- Jos on pakko perua keikka, tee se mielellään niin aikaisin kuin mahdollista, ei esim. 3 tuntia ennen keikan alkua. Ja promoottori arvostaa usein sitäkin että peruutuksen tekee edes soittamalla eikä esim. tekstarilla. Oikein huippujätkä tarjoaa vielä jotakuta tilalleen jos joutuu aivan viime hetkessä perumaan, mutta tää nyt ei oo mitään mitä vois suorastaan vaatia koska force majeure -tilanteitahan voi tulla eikä se oo DJ:n vika (yleensä).
Asianmukainen kohtelu on tärkeää esiintyjä->promoottori, mutta yhtä lailla promoottori->esiintyjä.
Esimerkki eräästä tietämästäni hassusta yksittäistapauksesta Helsingissä aivan äskettäin:
Promoottori järjestää usean stagen ns. cross-genre -bileet. Ilmeisesti jokin asia X promoottorin toimesta menee pieleen. (?) Promoottori ilmoittaa 3 h ennen keikan alkua esiintyjälle tekstarilla esiintyjän stagen/keikan olevan peruttu; ei pahoittele; ei perustele järkevästi. Illan esiintymiseen jo valmistautunut esiintyjä pettyy. Esiintyjä esittää järjestäjätaholle välittömästi toivomuksen, että lipunmyynnin yhteyteen laitetaan ilmoitus esiintyjän peruuntumisesta. Järjestäjätaho lupaa ilmoituksen laittaa, muttei sitä todellisuudessa koskaan tee.
Esiintyjä toivoo promoottorilta kahta nimeä listaan kyseiseen tapahtumaan, mutta promoottori ei suostu tähän todeten "ei ole oikein varaa". Todellisuudessa tapahtuma tulee olemaan melko hyvin kansoitettu, vaikka lipunhintakin on verrattain korkea.
Promoottorin mainitsema ns. virallinen syy peruuntumiselle ("henkilökunnan valitukset") ei ollutkaan totta esiintyjän tarkistettua asian (ravintolapäälliköltä).
Esiintyjä alkaa epäillä promoottorin vain ratsastaneen esiintyjän nimellä mainonnassaan saadakseen tapahtumaansa lisää a$iakkaita. Esiintyjän jälkeenpäin tiedustellessa promoottorilta kompensaatiota (=etukäteen sovittu nimellinen keikkapalkkio) ja tarkempia perusteluja esiintymisen peruuntumiselle promoottori suhtautuu asiaan ignoroimalla esiintyjän lähettämät viestit.
( :scared: Tässä vaiheessa esiintyjää alkaa jo hieman huvittaa.)