisin antaa hieman esimerkkiä tosta mun vinkistä:
Joskus on käynyt niin, että olen tehnyt esim bassosoundin. Siihen sit sikamörköö equa, ja jotain effua ja kikkaa jonka jälkeen heittää kompressoria. No sit jotain puuttuu, homma ei toimi joten efektilinkkiä jatketaan ja ajetaan vaikkapa särö sun muuta messiin. Jossain vaiheessa huomaan, että napakkuus katoaa, joten taas kompressoria...Sit homma alkaa kuseen kunnolla. Tossa tapahtu jo monta virhettä. Efekteillä ei onnistunu, mutta esim osc-tyyppiä tai filtteriä säätämällä itse varsinaisesta synasta se homma lähti toimimaan.....eli varsinaisessa perussoundissa oli jotain vikana, homma lähti toimimaan sit ku poisti kaikki truhat efektit vielä.
En sit tiedä, että oonko normaalia tyhmempi ja muutenki epä-viehättävä, mut tällasiin tilanteisiin joudun ajoittain. Siinä vaiheessa, kun tulee halu alkaa efektoimaan pirusti...nii sillon tiedän että soundi pitää värkkää uusiksi. Piste.



Samaa mieltä, itseasiassa olen tehnyt täsmälleen saman huomion ja jokseekin samalla tavalla. Homman huomas kun tuo VST-synä tekniikka alko kehittyä alku ajoista, niin tekemäni kaman laatu (omasta mielestä) saundillisesti on parantunut.
Avatar
#19 • • J-P Guest
Pakko nyt vähän kritisoida tota basso-politiikkaa...

tietenkin puhe on ollu pääosin kiksusta, MUTTA: kuinka voi leikata bassosaundista hp-filtsulla <40-60hz? siis, BASSO on just tuolla. BASSO ei oo >80hz ;) siellä on jumputusta ja honotusta :)

sero: jotenkin toi sun effu-juttu kuulostaa tutulta ;)
"jos lykkää paskaa miljoonan markan kaikuun, se on silti vaan kaiutettua paskaa" eikös se tipi jotain tommoista sanonut...?
sitä miestä kannattaa kuunnella btw.
Avatar
#20 • • whuf. Guest

Pakko nyt vähän kritisoida tota basso-politiikkaa...

tietenkin puhe on ollu pääosin kiksusta, MUTTA: kuinka voi leikata bassosaundista hp-filtsulla <40-60hz? siis, BASSO on just tuolla. BASSO ei oo >80hz ;) siellä on jumputusta ja honotusta :)



Ei se pelkästään kiksussa noin ole. Kyllä muissakin musatyyleissä "bassot" on just niitä keskiäänijuttuja. Ja sitäpaitsi 60hz on mun mielestä aikas matalaa jo. Liian matalatkin sotkee sointia, eikä esim perus-PA:lla kuulu. Toi alle 40hz on aika hyvä ohjenuora, koska peruspurkeilla himassa säätäessä noita ei edes kuule.. ei tuu sit niin helpolla tehtyy sitä sub-puuroo.

Niin joo ja vielä se että isolla PA:lla(tyyliin jättimäisessä hallissa tms) keskiäänet toimii paremmin kun ne alle 60hz(jotka usein on leikattu veks just sen takia). Kaikki on siis vähän siitä kiinni mihin tota musaa teet.

edit: joo ja semmonen vielä että vaikka jotkut tekee kiksua niin se ei tarkota sitä että ne tekis vaan ja ainoostaan kiksua, eikä tietäis mistään muusta mitään.