Hyvä DJ, soitat bileissäni. Toivon että...

81 posts, 5 pages, 6,294 views

Esa

Posts: 947

#61 • • Esa


- Jos on pakko perua keikka, tee se mielellään niin aikaisin kuin mahdollista, ei esim. 3 tuntia ennen keikan alkua. Ja promoottori arvostaa usein sitäkin että peruutuksen tekee edes soittamalla eikä esim. tekstarilla. Oikein huippujätkä tarjoaa vielä jotakuta tilalleen jos joutuu aivan viime hetkessä perumaan, mutta tää nyt ei oo mitään mitä vois suorastaan vaatia koska force majeure -tilanteitahan voi tulla eikä se oo DJ:n vika (yleensä).



Asianmukainen kohtelu on tärkeää esiintyjä->promoottori, mutta yhtä lailla promoottori->esiintyjä.

Esimerkki eräästä tietämästäni hassusta yksittäistapauksesta Helsingissä aivan äskettäin:

Promoottori järjestää usean stagen ns. cross-genre -bileet. Ilmeisesti jokin asia X promoottorin toimesta menee pieleen. (?) Promoottori ilmoittaa 3 h ennen keikan alkua esiintyjälle tekstarilla esiintyjän stagen/keikan olevan peruttu; ei pahoittele; ei perustele järkevästi. Illan esiintymiseen jo valmistautunut esiintyjä pettyy. Esiintyjä esittää järjestäjätaholle välittömästi toivomuksen, että lipunmyynnin yhteyteen laitetaan ilmoitus esiintyjän peruuntumisesta. Järjestäjätaho lupaa ilmoituksen laittaa, muttei sitä todellisuudessa koskaan tee.
Esiintyjä toivoo promoottorilta kahta nimeä listaan kyseiseen tapahtumaan, mutta promoottori ei suostu tähän todeten "ei ole oikein varaa". Todellisuudessa tapahtuma tulee olemaan melko hyvin kansoitettu, vaikka lipunhintakin on verrattain korkea.
Promoottorin mainitsema ns. virallinen syy peruuntumiselle ("henkilökunnan valitukset") ei ollutkaan totta esiintyjän tarkistettua asian (ravintolapäälliköltä).
Esiintyjä alkaa epäillä promoottorin vain ratsastaneen esiintyjän nimellä mainonnassaan saadakseen tapahtumaansa lisää a$iakkaita. Esiintyjän jälkeenpäin tiedustellessa promoottorilta kompensaatiota (=etukäteen sovittu nimellinen keikkapalkkio) ja tarkempia perusteluja esiintymisen peruuntumiselle promoottori suhtautuu asiaan ignoroimalla esiintyjän lähettämät viestit.
( :scared: Tässä vaiheessa esiintyjää alkaa jo hieman huvittaa.)
Avatar
#62 • • kimik Guest


Mut tuosta stereomonitoroinnista, mikä on sen etu verrattuna monoon?
Oletetaan vaikka, että sulla on kaksipuolinen monitorointi suorarasuuntauksena korviin. Mono / Stereo, Hyödyt/Haitat?



Stereo nyt on vaan sitä musafiilistelyy ainakin meikäläisellä, kun se biisi kerran nyt on kahteen kanavaan tehty. Jos monitorit on molemmin puolin, niin miksei sit stereona. Monoks en menis kytkeen mitään ikinä missään vaiheessa, ellei se nyt oo vaikka joku hc kierto-ongelman ainoo ratkaisu. Taas ihan vaan sitä rakkautta musiikkiin :)

Mut itse pärjään kyl täysin sillä yhdelläkin monitorilla. Jos stereoon on mahkut niin se on pelkkää plussaa.



sit on viel biisejä, jotka monona kuulostaa aivan kauheelta ja suunnilleen kaikki essential biisistä häipyy, ku biisintekijä on pistäny yybervaiheeseen ja leveesti soundinsa...aika epätavallista, mut omistan muutamii biisejä, joita en missään nimes soittais, jos tietäisin et PA:sta tulis monona ulos soundi, ja ei se kivaa kuunneltavaa monitoreistakaan o...
Avatar
#63 • • lauri Guest

sit on viel biisejä, jotka monona kuulostaa aivan kauheelta ja suunnilleen kaikki essential biisistä häipyy, ku biisintekijä on pistäny yybervaiheeseen ja leveesti soundinsa...aika epätavallista, mut omistan muutamii biisejä, joita en missään nimes soittais, jos tietäisin et PA:sta tulis monona ulos soundi, ja ei se kivaa kuunneltavaa monitoreistakaan o...



Eli soitatko sellaista biisiä, jos tiedät että PA on stereo, mutta monitorointi
mono?

Monitorointiin liittyen, onko se DJ:lle miksaamisen suhteen tärkeä enemmän a) fiiliksen saamiseksi b) teknisen suorituksen helpottamiseksi?
Vai onko se kultainen keskitie näiden kahden välillä?
Avatar
#64 • • JussiS Guest

Monitorointiin liittyen, onko se DJ:lle miksaamisen suhteen tärkeä enemmän a) fiiliksen saamiseksi b) teknisen suorituksen helpottamiseksi?
Vai onko se kultainen keskitie näiden kahden välillä?


Mulle ainakin enemmän fiilisjuttu, miksaus sinänsä kyl hoituu käytännössä ihan yhtä hyvin mononakin, tosin onhan siinä pieni etu jos se tulee stereona.
Avatar
#65 • • lauri Guest

Mulle ainakin enemmän fiilisjuttu, miksaus sinänsä kyl hoituu käytännössä ihan yhtä hyvin mononakin, tosin onhan siinä pieni etu jos se tulee stereona.



Siis monitorointi yleensä...
Avatar
#66 • • JussiS Guest

Siis monitorointi yleensä...


Tota, ilman monitoreita ei käytännössä ees _voi_ soittaa. Tai no, luurit päässä, mut on se aika ankeeta. Monitorit ehdottomasti. Pakko. Instant vitutus jos ei löydy.
Avatar
#67 • • lauri Guest

Siis monitorointi yleensä...


Tota, ilman monitoreita ei käytännössä ees _voi_ soittaa. Tai no, luurit päässä, mut on se aika ankeeta. Monitorit ehdottomasti. Pakko. Instant vitutus jos ei löydy.




Palatakseni kysymykseen, kumpi siinä on enemmän tärkeää, se että kuulet puhtaasti sen, mitä tanssilattialla soi ja saat miksattua helpommin vai se, että pystyt pääsemään paremmin siihen tunnelmaan mikä tanssilattialla on?
Avatar
#68 • • grno Guest

Siis monitorointi yleensä...


Tota, ilman monitoreita ei käytännössä ees _voi_ soittaa. Tai no, luurit päässä, mut on se aika ankeeta. Monitorit ehdottomasti. Pakko. Instant vitutus jos ei löydy.




Palatakseni kysymykseen, kumpi siinä on enemmän tärkeää, se että kuulet puhtaasti sen, mitä tanssilattialla soi ja saat miksattua helpommin vai se, että pystyt pääsemään paremmin siihen tunnelmaan mikä tanssilattialla on?



meneepäs hienosäädöksi, eiks nää kaikki ole kuitenkin jotenkin suhteessa toisiinsa
Avatar
#69 • • JussiS Guest

Palatakseni kysymykseen, kumpi siinä on enemmän tärkeää, se että kuulet puhtaasti sen, mitä tanssilattialla soi ja saat miksattua helpommin vai se, että pystyt pääsemään paremmin siihen tunnelmaan mikä tanssilattialla on?


Eiks se oo vähän silleen, et jos kuulee ite puhtaasti kaiken, ni pääsee aika helposti samaan fiilikseen kun tanssilattialla? Monitoreitten perustarkotushan on vaan saada musa kuuluun dj-kopissakin (koska yleensä kaiuttimet on (toivottavasti) suunnattu muualle). Eli koska ilman ei kuule, ni huono siin on mitään yrittää päästä samaan fiilikseen tanssilattian kanssa, tai miksatakaan.
Avatar
#70 • • lauri Guest

Eiks se oo vähän silleen, et jos kuulee ite puhtaasti kaiken, ni pääsee aika helposti samaan fiilikseen kun tanssilattialla? Monitoreitten perustarkotushan on vaan saada musa kuuluun dj-kopissakin (koska yleensä kaiuttimet on (toivottavasti) suunnattu muualle). Eli koska ilman ei kuule, ni huono siin on mitään yrittää päästä samaan fiilikseen tanssilattian kanssa, tai miksatakaan.



Kun jotkut DJ:t kääntävät boothin nollille miksattuaan tehtyään vaihdon,
eli eivät siis käytä monitoria kuin miksaamisen aikana. Sitä yritän hahmottaa, että minkälainen monitorointi sopii parhaiten kultaiseksi
keskitieksi. Ihan kestävää kehitystä ajatellen :)
Avatar
#71 • • JussiS Guest

Kun jotkut DJ:t kääntävät boothin nollille miksattuaan tehtyään vaihdon,
eli eivät siis käytä monitoria kuin miksaamisen aikana. Sitä yritän hahmottaa, että minkälainen monitorointi sopii parhaiten kultaiseksi
keskitieksi. Ihan kestävää kehitystä ajatellen :)


Toi johtuu yleensä siitä, et koska siin kopissa on muutenkin helvetillinen meteli, eikä haluu huudattaa luurei täysillä, ni pistää cuettamisen ajaks monitorit nolliin.
Avatar
#72 • • :t:c: : : Guest



Monitorointiin liittyen, onko se DJ:lle miksaamisen suhteen tärkeä enemmän a) fiiliksen saamiseksi b) teknisen suorituksen helpottamiseksi?
Vai onko se kultainen keskitie näiden kahden välillä?



Kuten tässäkin nähty, erittäin tapauskohtainen juttu. Itselläni se on aikas lailla molempia ja sekin pitää muistaa, et fiilis vaikuttaa myös tekniseen suoritukseen sillee hienosäädön kautta. Jos on hermostunut/vittuuntunut esim siitä et ei kuule kunnolla ulos menevää saundia ja siinä on vaikka delay, se vaikuttaa taatusti miksaustekniikkaan.

Mut just sen takia, et kaikilla on ne omat preferenssit, löytyy ne tekniset raiderit eks je.
Avatar
#73 • • benn Guest
Se monitori on sitä varten, että miksaamisesta ylipäätään tulee mitään. Jos se puuttuu niin levyjä saa mun puolesta vaihdella vaikka naapurin mummo. Fiiliksistä nyt niin väliä kun "työtähän" siellä ollaan kuitenkin tekemässä :)
Avatar
#74 • • lauri Guest



Monitorointiin liittyen, onko se DJ:lle miksaamisen suhteen tärkeä enemmän a) fiiliksen saamiseksi b) teknisen suorituksen helpottamiseksi?
Vai onko se kultainen keskitie näiden kahden välillä?



Kuten tässäkin nähty, erittäin tapauskohtainen juttu. Itselläni se on aikas lailla molempia ja sekin pitää muistaa, et fiilis vaikuttaa myös tekniseen suoritukseen sillee hienosäädön kautta. Jos on hermostunut/vittuuntunut esim siitä et ei kuule kunnolla ulos menevää saundia ja siinä on vaikka delay, se vaikuttaa taatusti miksaustekniikkaan.

Mut just sen takia, et kaikilla on ne omat preferenssit, löytyy ne tekniset raiderit eks je.



Je, mut kuinka monella dj:llä on oikeasti edellytyksiä antamaan
perusteet ekvalisoinnista? Esim. että pystyy sanomaan "voisko saada
0,5dB lisää 500Hz kohdalta ja 0,5 pois 150Hz:stä".

Muutaman kerran tehnyt niin, että vääntänyt ekvalisaattorista
"jotain tasoa" alas ja takas entiseen paikkaan ja dj on sanonut
että "nyt on hyvä", jonka jälkeen oon todennut että se on samassa
tasossa kuin aiemmin...
Avatar
#75 • • pinnie Guest
Pakko postaa kerran: MONITOROINTI!!!

Ei voi varmaan liikaa painottaa sen tärkeyttä. Ja mitä stereompi sen parempi, hyvää musaa kuitenkin soitetaan :P
Avatar
#76 • • :t:c: : : Guest


Je, mut kuinka monella dj:llä on oikeasti edellytyksiä antamaan
perusteet ekvalisoinnista? Esim. että pystyy sanomaan "voisko saada
0,5dB lisää 500Hz kohdalta ja 0,5 pois 150Hz:stä".

Muutaman kerran tehnyt niin, että vääntänyt ekvalisaattorista
"jotain tasoa" alas ja takas entiseen paikkaan ja dj on sanonut
että "nyt on hyvä", jonka jälkeen oon todennut että se on samassa
tasossa kuin aiemmin...



Jos osaa niin sit osaa, mut tärkeintä on se miltä se kuulostaa. Eikä se et tietää äänentoistosta välttis tarkoita et tietää musan miksaamisesta (as in studio mixing, EQ:ing etc). Biisitkin muuttuu ja joka levy on miksattu vähän omalla laadullaan, että tuonkin mainitsemasi tapauksen voi selittää vaikka sillä. Jos toi tilanne tulee just siihen väliin kun biisis vaikka jotku haikat putoo pois, mitkä on hetki sit ollu esim jonkinasteisen verenvuodon aiheuttaja, ni eihän se DJ muuta kuin tsekkaa et 'jesjes, eipäs ota korvaan enää sillä aluella' ja se onkin sit siinä.

Enään herää kysymys miks teet noin jos joku pyytää säätään sitä ääntä vähän? :D Mut yleensä siinä vaiheessa kun tarvii mennä 'kaapille' säätään on jotain jo aika ruvella, mikserin potikat riittää kuitenkin siihen hienosäätöön mitä biisit tarvii.

tc
Avatar
#77 • • lauri Guest


Enään herää kysymys miks teet noin jos joku pyytää säätään sitä ääntä vähän? :D Mut yleensä siinä vaiheessa kun tarvii mennä 'kaapille' säätään on jotain jo aika ruvella, mikserin potikat riittää kuitenkin siihen hienosäätöön mitä biisit tarvii.



Se kävi itseasiassa vahingossa, kun säädin väärää taajuutta. :]

<clip> lukihäiriö </clip>
Caro²

Posts: 5,301

#78 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2


Je, mut kuinka monella dj:llä on oikeasti edellytyksiä antamaan
perusteet ekvalisoinnista? Esim. että pystyy sanomaan "voisko saada
0,5dB lisää 500Hz kohdalta ja 0,5 pois 150Hz:stä".


Tästä maasta ei taida löytyä yhtään sellaista kaveria joka huomaa bileissä kovalla soivan pa:n taajuusvasteesta 0.5dB erot.
Normaali ihminen ei ilman tarkkaa keskittymistä huomaa edes 1dB:n eroja koko äänenpaineen muutoksessa..
Avatar
#79 • • alke Guest

Se monitori on sitä varten, että miksaamisesta ylipäätään tulee mitään. Jos se puuttuu niin levyjä saa mun puolesta vaihdella vaikka naapurin mummo. Fiiliksistä nyt niin väliä kun "työtähän" siellä ollaan kuitenkin tekemässä :)



Tähän on pakko todeta että kyllä se hyvä DJ pystyy ilman monitorointiaki soittamaan, luureista kuunnellen :)

Kannatan toki itse, jos vain järjestäjän puolelta mahdollista, joko sivuilta tulevaa stereomonitorointia tai edestä/ylhäältä pään päältä tulevaa monomonitorointia, koska ainakin henk.koht. nämä ovat yleensä osoittautuneet parhaimmiksi keinoiksi saada äänestä selvää.

Mutta ne jotkut yksittäiset tapahtumat missä monitorointia ei ole ollut, ovat pakottaneet itsenikin soittamaan luureista. Onneksi yleisesti käytetyissä Pioneereissa on helppo ja hyvä cuettaminen, jolloin miksaaminenkin on hetken totuttelun jälkeen jo melkein helpompaa kuin monitoreilla - ympäröivä meteli kun tuppaa aina sotkemaan kovallakin soivat monitorit.

Mitä sopimuksiin ja raidereihin tulee, olen itse miettinyt useaan otteeseen ottavani käyttöön raiderin mutten sopimusta koska hyvin harva järjestäjä suomessa sellaista todennäköisesti allekirjoittaisi. Raideri on olemassa, mutta siitä ei ole tarvinnut kuin esittää suullinen luonnos järjestäjälle ja hommat ovat hyvin usein hoituneet, jo pitkälti juuri senkin takia että perusvehkeet kuten teknarit, denonin/pioneerin cd ja pioneerin mikseri on niin perusmatskua suomessa tätä nykyä. Enemmänkin tekisi mieli tehdä neula-raideri kun ainakin omia skrätsäysmieltymyksiä ei kovin usein tyydytä jo valmiiksi heikossa hapessa olevat yleisimmät stantonin AL500- tai ortofonin concorde-neulat. On mielestäni perustelua järjestäjän puolesta olla hankkimatta esim. Shuren neuloja vain sen takia että yksi DJ haluaa skrätsätä, ja tällöin DJn tulisi tuoda neulat itse paikalle - mutta neulatekniikan tiimoilta noin ylipäänsäkin on mielestäni vielä paljon kehitettävää, koska jo pelkästään pari kuukautta käytetyt AL500:t alkavat herkästi hyppimään levyä cuetettaessa tai jäävät uralle soimaan kun levyssä on pieni smäidä.

Siinä mun 0.02 euroa.
Avatar
#80 • • mrt Guest

Hyvä Deejii!

Kun tulet bileisiini soittamaan, toivon että:

1. Et häiritsisi minua kesken illan, minulla on paljon tärkeämpääkin tekemistä kuin keskustella palkkaamieni työntekijöiden kanssa heidän mahdollisista ongelmistaan ja toiveistaan. Samalla haluaisin myös, että ymmärtäisit olevasi vain välttämätön paha rahan tekemiselle.

2. Jos järjestelyissä kusee jokin, muista pitää turpasi kiinni tai et saa keikkaa enää. Saatan myös haastaa sinut oikeuteen jos kuulen jälkikäteen jotain kritiikkiä järjestelykyvyistäni.

3. Keikkapalkkiot maksetaan "sitten joskus" (sisältäen myös matkakulut).



:D